Hoe af te leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 00:55

Mijn collega heeft nu 3 maanden een haflingerveulen die nu bijna 10 maanden oud is. Maar de laatste paar weken als je met haar bezig ben in de stal of als je met haar wandelt,loopt ze constant te steigeren. We hebben al een heleboel maniren geprobeerd om het haar af te leren,maar ze geeft er geen zak om Boos!
Wie weet er nog iets? Alle tips zijn welkom *LOL*

Groetjes pamela Knipoog


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 01:25

Tik tussen de oren als ze steigert, desnoods met het uiteinde van het halstertouw.
Met een beetje geluk doet ze het 1 keer en nooit meer Knipoog

Denk trouwens dat dit wel verplaatst gaat worden, lijkt me niet dat je rijdt op een 10 maandne oud haflinger veulen, laatst staan dat je er een rijtechnisch probleem mee hebt Tong uitsteken

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:23

Ik zou ook een halstertouw eraan doen, en daar een flinke mep mee geven. Ik denk trouwens wel dat ze het vaker zal doen. Tenminste, die veulentjes bij ons proberen best wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:35

Kan ze haar energie wel kwijt?
Staat ze overdag buiten met andere paarden?

morris01

Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:39

je kan ook met een zacht touw op haar buik slaan zodat ze denkt dat ze van onderen wordt aangevallen, dit moet je wel zodanig doen dat ze niet in de gaten heeft dat jij het doet.

ook zou ik kijken naar een eventuele oorzaak omdat dit zo plotseling is begonnen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:26

Vaak is het gewoon uitproberen van die jonge beestjes, vaak gaat het vanzelf wel weer over. In ieder geval gewoon rustig blijven en niet te veel slaan, kindermishandeling is immers verboden!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:29

Jong peerd hoort ook niet in een stal te staan......

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:35

gijsenkim schreef:
Jong peerd hoort ook niet in een stal te staan......


dat wilde ik ook net zeggen...

Dag lieve mama...

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 12:53

Effe voor de duidelijkheid. Het paard loopt gewoon een hele dag buiten en gaat pas s'avonds naar binnen.
Een tik tussen de oren heeft ze ze al gegeven,maar dat interessert haar geen bal. Kan moeilijk door blijven meppen,wordt ze alleen maar schuw van. Ikzelf heb ook het idee dat het uitproberen is,maar ze moet wel weten waar d'r plek is,lijkt mij Verward
Iemand nog andere opties om het af te leren? Haha!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:57

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord (weet niet of het waar is) maar als je een ei tussen zijn oren kapotslaat, dat het paard dan denkt dat hij doodbloed en hij zal het nooit meer doen. Is misschien een btje lastig, aangezien je er niet op kan zitten, maar je kunt het proberen, je doet hem iig op deze manier geen pijn... Suc6! OK dan!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:00

jarrah schreef:
Ik heb trouwens ook wel eens gehoord (weet niet of het waar is) maar als je een ei tussen zijn oren kapotslaat, dat het paard dan denkt dat hij doodbloed en hij zal het nooit meer doen. Is misschien een btje lastig, aangezien je er niet op kan zitten, maar je kunt het proberen, je doet hem iig op deze manier geen pijn... Suc6! OK dan!


Ik heb hetzelde gehoord over een spons mat water... Geen idee of het echt werkt... gelukkig nooit uit hoeven proberen!


Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 13:04

Ik had er ook nog nooit van gehoord,van dat ei Verward
Maar gisteren bij ons op stal zei iemand dat ook tegen mij. Het is in ieder geval wel het proberen waard. Baat het niet dan schaad het niet Haha!

Zal wel lekker stinken *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:05

Gewoon opvoeden!! En als ze niet weet hoe hiermee om te gaan...... het paard niet meer naar binnen en naar buiten halen, niet meer tuttelen met het dier...... als je dit gedrag er nu al in hebt zitten dan heb je over 2 jaar een ernstig probleem en een paard bij de slager omdat ie onhandelbaar is.

Ik kan wel zeggen dat je m op zijn sodemieter moet geven, maar je bent al veel te laat...... Gooi dat dier in de opfok, laat m daar helemaal met rust..... ga desnoods dagelijks met een verrekijker kijken hoe het is. En probeer het over twee jaar nog eens met een goede begeleiding erbij........

En voor iedereen die vind dat je met een veulen moet wandelen......... zie hier waarom niet! Dit krijg je zo in iedergeval niet meer goed.........

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:09

gijsenkim schreef:
Gewoon opvoeden!! En als ze niet weet hoe hiermee om te gaan...... het paard niet meer naar binnen en naar buiten halen, niet meer tuttelen met het dier...... als je dit gedrag er nu al in hebt zitten dan heb je over 2 jaar een ernstig probleem en een paard bij de slager omdat ie onhandelbaar is.

Ik kan wel zeggen dat je m op zijn sodemieter moet geven, maar je bent al veel te laat...... Gooi dat dier in de opfok, laat m daar helemaal met rust..... ga desnoods dagelijks met een verrekijker kijken hoe het is. En probeer het over twee jaar nog eens met een goede begeleiding erbij........

En voor iedereen die vind dat je met een veulen moet wandelen......... zie hier waarom niet! Dit krijg je zo in iedergeval niet meer goed.........


Hier ben ik het dus helemaal niet mee eens... het kan ook anders hoor..
Maar ja dat kan ik wel zeggen maar iemands mening verander je toch niet meer Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:11

Waarom ben je het er niet mee eens dan, en dan ook graag waar........

en vooral een goed advies geven wat deze mensen dan wel moeten doen met hun pas 10 maanden oude en nu al onhandelbare veulen Haha!

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 13:14

Nee inderdaad.
Het gaat niet alleen over het wandelen maar ook in de stal. En opvoeding krijgt ze ook wel. Het is niet haar eerste paard,ze heeft er nog 4 staan. Maar je kan moeilijk hele dagen dat paard schoppen en slaan,omdat ze d'r eigen niet gedraagt. Als het paard er geen donder om geeft,wat heb je dan nog voor alternatieven om het in goede banen te leiden????

En dan erbij. Hoe maak je je paard dan verkeersmak als je niet met ze naar buiten mag??? Dan rijd je ze in en gaat er dan mee naar buiten?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:17

Zucht....... waarom moet een 10 maanden oud veulen verkeersmak zijn. Een 10 maanden oud veulen moet alleen maar met zn vriendjes spelen.....

en het aantal paarden dat iemand heeft zeg dus duidelijk niet zo heel veel over het verstand van jonge paarden..

je kan inderdaad niet dat kleine ukkiepukkie de hele dag slaan en schoppen....... daarom zeg ik, het land op en je er niet meer mee bemoeien....... pas weer van het land halen als ie 3 is...... opvoeden van paarden kunnen mensen niet...........

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:18

gijsenkim schreef:
Waarom ben je het er niet mee eens dan, en dan ook graag waar........

en vooral een goed advies geven wat deze mensen dan wel moeten doen met hun pas 10 maanden oude en nu al onhandelbare veulen Haha!


Je zei in het vorige bericht niet wandelen met een veulen hub de opvok in en niet naar omkijken...

Hoeft absoluut niet doen wij ook niet, wat ze er moet doen geen flauw idee zo heb ik het nog nooit meegemaakt..
Die wat bij ons stonden deden dat niet ..

Misschien even goed aanpakken.. Maar ik wil alleen zeggen dat het niet alleen zo is maar ook anders Haha!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:23

waar gaan jullie veulens heen dan pearltje....... want als die van jullie dat niet deden dan zullen ze met leeftijdsgenootjes of in iedergeval andere paarden op het land staan, zonder dat er teveel mee getrut werd. Veulens die alleen gehouden worden en waar teveel mee getut worden die gaan dit soort gedrag vertonen......

Met opfok bedoel ik dat een dier zonder overmatige bemoeienis van mensen groot kan worden....... en dat kan achter het huis van de buurman of in Frankrijk

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 13:24

Bij ons zelf op stal ook Lachen
Alle veulens stonden gewoon lekker in de wei,maar die meiden gingen er ook gewoon mee wandelen buiten. Heb ook nog nooit een veulen zo zien doen
Maar iedereen heeft zijn eigen mening erover.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:24

Jonge paarden worden opgevoed door elkaar, wat dat betreft ben ik het helemaal met gijsenkim eens. En als ze toch al 4 paarden hebt? waarom gun je dit "kind" dan niet een leuke jeugd met leeftijdgenoten?
Kijk...als je er nu maar 1 hebt, alleen dat veulen, dan snap ik best dat het moeilijk is, maar ze heeft er toch nog meer Scheve mond

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 13:25

En dit veulen staat ook gewoon met leeftijdsgenootjes in de wei Lachen

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:26

Ze staan bij de mensen achter thuis op het land twee supper grote weilanden.. met moeder en oudste dochter en twee ander pension paarden...

Elke dag werd vorig jaar het veulen uit de stal getrokken en gepoets hoefjes uitkrabben en vast gezet op de wasplaats..
Elke dag tien minuten endat ging gewoon super..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:27

Wat doet ze ermee? Wandelen, poetsen........ vertel, vertel......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:31

pearl_tje schreef:
Ze staan bij de mensen achter thuis op het land twee supper grote weilanden.. met moeder en oudste dochter en twee ander pension paarden...

Elke dag werd vorig jaar het veulen uit de stal getrokken en gepoets hoefjes uitkrabben en vast gezet op de wasplaats..
Elke dag tien minuten endat ging gewoon super..


En waarom gaat dat super............. juistum omdat moeders, tantes en zusters er echt wel voor zorgen dat supersmurf zich rustig houd.....

Het is absoluut waar dat het ene veulen het andere veulen niet is...... wij hadden dit jaar ook een nogal dominant ventje, met 4 maanden besprong hij moeders al en ik heb ook de nodige worstelpartijen met het dier gehad, alleen ik geef niet op en de slag is pas gewonnen als het veulen zich compleet overgegeven heeft aan mij.... ben heel blij dat ik m pas over 2 jaar weer terug zie....... en dan heeft hij die praatjes niet meer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 64 bezoekers