chronisch bronchites

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

chronisch bronchites

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 23:51

Knipoog mijn paard heeft last van bronchites vooral in het voorjaar en de zomer,ik heb een frisse stal,en gebruik stofvrij stro,en hoes nog wel af en toe! en ik geef haar hmp horse vab hofmans lieves en dat helpt aardig! wie heeft er iets wat ook goed helpt voord e bronchites? en hoe bouw jwe haar conditie op?? Huilen


Dartel
Berichten: 161
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:04

Mijn paard kan absoluut niet tegen stro, hoe stofvrij dat ook is. Geen hooi, geen stro en een buitenstal. Op zaagsel en verder Hartog Lucerne en geweekte lucerne brokken. HMP werkt bij haar ook goed en als ze erg veel last heeft van de pollen krijgt ze een hoestpoeder van de veearts. Hier zit ventipulmin en een cortico in. Conditie opbouwen voor zover zij het aangeeft. Maar dat is makkelijk want ze geeft nooit aan dat ze moe wordt, daar moet ik echt goed opletten.

Dartel

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:14

Chronische hoesters die bij ons op stal stonden, kregen bij hun voer een halve schep gewone sprotbrok vervangen door een halve schep kruidenmelange van St. Hypolites of zoiets. Is ook een volwaardig voer, maar met speciale kruiden eraan toegevoegd.
Als ze dit kregen, hoestten ze (nagenoeg) niet, als het op was en er was nog geen nieuwe zak, begonnen ze meteen weer.
Er staat er momenteel geloof ik nog 1 die het krijgt, dus ik kan van het weekend wel even op de zak kijken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:10

Het gaat niet om stof maar om schimmels, die zitten bijna altijd in stro en niet in zaagsel.
Dus op zaagsel in een buitenstal nat hooi of nog beter kuil.
Succes ermee!!

XANTHA


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:46

Mijn paard heeft asmatische bronchitis, en kan ook absoluut niet tegen stro, idd de schimmels die er in zitten. Ik heb nu ook krullen, ook m´n andere paard staat op krullen, omdat het stro op de mesthoop nog te veel was. Verder moet ik opletten met vegen waar m´n paard bij staat,en krijgt ze voordrooghooi ipv gewoon hooi. Ik heb een open stal, ze kan met haar koppie lekker buiten kijken. En ik haar haar eigenlijk nauwelijks meer hoesten. En als ik merk dat ze wel last heeft van hoesten en wat slijm, dan geef ik haar een paar dagen ventipulmolin (lost slijm op en voert het af). Dan is ze het zo weer kwijt!

Lachen

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:43

HMP-Horse bevalt mij tot nu toe het beste. Ik gaf het meestal de winter over maximale dosis en zomers de helft ofzo, afhankelijk van hoe het ging.

Nu staat mijn paard al een tijdje op een hele lage dosis hoestpoeder van de veearts, omdat het 1 1/2 jaar geleden wel heel erg was...
We hebben toen de hoge dosis hoestpoeder afgebouwd tot een minimale ondersteunende hoeveelheid per dag.
Dat krijgt ze nu nog in combinatie met Foene Knof, en dat gaat nu heel goed gelukkig.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 22:55

hoi allemaal bedankt voor jullie reacties,nouvel gebruik je nou nog hmphorse.? maar ze staat al veel buiten,en kuil krijgt ze,of nat hooi en dat gaat goed!! groetjes natalie

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:07

Jolynn schreef:
Het gaat niet om stof maar om schimmels, die zitten bijna altijd in stro en niet in zaagsel.
Dus op zaagsel in een buitenstal nat hooi of nog beter kuil.
Succes ermee!!



Daar heb je helemaal gelijk in!!!
Heb ik niks meer aan toe tevoegen OK dan!

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:13

oja en ga alsjeblieft niet lopen klooien met hoestpoedertjes, Bel de veearts en vraag om Ventipulmin kost wat meer maar is uit eindelijk toch goedkoper dat iedere keer een ander potje uitproberen ....
Mijn pony Galja ( de pony op de foto) is nu bijna 30 jaar, ik heb haar 11 jaar en heeft ook chronische bronchittis.Heb dus de nodige ervaring met alle poedertjes en drankjes
Dit werkt echt het beste, geloof me.

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 08:12

NatalieE schreef:
hoi allemaal bedankt voor jullie reacties,nouvel gebruik je nou nog hmphorse.? maar ze staat al veel buiten,en kuil krijgt ze,of nat hooi en dat gaat goed!! groetjes natalie


Op dit moment niet, omdat ze nog hoestpoeder van de veearts heeft, wel foeneknof.
Ik heb je een pbtje gestuurd!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 20:06

Laat eerst en vooral goed uitzoeken waar ze precies allergisch voor is! mijn oude pony (welsje) was (bij huidige eigenaren) ook volgens alle DA's dampig (incl Utrecht- want daar woont ze nu !), waardoor die kl**tzakken steeds ventipulmin + nog erger prednison voorschreven, waardoor ze steeds hoefbevangen werd. Dit "spelletje" duurde 4-5 jaar.
Toen ik echter de pony ivm de hoefbevangenheid door mijn eigen smid liet behandelen (op een kliniek) kwamen deze erachter dat ze niet dampig was, maar alergisch voor bepaalde grassoorten. Dit is vast komen te staan door bloedonderzoek, waarna er een serum is gemaakt van haar eigen bloed. Nu 1 jaar later hebben haar hoeven weer de normale vorm en rent ze weer als een idioot door de wei, + hoest ze niet meer en "pompt" ze niet meer, het is nu weer op 25jarige leeftijd een gezonde pony !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Babootje, boemel, danielle_x, jannekespr en 37 bezoekers