nieuw paard op stal, niets dan ellende...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

nieuw paard op stal, niets dan ellende...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 00:06

echt een ramp gewoon.. Afgelopen zaterdag hebben wij een echt engels volbloed van 1. 63 op stal gekregen.. Een merrie.. Denkt de nieuwe eigenaresse.. Het is namelijk een draver die hooguit 1 m57 meet..

Alleen het feit al dat ze niet weet/merkt dat t een draver is, zegt al genoeg over haar kennis over en ervaring met paarden.. Practisch niets uds.. En wij staan op een simpel stalletje met 4 boxen.. Nu dus 4 ruinen, 1 merrie en feitelijk nog steeds maar 4 boxen.. MAAR laten we nou net nog een ruimte over hebben tussen 2 stallen in, waar t stro altijd ligt.. zal denk een meter breed zijn en aan 1 kant helemaal dicht door de stal en aan de andere kant op 2 open stukken na, ook dicht.. En ja.. daar kan uiteraard best een paard in staan! Dus daar staat nu het paard van de staleigenaar..

Nou ja goed.. Paardje kwam, erg druk op stal. Iedereen wilde nieuw paardje zien natuurlijk.. Paardje in de bak en onze ruinen in het weiland dat grenst aan de bak.. Beetje snuffelen, beetje gillen, maar het viel zo ontzettend mee! Paardje ging niet rennen, wat erg logisch zou zijn als ze op een nieuwe plek komt. Allemaal nieuwe indrukken.. Maar nee.. Paardje was érg rustig..Later nog even gereden.. Paard nog steeds erg rustig..

Volgende dag was het paardje toch al een tuk drukken vermoeden rees dat ze misshien wel eens een verdoving gehad zou kunnen hebben.. En de (vorige) eigenaresse (manege/handelstal) maar zeggen dat we geen problemen zouden krijgen en het zo'n lief paard was...
Deze dag viel meisje er dus af en bleek dat ze al eerder in het zand was gaan happen bij het uitproberen...

Meisje gaat rijden, meisje is 14 jaar en heeft een week mijn toenmalige vz paardje gereden, ook een draver.. Die heeft ze toen aan t bokken gekregen en aangezien het een snel, maar betrouwbaar paard is, mag ik haar sindsdien al niet. Was dus duidelijk niet blij met t nieuws dat zij een paard had gekocht die bij ons kwam te staan..
Overigens heeft ze ook nog gezegd over haar paard: ja ze kan wel snel draven en wel een vlakke galop, het is een beetje een ike paardje! (ike is de draver waar ik het net over had..) En nóg komt t niet in haar op dat t wel eens een draver kan zijn..

Maar goed.. Wij hebben toch wat moeite gedaan om aardig en sociaal te doen, maar dat was al na dag 1 erg moeilijk, zoniet onmogelijk..
Eerste vraag aan haar was of ze wel het hek van het erf dicht kjon doen. Die stond nu wagenwijd open en wij staan op 500 meter van een snelweg.. Nou met veel pijn en moeite kreeg ik een antwoord, maar dat had zíj niet gedaan, dat was haar zusje.. Of ze voortaan dan toch even zelf heen kon lopen, want als de paarden uitbreken, wil ik niet weten wat er gebeurt..
Meisje ging wel even alle stallen mesten.. Nou.. dat zei ze tenminste.. Ik kwam de stallen binnen en was eigelijk van plan een mestvork te pakken om even die vieze stallen te doen. Komt ze binnne: ja ik heb alle stallen al gemest.. Heb maar niets gezegd, was lief bedoeld.. Alleen wel egzegd dat ze beter de voor en achterkant van de stal vrij kon houden.. "ja nou ik ben hier ook nieuw en ik weet dat allemaal nog niet en bla bla bla!" Dus ik zeg dat dat niet uitmaakt, maar dat ik gewoon even uitleg hoe t er hier aan toe gaat.. "stilte"
NAdat ze weg gegaan is, stonden wij nog alle stallen te mesten en stond haar paard weer in een zeer vieze stal, niet genest dus..(heb haar weer naar buiten in de bak gegooid, paard werd gek op stal en wij hebben geen paarden op stal overdag..)

Volgende dag.. Ik kwam aan en zij was al aan t rijden.. Ik lekker mijn paardje pakken, poetsen, ff tuttelen, etc.. Staat ze ineens voor me, met paard en al... Staat daar even 5 minuten en gaat weer naar de bak.. Ik kijken wat ze ging doen.. probeert ze op te stijgen.. Lukte niet, dus ze ging maar weer even uit de bak.. Zet paard op stal, met zadel en al. Dus ik vraag: ga je niet meer rijden? Zij: nee mijn zusje wil zo nog rijden..
Nou ja, prima.. Nieuw paard, allemaal leuk en spannend natuurlijk.

Ik later lekker rijden, komt zusje aan. Zusje wil niet rijden. Dus meisje springt zelf weer in t zadel. Stapt een rondje en is weer volop aan t draven.. Instappen is er niet bij.. Maar ja.. het is háár paard.. Vervolgens staat ze weer een poos bij het hek te praten met haar vriendinnen (ze zijn er steeds met zijn 4en...) en gaat vervolgens weer in een lekkere draf verder.. Dat ging zo een tijdje door en toen mocht vriendin even. Vervolgens zocht zij zelf t zadel weer op, stond weer te banketstaaf etc.. Dus ik zeg voorzichtig dat t niet verstandig is stil te gaan staan met een paard dat aan t werk is of is geweest.. Ja nee maar huh huh huh..

Na een uurtje was ik klaar met rijden en was al 10 min aan t uitstappen, toen zij ook klaar was.. Ik was net de stallen binnen, toen zij ook binnenkwam met een blazend paard.. Dus ik vraag: moet je niet nog even uistappen? Nee want ik heb al een paar rondjes uitgestapt en dat is heus wel genoeg, want ik weet heus wel hoe lang ik moet uitstappen! Uhm oke? Verward Blijkbaar niet dus...

Nou ja.. iig is het niet echt gezellig en heb ik ook eigelijk geen zin om oppas te moeten spelen voor haar en haar paard.. Ze weet dus niets, kent niets, je kan niets zeggen of ze gaat weer in de aanval, hoe vriendelijk en goedbedoeld het ook is..

en normaal gesproken zou ik natuurlijk niet zomaar allemaal 'adviezen'of hoe je t ook noemen wilt, geven, maar ik weet dat zij nog niet zoveel ervariing heeft met paarden en dat op deze manier ook niet zal krijgen.. Ze is gewoon het best op haar plaats op een manege, waar ze begeleid kan worden en waar altijd wel iemand aanwezig is.. Niet op een pensionstalletje met 4 paardjes, waarbij iedereen gewoon lekker met zijn eigen paard bezig is..

Zou vandaag ook nog de paarden binnen zetten.. alleen.. waren we de merrie kwijt.. wij zoeken, zoeken. Niet op de baan, niet in de bak.. Staat ze dus in de trailer... Wie zet er nou een paard in de trailer.. en wie weet hoe lang ze er al staan, want meisje laat paard steeds op stal staan als ze geweest is.. De stal was namelijk de eerste nacht helemaal afgebroken en het gaat tot nu toe nog steeds niet goed met de andere paarden.. En aangezien er 2 mensen boven de stallen wonen, was dat niet zo'n succes..
En hagel? Oehoeh! Daar gaan ze vast dood van! Snel naar binnen! Ze kan er uiteraard niets aan doen dat zij niets van paarden weet, maar kom dan niet op zo'n stal staan! En neem goedbedoelde adviezen gewoon aan! Vráág dingen! Paardje wil namelijk ook niet lopen als zij haar aan het halster heeft.. Paardje staat stil en zij maar trekken aan dat halster.. Maar dan moet je vooral niet zeggen wat ze dan het beste kan doen!! Boos!

Ik baal er zo ontzettend van! Iedereen was altijd lekker voor zichzelf bezig en nu moeten we opletten of ze niet per ongeluk iets ondoordachts doet..

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben het zoo zat!! Ik hoop dat ze óf naar een andere stal gaat, óf over een poosje het paardje niet zo leuk meer vind.. (ze klinkt nu namelijk al zó geergerd als ze tegen het paardje praat.) En ik weet dat t erg is om dat te denken, maar ik, noch de andere stalgenootjes, hebben hier zin in..

Onderschriftloos :Y)


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:20

Ik heb om eerlijk te zijn niet alles gelezen. maar het is duidelijk dat je je irriteerd.

Tja gewoon blijven zeggen wat je vindt. dat zij er niets aan doen, daar kun je niets aan veranderen. Het is heel vervelend.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:12

kan me voorstellen dat je hier lichtelijk gefrustreerd van raakt, je bedoelt het zo goed! Maar ja, als het niet wordt aangenomen... wat moet je er dan mee? Verward Beetje dilemma he? Succes ermee!

:+: May the horse be with you :+:

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:14

Weet je...je zou het betreffende meisje jouw verhaaltje moeten laten lezen...komt hard aan, maar misschien leert ze er van...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:18

ik denk niet dat het helpt, ze klinkt als iemand die vind dat ze het zelf allemaal het beste weet en vooral niet toe wil geven dat ze fout zit. Helaas heb ik ook ervaring met dat soort mensen. Het is voor het paard te hopen dat ze snel een beetje tot inkeer komt... En voor de sfeer op stal trouwens ook!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 08:11

Ik zou gewoon eens met zn allen om de tafel gaan zitten incl stalbaas en het probleem uitleggen en haar vriendelijk verzoeken een andere stal te zoeken, nu gaat de sfeer van kwaad tot erger terwijl het altijd een gezellige boel was.
Sterkte ermee..

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Mreddie

Berichten: 273
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 08:30

Aan het begin van je verhaal begrijp ik al dat je een verleden met haar hebt en dus redelijk bevooroordeeld bent begonnen.
Is het geen idee om idd eerst met de mensen die er al stonden om de tafel te gaan zitten en daarna een gesprekje met haar aan te gaan?
Ik weet hoe erg het is als je eerst een goede sfeer hebt en er komt zeg maar eeen derde wiel aan de wagen..
Probeer niet te heftig te reageren maar probeer eens met zn allen te praten met haar, als dit niet werkt en ze blijft eigenwijs doen, ja dan betekent dat ze zich niet wil aanpassen aan een bestaande en hechte groep en dan zit er maar 1 ding op... vertrekken.
Succes en ik hoop dat jullie de gulden middenweg vinden

Onze kleine man is al weer een jaar en een kanjer!!! die in januari een zusje krijgt!!!


NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:42

Kan me voorstellen hoe je je voelt; bij ons op stal ook zo iemand gehad!
Gelukkig hield die het inderdaad snel voor gezien toen "jongens" in het spel kwamen Knipoog

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:44

misschien kan ze idd beter op een manege gaan staan waar ze begeleiding kan krijgen of een verzorgster nemen (of aandragen) met ervaring. Maar ja als jij haar op een normale toon probeert te helpen en ze wil niet geholpen worden zal ze dat op een andere stal ook niet aannemen. Sommige mensen zijn gewoon eigenwijs. Kunnen jullie het hok/stal niet verstevigen? Jammer van het paardje. sterkte met de situatie

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:52

Sorry dat ik het zeg maar als ze van jullie allemaal jullie goed bedoelde adviezen niet aanvaard. Laat haar dan maar in haar sop gaar koken. Jullie doen jullie werk verder zoals het altijd geweest is en trek je van haar niets aan. En haar helpen zou ik ook niet meer doen.

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:33

Duidelijk geval van verstandloos!!! En wie is er weer de dupe van? Het paard... Hopelijk kunnen jullie met zijn allen nog eens met haar praten, een soort vergadering beleggen en duidelijk maken dat dit echt niet kan. Wat dit is zonde van de goede sfeer en triest voor een paardje wat nog zoveel begeleiding en steun nodig heeft...

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:56

pff ik herken het probleem als geen ander. Ik sta ook op een stal met 5 stallen en met twee goede vriendinnen ( 1 heeft twee knollen, ander een en ik een en andere stal staat leeg). Wij hebben ook al een aantal keren gehad dat er iemand bij kwam die ons totaal niet lag en die niets van paarden af wist. Wij hebben toen ook advies gegeven die ze niet aanvaarde en er boos om werd. Wij zijn toen toch door gegaan met advies om wille van het paardje, dit is geeindigd in het verlaten van de stal van het meisje. Wij vonden dat natuurlijk totaal niet erg, maar wel zielig voor het paardje. Hopen dat het meisje ergens anders wel luisterd.
Suc 6 nog. En als ze niets wilt aannemen dan gaat ze idd maar lekker in dr eigen soep zwemmen.

_______ Roos Koeter _______
Osteopathie voor Paard en Hond
http://www.rooskoeter.nl

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:17

jeetje...erg zeg zulke mensen..
je bedoelt het alleen maar goed met die adviezen.zo te horen is ze dus nog echt geen paard waard..dat ze maar lekker op de manege gaat rijden..

Karaat_the_newforest op Instagram

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:58

Tja, ik sta op een middelgrote pensionstal (± 15 pensionpaarden) en ook ik herken het probleem. Meestal geeft ik 1 of 2 keer een advies, meestal in de vorm van een vraag, waarom doe je dit of dat en dan een uitleg met hoe ze 't ook anders (en misschien beter) kunnen doen. Zijn ze eigenwijs, dan laat ik ze verder links liggen. Ik zeg dingen niet om mensen te pesten, maar om paarden te helpen. Ondertussen heb ik een eeltlaagje op m'n ziel gekweekt en maak ik me er niet meer druk om.
Succes met de situatie

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 19:50

Juistem, eigenwijs is ze zeker.. Maar het is niet zo dat we echt een hechte groep zijn. Nou ja bijna wel... We hebben dus 4 paarden ( nu 5) met nogal wat verzorgers en bijrijders etc. En met de meeste kan ik ontzettend goed op zschieten en is het ook onwijs gezellig. Met ong 3 mensen wat minder, maar niet slecht..

Nou ik ben iig heel benieuwd of ze nu alweer in de trailer moet staan.. En ik hoop dat ze wel al is geweest! En of ik kan stoppen met de adviezen weet ik niet.. Het gaat hier wel om een paard.. En ik kan t niet zo goed aanzien als die niet juist behandeld worden..

En Mreddie? Ik en haar idd al en was dus idd wat bevooroordeeld, maar heb wel degelijk geprobeert haar te accepteren. Maar dit is dus gewoon een hele klus!

Ik blijf bij mijn mening dat ze niet goed op haar plaats is op deze stal..

ow en probleem is dat de staleigenaar de vader van t meisje graag mag en verder eigelijk niets met de paarden doet. Hij is opgegroeid als boer en dat is hij in zijn doen en laten duidelijk nog steeds. Ik heb niets tegen boeren, begrijp me niet verkeerd (oom en tante wonen ook op een boerderij) maar over t algemeen kijken die anders/makkelijker naar dieren dan wij..

Onderschriftloos :Y)

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:07

petraaken schreef:
Sorry dat ik het zeg maar als ze van jullie allemaal jullie goed bedoelde adviezen niet aanvaard. Laat haar dan maar in haar sop gaar koken. Jullie doen jullie werk verder zoals het altijd geweest is en trek je van haar niets aan. En haar helpen zou ik ook niet meer doen.


Inderdaad! OK dan!
Waar maak je je druk over? Ze doet jouw paard toch geen kwaad? Gewoon lekker doen waar je altijd mee bezig was, en probeer je niet te ergeren, daar heb je echt alleen jezelf maar mee!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:42

Ik dacht even dat jij de staleigenaar was, zeg!
Sorry het is heel moeilijk maar eigenlijk hoor je je gewoon niet met haar te bemoeien. Hard hè! Je geeft advies omwille van het paardje, daar wordt niet goed op gereageerd: jammer. Kan me voorstellen dat je je ergert (doen we allemaal wel eens) vooral op een kleinere stal valt het meer op wat een ander doet. Maar als er geen stalregels gebroken worden en er geen paarden mishandelt worden denk ik dat je je beter met je eigen paardje bezig kan houden, en je goedbedoelde adviezen en opmerkingen in moet slikken.

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 23:26

astridastrid schreef:
Ze doet jouw paard toch geen kwaad?


Nee in principe niet nee. Alleen wel heel erg jammer dat ik al 2 dagen brood in zijn stal heb gevonden, terwijl ik al had gezegd dat ie dat absoluut niet mag hebben... (hij had problemen met zijn nieren en mag nu niet meer zout eten..)

Onderschriftloos :Y)

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:33

SuperSmurf"]
[quote="astridastrid schreef:
Ze doet jouw paard toch geen kwaad?


Nee in principe niet nee. Alleen wel heel erg jammer dat ik al 2 dagen brood in zijn stal heb gevonden, terwijl ik al had gezegd dat ie dat absoluut niet mag hebben... (hij had problemen met zijn nieren en mag nu niet meer zout eten..)
[/quote]

Kijk dat vind ik anders... daar mag je kwaad over worden!

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 23:37

ja dat vond ik ook! Ik was zo blij dat ik eindelijk een beetje merkte dat t beter ging en dan moeten zij dat verpesten? Ten koste van mijn paardje zijn gezondheid? Niet dus.. Kijk dat ze de eerste keer brood gaven, werd ik ook kwaad, maar ja.. dat konden zij niet weten, dus heb ze vriendelijk gevraagd dat niet meer te doen.. Maar als ik dan de dag erna weer brood vind? Dan heb je het wel verpest bij me!!

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 23:43

hmmz.. moest paardje weer op de trailer zetten voor de nacht.. Ik zou daar geen problemen mee hebben, ging de vorige nacht ook goed.. Nou mooi dat ik er pas met heel veel pijn en moeite die trailer in kreeg! Maar ja, wat wil je ook, als je daar een nacht lang moet staan... Hoop voor het paard dat het geen trailertrauma of zow krijgt!

Onderschriftloos :Y)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:44

ach jeetje,
kan het paard niet gewoon de wei op met een dikke deken ofzow???
wel raar gedaan hoor..paardje erbij nemen terwijl er dus geen plek is..arm paard !

Karaat_the_newforest op Instagram

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 23:56

jah, maar er gebeuren wel meer vreemde dingen bij ons op stal.. En zoals ik al zei is de staleigenaar een boer.. Die kijken nou eenmaal wat anders tegen dat soort dingen aan..
En snachts in de wei? Nee niet echt.. dikke deken is er niet.. En dan blijft ze waars rennen.. Stond nu al heen en weer te rennen toen ik haar van de baan haalde..

Onderschriftloos :Y)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:10

ach soms heb je de poech dat er minder prettige mensen komen staan op je stal... mijn ervaring is dat die meestal vanzelf wel weer weggaan... dat hoop ik dan ook maar voor jou!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElviSiaBijou, journee, marinst, Martje80, Tara_13 en 81 bezoekers