(LO) niet willen doorlopen met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

(LO) niet willen doorlopen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 19:23

ik wil mijn verzorgpony wat vaker gaan longeren om haar conditie op peil te houden. de pony, nu 2 jaar oud, heeft geleerd om te longeren, en dit geeft ook geen probleem, behalve met de snelheid! ik longeer op een grasveld, bij gebrek aan een bak. het enigste wat ze doet is óf eten, óf draven! op de longeerzweep reageert ze ook raar, zodra ze de zweep alleen al hoort gaat ze stilstaan. de enige manier om haar vooruit te krijgen zijn stemhulpen, maar daar reageert ze niet op! ze gaat wel zneller draven maar gallop kan je vergeten. ook stap vind ze moeilijk (of wil ze gewoon niet) want ze gaat gelijk eten. als ik dan boos wordt gaat ze weer aandraven *zucht*

weet iemand een oplossing voor dit probleem? het lijkt wel alsof de pony gewoon erg lui is en niet wíl galopperen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:28

Je moet denk ik een hoofdstelletje indoen...dan heb je ff wat meer te vertellen over haar. En op de zweep moet ze wel als een normaal paard gaan reageren hoor!!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 19:30

ze heeft altijd een een hoofdstel in! en zeker met longeren, maar ook als we gaan wandelen. ik vind het ook raar dat ze zo reageert op de zweep, maar heb geen idee hoe ik haar duidelijk kan maken dat ze 'harder'moet! Haha! tips please

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:55

Ik denk persoonlijk dat deze pony toch niet geleerd heeft hoe ze zich moet laten longeren. Je kunt haar dit leren door er iemand naast te laten lopen, je kunt dit leren m.b.v. ervaren instructeur.
Maar het allerbelangrijkste wat ik wil zeggen, zet haar lekker op het land.
Longeren is erg zwaar voor jonge paarden en een paard van 2 is daar echt nog niet op gebouwd.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:47

Coby schreef:
Maar het allerbelangrijkste wat ik wil zeggen, zet haar lekker op het land.


ze staat ook elke dag op het land hoor! maar omdat we haar over een jaartje gaan inrijdden wil ik dat ze goed gewend is aan longeren

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:36

Waarom?
2x longeren en ze weten wat het is hoor, daar hoef je niet nu al mee te beginnen. Het is slecht voor de gewrichten en pezen om veel kleine voltes te lopen, bovendien bouwen ze zo veel conditie op wat je juist niet kunt gebruiken bij het inrijden

Als je het haar dan toch persee wilt leren, zou ik een hulp persoon erbij halen. 1 longeert haar en 1 houd haar vast bij het hoofdstel...Jij geeft het comando stap, die persoon loopt mee, draf etc...en dan weer terug...
Na een paar keer loopt de persoon in het midden nog wel mee maar houd der niet meer vast...en de persoon gaat steeds verder bij haar vandaan...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:03

tamaraatjuh"]
[quote="Coby schreef:
Maar het allerbelangrijkste wat ik wil zeggen, zet haar lekker op het land.


ze staat ook elke dag op het land hoor! maar omdat we haar over een jaartje gaan inrijdden wil ik dat ze goed gewend is aan longeren
[/quote]


Is het goed kunnen longeren het doel wat je met je paard wil bereiken?
Ik denk het niet, je wil er later als ze zo´n 3,5 jaar is mee kunnen rijden. Longeren is leuk voor erbij als je geen tijd hebt om je paard te berijden of vanwege medische oorzaken. Ook is longeren belangrijk als voorbereiding voor het inrijden.
Maar je gaat nu nog lang niet inrijden, je paard krijgt genoeg beweging op het land.
Vanwaar de keuze voor zo vroeg longeren?

Dit is niet als kritiek bedoeld, ik vroeg het me gewoon af. Je paard is nog jong, wees er zuinig op.
*LOL*