even nadenken!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
parjustme
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-08-03

even nadenken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 15:15

In de tijd dat ik paardenhouderij studeerde ben ik op veel stallen geweest. Westernstallen, dressuurstallen, springstallen, drafstallen en nog veel meer andere soorten stallen. Ik heb toppaarden gezien en slachtpaarden, manegepaarden en privé-paarden. Maar een paard blijft natuurlijk een paard. Hoe duur of goedkoop hij ook is. Van de westernhengst die onder 2 dekens, staartbandage, stalbandages en nekwarmer staat, tot de manegepony die in een stand aan een touwtje stond. Ze hebben meestal een ding gemeen. Er is iemand die voor ze zorgt. Iemand die zijn best doet om dit paardje een goed tehuis te bieden. Tenminste op de meeste stallen waar ik geweest ben. Helaas weet ik uit ervaring dat niet elke stal zo is, soms kom je paardjes tegen op te kleine weilandjes en vieze stalletjes. Paardjes met veel te lange hoeven en klitten in de manen. Op zo een moment ben je blij dat je je eigen paardje in dik stro hebt staan. Dat ze moet kiezen waar ze eerst een hap van neemt, van dat lekkere hooi of toch maar eerst een hapje bix? En wat zou ik dan graag een geldboom in mijn achtertuin hebben om zo een paardje lekker mee te kunnen nemen en op te kunnen knappen. Maar niet elk paard heeft dus dat geluk! Als je wilt weten wat je hieraan kunt doen? Twee antwoorden mogelijk: Met sommige mensen valt niet te praten over de behandeling die ze hun paarden geven. Deze mensen hebben de wijsheid in pacht en waag het niet je te bemoeien met de manier waarop zij hun paarden behandelen!
Er is echter nog een groep! En deze groep mensen kan nog wel geholpen worden, of liever gezegd hun paarden kunnen geholpen worden. Dit zijn namelijk de mensen die een paard gekocht hebben terwijl ze er eigenlijk te weinig verstand van hebben. Deze mensen weten vaak nog wel genoeg om het paard in leven te houden maar daar houdt het dan toch bij op. Kijk deze mensen kun je natuurlijk wel helpen. Allereerst door ze een goed boek te geven. Een boek waar ze echt iets aan hebben. Met basisregels en omgangsvormen voor paarden. Ook kun je ze een goed instructeur aanbevelen die ze met rijden wegwijs kan maken! Je helpt daar niet alleen deze mensen mee maar ook de paarden van deze mensen.
Waarom ik me dit allemaal zo aantrek? Omdat ik al te vaak paarden heb gezien die compleet verpest waren door de opvoeding van de verkeerde mensen. Sommige dingen daar moet je gewoon de ervaring voor hebben. Een heel belangrijk onderdeel daarvan is het inrijden. Hoeveel paarden worden er al niet verpest met inrijden. Mensen die zeggen; dat doen we wel even. En vervolgens met gebroken botten een paard komen afleveren dat niet alleen hevig getraumatiseerd is maar soms ook zelfs gevaarlijk! Hebben deze mensen dan echt geen greintje verstand in hun hoofd? Of mensen die een veulen fokken. Maar vervolgens niet eens weten hoe ze een veulen op moeten fokken! Ik word zo droevig als ik een stalgenoot naar de slof zie grijpen als ze niet eens weet wat ontspanning is. Eigenlijk zou ik haar het liefst van haar paard af willen trekken, maar ik weet dat ik dat niet kan maken. Maar soms zou ik zo graag eventjes god willen spelen!


DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:09

Mooi gezegd *Amen*

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:18

heeel mooi gezegt!

Ivi L1+3 dressuur..
Ivanssite

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:25

Met de meeste dingen ben ik het wel eens, maar met sommige heb ik het idee dat ik tegen m'n schenen getrapt word... Scheve mond

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:33

Quellian schreef:
Met de meeste dingen ben ik het wel eens, maar met sommige heb ik het idee dat ik tegen m'n schenen getrapt word... Scheve mond


met welke dan als ik vragen mag..??

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:38

Ik vind het mooi gesproken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:41

Das helemaal en compleet waar........... the truth, the whole truth and nothing but the truth..........

welkom op bokt trouwens........ kunnen hier meer mensen met die gedachtegang gebruiken

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:51

OK dan! geweldig gesproken!!!!................en ben het er dik mee eens!!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:55

ik heb er zeel veel ervaring mee. Op de stal waar "mijn" paard staat. Er staan 15 paarden waarvan een paar jaarlingen en veulens waar echt bijna niemand naar omkijkt. Ik mest om de week een hoop stallen uit, maar dat is eigenlijk niet mijn probleem. Maar kan het uit medelijden niet laten. Die boer mest zelf pas uit als het heel erg is. dus..... ik weet niet wat ik eraan moet doen. Dierenbescherming kan maar ben bang dat die paarden misschien weggehaald worden wat bijna m'n 2e huis is geworden! Iemand nog een idee?

Caira
Berichten: 26045
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:26

Omdat ik een vriendelijk doch dringend tikje van Heike op mijn vingers heb gehad, zal ik maar eerlijk bekennen dat dit een artikel van mij is!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:01

Aha!! maar nog steeds een mooie tekst met waarheden als een koe, nietwaar?;)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:12

mooi geschreven ! irish_lady...Haha!

Karaat_the_newforest op Instagram

Caira
Berichten: 26045
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:01

hahah dank je!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:10

Ben het helemaal met je eens irish_lady!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:13

mooi geschreven Knipoog Ik snap de noodzaak tot een schaduwaccount nie echt hoor

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:29

Ellende schreef:
mooi geschreven Knipoog Ik snap de noodzaak tot een schaduwaccount nie echt hoor


Ik eigenlijk ook niet!

My imaginary friend thinks you have serious problems!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:09


Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:15

OK dan!

helaas... de praktijk... er zijn er teveel. vind ze eens.
tja, zoals veel dingen in de wereld, is dit ook een zeer omvangrijk probleem, dat moeilijk aan te pakken is.
maar ik volg je volledig, mooie gedachtengang.

Enya - Daya :-)

Caira
Berichten: 26045
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:20

Dat is een lang verhaal Ellende

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:02

dat is hellemaal waar.

ik hoef maar 100 meter van mijn huis te denken of ik heb alle medelijden met een paar paarden, waarvan 2 ze alleen gebruiken om te rijden en slecht poetsen en de stal slecht uitmesten. en 1 doet wel haar best maar met rijden Bloos! Verdrietig gaat ze na 1 minuut al flink aan het werk arm beest

maak lol met je paard, doe gek met je paard!!!!!!!!!!!


MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 21:13

Helaas vallen mensen uit de 2e categorie ook vaak onder de eerste..
En daar ligt dus juist het probleem die in de rest van je artikel schetst.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 15:42

heel mooi gezegt!

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokt90, XXleonieXX en 14 bezoekers