Afgestompt voor de hulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-01 14:38

Beau kan soms ontzettend bot zijn. Als hij er zin in heeft op een buitenrit is hij voorwaarts en braaf. Heeft hij echter geen zin dan luistert hij voor geen meter. Je kan drijven en tikken met de zweep geven wat je wil, het helpt nix. Ik weet echt zeker dat ik dit streng genoeg doe maar als hij echt geen zin heeft reageert hij gewoon niet. Ik heb dit ook bij mijn stage besproken en daar zeiden ze dat ik hem weer alert aan de hulpen moet maken door bv
draven in de bak, gaat hij te langzaam? tik met de zweep. Maar daar reageert hij dus niet op ( hooguit door stil te gaan staan). Nu moet hij dus ook weer alert gemaakt worden voor de zweep. Ik had zelf zo gedacht: Ik rij in de bak en geef een beetje been om aan te draven. Geen reactie? dan geeft mijn zus hem een enorme knal met de longeerzweep. Wat denken jullie van deze manier? Heeft hier misschien iemand ervaring met zoiets? Zelf dan ik echt niet dat dit een (te) harde manier is. Vraag me meer af of hij wel op de longeerzweep reageren zal...


Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 15:23

Jij bent 18 jaar en het gaat om een shetlander toch?
Zoder te willen vooroordelen of veroordelen wil ik wel graag dat je even objectief naar jezelf en jullie als combinatie kijkt.

Ben je wel eerlijk bezig?

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 16:17

Problemen onde rhet zadel moet je zelf oplossen. De volgende keer als je zus niet in de bak staat zal je pony niet reageren.
Paarddrijden heeft alles te maken met consequent zijn. Been is been en hand is ho. Je vraagt eerst netjes met je been voorwaarts te gaan, bij geen reactie kom je harder/overtuigender in. Wanneer dit absoluut niet werkt zou ik me afvragen of je pony wel helemaal gezond is of dat hij misschien pijn heeft.
Ik heb verder geen verstand van shetjes maar misschien vind jou pony het helemaal wel niet leuk door jou bereden te worden. Misschien heeft hij wel moeite met je lengte en daardoor zijn balans? Wat verwacht je eigenlijk van je pony? Zijn je verwachtingen wel haalbaar?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 18:37

misschien voelt ie zich wel ziek. Krijgt hij wel genoeg krachtvoer want als je nog op een shet rijd moet dat toch een beetje zwaar zijn voor hem

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 18:41

Honey heeft dit ook gehad, gewoon even een dipje was het bij haar, en is vanzelf over gegaan

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:37

Ja, ik heb ook eens zo'n paard gereden die af en toe zo bot kon zijn op de hulpen.
Gewoon ZELF een keer goed aanpakken, je kunt hem beter een paar x goed op zn flikker geven dan dat je elke x zit te prikken en te tikken.
Je zult zien dat als je hem een paar x aangepakt hebt dat ie ontzag voor je heeft en niet meer zo bot is. Idd op je zus zal ie nu missch. reageren maar dan doet ie t niet als ze er niet by is.

Is t waar dat jy 18 bent en op een shet zit??(gewoon ff nieuwsch.)
Suc-6

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:01

Jaa en nu reageer ik dus ff! (Dit moet dus heeeeeel fel over komen Boos! )
Wat maakt het in vredes naam uit of je achttien bent en op een shet rijd????? Ze kan wel hartstikke dun zijn! nou dan maakt het niet uit of ze 10 of 18 is! Als ze nou ontzettend dik/zwaar is zal ze dat zelf ook wel begrijpen. Oja, en bij de weg, shetlanders kunnen heel veel dragen...

Enne, kun je je profiel bij werken?? Want dan kan ik je foto's zien! Haha!
(p.s. sorry dat ik zo Boos! reageer maar hier kan ik dus neit echt tegen!)

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:55

Sorry maar ik ging uit naar dat bericht van Marja
Het leek er namelijk opdat zij Mellien al goed kende

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-01 22:47

Ik ben inmiddels 19 en ja ik rijd op mijn Shet. Ik weeg 53 kg, hij is ongeveer 1 m en volgens mij heeft hij echt geen last van mij. Buiten is hij namelijk hartstikke voorwaarts (soms te) alleen in de bak is hij ontzettend koppig. Dan maakt het niet uit of ik er op zit, of een meisje van 45 kg of een van 20 kg. Ik ben heus niet licht voor hem en dat weet ik ook wel maar ik let heus goed op of hij wel of geen zin heeft. Ik weet ook zeker dat hij niet ziek is/wordt want hij heeft nooit willen lopen in de bak. Ook weigert hij gewoon op mijn hulpen te reageren als we ergens heen gaan waar hij toevallig geen behoefte aan heeft. Meer krachtvoer lijkt me ook niet nodig. Hij loopt iedere dag een half tot anderhalf uur en krijgt 3 handjes biks. Verder nog wortels en twee plakken hooi en hij moet echt niet dikker!
Ik snap trouwens niet zo goed wat mijn leeftijd te maken heeft met het feit dat ik op een Shet rij. ik ken nl. genoeg kinderen van een jaar of 10 tot 13 die zwaarder zijn dan ik en die ik echt niet op Beau wil hebben..


Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:00

Citaat:
Op 2001-11-23 21:55, schreef Evy:
Sorry maar ik ging uit naar dat bericht van Marja
Het leek er namelijk opdat zij Mellien al goed kende



Niet dus, ik had alleen even in haar profiel gekeken. Mijn vraag was ook niet aanvallend bedoeld. Maar ik vind het wel degelijk uitmaken of ik met een 12 jarig meisje met een groot paard te maken heb of met een vrouw van 50 met bijv. een bejaard paard.

Ik zou dan namelijk verschillende reacties plaatsen. En ik blijf nu dus ook bij m'n eerste berichtje. Bovendien vinden niet alle paarden en pony's het eeuwige rondjes lopen (anderhalf uur?) in het zand even leuk, misschien kun je daar rekening mee houden in je training.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:05

Concequent wezen. Op je been MOET hij reageren. Doet hij dat niet dan krijgt hij een knal met de zweep en je gaat eraan werken dat hij scherper word. Naar voren en weer terug en constant maar weer een reactie eisen. Pasje opzij, pasje voorwaarts. Houd het werk leuk.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:53

Het lijkt mij dat je pony al behoorlijk is afgestompt als ik dit zo lees!!
Nou kan je er voor kiezen om je pony flink op zijn donder te gaan geven maar dan!!
Je pony zal alleen maar meer afstompen en jij zal steeds harder moeten gaan slaan Frusty .
Onbegonnen werk en zielig voor je pony!!
Het lijkt mij het beste dat je even wat passen terug doet en de basis weer opnieuw aan gaat leren bij je pony.
Veel afwisseling in het werk doet soms ook wonderen!
Verwacht ook niet te veel van een shetty wat rijden betreft maar hou het leuk voor jezelf en voor je pony!!! Lovers .

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-01 17:23

De laatste paar dagen ben ik erg streng geweest voor Beau. We hebben twee keer ruzie gehad. Een keer toen we naar het bos wilden en hij het echt vertikte daar heen te gaan en alleen maar opzij dribbelde of achterwaarts ging. ik heb hem toen een paar heel harde tikken met de zweep moeten geven maar uiteindelijk ging hij weer goed op mijn been reageren. Hetzelfde verhaal toen we bij een paar andere paarden (op stal) weg wilden rijden. Toen heb ik hem ookop zijdonder moeten geven maar daarna nog wat rondjes over het erf gestapt en toen kon ik hem wel goed bij de anderen wegrijden. Nou, ik denk dat mijn probleem zo wel opgelost is en bedankt voor jullie reacties!
Nog even dit; Het negeren van de hulpen komt volgens mij echt niet door mijn gewicht. Hij is normaal namelijk erg voorwaarts maar als hij even geen zin had negeerde hij alles. Dan ben ik toch niet `ineens` te zwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 17:29

Heb je er ooit wel eens aan gedacht dat je hem met je lengte behoorlijk in de weg kunt zitten. Doordat jij zo lang bent komt zijn zwaartepunt heel anders te liggen. Jij kunt een klein kind makkelijk op je rug dragen. Maar als je dat kind op je schouders zet heeft datzelfde gewicht een haal ander effect op jou.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers