bont onderlegger erop of eronder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

bont onderlegger erop of eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 14:18

Ik zie de schapenbontonderleggers eigenlijk altijd tussen zadel en dekje liggen, nooit onder een dekje. heb ik ook wel geprobeerd, maar dan zit het dekje voor geen meter. snap ook wel dat het nog lekkerder is al gewoon het schaapje direct op ruggetje ligt, maar als je daar nu weer van die raar gevouwen dekjes krijgt heeft het ook weinig zin. Heeft het wel nut als je hem tussen dekje en zadel legt? Was net bij ruitersportzaak die zei als je dat doet kan je net zo goed zo'n schuimrubberding nemen... Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:20

Denk dat dat zeker wel nut heeft.
Dat ding is er toch voor om de druk van het zadel goed te verdelen?

Denk dat als je die onderlegger onder je dekje doet, dat het dan juist niet echt nut heeft.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:21

Ik heb hem er altijd onder liggen en heb eigenlijk nooit problemen met hoe het dekje dan ligt. Misschien dat je het niet ziet bij anderen omdat het ook bijna niet opvalt als hij eronder ligt? In mijn profiel staan twee foto's (met oranje dekje) waar je hem aan de voorkant ziet. Op de foto's die ik laats van ons eerste oefenwedstrijdje had geplaatst zie je het bontje zelfs helemaal niet, omdat dat dekje wat groter is.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:51

Precies hetzelfde al Kaunos. Aan de voorkant zie je hem een stukje voor het zadel zitten.
Volgens mij doen heel veel mensen tussen zadel en chabrak omdat ze hem anders vaker moet wassen.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:04

Jawel hoor er zijn wel mensen die hem eronder doen! Madeleine Vrees zag ik op de Jumping ook met de schapevacht eronder rijden. En ik doe het ook. Maar ik denk dat Lizz gelijk heeft; als je hem ertussen doet, hoef je 'm niet zo vaak te wassen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 16:06

ik zal het vanavond nog eens andersom gaan testen.. en idd scheelt wel wassen Haha!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:45

Nathalie schreef:
Denk dat dat zeker wel nut heeft.
Dat ding is er toch voor om de druk van het zadel goed te verdelen?

Denk dat als je die onderlegger onder je dekje doet, dat het dan juist niet echt nut heeft.


Dat ding is er in de eerste plaats voor paarden met een gevoelige rug. Lamsvel heeft ontspannende eigenschappen en anti-bacteriële eigenschappen. Juist daarom moet je hem eigenlijk onder je dekje doen. Anders kun je net zo goed met een gelpad gaan rijden....

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:01

Ik heb ook het advies gekregen om het direct op de rug te leggen. Maar hij is dan zo vies, volgens mij is dat niet bevordelijk voor het dekje om ´m zo vaak te wassen, maar ook niet bevordelijk voor de paarderug om het te lang ongewassen erop te laten liggen, toch Verward

Ik hoorde van een stalgenootje dat zij juist het advies had gekregen om het tussen het dekje en het zadel te leggen, omdat de schapenvacht niet zo goed zweet op zou nemen. Ik zelf dacht juist dat het daarom echt schapenbont moest zijn en geen imitatie.

Ik heb ´m in het begin direct op de rug gelegd en dan een sjabrak er bovenop (met sjabrak bedoel ik dekje in de vorm vh zadel). Werkt ook goed.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:05

Ik heb naast de onderlegger ook nog een volledige schapevachtschabrak voor mijn veelzijdigheidszadel. En die was ik twee tot drie keer per jaar. Aangezien de schapevacht een anti-bacteriële werking heeft, hoef je 'm in principe niet vaak te wassen. Maar het kan wel, mits je maar een speciale wasmiddel gebruikt (verkrijgbaar bij je ruitersportzaak).

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:19

Toen ik mijn schapenvachtje kocht zeiden ze dat het ook beter was om hem direct op het paard te leggen ipv tussen het dekje en het zadel, juist vanwege de goede zweetafvoer en ook de anti-bacteriele werking. Maar inderdaad, je moet hem regelmatig wassen. Ik stop hem gewoon in de wasmachine op een wolwasprogramma met van dat speciale wasmiddel. Dat is nodig om te voorkomen dat de leerhuid uitdroogt. Als je een droger hebt is dat helemaal ideaal met een schapenvacht, daar worden ze weer extra wollig van. Alleen heb ik die zelf helaas niet.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:21

Tussen dekje en zadel wordt idd veel gedaan om vuil worden te beperken. Maar volgens mij hoor je het wel gewoon op de paardenrug te leggen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:47

Ik had hem ook altijd direkt op de paardenrug liggen. Zoals het hoort.
Maar je wast je helemaal suf... Ik probeer het nu ertussen...

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:48

Op de rug heeft hij t meeste effect, dus direct op de rug.