[NF] Golden Wonder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

[NF] Golden Wonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 21:46

De opa van mijn pony is Golden Wonder en David is dus 25% Golden Wonder.
Ik ken het verhaal van Golden Wonder en heb er een aantal topics over gelezen op bokt. Maar mijn vraagje is:
Wat voor ras was Golden Wonder?

ik krijg namelijk veel reacties van mensen die denken dat David een Welsh is of iets anders met een scheutje Arabisch bloed erin. Maar hij is New Forest, maar omdat GW zijn opa is dacht ik dus misschien dat die een beetje Arabisch bloed in zich had....

Wie kan mij helpen?


naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:32

golden wonder was een forester........

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:41

naomi_s schreef:
golden wonder was een forester........

Niet dus Haha! Ze willen niet voor niks dat NFers geen GW mogen dragen Haha!

GW was waarschijnlijk een Engels Volbloed of een arabier.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:53

Golden Wonder was wel een Forester.
Probleem met dit beestje was dat-ie ooit uit het Engelse bos getrokken is en volgens velen de papieren niet klopten, en hij dus niet voor vol wordt aangezien.
Het was wel een van de betere pony's Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:05

Missouri schreef:
Golden Wonder was wel een Forester.
Probleem met dit beestje was dat-ie ooit uit het Engelse bos getrokken is en volgens velen de papieren niet klopten, en hij dus niet voor vol wordt aangezien.
Het was wel een van de betere pony's Haha!


Ik ben het toch echt met Linda eens!
Uit zijn DNA bleek dat hij niet Furzey Lodge Golden Wonder was en het DNA patroon kwam niet overeen met een van een Forester. Dus is het zeer onwaarschijnlijk dat het een Forester was.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:11

ponymens schreef:
Uit zijn DNA bleek dat hij niet Furzey Lodge Golden Wonder was en het DNA patroon kwam niet overeen met een van een Forester. Dus is het zeer onwaarschijnlijk dat het een Forester was.


De grote papieren-wissel-truc.
Hij kwam wel uit een "kudde" foresters, maar was hoogst waarschijnlijk niet degene die op het papier stond.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:30

Sorry maar ik ken alleen het bootverhaal, zie ander topic!

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:32

tja, dat kan voorvallen hé als ze de pony's van verschillende fokkers in kuddes laten samenlopen.

Het feit is dat de hengst die als Golden Wonder heeft gedekt heel goede pony's gaf zowel sport als fok.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:58

Ja dat is waar GW gaf topsportpony's! Maar hij schijnt dus geen echte NF te zijn, hoe het verder zit mag joost weten, maar de beste pony's dragen toch wel GW

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:01

Voor de fok is hij niet gewenst... maar ik ken mensen die een ruin zochten om mee te springen, en de instructeur zei van de geschikte pony: "niet kopen, er zit Golden Wonder in".
Een RUIN!! Om mee te SPRINGEN!!! Ongelooflijk zeg...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:03

In België waren pony' s met Golden Wonder bloed heel gewild. Ik heb er zelf nog eentje een tijd gereden (was een veulen uit mijn oude pony). Dat was een kleindochter van Golden Wonder. Koel in het hoofd, heerlijk om mee te rijden en springen als de beste.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:09

Missouri, dat is toch wel heeel erg, een ruin kun je toch niet mee fokken

petraaken, ze zijn nu niet meer zo gewild, pony's met meer dan 6.25% worden gelijk in een F register gezet, terwijl NL ze in het gewone stamboek inschrijft (nu nog wel teminste)

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:25

De Golden Wonder nakomeling was goedgekeurd bij de Belgische Rijpony. Die willen wel nog hengsten goedkeuren met Golden Wonder bloed in. Omdat ze heel goed weten dat daar goede sportpony's uitkomen.

