Elk jaar laten dekken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Elk jaar laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 00:57

Weet niet of ik het hier goed plaat hoor, maar probeer het gewoon...

Kan het kwaad om je haflinger elk jaar te laten dekken ?? En zo ja, wat is daar dan precies slecht aan en hoe lang kun je er het best tussen laten ?

Het lijkt mij namelijk niet verstandig om een merrie elk jaar te laten veulenen, gewoon om het hele zaakje van binnen een beetje tot rust te laten komen, maar iemand anders denkt hier anders over.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:09

Mijn merrie was afgelopen zomer 4, toen ze haar eerste veulen kreeg.
Volgens de "kenners" bij mij op stal, was het het beste om d´r meteen weer te laten dekken, júist omdat nu alles al opgerekt was door het veulen en het dan bij het volgende veulen, zwangerschap en geboorte -nog- soepeler zou verlopen Scheve mond . (ik heb d´r overgens niet weer laten dekken Knipoog !)

Ik weet wel, dat de fokmerries bij ons op stal, ieder jaar een veulen krijgen! De oudste merrie die dit jaar haar 16de veulen krijgt, is nu 21.

Slecht is het volgens mij niet, ik zou er alleen zelf niet voor kiezen Knipoog .

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:05

het is net hoe je er zelf tegenover staat, wil je het niet doe je het niet. Laat de mensen in je omgeving lekker kletsen, wil jij volgend jaar geen veulen en je wilt je merrie tot rust laten komen dan wacht je nog een jaartje (of 2,3,4 Schijnheilig )

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:51

kan volgens mij geen kwaad want hoe gaat het in het wild? ik deed het met mijn fries nooit, gaf haar altijd 1 jaar rus minimaal, mijn welsh pony heb ik wel gelijk weer laten dekken en was ook gelijk drachtig

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:40

Mai is nu leeg. Elk jaar dekken kan niet echt veel kwaad volgens mij. Maar we willen nu proberen of ze vroeger gedekt kan worden. Ze had elke keer zo'n laat veulen. En dan heb je achterstand op de keuringen.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:08

Ik hoorde dat een merrie van 26 al 23 keer een veulen heeft gehad... Toen ze drie was dus aan een stuk door... Vind het knap dat de merrie dat heeft kunnen doen, maar zie liever om de zoveel jaar een pauze.
Om de 3-5 veulens of iets dergelijks.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:21

Ik heb wel een verhaal gelezen, hier op bokt dacht ik. Dat er een merrie waarvan 't binnenste helemaal uitgelubberd was en daardoor de drachtigheid nu in gevaar was en dat ze ook geen veulen meer mocht krijgen. Maar idd hoe gaat 't in 't wild! Daar krijgen ze elk jaar ook een veulen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:33

Ik zou het zelf niet doen, zou zowiezo niet weten wat ik met al die veulens moet Haha! Maar als ik nog een veulentje van Rachel zou willen hebben, dan zou ik haar niet het jaar erop weer willen laten dekken, dan liever een jaar ertussen Lachen
Edit:
Een zwangerschap is best zwaar hoor denk dat je je daar ook niet in moet vergissen Lachen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:00

Bij een merrie boven een jaar of 15 zou ik zelf het risico niet meer nemen om haar bewust een jaar leeg te laten. Kans is dan aanwezig dat je er meer moeilijkheden mee krijgt om ze daarna weer aan de gang te krijgen.
Mijn vos wordt in mei 10 en krijgt over een paar weken haar 6e veulen.
Misschien laat ik haar volgend jaar een keer leeg als ik een dochter van haar voor het eerst dek.
Mijn zwarte merrie is (of was) moeilijk drachtig te krijgen. Bij haar ga ik zeker niet bewust een jaar overslaan...

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 23:55

Het gaat om een merrie van 5, die 2 jaar geleden haar eerste veulen heeft gehad. Over een paar weken krijgt ze haar 2de.

Het zou ook niet mijn keuze zijn om haar direct weer te laten dekken, paard is ook niet van mij. Toch valt het me op; bijna iedereen zegt dat 'ie liever een jaar wacht om weer te laten dekken, maar er staat nergens een medische reden om ermee te wachten Lachen

Bedankt allemaal !

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:02

DeesDeBest schreef:
..... Maar idd hoe gaat 't in 't wild! Daar krijgen ze elk jaar ook een veulen.

Dat is dus niet waar. Meestal laten ze pas weer een hengst toe als het veulen is gespeend - en dat is meestal een beetje later dan op 5 maand, zoals wij dat doen.

Over ieder jaar een veulen: volgens mij verschilt dat per paard. De ene merrie kan er fysiek beter tegen dan de andere. De ene merrie vindt het ook leuker dan de andere. Ik heb een merrie die altijd helemaal opbloeit als het veulen er af is. Die laat ik niet ieder jaar dekken, terwijl ze het fysiek wel aan zou kunnen.
Mijn eerste paard liep bij z'n vorige eigenaar altijd alleen en was stokongelukkig als ze geen veulen aan de voet had - dan was ze nl. alleen.
Het ligt er dus maar aan.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:53

Ik verzorg 12 hafjes en de 6 volwassenen worden elk jaar gedekt want het is een fokkerijtje
Ik denk niet dat dit echt kwaad kan de pony's zien er goed uit enzo
En ze lijken er geen last van te hebben...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:03

Kendra"]
[quote="DeesDeBest schreef:
..... Maar idd hoe gaat 't in 't wild! Daar krijgen ze elk jaar ook een veulen.

Dat is dus niet waar. Meestal laten ze pas weer een hengst toe als het veulen is gespeend - en dat is meestal een beetje later dan op 5 maand, zoals wij dat doen.
[/quote]

Dus dan zijn ze elk jaar drachtig :/ Het verschuift misschien een keer zo dat ze eens in de 5 jaar geen veulen hebben.

Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:08

Sterre schreef:
Mijn merrie was afgelopen zomer 4, toen ze haar eerste veulen kreeg.
Volgens de "kenners" bij mij op stal, was het het beste om d´r meteen weer te laten dekken, júist omdat nu alles al opgerekt was door het veulen en het dan bij het volgende veulen, zwangerschap en geboorte -nog- soepeler zou verlopen Scheve mond . (ik heb d´r overgens niet weer laten dekken Knipoog !)

Ik weet wel, dat de fokmerries bij ons op stal, ieder jaar een veulen krijgen! De oudste merrie die dit jaar haar 16de veulen krijgt, is nu 21.

Slecht is het volgens mij niet, ik zou er alleen zelf niet voor kiezen Knipoog .


er is een pony bij ons op stal die had ook al veel veulens gehad maar die heeft nou een helemaal uit gelubberde buik Bloos! en haar conditie is er mee omlaag gegaan Knipoog

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:20

Het ligt er ook een beetje aan wat je met je paard wilt - als je (sportief gezien) ook een beetje leuk wilt rijden valt het toch niet mee, ieder jaar een veulen.
Het is onze ervaring dat voor merries de zoogperiode toch redelijk zwaar is. In mijn beleving gaan tijdens de dracht en de zoogperiode het welzijn van de merrie voor. Dat betekent meestal wel rijden (tegen die uitgelubberde buiken), maar vooral ter ontspanning.
Sommige merries kunnen het wel, jaar in jaar uit een veulen en ook nog presteren, maar dat wel zijn de supersterken!