zware peesblessure :( :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

zware peesblessure :( :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 21:26

Zoals in de titel staat..
Mijn paard loopt al een week zowat onregelmatig en ik had gevraagd aan de bazin wat ik moest doen..ik moest een week stappen en als het niet beter was, moest ik de veearts bellen Scheve mond
Week later..
Niet beter, veearts laten komen en vandaag is hij geweest..
Haar tussenpees is zwaar ontstoke en er zitten overal gaten in en vezels..
Heel haar been is eigenlijk ontstoke..maar de veearts zei dingen die ik niet snapte dus die kan ik niet zeggen Lachen
Maar ik moet nu minstens 6 maanden stappen.. en elke dag afspoelen Verdrietig
ik vind dit erg voor mijn paardje Verdrietig pfff zolang stappen...Maar het komt goed..Dat is het enige waar ik aan denk..
grtjs


Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:09

Pfff, balen zeg! Kost heel veel tijd, al dat koelen en stappen. En het is ook nog eens ongelooflijk saai en vervelend, ik weet er echt alles van, heb het zelf ook 2 keer meegemaakt... Huilen
Maar uiteindelijk krijg je er ook weer wat voor terug, dus kop op en heel veel sterkte gewenst!!! OK dan!

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 22:50

Dank je..
stel je voor dat het 8 maanden duurt...pfff echt lang..
maar ja..veel kun je er niet aan veranderen hé, hoe graag je het ook zou willen

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:11

Pfff, die van mij was dus van de zomer net genezen van een zware peesblessure, breekt ie afgelopen december zn hoefbeen.... Huilen
Weer op rust(absolute boxrust zelfs) voor minimaal 6 maanden, als het tenminste nog goedkomt.
Schiet dus ook nie op. Het enige voordeel is dat ik niet een paar keer per dag hoef te koelen enzo... Maar ja, dan heb je tenminste nog t id dat je er iets aan kunt doen!


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:55

Bij ons op stal heeft ook een paardje gestaan daar was de pees van gescheurd..
Na 14 maand revalideren geen goed nieuws, pees was niet aangegroeit...
Dus ze heeft maar de keuze moeten maken van naar de slacht..
En pino (arlino) was mog maar 8 jaar Huilen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:59

Balen zeg dit kan altijd zo lang duren.

Ik kan je maar een tip geven ga op zoek naar iemand die Ultra geluid heeft. Ik en nog een paar bokkers hebben er erg veel plezier bij gehad. Met ultrageluid worden er trillingen door de pees gegeven door die trillingen hersteld de pees sneller (doorbloeding wordt hersteld). Oke het kost wat geld maar als je dan misschien na 3 maanden weer kan rijden heb je al een hoop tijd en geld gewonnen.

Als je nog vragen hebt PB maar. Succes.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:59

hey
mijn verzorgpony had ook een peesblessure. Het kwam door het springen. e werd bijna niet gereden ik had haar een topconditie gegeven maar toen ging ik 3weken op vakantie. Ze is 3weken niet gereden. De pezen waren overbelast omdat ik haar iedere dag red. gelukkig is alles goed gekomen. Veel stappen en afspuiten.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:34

Prisca schreef:
Ik kan je maar een tip geven ga op zoek naar iemand die Ultra geluid heeft. Ik en nog een paar bokkers hebben er erg veel plezier bij gehad. Met ultrageluid worden er trillingen door de pees gegeven door die trillingen hersteld de pees sneller (doorbloeding wordt hersteld). Oke het kost wat geld maar als je dan misschien na 3 maanden weer kan rijden heb je al een hoop tijd en geld gewonnen.


Klopt! Zeker proberen!!!

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 21:14

Hey bedankt voor de tip..
Ja het is echt wel lang wachten hoor.. Maar ik heb al aanbiedingen gehad voor andere paarden te rijden dus dat is wel leuk.. Ben haar vandaag gaan poetsen..heb 20 minuten gestapt en heb 15 minuten haar been afgespoeld..Wel lang en beetje saai maar dat heb ik ervoor over..

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:33

Dat klinkt niet zo leuk. Bij vrienden van ons is het paard aan de pees geopereerd, die hebben het zo'n jaar gewoon op de weide gezet en toen was het er wel weer bovenop.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:42

das erg! en ik dacht dat mijn paard erg was, die heeft ook een peesontsteking gehad, maar zo erg! ze was 6 weken eruit... Maar van stappen is op zich best gezellig met je paard, all1 kijkt ieder1 je heel raar aan. Maar hopen dat ie goed geneest!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:39

Ik heb ook een paard met peesblessure gehad,na anderhalf jaar stappen weer op mogen bouwen!
Helaas na drie weken weer hele gaten erin,en einde verhaal!
Peesblessure moet je echt zorgvuldig behandelen,ik wens je heel veel sterkte en veel geluk toe!
Liefs Lundi

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:53

Nog een tip, zoek een goede (paarden)fysiotherapeut. Die kan behandelen met ultrageluid, maar ook manueel en eventueel met magneet therapie. Ga met die dingen niet zomaar zelf dokteren, de kans is dat je meer kwaad dan goed doet. Ook kan de fysio jouw (als je een beetje gevoel heb in je vingers) leren hoe je zelf kunt masseren, zodat je paard en zo optimaal mogelijke behandeling krijgt.

Koelen is altijd goed. Minimaal 10 minuten per keer maar langer = beter. Neem ook het bovenliggend spierweefsel mee met het koelen. Daar wordt nl. de bloedtoe- en -afvoer geregeld. Niet in de pees zelf. Ik spreek (helaas) uit ervaring.

Succes met het geduld en de behandeling en als je denkt dat je er bent, heb dan nog een maandje geduld. Is heel moeilijk, ik weet het, maar als je te vroeg begint, ben je weer terug bij af en zelfs vaak nog verder terug.

Succes ermee!

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:33

Teigetje schreef:
Dat klinkt niet zo leuk. Bij vrienden van ons is het paard aan de pees geopereerd, die hebben het zo'n jaar gewoon op de weide gezet en toen was het er wel weer bovenop.


toen het mijn paard overkwam werd ons juist sterk afgeraden om haar los te laten.. bijv. losgooien, laten rollen etc.... Verward
(niet aanvallend bedoeld he Pling )

Ik miste mijn ex ;( volgende keer schiet ik raak

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:29

Meyke"]
[quote="Teigetje schreef:
Dat klinkt niet zo leuk. Bij vrienden van ons is het paard aan de pees geopereerd, die hebben het zo'n jaar gewoon op de weide gezet en toen was het er wel weer bovenop.


toen het mijn paard overkwam werd ons juist sterk afgeraden om haar los te laten.. bijv. losgooien, laten rollen etc.... Verward
(niet aanvallend bedoeld he Pling )
[/quote]

Ik bedoel ook niet op stal zetten en dan af en toe eens loslaten. Gewoon de weide op en daar laten staan, dan doen ze ook geen gekke kuren. Peesblessures kunnen erg lang aanslepen en de eerder gelijkmatige beweging die ze hebben door constant op de weide te staan en die ze ook zelf kunnen doseren, zou veel beter zijn dan stalrust.
Bij mensen is men met gebroken botten nu ook op die manier aan het werken (waarmee ik natuurlijk een breuk niet wil vergelijken met een peesblessure). Vroeger moest je met een beenbreuk rusten, nu proberen ze om je zo gauw mogelijk weer aan het stappen te krijgen. Mijn broer sukkelt al drie jaar met een dubbele open beenbreuk, is onlangs weer geopereerd, kreeg er een ganse ijzerwinkel rond en moest zo vlug mogelijk voorzichtig stappen. Alleen zo was er meer doorbloeding en zou de kalkvorming beter zijn. En inderdaad een jongen die gelijk met hem geopereerd werd maar enkel maar op de bank gelegen had, had veel minder kalkvorming dan hij.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

oester

Berichten: 1287
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:37

Meyke"]
[quote="Teigetje schreef:
Dat klinkt niet zo leuk. Bij vrienden van ons is het paard aan de pees geopereerd, die hebben het zo'n jaar gewoon op de weide gezet en toen was het er wel weer bovenop.


toen het mijn paard overkwam werd ons juist sterk afgeraden om haar los te laten.. bijv. losgooien, laten rollen etc.... Verward
(niet aanvallend bedoeld he Pling )
[/quote]

Mijn pony heeft ook een hele zware peesblessure. Ze staat nu al zo'n 6 maanden stil. Stap natuurlijk wel met dr, maar het ging eerst helemaal niet vooruit. Amper verbetering. Nu gaat het stukken beter. Alhoewel het niet zeker is of het helemaal goed komt. (Maar mijn pony heeft iets anders aan de pezen dan jouw pony dus het wil niks zeggen Knipoog ) Als het nu niet zo goed zou gaan met mijn pony, zou ze ook op de wei moeten. Dag en nacht. Dan nemen ze hun eigen ritme aan met lopen en soms wil de pees dan wel beter genezen. Heel veel sterkte ik weet hoe je je voelt en het is zeker niet leuk. Maar het komt vast wel goed. OK dan!

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:05

JA nu ik zo jullie verhaaltjes lees: oester en Teigetje.. snap ik het wat beter! ikke -->

wel mooi dat het dus ook helemaal goed kan komen wanneer ze hun eigen ritme weer krijgen...

vervelend he wanneer je paard of pony dit overkomt...! soms kan het ook zooo vervelend eindigen!
maar we moeten allemaal hopen op het beste OK dan! en iedereen die ook een geblesseerd paardje heeft: veel sterkte...!

en 8 maanden stappen is ook erg lang he!!
(ik vind het nu na 3 volle maanden al mijn neus uitkomen!!)
HEel veel sterkteeeehh!! Ach gut

Ik miste mijn ex ;( volgende keer schiet ik raak

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:52

ik leef 1000% mee, ben nu ook al weer 3 weken aan het stappen door een peesblessure

dit moet ik samen met mijn paard volhouden tot april! maar de scans wijzen uit dat er volledige genezing zal zijn

enkele tips voor je:
*veel stappen op asfalt, maar dat wist je al
*smeren met traumeel S gel (25euro apotheek)
*msm zwavel in het voer doen (25euro voor een halve kilo in de reform winkel, 2 theelepels per dag), dit is zeer goed voor spieren, botten en pees aanmaak
*look bijvoeren voor zuiveren van bloed
*arnica druppels om ontsteking te weren, D6 in apotheek
*echinacea force om weerstand terug op te bouwen (10euro voor een flesje)

*verder heb ik speciale ronde hoefijzers (egg-bars) moeten laten plaatsen om de pees voorlopig minder te belasten

allee meiske, heel veel sterkte, je mag me altijd PB-en als het niet meer ziet zitten, want ik heb ook al enkele crisissen meegmaakt!

xx

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:15

wat vervelend!

ik weet er zelf alles van, ongeveer 8 maanden geleden raakte haike vast in de draad en was haar strekpees helemaal doorgescheurd. We moesten haar op een klein stukje wei zetten, de stal mocht ze niet in omdat ze zichzelf dan vast kon leggen. De eerste tijd kon ze helemaal niet meer lopen, dit was na 5 dagen wel wat beter; ze kon heel langzaam en na veel gestuntel haar been op de juiste plaats krijgen. Na 4 maanden kon ze ongeveer weer goed vooruit in alle gangen. Gewandeld heb ik met haar nooit, als ze het aankon liep ze zelf wel in de wei, teveel belasting was niet goed. Na lange tijd (ruim 6/7 maanden) absolute rust en goede herstel (weer in gewone wei en stal) ben ik een paar weken geleden weer rustig begonnen met belasten. Nu gaat het alweer hartstikke goed dus ben blij dat er niks overbelast is.
Dus als ik jou was zou ik genoeg tijd geven om te herstellen, niks overhaasten. En als je al aanbiedingen gehad hebt om te rijden zou ik daar zeker gebruik van maken, ben je geduldiger. En op die manier heb ik mijn lieve Oki leren kennen!! (geluk bij een ongeluk)

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:04

Veel sterkte, ik weet wat je doormaakt. Carla heeft ook een peesblessure gehad. Echt heel lastig, maar met wat geluk wordt je geduld beloond OK dan!

Succes

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:30

heel veel sterkte wel erg zeg voor jou maar het meest voor je paardje want die heeft pijn en beter 6 maanden stappen dan gewoon doorrijden he! hopelijk komt alles goed!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:05

Zelf problemen : een hengst met een beschadigde tussenpees(Interosseus) . Hij is nu behandeld met ESWT, gefocusseerde schokgolftherapie en het lijkt nu al , na bestudering van de derde scan, een duidelijke verbetering te geven. Een goed alternatief, daar het een duidelijke toename van de celdeling geeft, de pijn stilt en voorkomt, dat er verklevingen ontstaan tussen de peesvezels.(wel wat kostbaar)
In het grauwe verleden heb ik zelf een ruin,Mirage, behandeld met Ultra Geluid. Hij had een blast..dat betekent, dat het binnenste van de pees zich had "opgeblazen"(peesbeschermers aan tijdens een derde klas wedstrijd bij de endurance)Hier ben ik 5 maanden mee bezig geweest, maar hij heeft daarna wel de 160km van Hoendeloo heel goed uitgereden en in de bergen van Bierstein(Duitsland) nog eens 120 km. Ik wil hiermee zeggen, geef niet op en ga in overleg met je veterinair, wat de mogelijkheden zijn om het genezingsproces verantwoord te kunnen versnellen. Zoals je hier boven hebt gelezen..er zijn mogelijkheden!!

I love my Arabian horses

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 09:58

aaaag beterschap aan je paard Verdrietig

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 02:20

Heel veel sterkte! Ik ben al 4,5 maand bezig en mag nu eindelijk weer een klein beetje draven. Mijn paard had ook een peesbeschadiging aan de tussenpees. Die geneest veel langzamer dan de buigpees dus geduld moet je hebben, maar het komt allemaal goed. En het schept ook een speciale band met je paard als je er veel mee stapt. Je kan nu ook meer tijd besteden aan masseren en poetsen, is ook heel leuk! Suc6

Bessy, Neala, Hazel

powergirl

Berichten: 49
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: vollenhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:57

doe je best voor je pony ik bedoel dit niet banketstaaf maar doe heb niet naar de slacht!!
zorg goed voor hem en ik hoop dat julie samen oud worden!!!!

Love Timo 4-ever


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, Afanaisa91, DieL_Zor, Duran123, Indy_Mouse_9, juniper, Larislaatje, Leo, Muga, Sjors050, Slmt9, Telpeva, veerledec, Wopkebrok, Xyris en 138 bezoekers