Wat doen met de hoeven in natte perioden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Wat doen met de hoeven in natte perioden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 23:43

Ik vroeg me af wat jullie nu allemaal doen met de hoeven nu ze vaker in nattigheid staan? Wanneer moet je nou precies teren en wanneer vetten?
Nu doe ik eigenlijk niets met de hoeven. Ze zien er wel goed uit alleen lijkt mij al die nattigheid niet echt goed voor de hoeven.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:47

Ik doe geen van tweeen, gebruik pedicure creme voor de hoeven op aanraden van een hoefsmid.

Dit mag altijd gebruikt worden, in tegenstelling tot teer en vet.
Teer werd me neit aangeraden omdat het af zou sluiten en dus ook de viezigheid op de hoef zou houden waardoor rotstraal zou kunnen ontstaan.
Dit mocht dus alleen nadat de hoefsmid was geweest en je dus zeker weet dat de hoef helemaal schoon is.
Bij vet moet je eerst nat maken en dan vetten, omdat er anders geen vocht bij kan en de hoef uitdroogt.

Heel verhaal en ik heb het maar gelooft Haha!

In ieder geval zien Par en Ellie hun hoeven er netjes uit, ze staan de hele dag lekker buiten in de modder te etteren en hebben nergens last van.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:44

Ik teer gewoon 1 keer per week in de winter...
Vetten doe ik nooit. Zelfs niet in de zomer. Hoeven zien er goed uit, dus zal wel goed zijn (hoop ik) wat ik doe...

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:57

Wij maakten altijd de hoeven schoon met een sopje van betadineshampoo. Binnen en buitenkant gewoon goed schoonborstelen daarmee. Dan eventueel nog droogdeppen met een handdoek.
Maar die pedicurecreme lijkt mee ook erg goed. Ik zelf vind teer en vet idd. ook niet zo handig. Het sluit de hoeven alleen maar af en dat geeft alleen maar ellende.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:30

gracia heeft echt superhoeven. alleen in de zomer zijn ze soms wat droog dan doe ik er naf- hoefvocht op. verder doe ik eigenlijk niets behalve schoonmaken met water.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:32

ik vond de hoeven nooit zo'n probleem wel dat mijn haf. zo snel last van mok had.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:48

in de winter staat mijn paard in de blubber en vet ik iedere dag de hoeven in, in de zomer gebruik ik hoefvocht van de Paardendrogist, dan mag ik niet invetten van de smid, want vet sluit af.

In de vieze blubber is dat dus juist goed (afsluiten).

Teren doe ik nooit, want dat sluit ook af en dan sluit je viezigheid in, teren zou ik kunnen doen als de smid net geweest is, maar die had een ander goedje.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:56

Mijn paard heeft snel last van scheuren in haar hoeven en vandaar vet ik haar hoeven zo'n 1 keer in de week. Wanneer haar hoeven er gewoon goed uitzien vet ik ze niet, volgens mij kun je maar beter zo min mogelijk aan de hoeven komen als het niet noodzakelijk is Lachen

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:27

Teren moet je doen als de hoeven aan de onderkant helemaal droog zijn.
En ik gebruik altijd een plantenspuit om de hoeven aan de bovenkant nat te maken (dit doe ik echt 5 x achter elkaar ofzo) en dan vet ik ze in.
Je kan ze ook gewoon paar minuten onder de slang houden en dan zijn ze ook goed nat maar dit doe ik altijd als ik ook teer.
Het vetten doe ik met zonnebloemolie (op aanraden van de hoefsmid.) Werkt heel goed en het is heel goedkoop Geld, geld!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:28

Als mijn pony naar de hoefsmid is geweest teerd of vet die hem in als dat nodig is en als de straal wat zachter blijft doe ik het zelf thuis ook nog een paar keer maar verder doe ik er niet zo veel aan

............


Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:40

Doordat mijn pony al mok heeft, en dus erg vaak en lang in de blub staat, had ze last van weke zachte stralen.
Ik maak het dan eerst schoon met hoef & zool (v/d paardendrogist) en dan teer ik het. Nu doe ik het wekelijks, en ze zien er weer prima uit!

Als de hoeven goed zijn, zou ik er ook niks aan doen.
Maar preventief tegen rotstraal is niet verkeerd

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:32

Niks doen. Droogte is veel schadelijker voor de hoeven.

There is no reality, only perception.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:58

ik smeer niks, m'n paardjes staan in de winter in de blubber maar hebben nergens last van, hoefsmid zei dat de klei/blubber zelf al drogend is, stop je handen maar eens in de blubber dan worden ze ook droog/schraal,
ik woon in flevoland en daar is de grond natuurlijk wel anders als b.v. de veluwe

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:06

Niks.
Wij doen, behalve de smid laten komen, nooit wat an de hoeven. Ze zien er schitterend uit, geen scheurtje, helemaal gaaf. En zijn knetterhard Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers