Vraagje over de kosten van een auto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Vraagje over de kosten van een auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 10:16

Ik zit er over te denken om misschien een bestel auto(VW Caddy oid) te kopen maar heb echt nog geen idee van de vaste kosten wat betreft wegenbelasting enzo.
Het gaat dus om een klein auto'tje, grijs kenteken. Ik bedoel dus niet de aanschaf, want dat kan je zo duur maken als je zelf wilt(kwa extra's enzo). Maar puur de vaste lasten en wat het ongeveer kost om zo'n auto rijdend te houden.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. En dan hoop ik dat ik die kosten ook nog kan betalen Lachen (al ben ik bang van niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:41

Tip: http://www.autotrader.nl

Ik weet niet of je veel kilometers zult gaan maken? In dat geval is een (kleine) diesel ideaal en goedkoop. Ik betaal rond de 100 Euro aan wegenbelasting voor mijn auto (Peugeot 106, diesel). Hij rijd ongeveer 1:18 als je een beetje 'netjes' rijd en de diessel zelf is ook voordeliger dan benzine. Bedrag verzekering weet ik niet uit mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:44

Tja je betaalt wegenbelasting. Dat kan per jaar of per 3 maanden. Hoeveel hangt af van de zwaarte van je auto en of het een diesel of benzine is, en of het een grijs kenteken heeft.
Als je veel kilometers maakt is een diesel voordeliger. De wegenbelasting is wat duurder maar de brandstof is aanzienlijk goedkoper.
Als je weinig kilometers maakt zou ik voor benzine gaan. Deze is goedkoper in de wegenbelasting maar weer duurder in de brandstof.

Ik rijd zelf een diesel. Ik maak bijna 200.000 kilometer per jaar. Ik bespaar een godshoeveelheid aan geld in vergelijking met een benzineauto.

Maar dat is echt puur persoonlijk hoor! Dat hangt echt van het aantal kilometers af dat je gaat maken...

Vergeet ook niet je verzekering. In het begin zal je een behoorlijke premie moeten betalen vanwege je no-claim.

Dat het onderhoud.
Eens per jaar een APK. Dat zou ik niet bij een prijsstunter als Kwikfit doen oid. Bij een goede garage betaal je meestal 40 euro.
Bij een wat oudere auto wordt altijd wel iets gevonden tijdens de APK. Dus daar moet je rekening mee houden.

Als je auto wat meer kilometers heeft gedraait dan moet je ook rekening gaan houden met motorische problemen die de kop op kunnen steken. En die komen ALTIJD onverwacht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-04 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:45

Moeilijke vraag.
De vaste kosten kun je redelijk makkelijk berekenen, maar zeker bij een tweedehands auto zit je altijd met de factor onderhoud.
Je kunt geluk hebben en met een onderhoudsbeurt wegkomen, maar je kunt ook pech hebben en al snel op hoge kosten gejaagd worden.
Gaat het trouwens om een diesel of benzine ?
Zeker met grijs kenteken is diesel veel voordeliger (wegenbelasting hetzelfde als benzine, verzekering misschien iets hoger, maar brandstof veel zuiniger en goedkoper per liter).

Probeer eens een sommetje te maken van de volgende kostenposten:
- Aanschaf
- Onderhoud en reparaties (variabel)
- APK 1x per jaar, ca. 50 euro
- Wegenbelasting (ca. 40 euro per 3 maanden ?)
- Verzekering (zit veel verschil in, check even op i'net voor een voordelige verzekering)
- Brandstof (variabel)
- Afschrijving

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:52

inderdaad wegenbelasting, benzine/diesel, een hele voorraad olie, ruitenvloeistof. Maar wat te denken van reperaties? Die kunnen erg duur zijn (of je moet het geluk hebben meteen een goede te kopen hahaha), en wat denk je van een verzering (moet je ff gaan shoppen welke het goedkoopste is met hetzelfde pakket) en de wegenwacht (ook errug handig, vooral als de slang van de radiateur lek is Haha! , willen ze nog weleens vervangen door een stuk soepele slang), voor kapotte verlichting dien je altijd reservelampjes bij je te hebben.
Enne een goede kilometerteller en de ogen op de weg houden voor het geval ze staan te flitsen...... Zo moet mijn eerste boete nog binnenkomen hier Haha! , reed 98 waar je 80 mocht Bloos (auw denk ik haast wel zeker weten)

