Bijbellezen na het eten, wat vinden jullie?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Bijbellezen na het eten, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 18:34

Mijn vader is als enige gelovige bij ons thuis, en na het eten wil hij (als enige dus Knipoog ) bijbellezen. En dan vaak een lang verhaal waarbij wij maar wat uit onze neus zitten de vreten. Tong uitsteken Mijn moeder vind dat we dat moeten accepteren, maar wij blijven ook niet eeuwig klein, op 1 zusje na is iedereen van de basisschool af en vind ik dat iedereen wel zelf de beslissing kan maken wel of niet te geloven. Hij kan het niet afdwingen, en ik snap best dat hij graag uit de bijbel leest, maar waarom dan niet in z'n eigen tijd, in plaats van met z'n allen? Wij geloven nou eenmaal niet al die bijbelverhalen, misschien wel in God, maar niet in alle verhalen en regels die de bijbel er bij bedacht heeft, en dat veranderd hij op deze manier ook niet. Hoe zit dat bij jullie?


14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:38

ik denk dat je toch moet accepteren dat je vader even een verhaal ut de bijbel leest. Want dat is natuurlijk wel zo netjes. Hij vind het belangrijk en jij kunt vast wel 5 minuten wachten toch hij klaar is met zijn verhaal. En dan is je vader ook weer blij.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:40

Kan je nie tegen je vader zeggen dat je er niet zo'n behoefte toe voelt? en dat je liever wat anders gaat doen.
maar ik ben het ook wel eens met cecile dat je wel even 5 minuten kan wachten!

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:43

Ik vind het best onzin, een stukje uit de bijbel lezen na het eten.
En ook dat je vader vindt dat jullie erbij moeten zitten (als ik het goed begrepen heb?). Als jullie liever niet luisteren dan betekent dat toch niet dat jullie zijn geloof niet accepteren?
En jullie hebben er niks aan, zitten maar een beetje uit jullie neus te eten ( Tong uitsteken ), dus ik vind het nergens op slaan Knipoog

If happy ever afters did exist
I would still be holding you like this

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 18:56

Nee, het gaat mij ook niet om die 10 minuten, wat is dat nou op een hele dag. Knipoog Maar gewoon om het idee, ik respecteer zijn geloof absoluut, maar hoef er zelf niks mee. Maar goed, ik was gewoon benieuwd hoe dat bij jullie gaat.


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:07

Ik begrijp wat je bedoeld hoor. Mij lijkt het ook hartstikke saai zo'n stukje uit de Bijbel. Ik denk alleen dat hij zijn geloof heel belangrijk vindt... En dus ook dat jullie daar bij zijn.
Bij mij thuis is niemand gelovig. (gelukkig Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:23

Zie het als een stuk respect voor je vader. Bij mijn grootouders werd het vroeger ook altijd gedaan, evenals gezamelijk (hardop) bidden... Er zijn nu verschillende kleinkinderen die niet geloven, maar als we opa daar een plezier mee doen Lachen Als je overal een principekwestie van moet gaan maken Scheve mond

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:28

bij ons lezen we ook uit de bijbel na het eten en bidden we ook. bij ons is iedereen (bijna) gelovig.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:48

Tsja ik ken het niet.
wel gelovig opgevoed maar niet met het bijbelteksten citeren.
Het zou toch eens in de groep gegooid kunnen worden of het wat minder mag?
want uit de bijbel lezen is een ding,maar de boodschap die erin staat vertaald naar het heden is heel wat anders!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 19:57

Vanavond had ik hem wel even te pakken. We hadden een beetje een discussie gehad over het wel/niet bijbellezen, en hij had dus gezegd dat we gewoon moesten luisteren. Na het verhaal (wat m'n zusje had voorgelezen) deed ik alsof ik het niet had begrepen en vroeg heel schijnheilig of hij het even uit wilde leggen. En hij wist het zelf ook niet eens, hij had zelf niet eens geluisterd. Clown

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:02

Misschien kun je een compromis sluiten met je vader. Niet elke dag bijbellezen, maar een paar dagen per week. Ik noem maar iets. Blijkbaar is het voor je vader wel belangrijk, dus denk ik dat je dat wel moet respecteren.

* To Belg, or not to Belg *

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:04

mijn familie en ik geloven allemaal niet. Ik vind de bijbel persoonlijk onzin.. ik geloof wel dat er iets is maar wat ehhh geen idee Tong uitsteken
Ieder moet zelf natuurlijk bepalen wat ie gelooft maar ik vind zo'n boek niet zoveel waarde hebben , ik vind dat het meer gaat om wat je zelf geloofd!

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:08

Lindy schreef:
Vanavond had ik hem wel even te pakken. We hadden een beetje een discussie gehad over het wel/niet bijbellezen, en hij had dus gezegd dat we gewoon moesten luisteren. Na het verhaal (wat m'n zusje had voorgelezen) deed ik alsof ik het niet had begrepen en vroeg heel schijnheilig of hij het even uit wilde leggen. En hij wist het zelf ook niet eens, hij had zelf niet eens geluisterd. Clown



Nou moe Schijnheilig
Wat een rare situatie zeg!

Als je dan toch die bijbel meent te moeten lezen doe het dan oprecht en niet omdat HIJ vindt dat het MOET.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:15

Ik heb dit tot m'n 12-13e ook gehad, maar daarna was de interesse van degene aan tafel zo gering dat m'n ouders er maar mee gestopt zijn. Ik vind het op zich wel goed voor je opvoeding om het één en ander van de bijbelverhalen te weten, ik ben tot m'n 13e ook bijna elke week naar de kerk gegaan. Vroeger vond ik dat erg stom, maar ik weet zeker dat het wel goed voor me is geweest. Ik ben er geen braaf kind van geworden, maar ik beschik wel over een portie 'normen en waarden' waar veel mensen niet over beschikken tegenwoordig, en ik geloof dat dat deels vanuit de bijbel gekomen is [maar ik zeg wel vrij regelmatig het welbekende gvd, dus ik ben absoluut geen heilige Knipoog].


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:17

Ik ben het met Yzno eens, herken het zelf ook Lachen Maar ik vind nog steeds, dat je wel een beetje respect voor je vader mag hebben, hij geloofd, jij niet, best, maar als hij graag wil dat je luistert, breng dan die 5-10 minuutjes even geduld op. Je doet hem een plezier mee, en je leeft nog altijd onder zijn dak, dus heb je naar hem te luisteren.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:23

Maya schreef:
Ik ben het met Yzno eens, herken het zelf ook Lachen Maar ik vind nog steeds, dat je wel een beetje respect voor je vader mag hebben, hij geloofd, jij niet, best, maar als hij graag wil dat je luistert, breng dan die 5-10 minuutjes even geduld op. Je doet hem een plezier mee, en je leeft nog altijd onder zijn dak, dus heb je naar hem te luisteren.


wederzijds respect is ook een optie....

Liever een keer per week een zinnige bijbellezing dan iedere dag een verplichte!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:55

Tja, wat wil je vader hiermee bereiken? Volgens mij is het enige wat hij bereikt dat jullie alleen maar meer je tegen het geloof gaan verzetten. Je vind het saai, en zo jaagt je vader je weg van het geloof.

Ik vind het prima als iemand een stukje uit de bijbel wil lezen voor zichzelf, zolang ik het maar niet hoef te horen. Ik geloof absoluut niet (sterker nog, ik vind dat veel ellende van de wereld daar vandaan komt), en wil er niets mee te maken hebben. Ik ben naar een christelijke basisschool geweest, en juist daardoor heb ik nu een afkeer van het christelijke geloof gekregen.

En als je 17 bent (las ik in je profiel), dan denk ik dat je oud genoeg bent om zelf belangrijke dingen in het leven te bepalen, zoals het wel of niet willen geloven, en de manier hoe je dat dan uit.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lonneke, Berdien, carina, ChanelR, Emmaa_92, GoogleAdsense, karelien, Laarvv, Lestria, Lola25, LuCa88, Luxorvalkje, meintje, Meliaforever, Moonlight17, RenskeFrea, speedfiets_2, Thami, Wopkebrok en 61 bezoekers