rommelen met het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 18:59

Ik ben een drie jarig paard aan het inrijden. Op zich gaat het heel goed, en hij is erg braaf. Het enige vervelende is, dat hij erg rommelt met zijn bit. Ik heb er al een bustrens in gehangen in plaats van een watertrens, mar hij blijft maar met dat bit bezig. ook als hij in stal staat, of buiten staat hij vaak met zijn tong te klooien.
Wat zou ik kunnen doen, zodat hij niet continu met dat bit bezig is? Ik ben bang dat ik straks namelijk een probleem krijg (tong over het bit, aanleuning, oid). Zou het helpen om een tonglepel in te hangen, of een ongebroken rubber bit of zo?
Hij is nu een week of 8 onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:01

Hangt je bit niet te laag?
verder gelukkig niet veel ervaring mee.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 19:03

de arabier die ik rij deed dat ook met beleren en daar bij was ze super gevoelig en durfde het bit niet aan te nemen, wij hebben er toen een dubbel gebroken bitje in gehangen en dat hielp heel veel.
je moet gewoon even proberen wat jou paardje het lekkerste vind.
en aangezien hij nog maar net onder het zadel is moet je het misschien gewoon nog even aankijken, het kan zijn dat hij er nog aan moet wennen, geef hem de tijd.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:02

dat rubberen bitje zou misschien wel kunnen helpen, maar ik denk gewoon dat ie er nog wat aan wennen moet, zo'n bit in z'n mond
als ie z'n bit in z'n mond heeft mogen z'n mondhoeken een klein beetje opgetrokken zijn
als ie te laag hangt kunnen paarden er ook zo lekker mee gaan stinkmoddern

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:24

Geen rubberbitten inhangen. Word heel heet en het is niet zo zacht als iedereen denkt.


Jonge paarden hangen wij de bitjes altijd wat hoger in ivm de tong erover gooien en rommelen met het bit. Zorg dat het bit op hoogte hangt en wat voor bit heb je der inhangen? Probeer eens een heel simpel enkelgebroken Bus of D trens. Die liggen nog het stilste in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 01:11

Bit hoger hangen lijkt mij een goede eerste poging. Onder het rijden af en toe even kijken of hij zijn tong er nog wel onder heeft.

Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 01:29

ik had er dus eerst een enkelgebroken watertrens in hangen, en nu sinds een paar keer een bustrens. Ik denk niet dat hij te laag hangt, mar ik kan hem natuurlijk nog een gaatje hoger hangen. Hij gooit zijn tong nog neit over het bit, maar ik wil ook niet dat hij dat ene keer uitvindt.
Soms, als hij los in de bak staat, staat hij ook te klooien met zijn tong. Het is dus misschien niet eens echt tegen het bit, maar gewoon een beetje een gewoonte. Maar voordat dit echt een probleem wordt...

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 11:02

misschien de paardentandarts laten komen, je weet maar nooit!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 09:13

paardentandarts lijkt me een heel goed idee. op zijn leeftijd is dit paard druk aan het wisselen en dan nog een bit in zijn mond kan hij waarschijnlijk niet erg warderen. misschien klooit hij daarom ook op stal met zijn tong. dus, laat eerst in de mond kijken voordat je er van alles en nog wat in stopt om te proberen of het werkt.
Verdrietig