crossruiters, jullie mening graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

crossruiters, jullie mening graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 21:23

Zit met een heel rot probleem. Ik was in september voor het eerst mee naar een crosswedstrijd. Ik ging mee om foto's te maken. Ik had mijn digitaal in mijn hand en mijn spiegelreflex om mijn nek. Ik stond bij de waterhindernis op de ruiters te wachten van wie ik de foto's zou maken. Toen kwam er een paard dat eerst niet het water inwilde. Toen hij wel sprong vloog hij tegen een huisje in het water en verloor daarom de richting die hij moest springen. Ik stond buiten de hindernis met andere mensen achter een balk. Ik stond aan de uiterste kant. Het paard kwam recht op ons af en gaf aan dat hij ging springen. Ik schrok en stapte opzij en viel in een gat naast me en viel richting het ruiterpad. Ik zag de bene van het paard op me afkomen en ben toen weggerold. Ik ben er zelf gelukkig (wel bonte en blauw) met de schrik ervanaf gekomen, maar mijn beide camera's zaten onder het zand. Totaal 650,- euro schade Boos! . Ik wilde deze schade op de ruiter verhalen, maar die zei dat ik daar op eigen risico stond. Ik dus naar de vereniging, want er stond nergens dat ik daar voor eigen risico liep. Ik vind dat dan toch de taak van de hindernis rechter om daarop te wijzen. Er liepen zelfs mensen met kinderwagens op de ruiterpaden, waar ze in volle galop overheen moesten!! Omdat ik geen leek in paarden ben werd mij duidelijk gemaakt dat ik dan toch wel wist. Nou, dat wist ik dus niet, want ik ben nooit echt in een crossparcours geweest.
Nu wil ik graag jullie mening waar de schuld ligt, want geen verzekering wil uitkeren en ik heb nu een advocaat ingeschakeld.

GRAAG, JULLIE MENING.


Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:25

was dit toevallig in lisse????

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:26

Pfff, ik ben geen crossruimte, maar als er nergens staat dat je op eigen risico heen gaat dan hoort het toch vergoed te worden?
En dan heb ik het niet alleen over concoursen, maar dat is toch in het algemeen een regel/wet?

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 21:35

QuijoSavan schreef:
Pfff, ik ben geen crossruimte, maar als er nergens staat dat je op eigen risico heen gaat dan hoort het toch vergoed te worden?
En dan heb ik het niet alleen over concoursen, maar dat is toch in het algemeen een regel/wet?


Dat had ik ook. Maakt niet uit wie het vergoed, maar als het maar gebeurt. en op dit moment is dat dus niet zo. De tegenpartij (ruiter) had een valse verklaring bij de aanvraag voor vergoeding gedaan, dat ik maar 1 camera had en dat ik omdat ik losse veters ( ze hangen niet op de grond) en zwaar ben dat het mijn eigen schuld was. En dat het paard langs me ging en dat ik daarvan schrok. Het paard heeft echt geprobeerd te springen want volgens een getuige die ik heb, was de balk stuk. Ik heb mijn getuige pas verleden week gebeld en wist daar dus niets van. Verder kunnen vele beamen dat ik 2 camera's had. Ze maken me voor leugenaar uit Boos! .

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 21:36

Biancaaaaa schreef:
was dit toevallig in lisse????


Ja dit was in Lisse. Was je daar ook en heb je iets gezien?????