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 10:55

Ik wil een grijs kenteken auto(een Caddy oid) en die zijn er volgens mij haast alleen maar in diesel uitvoering. Ik heb nog geen idee hoeveel km hij zal komen te rijden. Op de scooter rijd ik ong 1.300 km per maand(naar school enzo). Dus grofweg 16.000 km per jaar op de scooter, al zal dat met de auto wel makkelijk meer worden.
Ik zal in het begin wel proberen een auto op de naam van een van m'n ouders te zetten, ik ben 19 dus dat is duur tarief Lachen (en ik ben studend).

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:59

Ok, komt ie Haha!

Ik neem even 2 volkswagen caddy's als voorbeeld. Allebei met grijs kenteken.

De ene auto is een benzine-auto met 1.4 liter motor. De andere is een diesel met 1.9 liter motor.

Wegenbelasting per maand:
1.4: 9 euro
1.9: 10.67 euro

Gemiddeld verbruik:
1.4: 1 liter op 12,5 km
1.9: 1 liter op 12,7 km

Verbruik buitenwegen:
1.4: 1 liter op 14,7
1.9: 1 liter op 17,9

Stel je rijdt 20.000 km per jaar. Dat is dus ca. 1650 km per maand.

Kosten per maand aan brandstof
1.4 gemiddeld: 1650/12,5=132 liter benzine x 1,15 euro = 151,8 euro per maand
1.4 buiten: 1650/12,7= 130 liter benzine x 1,15 euro = 149,5 euro per maand

1.9 gemiddeld: 1650/12.7 = 130 liter diesel x 0,80 euro = 104 euro per maand
1.9 buiten: 1650/17.9 = 92 liter diesel x 0,80 euro = 73,6 liter

Geschatte gemiddelde verzekering per maand berekend op basis van leeftijd, aantal jaren rijbewijs, aantal schadevrije jaren, aantal km's per jaar (20.000), woonplaats. Berekend m.b.v. http://www.verzekeringssite.nl

1.4: 79,65 euro
1.9: 79,65 euro

Totaal:

1.4:
Wegenbelasting: 9 euro
Brandstof (gemiddeld): 150 euro
Verzekering: 79,65

Totaal per maand: 238, 65

1.9:
Wegenbelasting: 10,67
brandstof (gemiddeld): 104
Verzekering: 79,65

Totaal per maand: 194, 32

Daarnaast moet je elke maand nog geld opzij zetten voor onderhoud en afschrijving. Dit is per auto totaal verschillend. Maar stel dat je over 4 jaar eenzelfde auto weer wilt kopen en de auto kost 4000 euro en je krijgt over 4 jaar 1000 euro voor je oude auto terug dan moet je dus 3000 euro afschrijven. per maand komt dat op 62,50 euro (3000/48 maanden). Voor onderhoud neem je gemiddeld 750 euro per jaar. Per maand: 750/12= 62,50. Totaal per maand afschrijving+onderhoud: 125 euro

Totaal 1.4:
238,65+125= 363,65 euro

totaal 1.9:
194,32+125 = 319,32 euro

natuurlijk kun je wat uitgaven betreft een beetje spelen met de cijfers. Bijvoorbeeld minder km's per jaar waardoor je brandstofkosten omlaag gaan en je verzkeringspremie. Ik heb een vrij dure auto gekozen (4000 euro). Als je dus een goedkopere neemt dan wordt je afschrijving ook minder, maar het risico met een goedkopere is dat je onderhoudskosten hoger zijn omdat je te doen hebt met een oudere auto. Speel maar een beetje met de cijfers, dan kom je er wel uit. Maareuh... ik krijg een beetje het idee dat dit best wel schrikken is dat het om zo'n groot maandelijks bedrag gaat nietwaar? Sorry to burst your bubble Knipoog

