laten dekken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 09:29

ehe ik heb dus een brave fjord (nou af en toe kan je dat braaf wel weg laten haha) van bijna 8 jaar.
Ik zit nu op een 4 jaar duurende opleiding en heb nu gelukkig nog wel de tijd, maar weet niet hoe dat in de toekomst gaat lopen.
Ik zou opzig wel heel graag een veulen van haar willen maar dan graag van een groter paard... nou dacht ik over de risico's na en dacht is dat niet erg risico vol Scheve mond door een groter paard laten denkken.
Wand ik wil wel graag een groter veulen, voor eventuele wedstrijden in de toekomst Cool.
En waar moet je allemaal rekening mee houden, wat zijn de risico's dus eigenlijk??

Ik ga dr nog niet meteen laten dekken hoor, denk als ik klaar ben met mijn studie (en dus moet werken, en waarschijnlijk minder tijd heb voor het rijden)
dan is ze iets van 12 jaar... zou dat kunnen?

en wat voor ras zouden jullie doen, ik dacht zelf aan een fries.....

nou ja alvast bedankt voor het advies

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"


ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:42

voor wetstrijden zou ik dan gewoon later een veulen kopen ,als je graag een veulen wilt,zou er geen fries op doen!deze combi. lijkt me niet echt een grote pony uitkomen waar je wedstrijden mee kan gaan rijden,ligt er wel aan wat voor wedstrijden natuurlijk.maar ik denk dat als je een grotere pony wilt dan beter een veulen kan uitkiezen,want je weet gewoon niet hoe groot t word en dan.....als ze te klein blijft......

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:45

Als je echt wedstrijden wilt gaan rijden lijkt me ook dat je een veulen of ander paard moet kopen.
Ik weet niet wat je ambities zijn natuurlijk, maar bij een fjord (en ook bij een fries) kun je toch bepaalde beperkingen tegenkomen die je in de wedstrijdsport niet zo ver zullen brengen.


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:51

Ik denk ook dat je beter een veulen kan kopen ipv er één te fokken uit je fjord, je weet nooit wat eruit komt.


Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:55

Buiten dat je niet weet wat er uit komt is het ook erg risico hoog dat je complicaties krijgt bij de merrie. Deze is natuurlijk niet gebouwd om een groot veulen te krijgen. Sterker nog je zou er toch niet aan moet denken dat de binnenkant het niet aankan
Ik zou gaan voor een veulen kopen.

<3 Galanto <3

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:11

Ik zou er ook met de tijd een veulen, paard, grote pony bijkopen.
Maar ik vind 12 ook al een behoorlijke leeftijd voor het eerste veulen.
Bovengenoemde dingen zoals risico's als het veulen te groot zou zijn om goed te groeien van binnen of er goed uit te komen vind ik ook mee tellen.

Daarbij dat friezen en fjorden alletwee leuk kunnen lopen...je moet maar afwachten of er een wedstrijdgeschikt paard uit zo'n kruising komt Haha!

En als die het niet is, en het lijkt ook nog eens nergens naar wat ga je dan met het veulen doen?
Zelf houden voor de hobby of proberen te verkopen?
Proberen te verkopen als de kruising niet zo geweldig is lijkt me moeilijk.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 17:55

bedankt voor de tips, tja met de wedstrijden weet ik nog niet zeker (daar wil ik het paard ook niet voor) ik dacht een fries omdat die groter is als een fjord... en het leek me een leuk kruising.

tja die risico's zijn idd het probleem, ik denk dat ik toch maar een veulen koop als ik het zo lees, dan raak ik in ieder geval royena niet kwijd (moet ik niet aan denken!!)

heel erg bedankt!

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:24

Ik zou er ook een kopen, dan weet je wat je krijgt!

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:25

Fjord x Fries kan hele leuke paardjes opleveren, maar meestal wel zeer fors gebouwd (niet echt geschikt voor wedstrijd). (heb er 2 gezien in Epe, lichaam iets donkerder dan Fjord, maar met lange volle friezen manen en veel behang, en een superstevige kont Lachen )

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:25

mm, hijs dan wel erg oud, had ik ook met een welsh A pony, 2X laten dekken op 12 jarige en 13 jarige leeftijd.. onvruchtbaar geworden! ze had wel eens eerder een veulen gehad, jaren en jaren geleden. dus ik zou zeggen, koop een leuk veulen of oudere pony, want veulens zijn erg erg duur en kosten veel tijd:)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:26

Volgens mij hoef je niet bang te zijn dat het veulen te groot is voor de Fjord; de natuur zorgt er wel voor dat het past Knipoog
Een combinatie Fries/Fjord heb ik nog nooit gezien, kan me er ook weinig bij voorstellen! Maar waarom zou je de gok nemen? Zoek gewoon lekker een paardje uit wat naar je zin is. Daarbij moet je eerst nog vier jaar aan de studie, wie weet hoe je leven er dan uitziet.

There is no reality, only perception.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Facebook, GoogleAdsense en 41 bezoekers