Ikzelf ben na de val kwijt wat er verder gebeurt is tot het moment dat ik op de grond stillag. Heb wel gezien dat de ruiter van haar paard was.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:44

In principe is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor de schade die het dier aanricht; het betreft een zogenaamde "risico-aansprakelijkheid". Dat wil zeggen dat je altijd aansprakelijk bent, ook al kon je er als eigenaar niks aan doen.
Nu is het wel zo dat jij uit eigen beweging op dat crossparcours gaat lopen, terwijl je weet dat hier paarden met hoge snelheden overheen galopperen. Er wordt niet voor niets gefloten wanneer er een paard aan komt. Als jij vervolgens op het pad blijft staan, valt dit natuurlijk niet onder de aansprakelijkheid van de organisatie of van de ruiter. Dit zou pas het geval zijn, wanneer niet goed wordt aangegeven waar de paarden lopen en als er voor jou geen mogelijkheden zijn om uit te wijken.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat jij achter een afzetting stond op een plek die niet bedoeld was als parcours en waarvan jij niet hoefde te verwachten dat je daar ondersteboven gereden kon worden.

Als je het mij vraagt is de ruiter buiten het voor de cross bestemde parcours gegaan en daardoor aansprakelijk voor jouw schade, ook al kon ze er misschien niets aan doen. Als jij achter de afzetting bent gebleven is jou niets te verwijten. De organisatie zou wel aansprakelijk kunnen zijn wanneer die afzetting bijv. zo dicht op de waterbak zelf zat, dat een paard bij een afwijking van de ideale lijn in het publiek terecht zou kunnen komen.

Misschien kun je eens advies vragen aan een advocaat bij wie het eerste gesprek gratis is; je weet dan of je een 'zaak' hebt of niet.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 21:55

Ik zou ze groot gelijk gegeven hebben als ik in het parcours liep. Was het onderweg naar de waterbak gebeurt, had ik ook gevonden dat het mijn eigen schuld was, maar ik stond daar achter een balk waar nog meer mensen stonden en er werd door de hindernisrechter niet gezegd dat we in het parcours stonden. We stonden ook ver buiten de normale rijrichting. De ruiter kon er ook niets aandoen, maar om zo te reageren vind ik erg bot. Ze vroegen niet eens hoe het met me ging toen ik vroeg hoe het verder met de schade moest. Werdt meteen geschreeuwt dat het mijn eiegen risico was. Asso.

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 21:57

Citaat:
Misschien kun je eens advies vragen aan een advocaat bij wie het eerste gesprek gratis is; je weet dan of je een 'zaak' hebt of niet


Ik weet niet of de advocaat verstand heeft van paarden wedstrijden, dus vraag ik ook jullie mening.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:12

Ik ben bang dat je niet echt kans maakt je geld te krijgen, in mijn ogen valt dit gewoon onder eigen risico

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 22:14

Maar hoe kon ik dit weten?????? stond nergens aangeven.

Wat moeten dan echt de leken in de paardensport die daar gewoon een dagje in het bos kwamen wandelen. Als het met hun zou gebeuren, dan zou dit toch ook ergens ondervallen???

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:24

Heb je de camera niet verzekerd? Ik heb de mijne verzeker en in zo'n geval zou ik het volledige aanschafbedrag vergoed krijgen.

21-5-2010 Luc geboren!


Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:28

Volgens mij valt dit inderdaad binnen je eigen risico. Zelfs een leek weet dat er op een wedstrijd dit soort dingen kunnen gebeuren. Als het in de kantine was gebeurt was het een heel ander verhaal geweest.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:29

dat ze in Lisse een balk hebben, je stond dus bij het water?! dat ik daar wel eens reed hadden ze gewoon ene lint gespannen, die van weigerde op het water en begon als ene idioot te steigeren en liep maar achteruit het publiek in! tja wat moet je dan! ik ga hem geen schop of mep verkopen met het risico dat hij schrikt en achteruit mept!


de organisatie zou juist aansprakelijk moet worden gesteld! zij hebben immers de balk er geplaatst met de gedachte het goed te hebben gedaan, hier hadden zij ich niet op voorbereid... daar ga je ook niet vanuit. ik vind niet dat de ruiter aansprakelijk is, maar hij mocht van mij betreft wel wat beleefder zijn! jij komt er ook maar voor je lol

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:30

Bonte schreef:
Maar hoe kon ik dit weten?????? stond nergens aangeven.

Wat moeten dan echt de leken in de paardensport die daar gewoon een dagje in het bos kwamen wandelen. Als het met hun zou gebeuren, dan zou dit toch ook ergens ondervallen???



Dat je een eigen risico hebt is logisch, je hoeft dat wedstrijdterrein niet te betreden. Het probleem zit em in het feit dat jij achter de hekken bent gebleven waar geen paarden hoorden te komen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:04

Nou, zo heb ik in Wieringerwerf bijna een stel oude menskes overhoop gereden die gezellig een stukje aan het fietsen waren door het bos en geheel onschuldig in het crossparcours waren beland. Toevallig sneed ik de bocht af dus ik had er geen last van, maar ik was pislink op dat moment.

Maar in dit geval lijkt me dat de ruiter wettelijk aansprakelijk is, aangezien deze dus aanzienlijk van het parcours is afgeweken en jij er vanuit mocht gaan dat je daar veilig stond.

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:43

Bonte"]
[quote="Biancaaaaa schreef:
was dit toevallig in lisse????


Ja dit was in Lisse. Was je daar ook en heb je iets gezien?????

Ikzelf ben na de val kwijt wat er verder gebeurt is tot het moment dat ik op de grond stillag. Heb wel gezien dat de ruiter van haar paard was.
[/quote]

Ik hoorde het via "een familielid" die daar in de organisatie zat.....spreek mij daar dan nu niet over aan..... Bloos

en ik was er ook ja, maar niet bij de waterpartij Knipoog

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:32

Lielle schreef:
Nou, zo heb ik in Wieringerwerf bijna een stel oude menskes overhoop gereden die gezellig een stukje aan het fietsen waren door het bos en geheel onschuldig in het crossparcours waren beland. Toevallig sneed ik de bocht af dus ik had er geen last van, maar ik was pislink op dat moment.

Maar in dit geval lijkt me dat de ruiter wettelijk aansprakelijk is, aangezien deze dus aanzienlijk van het parcours is afgeweken en jij er vanuit mocht gaan dat je daar veilig stond.


Klopt Lielle! Heel vaak lopen er, buiten de ruiters/amazones die de cross verkennen, allerlei mensen door het parcours en over de paarden waar jij net met je paard rijdt! En als dat niet in de buurt van een hindernis is, kan een hindernisrechter ook niet fluiten dat er een paard in aantocht is. Het is reuze vervelend voor de ruiters/amazones.
Mijn allereerste cross die ik reed, had ik hetzelfde als jij, ook twee ouwe mensjes die daar lekker aan het fietsen waren. Het was een lang recht pad dus ik zat in volle rengalop, ik nog gillen dat ze aan de kant moesten maar die mensen schrokken zo dat ze niet goed wisten waar ze heen moesten. Gevolg: ik moest uitwijken in volle galop (ging zo snel dat ik mijn paard niet op tijd terug had) en daardoor ben ik met paard en al gevallen. Ik ook pislink op die mensen. Maar dit is behoorlijk off topic.
Ik geef hiermee alleen aan dat het lastig is voor de ruiters/amazones.
Verder sluit ik me volledig aan bij jouw laatste regel.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:50

jij viel....
en jij had moeten weten dan paarden soms rare dingen hadden kunnen doen. Tis heel erg banketstaaf voor jou maar ik denk je de schde toch uit je eige porto moet betalen!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:04

Ik rij ook altijd door, ook al staan er mensen, hopen dat ze maar aan de kant gaan en dat is altijd nog op tijd gelukt....
Nu is dit natuurlijk wel een beetje raar verhaal... de ruiter viel, paard liep wilde het pad waar hij op zou moeten lopen verlaten... deed het paard ook?? Als het paard het pad verlaat neem ik toch aan dat de schade door de ruiter vergoed zal moeten worden!
Maar ja zie dat maar is voor elkaar te krijgen... ik vrees voor je dat je de schade zelf zal moeten betalen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers

cron