P.s. Grijs kenteken volkswagen caddy zijn er ook in benzine uitvoering. Volgens autotrack.nl is de wegenbelasting voor benzine en diesel uitvoeringen in grijs kenteken hetzelfde Lachen

Trouwens Sorane Haha! je bent student en je rijdt 200.000 km per jaar? *LOL* Dan moet je wel een heel drukke bij-baan hebben. Toevalling niet een nulletje teveel erbij geplaatst? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Maarten op 11-02-04 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:59

Annechien schreef:
inderdaad wegenbelasting, benzine/diesel, een hele voorraad olie, ruitenvloeistof. Maar wat te denken van reperaties? Die kunnen erg duur zijn (of je moet het geluk hebben meteen een goede te kopen hahaha), en wat denk je van een verzering (moet je ff gaan shoppen welke het goedkoopste is met hetzelfde pakket) en de wegenwacht (ook errug handig, vooral als de slang van de radiateur lek is Haha! , willen ze nog weleens vervangen door een stuk soepele slang), voor kapotte verlichting dien je altijd reservelampjes bij je te hebben.
Enne een goede kilometerteller en de ogen op de weg houden voor het geval ze staan te flitsen...... Zo moet mijn eerste boete nog binnenkomen hier Haha! , reed 98 waar je 80 mocht Bloos (auw denk ik haast wel zeker weten)



Dat is mijn grootste kostenpost Schijnheilig Ik rijd buiten de bebouwdekom ALTIJD te hard...
Maar het verschil tussen 80 en 98 is niet zo groot. Het gaat je 70 euro kosten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:59

Bij grijs kenteken is diesel altijd voordeliger.
De wegenbelasting is "laag tarief".
De verzekering zou iets duurder kunnen zijn, maar dat scheelt zo weinig dat je het altijd weer terugverdient met de brandstof.
De kosten per liter zijn lager, en een diesel is (veel) zuiniger in gebruik (mits je natuurlijk vergelijkbare auto's neemt).

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:33

Wij hebben een VW Caddy 1.9 SDI, nieuwe gekocht in 1996.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de wegenbelasting 35 euro per kwartaal is, wij betalen vanwege hoge no-claim 55 euro per kwartaal aan verzekering (wa+ beperkt casco).
Het verbruik ligt op 1 op 17/18, en het ding mankeert eigenlijk nooit wat.
De accu hoefde pas vervangen na een jaar of 7, af en toe een uitlaat en hier en daar een bandje. Verder; prima bak! Die van ons heeft nu 130.000km op de teller, en zoals hij nu rijdt, echt heel fijne moter. Denk dat wij onze Caddy nog wel een paar jaar aanhouden, want inmiddels brengen ze tweedehands veel te weinig op (er zijn er veel van). Voor die 4.000 euro die die van ons nog kan opbrengen kopen we gewoon nooit weer zo'n goede en goedkope auto. Onze Caddy blijft!

Praktisch: hij mag 1.000 kg trekken, en er passen precies 8 pakken hooi in

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 11:42

Dees schreef:
Praktisch: hij mag 1.000 kg trekken, en er passen precies 8 pakken hooi in


Heel belangrijk Lachen . Mijn trailer(tje) past er achter en mijn men-karretje d'r in. Mijn vader heeft voor een van zijn werknemers op de zaak ook een Caddy, een hele fijne auto waar, zo als jij ook zeg, eigenlijk nooit wat aan mankeerd. Die word al regelmatig gebruikt om hooi/stro/biobase/voer te halen omdat iedereen te lui is om een aanhanger aan te koppelen Haha! .

Ik ga het er even met mijn ouders over hebben of hij niet op een van hun naam verzekerd kan worden. Dat zou mij ook al heel veel geld schelen.