[AR] 2 span tuig ook te gebruiken voor enkelspan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

[AR] 2 span tuig ook te gebruiken voor enkelspan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 23:00

Hallo Allemaal !!!! Knipoog

Kan je een 2 span tuig ook gebruiken voor enkelspan of niet ?
Ik zit er over te denken om m'n 2 kleintjes in 2 span te laten lopen , maar omdat ik niet zeker weet of dit gaat lukken wil ik niet gelijk 2 spantuigen kopen , tenzij ik zeker weet dat je die ook voor enkelspan kan gebruiken. Anders zit ik dalijk met 2 tuigen in mijn maag , en het geld groeit jammer genoeg hier niet in de tuin ! Haha! Tong uitsteken
Of heeft iemand een idee om uit te proberen of ze in 2 span kunnen met hun enkelspan tuig ? Verward (oefenen dan he? Alleen uitproberen!) Als het echt lukt koop ik wel 2 spantuigen. Maar ik durf de gok nog niet te nemen om m'n enkelspan tuigen te verkopen en 2 span te kopen.
Iemand tips / adviezen ?

Groetjes van ons ! OK dan!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:02


Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:49

Andersom gaat wel: 2 enkelspantuigen zijn makkelijk aan te passen voor een 2 span, je hoeft alleen maar ringen te zetten in het borsttuig voor de dissel en van wat dikke touwen strengen te maken.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:19

Er bestaat ook een 2-spantuig die je met een kleine aanpassing ook voor enkelspan kan gebruiken. Deze is volgens mij te koop bij van de Wiel in Achel (Belgie).

Groetjes Bora

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:32

Dat soort tuigen zijn te koop bij Van der Wiel en zo'n beetje iedere andere tuigen boer. Wij hebben ze ook in full size en cobb... Maar voor shetjes?? Dacht het niet hoor, niet dat ik weet. Een shetten tuig kost toch niet zo veel, dus je eigen enkelspan tuig verkopen lijkt me jammer. Dan moet je iedere keer je tuig gaan vermaken als je van het een naar het ander span gaat.
Om 2-span te proberen kun je ergens een tuig lenen misschien?

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 02:13

wij rijden 1 en 2 span. En hebben daar verschillende tuigen voor. De reden: je moet ze steeds op maat maken.
Het 2 span tuig heeft een extra ring aan de borst en aan de schoft(waar de teugel doorloopt). De teugels zijn ook voor elk paard op zijn eigen maat.
Maar zoals jij zegt eerst 1 span te willen rijden en later 2 span, dan zou je best nu al een 2 span tuig kunnen kopen en daar 1 pony mee kunnen rijden. Wel duur vind ik. Lachen

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 02:30

Het probleem is bij mij , dat ik niet zeker weet of het in 2 span gaat lukken Verward (gezien het hoogte verschil, tempo is geen probleem), dus kopen vind ik nu nog te duur, Weet ik zeker dat het lukt , ga ik zeker wel kopen. Maar ik zou dus mijn enkelspan even aan kunnen passen om uit te proberen? Heb al een goed voorbeeldplaatje gevonden waar alles duidelijk zichtbaar op staat. Lenen gaat helaas niet , er is niemand anders bij ons in de buurt die 2 span shet rijd. Maar zitten dan de lichtogen voor de burry niet in de weg ? Of kan ik die er betereven afhalen ?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:15

Die kan je gewoon eraf gespen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:31

Je hebt het webtec tuig van Ideal. Die kan je voor enkel en 2span gebruiken staat in de advertentie. Zelf heb ik er geen ervaring mee.