zomerekzeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

zomerekzeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 11:49

ik zou graag al jullie ervaringen horen met zomerekzeem.

Kun je hierop testen bij een eventuele aankoop?

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians


Tozziebozzie

Berichten: 28
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:47

Mijn fjord kreeg zomereczeem in het jaar dat ze haar veulentje verloor. Volgens mij was de oorzaak stress en sterk verminderde weerstand. Hoeveel er ook aan gesleuteld wordt, er is nog steeds geen wondermiddel gevonden en het lijkt of steeds meer paarden er last van krijgen. IJslanders en andere sobere rassen lijken er het meeste last van te hebben maar je leest nu ook van KWPN'rs, arabieren, welsh cob enz. enz. die geplaagd worden door zomereczeem. Of je het kunt testen weet ik niet maar je ziet het meestal wel aan de manen en de staart. Daar schuren ze het ergst. Denk er wel om dat ze in de winter niet of nauwelijks last hebben, dan zijn er ook geen mugjes, dus dat je het dan niet zo goed ziet.
Bij mijn fjord werd het uiteindelijk zo erg dat ik haar heb laten inslapen. Jeuk is erger dan pijn.
Ik ken ondertussen heel wat paarden met zomereczeem, of staart- en maneneczeem en vind het een regelrecht drama. Zowel voor het paard als voor de eigenaar.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 12:51

ik ben er ook huiverig voor. bij eventuele aankoop wil ik ook hierop laten testen maar geen idee of zo'n test bestaat. in Frankwijk beweren ze van wel. lijkt me echte lijdensweg, zomerekzeem.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 12:52

en het lijkt inderdaad wel een epidemie...misschien gevolg van het milieu plus dat Nederland overbevolkt is qua paarden (ik las onlangs 40.000 of nog meer teveel aan paarden!)

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:05

Zomereczeem is koopvernietigend heb ik gehoord. Dus als iemand het niet zegt en het paard had het wel, moet hij het paard terugnemen.
Onze pony heeft zomereczeem. Dat had de handelaar ons niet verteld. Wij waren zo goedgelovig! Toen ik naar de dunne, korte staart en de rafelige manen vroeg, zei hij dat haar veulen dat had gedaan. Ik geloofde die man op z'n woord. Ook dat het een brave, goed ingereden, makke kinderpony was, maar dat is een ander verhaal.
Pony gekocht en in de loop van de zomer schuren, krabben, bijten tot alles kapot was. Dierenarts heeft van alles geprobeerd: anti-histamine injecties, corticosteroïden, pillen, poeders, druppels, smeersels, sprays en homeopatische middelen. Je wilt niet weten wat het allemaal heeft gekost en het ergste: niets hielp.
Uieindelijk via internet een Boett deken gekocht en die geeft veel verlichting. Ze draagt hem van maart tot november en daarnaast wassen we haar af en toe met speciale anti-jeuk shampoo, smeren we haar in met klitwortelextract, gebruiken we itch-pour-on en zo nog e.e.a. Daarnaast staat ze bij zwoel weer altijd binnen. Kortom een heel gedoe. Het kan overigens nog veel erger. Het schijnt ook nog erfelijk te zijn, heb gehoord kans van 1 op 4 dat een veulen het ook heeft.
Onze pony gaat niet weg, we waren en zijn er al te snel teveel aan gehecht geraakt. Toch zou ik het iedereen afraden. Paarden kunnen al zoveel kwalen krijgen, koop er geen die al iets heeft.
Ik ken ook iemand die zijn merrie heeft laten afmaken omdat hij het niet langer kon aanzien.
Er is een heel goede website hierover: http://www.tekstotaal.com/itchinfo.html

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 13:09

maar kun je het ook herkennen bij een veulen/jaarling? Kan het later tot ontwikkeling komen als 1 van de ouders het heeft? Ik heb een bepaald dier op het oog en de eigenaresse verzwijgt helemaal niks hoor maar ik ben me nu pas aan het verdiepen in zomerekzeem en word eigenlijk doodsbenauwd. Kun je zonder Boett deken wel rijden in de zomer? Ik rij endurance en wil dus geen paard waarmee je niet kunt rijden of alleen met deken want dat gaat niet bij endurance (ze moeten de hitte tijdens het werk kwijt kunnen).

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:21

Wij rijden nooit met een deken. We spuiten haar wel in voor het rijden, maar dat is meer tegen de steekvliegen. Zomereczeem wordt met de jaren erger, maar als de eigenaresse bij geen van beide ouders of grootouders iets heeft gemerkt, is de kans niet zo groot.
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Het is een rotkwaal, maar er zijn veel ergere kwalen. Wij maken in de zomer rustig urenlange ritten en nemen de pony ook wel mee op ponykamp, daar staat ze heel ongunstig tussen de bomen en bij het water. Het is gewoon: zadel af, dek op. Bij heel winderig droog weer loopt ze ook wel zonder dek in de wei, maar alleen tussen ongeveer 10:00 uur en 16:00 uur.

Het kan zich later ontwikkelen, sterker dat doet het meestal ook, jonge paarden hebben het zelden.
Maar dat geldt allemaal ook voor OCD, melanomen, hoefkatrolontsteking enzovoort.
Kijk eens naar eventuele zussen en/of broers van je paard en wees niet te bezorgd.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:26

Het kan zich ook op latere leeftijd openbaren......
Daarnaast zijn er tegenwoordig en antal nieuwe middelen op de markt die nogal wat beloven qua genezing/beheersing.
Kijk anders eens bij de zoekfunctie onder het woord "zomereczeem".
Succes!


nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 16:58

ja heb onderzoek gedaan! En heel veel gevonden. Overigens was het nog niet mijn veulen en gaat de koop (wegens andere redenen) niet door. bedankt voor alle info

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Kimke
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:00

mijn haflinger heb ik van veulen af en die heeft dat niet al veulen gehad. Na 1, 2 jaar begon hij echt zijn manen te schuren, was zomerexzeem. We hebben echt alle middeltjes gebruikt zelfs die spuiten en van die cironella producten , werkte maar toch miniem. Hij is nu 7 jaar en hebben vorig jaar een boett deken gebocht en moet zeggen amai imens verschil, hij heeft lange manen en schuurde niet meer. ik rij niet met dat deken dat is niet gemakkelijk , doe het gewoon af als je rijd en dan weer aan als je gedaan hebt

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:00

Mijn paarden hebben geen zomerekseem (gelukkig maar).
Maar, kan een gezond paard ook ineens zomerekseem krijgen ?
Ik weet dat paarden gaan jeuken door de mugjes in de zomer, mijn paarden hebben daar geen last van.
Maar kunnen ze er last van gaan hebben ?

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:35

Kimke, bij welke winkel heb je dat deken gekocht of besteld?(woon ook in België) K vraag me af of het in België te verkrijgen is en hoeveel het ongeveer kost.

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 20:47

hierboven is die link over sweet itch, staat van alles op, heel leerzaam, ook over boett deken!

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers