Fjord en shet winterproof.. waarom.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Fjord en shet winterproof.. waarom.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:31

.........de meine dan niet???? Scheve mond Rydar en Mexx lopen dit jaar voor het eerst ( nouja mexx weet ik niet ) een hele winter buiten , ze hebben een zeecontainer waar ze in kunnen als het slecht weer is of als ze lekker willen liggen in t stro.. Ze krijgen elke dag 4 plakken hooi ( saampjes ) , een extra plak stro wat ook naar binnen gaat en muslie voor extra vitamines..

Maar ze worden allebij mager.. wat er van de zomer te veelop zat is nu bij allebij weg.. Vooral Mexx hij heeft veel haar maar daaronder is echt niets meer over zijn ruggenwervel kan je voelen , de flanken zijn ingevallen enz..

Ze zijn verder gezond , geënt, ontwormd, eten goed, drinken goed..

iemand tips om ze wat dikker te houden??


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:33

Toch wat meer krachtvoer geven. Ze hebben ook een hoop energie nodig om warm te blijven, als je ze dan ook nog rijd dan blijft er weinig meer over waar ze dik van blijven.. Ik zou ze gewoon wat meer muesli geven.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:34

dat is t m ,... ze doen nix.. Door mijn zwangerschap word rydar niet gereden en mexx is nog maar 2 jaar ,... kan ze dus niet volstouwen met muslie omdat ze anders ontploffen..

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:36

maïsmeel... dat is een vet aanzetter, evenuteel wortels nog wat meer hooi...

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:37

Meer ruwvoer, probeer anders eens Lucerne.

Ik zou ook geen biks nemen, biks is KRACHT voer geen VUL voer.

De paarden bij ons hebben dit jaar beschikking over 24/7 kuil.
De meeste paarden(exc een wat ouder paard) zitten beter in hun vel dan vorig jaar.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:37

Het is geen koude winter, dus zo ontzettend veel energie vreet dat niet om warm te blijven.

Zijn ze beide geschoren?

Misschien een vitamineshot geven en naast hooi wat mais of iets dergelijks voeren.

[o]

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:38

Debo schreef:
dat is t m ,... ze doen nix.. Door mijn zwangerschap word rydar niet gereden en mexx is nog maar 2 jaar ,... kan ze dus niet volstouwen met muslie omdat ze anders ontploffen..


Misschien is dat dan wel het probleem? Misschien zijn ze nu gewoon heel erg onbespierd? En lijken ze dun?

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:39

horselover23 schreef:
Het is geen koude winter, dus zo ontzettend veel energie vreet dat niet om warm te blijven.

Zijn ze beide geschoren?

Misschien een vitamineshot geven en naast hooi wat mais of iets dergelijks voeren.


Nou ik denk dat als het hard waait ze toch ook wel een beetje moeite moeten doen om warm te blijven.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:40

Estragon"]
[quote="Debo schreef:
dat is t m ,... ze doen nix.. Door mijn zwangerschap word rydar niet gereden en mexx is nog maar 2 jaar ,... kan ze dus niet volstouwen met muslie omdat ze anders ontploffen..


Misschien is dat dan wel het probleem? Misschien zijn ze nu gewoon heel erg onbespierd? En lijken ze dun?
[/quote]

nee dat is het niet.. ze zijn echt mager... maismeel heb ik een aantal jaar aan ry gegeven , maar vond t niet echt werken.. kuil kan hij niet tegen ( diaree ) t enige wat ik kan doen is in mijn ogen nog meer hooi.. marja of dat gezond is??

( zijn niet geschoren trouwens )

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:00

Ik zou meer hooi voeren. Mijn haflinger, van nog geen 3 die dus ook nog niet bereden word eet zo een baal per dag weg. Daarbij staat ze dan nog wat uren in de wei en krijgt ze op het moment een halve kilo brok, maar normaal (ze is nu ziek) krijgt ze maar 1/4de brokken. Daarbij krijgt ze wel wat minder hooi omdat ze nu nat hooi moet en daarvan is simpelweg gewoon niet altijd een baal klaar (er zijn meer zieke pony's die ook nat hooi moeten Knipoog )
Ik denk dat 4 plakken voor met zijn 2'n weinig is. Imo kan het geen kwaad om meer hooi te geven, bij ons krijgen ze het onbeperkt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:05

ik denk dat je zowiezo meer hooi moet gaan voeren,
ik neem aan dat wei kaal is na een wintertje buiten lopen
en het gras wat er staat zit vrijwel niks in
een pony van rydars maat mag best flink wat hooi hebben
die van mij(fjord) krijgt een plak of 6 per dag en voert dus ook niets uit momenteel
maar is niet vet , hij heeft alleen een beetje een hooibuik maar dat is niet erg

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:12

Ik denk dat 4 plakken hooi best weinig is. Paarden die buiten staan hebben in de winter behoorlijk wat nodig om op gewicht te blijven. Zelf als ze 's zomers niet slank te krijgen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:19

wat verstaan jullie onder 4 plakken hooi?? Bij mij is dat 3kwart baal.......

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:21

Onze koudbloeden kregen toen ze 24uur buiten stonden ook 24uur ruwvoer om te eten (alleen in de winter, in de zomer gewoon op de wei). Ze stoppen vanzelf met eten als ze vol zitten. Wij hebben nooit problemen gehad met mager worden. Mijn advies is dus meer hooi voeren.. 4 plakjes voor 2 paarden is erg weinig...


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:50

mijn shet was toen ik haar kocht(september)
ook best dun.heel lusteloos en zow..
nu de koude winter is gekomen..heefgt ze echt wel een heeeeel dik pak haar,maar bleef lusteloos..
nu voer ik haar ongeveer een halve tot 1 kilo brok op een dag !! dat is veel voor een shet,maar ik zie hoe goed ze het erop doet..ze loopt lekker..voelt zich en dat vind ik belangrijker !

Karaat_the_newforest op Instagram

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:55

Debo schreef:
dat is t m ,... ze doen nix.. Door mijn zwangerschap word rydar niet gereden en mexx is nog maar 2 jaar ,... kan ze dus niet volstouwen met muslie omdat ze anders ontploffen..


Ze doen zeker wel heel veel! Maar dat beseffen wij ons niet. Ga zelf eens de hele dag in de kou staan, en kijk hoe enorme honger je krijgt.
Het lichaam moet opgewarmd worden, en dat kost echt veel energie.

Wat is de kwaliteit van je hooi?

Mijn arab staat ook buiten, met een in-uitloopstal + stro, net als jou dus. Hij is (gedeeltelijk) geschoren, dus heeft wel dekens op. Ik geef hem bijna onbeperkt hooi nu (bijna een halve baal per dag, zeker 4 plakken). En hij krijgt 3 / 4 kg. krachtvoer (wordt 4x in de week een uurtje bereden).

Ik denk echt dat je ze te weinig voert, geef een goede basisbrok, en goed hooi (flink wat). Hebben ze geen wormen? Daar is het ook nog eens de tijd van het jaar voor!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:06

een paard heeft zowiezo 10% van zijn gewicht aan ruwvoer nodig, wanneer je meer hooi gaat voeren halen ze daar meer energie uit om zich warm te houden

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:27

mijn C pony krijgt 5 plakken goed hooi en anderhalve kilo muesli per dag.
mijn grote maat shet krijgt 3 plakken hooi en 3/4 kilo muesli,en mijn mini shet krijgt 2 dikke plakken en een halve kilo muesli.en vaak krijgen ze nog peen en oud brood bij,in het weekend krijgen ze slobber.en ze doen ook niet veel,lopen overdag buiten en staan s'nacht opstal.
dus misschien toch iets meer hooi voeren?

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:30

Ik zou zowiezo zo veel hooi geven als ze opkunnen, maar als dit slechte kwaliteit hooi is halen ze er alsnog vrij weinig aan.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:32

Dennis(geschoren met een jasje aan, staat overdag buiten) krijgt 2 plakken hooi en een kilo biks. Dus 4 plakken voor een fjord en een shet vind ik iets aan de weinige kant. Ik zou dus iets meer hooi geven.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:48

okey zal het eens gaan proberen.. t probleem is dan alleen nog dat rydar sneller eet als mexxje , en dus waarscheinlijk t grootste deel zelf naar binnen werkt..

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:14

Ik ken het probleem.
Mijn mietige hengstje fellow is schijnbaar ook niet winter bestendig.
Ik voer hem nu 1 kilo Pavo basisibrok, halve schep (zo'n bixschep) maismeel en een kwart schep slobber. Daarbij nog 3 plakken hooi per dag.
Hij wordt wel iets dikker maar nog niet om over naar huis te schrijven...
Expres 2 weken geleden nog een keer ontwormd (was pas 5 weken geleden toen).
Nouja, we zetten nog even door en dan gaat hij op stal...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:14

Debo schreef:
okey zal het eens gaan proberen.. t probleem is dan alleen nog dat rydar sneller eet als mexxje , en dus waarscheinlijk t grootste deel zelf naar binnen werkt..


misschien even apart zetten??
toen een dominte merrie bij mijn shet stond,moest ik er ook even bij blijven staan..om te zorgend at ze echt iets binnenkreeg

Karaat_the_newforest op Instagram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:19

Ik vind het hooi ook erg weinig .
En persoonlijk zou ik ook wat meer krachtvoer geven.
Blijf er even 10 min bijstaan, zodat ze ieder hun eigen portie op kan eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:20

heb geen mogelijkheid ze apart te zetten.. denk ook niet dat ik ze er gelukkig mee maak.. ze zijn onafscheidelijk..
Rydar stuurt mexx niet weg, maar die eet met heeeeeeeeele kleine hapjes..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fudge en 35 bezoekers