Wanneer wisselen jullie van bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Wanneer wisselen jullie van bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 11:29

Altijd met een reden? Of gewoon om eens uit te proberen? Maddox heeft al sinds zijn 3e jaar geloof ik hetzelfde bit. Simpele watertrens. Zit te twijfelen om een keer een K&K bit voor hem te kopen, kijken of dat effect heeft.

Wat vinden jullie van het wisselen van bit? Moeten paarden er erg aan wennen?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:42

ik denk niet dat het paard erg moet wennen..na een paar keer rijden denk ik dat hij er wel aan gewend is zo'n beetje
mischien kan je hem eerst een keertje longeren om te kijken wel effect het bit heeft?!
is mischien voor jezelf ook eens fijn om een ander bitje te proberen..
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:43

De vraag is waarom wil je van bit veranderen.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:04

Als het bit dat je nu gebruikt voldoet, waarom dan een ander bit?
Steeds van bit wisselen lijkt me niet goed voor het vertrouwen van het paard in de ruiterhand. Elk ander bit werkt ook anders in.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:08

Nooit. Als hij prima loopt op een bit lijkt het mij een illusie dat hij in een keer veel beter loopt op een ander bit. (of het moet een loeischerpe zijn, maar dan is het de vraag of het wel fair is)

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:09

Als ik zeker weet dat Dennis zo gek als een deur zal zijn(in een nieuwe omgeving met een nieuwe groep paarden) gang ik er een enkel gebroken Pelham in. Die kan je als een simpel enkel gebroken trensje in laten werken, maar ook wat scherper(zitten 2 teugels aan).
Maar normaal gesproken rijd ik hem altijd op een enkel gebroken bustrensje, daar doet hij het super op. Aan zijn gewone hoofdstel hangt eentje van HH, aan zijn endurance hoofdstel een wat dikkere van Robart.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:25

Ik zit met dezelfde vraag. Ik rijd Muzefee met een dubbelgebroken trensje, maar heb hier ook een enkelgebroken trens liggen.
Ik vraag me af of ze zo'n enkelgebroken trens niet fijner in de mond vindt omdat het stiller ligt. Maar van de andere kant, het gaat nu goed op de dubbelgebroken, dus waarom zou ik veranderen?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:06

Kitty schreef:
Ik zit met dezelfde vraag. Ik rijd Muzefee met een dubbelgebroken trensje, maar heb hier ook een enkelgebroken trens liggen.
Ik vraag me af of ze zo'n enkelgebroken trens niet fijner in de mond vindt omdat het stiller ligt. Maar van de andere kant, het gaat nu goed op de dubbelgebroken, dus waarom zou ik veranderen?


Idd Waarom zou je?

Ik wissel dus zoals het er nu uitziet nooit Haha!
Par loopt erg goed op en heb altijd geleert dat je een winning team niet moet veranderen Knipoog

Loopt het paard niet lekker met een bepaald bit, of is er echt een reden voor zou ik wisselen, maar dan wel nadat alle andere mogelijke oorzaken *zoals ikzelf* uitgesloten zijn Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:13

Bij Kawa heb ik in zijn jonge jaren een paar keer van bit gewisselt.
Dit om naar een zachter bit te gaan dan de enkel gebroken bustrens waarmee ik hem zadelmak heb gemaakt.
Dit heb ik ook bij enkele paarden meer gedaan die ik gereden heb.
Paarden waarvan ik merkte dat ze extra gevoelig waren.

Verder wissel ik nooit van bit. Als het past, laat ik het voor wat het is.
En al helemaal niet naar een scherper, want een zware/harde mond is een ruiterprobleem en mag daar een paard niet op afstraffen door een scherp bit te nemen.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:13

Ik rij Taco nog steeds met het bit waar ik hem ook mee ingereden heb.
Een dubbel gebroken auregaan van 21mm. Super dik en vriendelijk.
Naar mijn inziens moet je niet van bit veranderen als je paard er fijn mee loopt . Waarom zou je?? Kijk als je Z gaat starten en je wil met stang en trens rijden vind ik er niets mis mee (tenzij goed gebruik).

<3 Galanto <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:21

If it ain't broke, don't fix it.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:16

Manon 2 schreef:
kijken of dat effect heeft.


Op wat voor effect hoop je?

Ik heb een keer zo'n K&K geleend van iemand (betere optie dan gelijk zo'n duur ding kopen!), maar ik was niet bepaald kapot van het resultaat, dus hij doet het hier maar weer mee!

De enige reden die ik op dit moment zou kunnen bedenken om te wisselen is dat er door het gebruik misschien scherpe randjes aan komen, als het zover is, dan komt er exact zo'n zelfde voor in de plaats, dus dat is niet echt wisselen Haha!

Wat een goede reden zou kunnen zijn om te wisselen is dat een bit niet mooi in de mond past. Een dik bit heeft de naam om vriendelijk te zijn, maar in een klein mondje zit dat natuurlijk ook niet lekker. Enkelgebroken of dubbelgebroken hangt ook af van de voorkeur van het paard, net als watertrens of bustrens. Ik vind het niet verkeerd om daar eens een beetje mee te spelen, maar dan moet je wel een beetje een idee hebben wat je wilt bereiken.
Sommige paarden kunnen bijvoorbeeld niet tegen het notenkrakereffect van een enkelgebroken bit, die reageren dan veel fijner op dubbelgebroken, terwijl de ander de druk op de tong van dubbelgebroken weer vreselijk vindt. De een vindt de stabiele ligging van een bustrens fijn, de ander heeft liever de wat lossere watertrens etc.

