piste/uitloop moddervrij houden????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

piste/uitloop moddervrij houden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 08:46

Hallo

Kunnen jullie vertellen hoeveel het ongeveer kost om een uitloop te draineren van 20 m bij 60 m??

Zijn er nog andere manieren om blubber en plassen te vermijden???

TX!

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:00

greep in de grond steken en een beetje heen en weer halen, dan maak je de grond weer 'open' en kan het water weg.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:02

Nou Luxx,
wanneer wil je bij ons aan de slag? Haha!
Er is de laatste weken zoveel gevallen dat daar echt geen schop of riek meer aan kan helpen hoor

De prijzen kunnen enorm uiteen lopen,
vaak is het het goedkoopste als je een loonwerker langs kan laten komen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:37

Sjuimpje schreef:
Nou Luxx,
wanneer wil je bij ons aan de slag? Haha!
Er is de laatste weken zoveel gevallen dat daar echt geen schop of riek meer aan kan helpen hoor


bij mij is net zoveel gevallen, en ik heb het dus druk zat met mijn eigen land, dus dat aanbod moet ik helaas laten schieten.

het is idd veel werk, maar dan heb je ook wel wat, het gaat alleen niet om de hoeveelheid water, maar hoe groot het stuk is wat blank staat.
als ik het s'middags doe, is het de volgende ochtend droog.
als het aan één stuk regend doe ik het natuurlijk niet, maar als ik weet dat het een paar dagen wat minder regend heb ik de tijd en de moeite er ruimschoots voor over.
hoeft het ook niet om de paar centimeter te doen, om de paar meter volstaat, probeer het maar eens, het helpt echt.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 14:12

nu lijk ik ws stom Bloos! maar wat is een greep en hoe doe je dat dan???

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 03:00

scallie schreef:
wat is een greep en hoe doe je dat dan???


greep = ander woord voor mestvork, liefst een kleine met drie of vier punten, grotere zijn moeilijker in de grond te duwen.
je trapt hem met je voet in zover mogelijk in de grond en dan beweeg je hem heen en weer zodat de grond los komt.
je hoeft het niet om te spitten, je wrikt totdat de grond gaat scheuren, als daar een plas opstaat hoor je vaak een slurpend geluid omdat de grond vastgetrapt word door die paarden, maar alleen de bovenste laag.
die moet je dus breken, daar komt het op neer.
als je het in de plassen doet dan zie je het gewoon echt weglopen tot alleen modder overblijft, en de modder is de volgende dag opgedroogd.
je kunt een klein stukje doen, en de volgende dag vergelijken met de rest.
laat je weten wat het resultaat is als je het zou proberen?

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 08:56

ik weet zaterdag of we ons vaste goeie pensionnetje moeten ruilen voor een open stal met modderige uitloop, maar wel een goeie weide
de nieuwe eigenaar komt nl eens met ons praten, totaal geen paardenmens...

daarom probeer ik me al een beetje voor te bereiden...

als we niet kunnen blijven zal ik je tips zeker gaan toepassen

thanks!!!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:06

Op het diepste punt een gat graven waar ruim een emmer in kan.
Vol laten lopen en leegscheppen in een kruiwagen. Kruiwagen legen op een plek waar het water geen kwaad kan (aan gewas of teruglopen naar paddock). Gat weer dichtgooien (of wat stenen erin met een laagje zand).

Dit herhalen naar gelang de regen valt Verdrietig

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:13

Wij hebben het zelfde SM, maar wij hebben er een dompelpomp ingezet met vlotter met een nylonkous erover getrokken zodat de filters niet vast lopen. De pomp gaat vanzelf pompen als het putje vol is gelopen Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:29

Maar waar laat je het dan naartoe pompen, want bij mij is geen sloot te bekennen Lachen En slangen van 30 meter is ook zo wat ik denk niet dat de pomp dat red.
En hoe hou je eea 'veilig' voor paarden. Ik vrees dat die van mij de boel meteen uit gaan graven Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:10

Hier pompten we water 100 meter ver weg, maar nu hebben we de afvoer moeten graven voor het regenwater van de stal en hebben we dus daar een wachtputje bijgestoken en moeten we maar een meter of 40 niet meer ver. Gaat prima hoor Knipoog. Paardje kan er niet veel kwaad aan doen, en als ie dat zou doen zet je er gewoon een paar prikpaaltjes rond met draad. (tenzij je zo'n boer-tig type hebt natuurlijk die ook daarmee gaat spelen Clown)
Anders is het ingraven van een ongrondse tank nog een oplossing, die bestaan in kunststof en kan je gewoon laten leegtrekken dan door een boer