Sall

Berichten: 6696
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:22

Mijn oude pony was van Briljant (v. Robijn / Golden Wonder) (foto zie profiel) Het was idd een super sport pony, heel koel in z'n kop en liet me eigenlijk nooit in de steek, en een prachtig dier om te zien.
Ik ga 'm af en toe opzoeken en wat ie doet of waar die ook staat, hij is gewoon altijd knap! (een echt fotomodel zeggen we thuis wel eens)

Golden Wonder staat er idd bekend om zijn super sport afstammelingen, Briljant bijvoorbeeld, dekte heel veel en is ook preferent verklaard (net zoals zijn vader) maar toen de regel vanuit het moederstamboek (engeland) werd ingevoerd dat er maar ...% Golden Wonder bloed in mag zitten, dekte hij bijna niet meer.
De fokker van mijn oude pony heeft toen heel bewust wel weer voor Briljant gekozen, omdat de combi met zijn merrie, gewoon heel goede ponies gaf, die allemaal in de sport werden uitgebracht.
Dat was ook zijn argument, de grootste markt is die van de sport en er word maar en klein gedeelt ook voor de fokkerij gebruikt.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:01

Golden Wonder was een engels volbloed of een arabier.

Robijn is ook een erg mooie nakomeling van Furzey Lodge Golden Wonder...

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 19:58

Robijn is de papa van mijn pony Lachen en Dolden Wonder dus zijn opa...
maar als ik het dus goed begrijp is mijn pony dus 25% Engels Volbloed of Arabier?

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:24

En ik maar hopen dat Joris groot zou worden, helaas, ondanks zijn GW bloed is hij toch nog echt een D-pony Boos!

Fiesta, freiberger, what else?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:40

Sjonniej, zoals het nu staat is het eigenlijk een volle Forest met 25% GW, ze hebben hem tenslotte ooit goedgekeurd als NF Knipoog

petraaken, ja dat is waar, bij het BRP mag het wel Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 08:31

maar eigenlijk, als GW dus een Arabier of Engels Volbloed was, dan heeft mijn pony toch wel 25% van dat bloed inzich?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 19:21

niemand?

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:47

Ik heb mij al eens laten vertellen dat in het jaar 1800 (of ergens daar in de buurt) koningin Victoria één van haar arabische hengsten los gelaten heeft in het Forester gebied, om de pony's te veredelen.
Zou het dan niet kunnen dat Golden Wonder daar nog ergens familie van is?
Maar ja, misschien is dat hele verhaal ook wel geen waar. Ik vind trouwens ook wel dat zijn zoon Robijn een mooie pony was.

Groetejs Elizabeth


marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:33

supertammy schreef:
Ik heb mij al eens laten vertellen dat in het jaar 1800 (of ergens daar in de buurt) koningin Victoria één van haar arabische hengsten los gelaten heeft in het Forester gebied, om de pony's te veredelen.
Zou het dan niet kunnen dat Golden Wonder daar nog ergens familie van is?
Maar ja, misschien is dat hele verhaal ook wel geen waar. Ik vind trouwens ook wel dat zijn zoon Robijn een mooie pony was.

Groetejs Elizabeth


Er is idd. een Arabische Volbloed, Zorah, geweest die Foresters gedekt heeft in de 19de eeuw. Maar hij heeft nooit in het Forest gelopen, maar stond op een fokkerij, dus zo'n grote invloed heeft hij niet gehad.

In de 18de eeuw heeft de Engelse Volbloed Marske Foresters gedekt, maar slechts een geselecteerd groepje merries kwam in aanmerking, dus zoveel invloed zal hij ook wel niet gehad hebben.

Eind 19de eeuw werden er andere pony's (Welsh, Dartmoor, Exmoor, Fell) ingevoerd. In 1899 werd het eerste New Forest Studbook aangelegd en sinds 1935 worden geen pony's meer van een ander ras toegelaten.

Golden Wonder heeft hier niet veel mee te maken.

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 08:50

Waarom maken ze dan in Engeland zo'n gedoe ervan dat Golden Wonder geen echte Forrester is dan. Voor de kinderen die met die pony's moeten rijden maakt het geen bal uit of het een echte is of niet. Ze willen gewoon een goede, (mooie) sportpony.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 19:13

Ik vind het ook niet erg dat me pony 25% GW heeft, maar ik vind het leuk om te weten wat voor ras Golden Wonder dan wel was, omdat ik veel reacties krijg dat mensen hem meer op een Welshje vinden lijken door zijn hoofdje en karakter.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:38

petraaken schreef:
Waarom maken ze dan in Engeland zo'n gedoe ervan dat Golden Wonder geen echte Forrester is dan. Voor de kinderen die met die pony's moeten rijden maakt het geen bal uit of het een echte is of niet. Ze willen gewoon een goede, (mooie) sportpony.

helemaal mee eens Snap ze ook niet..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers