Les met Orbaldo,ik heb hem 1 jaar

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Les met Orbaldo,ik heb hem 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-04 08:30

Gisteravond had ik voor de 3de keer priveles met Orbaldo.
Ook heb ik hem sinds 1 februarie een jaar.
Een jaar geleden duurde het laden zo ongeveer een half uur (de eerste keer op de hengsten keuring 1,5 uur)en dat gebeurde met veel longeerlijnen en sterke mannen Haha!

Gisteravond heb ik voor het eerst helemaal in mijn eentje kunnen laden.
Paard erin (hij kijkt niet eens meer bij de klep)langs hem heen naar buiten, stang erachter klep dicht en dan via het deurtje om hem vast te zetten.

Een jaar geleden heb ik hier een berichtje neer gezet dat ik me in hemelsnaam afvroeg waarom ik aan zo'n paard was begonnen,hij beet sloeg van achter en mepte met zijn voorbenen.
en nu poetst mijn kleine nichtje hem(10 jaar)

Het rijden ging in het begin ook best goed tot november zoiets toen ben ik zelfs een tijdje bang voor hem geweest.Orbaldo had het geintje uitgevonden dat als ik eenmaal zat ik er niet zo snel af te krijgen was maar als hij begon met een rodeo weg te geven voor ik zat, lag ik er vaak de 2de bok al naast. en dus kon ik niet meer opstappen.
Zodra ik mijn been over het zadel had tijdens het opstijhgen vloog hij er al bokkend vandoor.
Ik heb dus een tijd bijna alleen maar gelongeerd en gereden als iemand er was om te helpen met opstappen.

Inmiddels kan ik weer alleen opstappen.
Ik ga hangen over het zadel en laat hem een pasje doen, ontploft hij dan sta ik vaak weer op mijn benen, doet hij niets kan ik gaan zitten.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik begin januarie 'per ongeluk'wel in het zadel kwam tijdens zo'n bokactie, hem kon uitzitten en de bak door gemept heb.
Iig doet hij het thuis eigenlijk niet meer.

Op vreemd terrein nog wel.
Maar gister was hij zo lief en braaf hij was niet drammerig(normaal staat hij te gillen en te draaien met opzadelen naar de andere paarden daar) ik kon helemaal alleen opzadelen zonder dat ik op goed geluk het zadel erop moest mikken.
Ik kon normaal opstappen.(okee mijn instructeur moet hem wel vasthouden hoor)Op het moment dat ik helemaal goed en stevig zit laat hij hem los, vlieg ik een half rondje al bokkend de bak door Haha! en daarna kunnen we aan het rijden.
En wat liep hij gister super zeg!Dat paard kan je zo'n fijn gevoel geven.
Ik kreeg ook steeds complimentjes dat hij zo hard vooruit was gegaan.

Maar ik zelf heb ook onwijs veel geleerd het afgelopen jaar.
Vroeger durfde ik veel maar nadat ik jaren en jaren op een onwijs mak paard heb gereden vond ik 'enge'paarden zoals ik Orbaldo toch wel wat zag echt doodeng om te rijden.dat bokte maar en steigerde en ging er vandoor.
Ik lag er dan ook vrij snel af.
Nu blijf ik veel beter zitten en ik vind het ook niet meer eng.
Mijn beste vriendin zei het laatst nog tegen me.
Goh een jaar geleden zou je niet op een paard stappen dat bokte en nu vertel je helemaal blij dat hij niet 1 keer gebokt heeft tijdens het rijden Haha!
Ook in mijn manier van rijden ben ik veel minder afwachtend geworden.
Bij Lodewijk wist ik, die doet het wel.
Als ik dat bij Orbaldo denk dan doen we iets heel anders.

Kortom een jaar waarin we beiden heel erg zijn veranderd.
Een jaar geleden werd hij op de hengstenshow in Emmen (waar hij vandaan komt) nog door de ringmeester genoemd:Pas op aan de kant voor dat zwarte beest die slaat gericht met 2 benen (toen sloeg hij eigenlijk al niet meer)en nu is hij bijna een mak schaap Haha!
Afbeelding

Afbeelding

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131721
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 08:42

Wat kan er toch veel gebeuren zeg, in een jaar tijd.
Zeker met jonge paarden gaat het soms zo ontzettend snel.
Je begint met een onbeleerd dier en na een jaar kun je er mee lezen en schrijven (nou ja, meestal dan Knipoog ).
Plus dat je zelf een behoorlijke dosis ervaring opgebouwd hebt, je leert nergens zoveel van als van een jong paard.
Op naar het volgende jaar

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 08:47

Je hebt het prima gedaan hoor Kim! Prima doorgepakt, hij is echt een leuk paard geworden! Je zegt het zelf, dit had je niet verwacht!
Hij is qua uiterlijk ook veel veranderd, tenminste zover ik het kan beoordelen, ik zag hem voor het eerst in Emmen en daarna op P&K.


NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 08:50

Nou super zeg dat je zo vooruit bent gegaan met hem!
Fijn gevoel is dat idd als hij ineen keer heerlijk loopt en "mak" is..... Haha!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 08:59

Toppie dat je hem nu een jaar hebt en dat je met hem bent doorgegaan.. Het makkelijkste paard was hij zeker niet.. En als je nu kijkt hoe goed hij zn best doet.. Toppie hoor
Geef m een knufel van mij... Lovers

keep calm, I'm engaged!!! <3

morris01

Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:00

Leuk he jonge paarden Haha! ik weet er alles van maar ze hebben 1 voordeel je leert er een hoop van!
Fijn dat het nu zo goed gaat OK dan!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:49

Goed van je Kim... Zulke paarden zijn bij jou altijd goed terecht en op wonderbaarlijke wijze maak je ze allemaal zo mak als een lammetje! Heel veel succes verder met hem!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:01

Wat ongelovelijk fijn dat hij zo goed gaat zeg! Een jaar bij jou alweer, wat gaat de tijd soms snel. Mooi dat je zoveel bijgeleerd hebt, elk paard is weer anders en deze ervaring kun je mooi gebruiken bij de rest van je jonge paarden!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:37

Wat een knapperd! Fijn dat door de vele bergen geduld zijn karakter zijn uiterlijk Lachen nu reflecteert. Het is soms echt ongelooflijk hoeveel opvoeding een jong paard nodig heeft voordat je er daadwerkelijk een leuk lesje mee kunt rijden.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:58

Het wordt weer eens tijd voor rij-foto's Haha! Ben erg benieuwd hoe hij verbeterd is Lachen

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:33

Wees maar lekker trots, geweldig hoor, het gaat steeds beter OK dan!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Hevonen

Berichten: 5581
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:39

Kim, mag dit in het blad???

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Elegance_, Googlebot, Loes1996, Misslev, onpaard, Sababber en 16 bezoekers