zachter in de mond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

zachter in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 17:53

ik heb een jong paard waar ik zo langzamer hand toch wat meer dressuur mee wil gaan rijden. Voor mij is hogere dressuur helemaal geen doel, maar de endurance trekt mij wel.
Voor mij is juiste bespiering en rechtheid wel belangrijk en ik vind dressuur geen doel maar wel een weg. Momenteel zijn we echt nog in de aller begin fase, een goede volte en een rechte lijn is voor ons nog heel moeilijk dus ik hoop dat jullie me wat simpele tips kunnen geven.
Fiesta is nu nog veel te hard in haar mond naar mijn zin. Ik probeer haar veel los te rijden en op mijn gewicht met lange of langere teugel. Maar zodra ik de teugels op pak wordt ze harder in haar mond en om een voorbeeld te noemen, als we buiten gaan rijden dan is van een galop terug naar draf iets waar we rustig 500 meter over doen. Ik weet dat dit slecht is en ben ermee aan het werk.
Maar de grote vraag is dus, hoe krijg ik haar zachter in de mond?

Duhelo

Berichten: 28546
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:58

Slof eraan en goed trekken!!!
nee hoor, zeker niet doen Haha!
ik ben hier eigenlijk ook benieuwd naar...

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 18:02

Ohwjah, inderdaad iets wat ik vergeten ben... Ik wil het liefst alles vanuit ontspanning en vrede bereiken. Dus een slof is iets wat ik sowieso al niet graag zie, maar als iemand me daar ooit nog het nut van kan uitleggen Lachen
(ik ben heel leergierig, dus schaam je niet)

Duhelo

Berichten: 28546
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:04

Héhé
die slof was ook niet gemeend he, maar ik denk dat je best verder werkt aan ontspanning, lekker lang eugeltje (met juist beetje contact) vel voltes en rechte lijnen, en goed vooruit rijden, en hoe meer ze leert hoe makkelijker ze wordt denk ik
waarschijnlijk denkt ze nu: oei dit is moeilijk, wacht er is iets in men hond, he je kunt daar op steunen *hang*

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 18:07

Haar grootste ontduik truc van moeilijke dingen of dingen waar ze geen zin in heeft is hoofd in haar nek, to aan steigeren. Als ze er zin in heeft, dus vrolijk is en veel impulse heeft, gaat ze vanzelf aan de teugel lopen. Ze ziet dat als een leuk kunstje en doet het echt voor de lol, zelfs aan het halster loopt ze nu als ze vrolijk is in een krulletje. (Ze is een beetje gek, maar wel lief *LOL*

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:09

goede vraag, als ik op mijn bijrijdpaard rij en een beetje vraag gaat ze steeds harder...dus ik wil het ook wel weten!

Farjen

Berichten: 7987
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:34

Ik denk als je een tijd met een zeer lichte teugeldruk en veel met je zit rijdt, het wel beter wordt?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:04

Je paard loswerken is hierin belangrijk, als ze lekker los in het lijf zijn, zullen ze vaak meer nagevelijk worden en dus ook wat zachter in de mond.
Voor het been zijn is eigenlijk het aller belangrijkste, dan kun je ook, wanneer ze te hard (of te zwaar) wordt, even beengeven.. Voor het been worden ze o.a. door overgangen te rijden, zowel binnen een gang (langzamer draven, sneller draven) als tussen gangen (stap-draf-stap-draf-galop-draf), dit steeds afwisselen (over welke afstand is paard afhankelijk). Belangrijk is dan, dat je, wanneer je terug wilt rijden, dit niet met alleen druk op de teugels houden doet. Ook voorwaarts moet er vlotte reactie komen (dus niet pas na een half rondje). Je paard zal zo beter voor het been worden.
Vervolgens (of tijdens) kun je figuren gaan rijden om je paard ook losser door het lijf te krijgen, veel voltes helpen hierbij, maar ook alle andere figuren zijn natuurlijk nuttig.
Je zult zien dat je hier baat bij zult hebben.. Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:55

En wat denk je van grondwerk. Dus eerste de stop op de gond goed hebben. Dus tijdens het leiden en longeren. En dan in de bak proberen echt op lichaam te stoppen. Dus eerste stap stop of draf stap, als dat goed gaat draf stop enz. En dan pas buiten de stop pakken.

Het gevaar bij het stoppen op teugel is dat het paard gaat hangen en dus bijna niet te stoppen valt. Het paard moet zijn achterhand er onder kunnen zetten. En dit is enkel mogelijk als je je lichaam gebruikt en zo weinig mogelijk druk op je hand heb.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 01:32

Remt ze wel goed af als je met lange of langere teugel enkel en alleen op je zit terug moet komen?

Mijn *jonge* paard reageert ook erg goed op zit, lange teugel, allemaal geen probleem.
Als ik de teugels oppak heb ik de neiging meer terug te nemen met de teugel dan met mijn zit, en daar loopt ze dan tegenin.
Ontspan ik en blijf ik gewoon met mijn zit werken is er echter niets aan de hand.

Probeer als dit het geval is ook met opgenomen teugel zoveel mogelijk met je zit te doen, alhoewel de verleiding idd groot is om je handen te gebruiken want vaak dus averechts werkt.

Als ze met langere teugel en je zit ook moeilijk is, zou ik idd veel overgangen rijden, veel gebruik maken van je zit, lekker ontspannen aan het been rijden.
Alle tips die hierboven dus al gegeven werden maar dan zonder die van de slof Knipoog

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 07:53

Probeer bij een lang teugeltje wat vaker contact te houden, dus wat meer aanleuning, ook moet jij zelf kunnen bepalen hoe hoog en hoe laag je paard loopt. En net als wat macavityL zei: veel overgangen, en voor het been.

Steigeren direct afstraffen, dit kan zeer gevaarlijk zijn/worden

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 10:36

Voor het been is ze zeker wel en als ik lekker ontspannen met een lane teugel door de bak rijd hoef ik echt enkel mijn teugel ets tegen de hals te houden en mijn gewicht te verleggen en dan gaat ze al om. Wanneer ik mijn teugels op neem raakt ze in een soort paniek door haar verleden. Ze is ingereden in Lida (Rusland) op een springstal toen ze 2 was en denkt in een bak nu alleen nog heel hard te moeten rennen. Daarom gaan de dressuurmatige vorderingen in de bak heel langzaam, want ze moet eerst inzien dat je in de bak lekker een beetje ontspannen moet zijn.
Bij longeren is ze prima, ze luistert perfect naar mijn stem.
Maar ik zal gewoon doorgaan met wat we dus al doen. Ontspanning te krijgen dmv overgangen en wat figuren.
Heel erg bedankt allemaal, als er nog meer tips zijn....