Nulla tenaci invia est via

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:19

Ik twijfelde en dacht dat een dubbelgebroken bitje veel fijner zou zijn voor Fleur. Heb gewisseld, bitje bleek veel te dik, dus dat was niet. De dunnere versie geprobeerd, maar volgens mij houdt ze gewoon niet van dubbelgebroken.
Nu ben ik weer terug op mijn vrij dunne enkelgebroken bitje, en eigenlijk loopt ze daar best fijn op! Lachen

Ik ben dus ook wel een beetje voor het 'don't fix it if it ain't broken' principe..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:19

Ik reed eerst ook met een dubbelgebroken watertrensje. En toen hoorde ik over dat k&k bit dus heb k die maar uitgeprobeerd. Moet zeggen dat k wel verschil merkte, positief verschil. Wat sneller ontspannen en lekker kauwen op haar bit. Ik heb haar een keer weer het andere bit in gedaan en dat was dus echt niks.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:57

Ik zou het niet doen zonder reden, al hij zo prima loopt, waarom dan z'n duur bit kopen.
Ik ben zelf 1 keer van bit varandert, hij werd harder is zijn mond en daarom heb ik e en zachter bitje gekocht.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:04

Mischien een beetje knullig van me, maar wat is er anders aan een k&k bit?

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:30

Van VMR naar RT.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 22:29

Maddox loopt al een stuk fijner nu ik bij Tyrza les, dus ik wil niet echt iets rijtechnisch bereiken. Ik zou gewoon willen weten of hij een dubbelgebroken misschien fijner vindt dan een enkelgebroken ivm notenkraker effect. Het K&K bit is trouwens ook een stuk zwaarder dan het bit wat hij nu in heeft.

Meer nieuwsgierigheid en op zoek naar of het nog beter kan.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:48

Ik heb Jesper aangereden met een dubbel gebroken K&K. Toen bleek dat hij wat onrustig was met het bit, heb ik er een paar maanden een D trens in gehad, die stiller ligt. Hij was dus met het bit aan het spelen, in dit geval lag het niet aan mijn handen.
Daarna ben ik terug gegaan naar de K&K en daar rij ik nu nog mee, behalve vlak voor en op wedstrijd, dan rij ik op stang en trens. (Waarbij mijn onderlegtrens ook een dubbelgebroken K&K is, alleen iets dunner.)

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:19

Fitz loopt juist weer fijner op een enkel gebroken dikke bustrens.
Ik denk dat het per paard heel verschillend is.
Ik heb ook een tijdje met dubbel gebroken bit gereden, omdat ik toen het idee had dat hij daar weer fijner mee liep.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:15

ik had dus erst een enke gebroken bit maar soraya liep niet echt ontspannen enz.
heb een ander bit geleend vanmn buurmeisje een dubbel gebroken bit en daar liep ze veel lekkerder op veel onspannender ik heb nu dus zelf een aangeschaft...

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:22

Ik heb jarrah nog nooit op een ander bit dan een dubbelgebroken trens gereden. Vervelende tijden gaan ook wel weer over, maar maak het niet nog erger! Haha!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:01

Ik rij mn paard al sinds ik haar heb, op een dubbelgebroken watertrens, en daar loopt ze lekker op, dus ik zie ook geen reden om een ander bit te kopen

[o]

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:04

Ik rij mijn paardje ook op een dubbelgebroken bitje, ik vind het echt superfijn!
Mijn d-pony reed ik op een enkelgebroken watertrens en met springen had zij een pessoa-bit in, maar dat is puur omdat ze dat altijd al hadden gedaan en ik niet goed wist wat er gebeuren moest (is ook al een jaartje of 6 terug) Bloos

Mijn e-pony reed ik ook op een enkelgebroken watertrens, maar zij was al behoorlijk verpest in de mond en met rijden (ze kon in het begin alleen keihard rondrennen met haar hoofd zo hoog mogelijk, waar een goede basisafrichting al niet goed voor is Schijnheilig Knipoog )

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:24

ik heb een heel simpel dubbelgebroken watertrensje, volgensmij heb ik die al 5 jaar.. Bloos er zitten nog geen scherpe randjes aan maar hij is wel groen uitgeslagen.. Scheve mond daarom wil ik graag een nieuwe kopen.. het probleem is dat ik hetzelfde bitje nergens meer kan vinden! alleen van HH, maar die vind ik helemaal niet netjes afgewerkt, of in een koper kleur maar dat past niet bij mijn hoofdstel.
Ik moet dus denk ik ook een ander soort bit kiezen, weet alleen nog niet welke Scheve mond

de vorige eigenaar waarmee ik Eviet samen deed reed haar met een stang, maar dat vind ik dus helemaal niks. Ik heb nu een dubbelgebroken met een plat tussenstukje, ze is inmiddels een stuk zachter in haar mond dus misschien neem ik er eentje met een bol tussenstukje.. vind het maar moeilijk hoor al die bitten Scheve mond


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers