Paardenpaspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spotty

Berichten: 80
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Zuidwolde

Paardenpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 03:31

ik weet dat er al een topic over geopend was maar even voor iedereen duidelijkheid en daarom het volgende....


Paardenpaspoort


Elke viervoeter een eigen paspoort
Verplicht vanaf januari 2004
Vanaf 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de sportorganisatie KNHS. Veulens die in 2004 worden geboren, moeten binnen zeven maanden na geboorte een paspoort en chip hebben. De chip is geproduceerd volgens internationale ISO-normen. Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn.

Bij het aanvragen wordt de eigenaar in het paspoort vermeld. Het paspoort geldt echter niet als juridisch eigendomsbewijs.

Het paspoort hoort altijd bij het paard of de pony te blijven en kan op ieder moment opgevraagd worden. Bij verkoop blijft het paspoort bij het dier. Eerder uitgegeven paspoorten blijven geldig.

Het Nationaal Paardenpaspoort is gebaseerd op regelgeving van:
Productschap voor Vee en Vlees
Postbus 460
2700 AL ZOETERMEER
Telefoon (079) 368 71 00

dit is de link van dit bericht

http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort/



ik ben er zelf ook niet kapot van maar het is verplicht in Nederland + dat iedere wedstrijd-, rassenorganisatie of veearts het verplicht kan stellen dat je paard dus een paspoort heeft en mede dus gechipt is Verward Verward Verward helaas iedereen moet Ach gut



met vriendelijke groet en evengoed veel paarden plezier
Johnny A. Theebe

AATA Registered Equine Attendant
Animal Transportation Assosiation
10700 Richmond Avenue, suite 201, Houston, Texas 77042 USA
www.npscmgmt.com/aata

lid van AATA, NQHA, WRAN, AQHA, DQHA en BQHA en verder alles wat op western-, en paardengebied binnenkomt

hier volgen links van deze site ga er maar eens kijken als je nieuwsgierig bent....

Verordening identificatie en registratie van paardachtigen 2004
De paspoortverplichting is gebaseerd op Europese regelgeving. In Nederland zijn deze regels vastgelegd in de Verordening identificatie en registratie van paardachtigen 2004.
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie » PDF 445 kB
Vragen over het paspoort
17-12-2003 » afdeling markt & communicatie
Vragen over het chippen
17-12-2003 » afdeling markt & communicatie
Overige vragen over I&R paarden
17-12-2003 » afdeling markt & communicatie
Overgangsregeling Identificatie en Registratie paardachtigen 2004
17-12-2003 » afdeling markt & communicatie » PDF 65 kB
Folder over het nationaal paardenpaspoort
17-12-2003 » afdeling markt & communicatie » PDF 366 kB


Whitty

Berichten: 66
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:29

ik hoorde vorige week nog van mijn dierenarts dat een paspoort nu inderdaad al verplicht is en dat een chip pas per 1 januari 2005 verplicht is. Ook al kom je nooit met je paard van het erf, want zegt hij eens zal je paard het erf toch moeten verlaten (denk aan verkoop, overlijden, naar de kliniek gaan e.d.), dus ook al heb je een shetlander, ook deze moet gechipt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:10

Artikel 24
1. De artikelen 2 en 3, tweede lid, zijn tot 1 januari 2005 niet van
toepassing op paardachtigen die vóór inwerkingtreding van deze
verordening staan ingeschreven bij erkende instellingen of hippische
sportorganisaties alsmede op slachtpaarden en paardachtigen die
worden vervoerd met een bestemming buiten het grondgebied van
Nederland.
2. De artikelen 2 en 3, tweede lid, zijn tot 1 januari 2007 niet van
toepassing op paardachtigen die zijn geboren vóór inwerkingtreding
van deze verordening,
met uitzondering van paardachtigen die na
inwerkingtreding van deze verordening een veulen hebben geworpen,
alsmede paardachtigen waaraan medicatie is toegediend als gevolg
waarvan de paardachtige niet voor menselijke consumptie mag worden
bestemd.


Als ik het goed begrijp hebben we zelfs tot januari 2007, als je paard voor 22 oktober 2003 (datum van de verordening) geboren is. Dan wacht ik het chippen nog wel even af... er kan ondertussen nog zo veel veranderen.

Vind het trouwens ook raar dat je al vanaf een leeftijd van 7 maanden moet chippen terwijl de chipper op 'mijn' chipdag adviseerde om te wachten tot ze 2 á 3 jaar zijn... Dat wachten was niet voor niks.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:50

CHippen is NIET verplicht, je mag ook DNA laten testen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:37

Dat heb ik in de verorderning niet terug kunnen vinden, maar is wel wat ik eerst ga doen. DNA is al voorhanden van Dot, moet alleen nog even 'op papier' gezet worden.
Ik heb m'n lesje wel geleerd met direct aan de regels willen voldoen toen in het verleden de regels voor het grijze kenteken werden aangescherpt. Toen was ook iedereen in paniek en niemand (zelfs douane en politie) wisten in eerste instantie niet precies hoe en wat en vooral wanneer.
Wij hadden toen een stationwagon op grijs kenteken en hadden iets van "als we dan toch voor geel gaan betalen, dan ook maar 'geel' rijden" en lieten in onze auto een bank plaatsen. Hij moest toen opnieuw door de RVD gekeurd worden, dus al met al kostte ons dat een aardige cent.
Een half jaar later bleek dat er toch wel erg veel grote bedrijven en (semi) overheids instellingen waren die erg te lijden hadden van deze nieuwe regels. PTT en NS moesten bijna hun hele wagenpark aanpassen of meer gaan betalen... Toen zijn dus de regels weer verandert en onder die nieuwe regels hadden wij een stúk voordeliger onze auto kunnen laten aanpassen voor grijs. Dat had ons minder gekost aan ombouwen én we hadden dan nog op grijs kenteken gereden...
Ik wacht dus in het vervolg wel af tot ik écht niet anders kan en een boete riskeer...
Zolang er nog geen dierenarts de chips controleert en er op geen enkele paardenmarkt paarden gecontroleert worden, zodat gestolen paarden rustig doorverhandeld kunnen worden of gecastreerd, of wie weet zelfs afgemaakt, heb ik er nog niet zo'n haast mee.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:08

Ik zou wel een bezwaarschrift aan het PVE sturen.
Kunnen ze je er nooit van betichten dat je je niet hebt ingedekt.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:58

Je maakt volgens mij alleen kans op een boete als je door de AID gecontroleerd wordt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:28

Voorlopig dus zowiezo nog niet... tot 1 januari 2007 ben je nog niet strafbaar...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:43

En zeker niet als je paard netjes DNA geregistreerd is...

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:51

Ik bedoelde mbt het paspoort, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:47

Even een vraagje: wordt er dan bv in de western niet op wedstrijden gecontroleerd of je paard wel een paspoort heeft? Of blijven ze daar gewoon genoegen nemen met alleen een entingsboekje?

Bij alle Fjordenstamboekactiviteiten begin je helemaal niets meer zonder paspoort. Gaat het niet overal die kant op?


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:49

Zelfs het entingboekje is wel eens in de binnenzak gebleven Lachen
Ik denk dat ze om het paspoort niet meer omheen kunnen nu.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:28

Sonja schreef:
Even een vraagje: wordt er dan bv in de western niet op wedstrijden gecontroleerd of je paard wel een paspoort heeft? Of blijven ze daar gewoon genoegen nemen met alleen een entingsboekje?

Bij alle Fjordenstamboekactiviteiten begin je helemaal niets meer zonder paspoort. Gaat het niet overal die kant op?

Als je je startnummer gaat halen wordt je paspoort gecontroleerd. Nu worden je entingen niet meer in een inentingsboekje geschreven maar in je paspoort. Dus dat moeten ze dan toch bekijken.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers