Wel of Niet een "bitloos" hoofdstel nemen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Wel of Niet een "bitloos" hoofdstel nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 14:31

Hoi,
Ik wil mijn haflinger (ze is 5) gaan rijden 'zonder' bit. Maar nu heb ik een topic geplaatst en iedereen reageert van, Ik zou een Hackamore nemen, ik zou een merotisch hoofdstel nemen en weer een ander zegt dat het dikke onzin is en dat een trens gewoon veel beter is.
Ik zie nu door de bomen het bos niet meer en wil graag weten wat jullie aanbevelen en niet alleen ik zou dit nemen of dat maar ook even de werking van dat hoofdstel uitleggen. (Misschien met een plaatje.. Bloos )
Alvast bedankt..


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:52

Waarom wil je je paard zonder bit rijden? En wat wil je ermee bereiken?
Ik rij zelf altijd met een touwhalster en dat bevalt me prima! Mijn paard gaf zelf heel duidelijk aan dat hij zijn bit absoluut niet meer fijn vond!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:29

Ik denk dat je voor jezelf alle voor en nadelen naast elkaar moet gaan zetten van bitloos en wel een hoofdstel met bit.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:41

Bij het inrijden van jonge paarden vind ik bitloos heel goed. Maar wel als je echt rijd op lichaamstaal. Dus door gewicht en lichte bewegingen van je hele lichaam.
Met een bitloos hoofdstel reageerd het paard anders. Natuurlijk heb je bitloze hoofdstellen die toch heel scherp zijn. Maar ik neem aan dat je juist bitloos kiest om het zachte en voor het vrijheids gevoel van jouw en je paard.
Waarom probeer je niet eerst het halster. Gewoon teugels aan de zijkant vast maken of onder het halster. En ga dan niet die teugels gebruiken. Maar probeer is te sturen op zit. En probeer ook het stoppen zonder te trekken. Want het rijden op halster is heel mooi. Maar je moet het wel kunnen gebruiken bij nood. Het heeft geen zin om het paard te stoppen op het halster en bij het niet luisteren harder te gaan trekken. Het trekken moet dus echt als noodstop zijn en blijven.

Nu even welke bitloos hoofdstel ik je zou aan bevelen.
De bosal. Het reageerd direct op ook maar ligt opheffen van de handen. Je kunt het paard dus ook laten nageven hier mee. Daarbij heeft het paard er geen last van, omdat het losjes om de neus zit. Het voelt elke beweging. En bij nood kan hij toch aardig hard zijn. Maar je gebruikt dan een natuurlijke methode van stoppen door het tegen houden van het hoofd door druk op de neus. En niet door de neus fijn te knijpen als het waren.

Bitloos is mooi en fijn voor beide. Maar het moet wel verandwoordelijk zijn. Dus er zit heel wat voorwerk in. En dan bedoel ik grondwerk NH.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:47

josien schreef:
Want het rijden op halster is heel mooi. Maar je moet het wel kunnen gebruiken bij nood. Het heeft geen zin om het paard te stoppen op het halster en bij het niet luisteren harder te gaan trekken. Het trekken moet dus echt als noodstop zijn en blijven.


Trekken aan de teugels is met een halster echt geen noodstop hoor.

Inbuigen (op reflex) is dat wel, maar dan moet je het wel eerst vlekkeloos kunnen in stilstand en stap.

Met een halster rijden is erg relaxt, is ook de goedkoopste manier om mee te beginnen Lachen gewoon een stalhalstertje met 2 halstertouwen eraan.

Als dat bevalt kun je er altijd nog over denken om een touwhalster aan te schaffen waarmee je fijnere hulpen kunt geven (en ook veiliger mee kunt buitenrijden)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:07

Jij doet denk ik aan Parelli. Wat ik bedoel met nood stop. Is dat het paard druk op de neus echt ziet als moeten luisteren. Een soort van oeps reactie.
Zo kan ik dit zelfs gebruiken bij het rijden met touw om de hals. Mijn paarden weten als ik hier druk op zet dat ze te ver zijn. En echt moeten reageren.
En dit bereik je door die druk echt pas te gebruiken als je in moet grijpen. En dat mag in het begin best is heftig zijn. Maar net als Parellis nood stop krijg je een automatische reactie. Ik zelf verstil voordat ik ingrijp. Dit gaat vanzelf. Maar juist deze reactie van mij. Is voor het paard een teken dat hij direct moet reageren anders word hij terecht gewezen. En dat niet door slaan. Maar door enkel groot maken en hem heel duidelijk terug te zetten.

En als je altijd precies het zelfde doet bij het moeten ingrijpen. Dan heb je maar zo gezegt een half woord nodig om het paard direct te laten stoppen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:14

Je kan toch ook bit-loos en hoofdstel afwisselen?
Ik rij dressuur met bit en soms ook buiten, maar meestal rij ik buiten met een bit-loos hoofdstel.
Zelf gebruik ik een hoofdstel die onder kin iets strak trekt als je je paard wil inhouden. Je kan het bestellen bij www.singlefooter.nl
Ik heb mijn paard ook bit-loos ingereden en hij is héél zacht in de mond, reageert heel goed!!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:28

ik rij (western) tegenwoordig ook bitloos.
Ik heb in branant (WE) een van zacht touw gevlochten hoofdstel gekocht wat nog geen naam heeft (duits handwerk) ik denk dat het overeenkomt met dat wat <<Dizzy>>net vertelde en dat komt volgens mij overeen met een western sidepull. Maar het bevalt me echt geweldig.
Dus misschien is een sidepull van leer of gevlochten touw wat voor jou?

=x=Angela

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:30

ik rij al jaren met een bitloos hoofdstel van emiel voest, echt super....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:40

Ik heb mijn vorige verzorgpony ook een aantal keer gereden met het bitloos hoofdstel van Emiel Voest. Is me heel goed bevallen!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 14:12

josien schreef:
Jij doet denk ik aan Parelli. Wat ik bedoel met nood stop. Is dat het paard druk op de neus echt ziet als moeten luisteren. Een soort van oeps reactie.
Zo kan ik dit zelfs gebruiken bij het rijden met touw om de hals. Mijn paarden weten als ik hier druk op zet dat ze te ver zijn. En echt moeten reageren.


Ik rijd ook regelmatig met alleen een touw om de hals, en het eerste wat erin zat was de noodstop. Haha! Zelfs vanuit galop staat ze in een paar seconden stil als ze druk voelt op de onderkant van haar hals, als ik lichtjes trek aan het touw dus. Buiten kan ik me er ook prima mee redden, maar dan laat ik het hoofdstel er wel bij om, al gebruik ik hem haast niet. Maar als ze wegstuift en ik geef een keer een flinke ruk, reageert ze daar stukken beter op dan op het bit. Scheve mond Geen idee waarom, want ik kan haar met dat touw op geen enkele manier pijn doen, en met een bit op een heleboel manieren Knipoog . Eigenlijk is er dus geen reden om te luisteren, maar schijnbaar vindt ze het logisch dat ze moet nokken als ze daar druk voelt.

Ik zou dus idd eens gewoon met een halster en touw proberen te rijden, om te kijken of dat bevalt. Als het bevalt kun je er wel voor gaan, dacht ik zo. Knipoog

eining4ever

Berichten: 161
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:22

mijn ijsje eining heeft een regelrechte hekel aan het bit.
ik rijd haar dus het liefst ook zonder! ben ook begonnen met halstertje met 2 teugels eraan. en daarna kun je idd goed overstappen naar zo'n touwhalster of een bosal!

succes!!!

chantal

When the night comes, look at the sky.
If you see a falling star, don't wonder why, just make a wish.
Trust me, it'll come true, because I did it and I found eining

moon65
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:20

Ik rij mijn paardje ook al een tijdje bit loos en ik moet zeggen dat ze lekker ontspannen loopt zonder bitje.
Buiten vond ik het eerst een beetje eng omdat ze de nare gewoonte had om halvewege de rit om te draaien en naar huis te rennen dus reed ik haar met een sitepull hoofdstel en daaroverheen een hoofdstel met bit.
Zeg maar als noodrem, nu is ze zo gewend dat we ook buiten lekker bit loos rijden.

Vogeltje
Berichten: 60
Geregistreerd: 16-03-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:44

Ik wil mijn haflinger ook inrijden en misschien wel blijven berijden met een bitloos hoofdstel. Ik weet ook nog niet wat het dan precies gaat worden maar ik denk dat dat een kwestie is van heel goed voelen en kijken. Ik ga gewoon uitproberen waar hij het beste op gaat reageren. Is dat druk op de neus of misschien juist onder de kin (bitloos hoofdstel Emiel Voest) misschien blijkt toch dat hij een bitje in z'n mond wel fijn vindt en daar beter op reageert en ontspannen daarmee loopt. Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het gaat worden maar in ieder geval succes met jou zoektocht.

Nature is more beautiful than art; and in a living creature freedom of movement makes nature more beautiful!!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:02


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:25

Inkopper, www.nvvr.info Join-the-club en kom al die verschillende optomingen eens uitproberen. Er is altijd wel iemand die een of andere vreemdsoortige optoming erop na houd en die je wel uit mag proberen. Kun je al die mogelijkheden eens proberen, zonder dat het je klauwen met geld kost en goede begeleiding op de koop toe.
Als voorbereiding kun je het paard, het bit en de ruiter eens lezen (Gertrud Jetten, ISBN 9789038 406923), het geeft je een globaal beeld van wat er zoal te koop is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

santi_shetje
Berichten: 45
Geregistreerd: 02-10-07

Re: Wel of Niet een "bitloos" hoofdstel nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:11

Me zus heeft ook een Hackamore gekocht en het rijd ook fijn en het is beter voor me pony.
Want met bit gaat ie niet meteen goed in de linkergalop en met Hackamore wel.
maar ik vind Hackamore fijner rijden.

Jack & Mickey <3

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wel of Niet een "bitloos" hoofdstel nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:11

Na veel optomingen uitproberen zijn wij tot de conclusie gekomen dat een sidepull het beste werkt. Een touwhalster heeft als nadeel dat je twee teugels aan de ónderkant hebt en de discriminatie tussen links en rechts onduidelijker is.

Bij de bitloze hoofdstellen zoals die van dr. Cook en varianten er op, is de release niet goed.

Een sidepull is het meest helder en duidelijk en ook de release is goed.

Een hackamore is een optoming die heftig inwerkt áls je aan de teugels trekt en links-rechts is ook lastiger met die optoming

Kijk ook eens rond op www.bitloos.nl daar kun je optomingen huren om uit te proberen.

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wel of Niet een "bitloos" hoofdstel nemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:29

Omdat dit een behoorlijk antiek topic is, volgt hierbij een slotje Lachen


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Foreverkliek, Googlebot en 40 bezoekers