Valt alleen mij dat op : Veel koliek aanvallen ??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-01 23:22

Ben ik nu de enige die dat zie of zien jullie dat ook. Veel paarden hebben koliek hoe kan dat nu ??

Staan/stonden deze paarden normaal veel op het land en nu het winter is op stal ? En daardoor veel stro eten zonder beweging de beweging die ze in het land hebben Verward.

Komt het omdat het nu slechter weer is en de mensen minder zin hebben om hun paard goed te verzorgen ?? Dus eigenlijk voldoende beweging geven Verward.

Wil niemand beschuldigen maar dit valt me op misschien staat niemand er bijstil wat er bij een paard gebeurt als hij van het land af opeens dag en nacht op stal staat Verward.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:31

Dat viel me ook al op. Of het heeft misschien de rede die jij aan geeft of het is gewoon stom toeval. Je bent dus niet de enige die het opvalt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

maelja

Berichten: 53
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:03

dan komen jullie wel op hele rara stallen want bij ons komt het zelden voor


PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:13

Ik denk dat ik bij Iowa misschien een paar mogelijke oorzaken weet:

- Verandering van het voer, waar ik te snel mee ging.
- Het weer, waardoor ze erg zenuwachtig wordt
- Ze eet heel erg veel stro de laatste tijd
- Of misschien te weinig beweging, wat ik me haast niet kan voorstellen

Overvoering zit er ook niet in, zijn we erg strict in.

Ik snap jullie reactie, ik heb er al heel erg lang over nagedacht.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 08:17

daarom komen de paarden die bij ons van het land komen eerst op oud hooi (wat ze dus niet eten) voor ze op stro komen.
Wij hebben nog nergens last van gehad

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 08:40

Dat vond ik ook al Prisca...je leest op eens over de ene na de andere koliek aanval op bokt een een paardje bij ons op stal heeft vorige week ook een koliek aanval gehad...en minder beweging is bij haar de oorzaak iig niet, als ik moet gissen denk ik dat ze uit verveling omdat ze steeds minder lang buiten komen idd meer stro eet en misschien dat ze niet zo goed tegen de winterwortels kan en dat die een verstopping veroorzaken...en of het ook iets met het weer te maken zou kunnen hebben... Verward aan die vraag kwam ik helaas niet meer toe op onze EHBO avond...volgende keer toch de DA nog even onderscheppen... Haha!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 09:48

Ja dat viel mij ook al op, maar niet alleen op Bokt, hier in de buurt ook al iets van 4 paarden en bij mij op de manege 2....

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 10:25

He Pris, ik had net zo'n reactie bij topic over Jurga met koliek geplaatst.
Het viel mij ook al op dat er de laatste tijd zoveel paardjes zijn met (gas)koliek.
Vaag hoor...

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 10:57

Bij sun zou het te maken kunnen hebben met:
*koud water na beweging (was vergeten beetje stro op het water te leggen)
*te veel voer

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 11:13

Mhhh ik heb nergens last van maar hij staat ook hele dagen buiten en alleen 's nachts op stro hij knabbelt er wat van maar das zo weinig...
wel was hij 1 dag wat aan de dunne maar dat komt omdat we van hooi in de sept/okt maanden vanwege het vele gras Nu naar kuilvoer zijn gegaan (weinig gras meer) ach 1 dag en toen was het over Lachen wel mengen we eerst met hooi en dan helemaal naar kuil.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 11:25

prisca is me voor ik wou ook al een topic openen hiervoor.
Het valt inderdaad op, ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt en dat wil ik graag zo houden.
beterschap aan alle koliek gevalletjes

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-01 11:43

Ik bedoel niet op stal hoor ?? Bij ons komt het gelukkig wienig voor.

Maar hier op bokt zie ik de ene naar de andere kolike topic komen Verward .

Misschien toch eens iets over nadenken waarom het nu juist in deze periode zo erg is Party!! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 13:18

Wisten jullie trouwens dat 50% van de paardenmet koliek die naar utrecht moeten komen, de koliek was veroorzaakt door wormen?
Maar het viel mij ook al op dat zoveel paarden koliek hebben als je het zo op Bokt leest. Bij ons op stal zijn er een paar paarden die heel snel koliek krijgen als ze een dag niet op wei zijn geweest omdat ze dan teveel stro eten.
Pablo eet altijd vrij veel, stro ongeacht of hij de hele dag op wei staat en een berg hooi krijgt. Maar gelukkig heeft hij nooit *ik klop het meteen even af* koliek.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 13:26

Volgens mij ligt het aan het jaargetijde. Voorgaande jaren waren er ook veel koliekgevallen in de herfst (net zo als bevangen paarden in de lente).

Het valt mij elke herfst weer op dat er veel koliekgevallen zijn. Redenen daarvoor zijn volgens mij al wel allemaal genoemd.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 15:57

Viel me ook al op, net zo als pfeiffer bij mensen Verward

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 17:43

Citaat:
Op 2001-11-23 23:22, schreef Prisca:
Ben ik nu de enige die dat zie of zien jullie dat ook. Veel paarden hebben koliek hoe kan dat nu ??

Inderdaad dat was mij ook opgevallen.
Het schijnt in het voorjaar en in het najaar vaker voor te komen.
Citaat:
Staan/stonden deze paarden normaal veel op het land en nu het winter is op stal ? En daardoor veel stro eten zonder beweging de beweging die ze in het land hebben Verward.

Laiser staat het hele jaar door overdag buiten en 's avonds en 's nachts binnen. Dus hij blijft de hele dag in beweging.
Citaat:
Komt het omdat het nu slechter weer is en de mensen minder zin hebben om hun paard goed te verzorgen ?? Dus eigenlijk voldoende beweging geven Verward.

ik geef Laiser het hele jaar door evenveel beweging. Ik rijd zes dagen per week. dus daar kan het niet aan liggen. Wij hebben nu een binnenbak, dus zelfs als het vriest kan ik hem blijven rijden...
Citaat:
Wil niemand beschuldigen maar dit valt me op misschien staat niemand er bijstil wat er bij een paard gebeurt als hij van het land af opeens dag en nacht op stal staat Verward.

Als een paard helemaal niet meet zijn stal uit komt kan ik me er iets bij voorstellen. Maar zoals ik al zei bij Laiser is dat niet het geval. Zelfs de dierenarts kon er geen verklaring voor geven. Wij hebben ook nog een dierenarts op stal, dus die waarschuwd anders ook wel.
Ik zou ook graag willen weten waarom Laiser nu juist koliek heeft gegeven. Maar ik denk niet dat iemand me dat kan zeggen

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:43

ja pris echt valt mij ook op.
Ik denk dat het mede komt doordat men te voorzichtig is met een paard endaar door verkeerde dingen geeft, of vaak buiten heeft gestaan en met regen dus nu naar binnen, is het weer droog weer de wei op. Zo een spijsvertering verandert dan na mijn idee veel te vaak en moet veels te vaak en snel bijstellen, denk dat dat ook wel een gevolg is.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Annienke, BranwenGC, Femia, Maanon_, Mark0919, Myrthe_bz, Wil_Fem en 40 bezoekers