Ervaringen met uit de bak springen (buitenbak)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Ervaringen met uit de bak springen (buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 16:23

Deze vraag stel ik omdat ik zelf nogal de neiging heb om te gaan doemdenken, zeggen ze (is ook wel vaak zo).

Ik ben in het bezit van een 3,5 jarig arabiertje, op het moment ben ik bezig met longeren en de beginselen van het berijden.

Nu zou ik graag ook eens met haar gaan loswerken, maar dan zonder longeerlijn of touw. Echt los in de bak.

De stal waar ik sta heeft een grote bak, inmiddels gehalveerd voor de veiligheid van het inrijden. Deze bak heeft 2 zijden die door 1 draad gescheiden zijn van het aangrenzende weiland.
De staleigenarsse doet dit loswerken regelmatig met haar eveneens jonge arabier. Deze springt niet door draden, en heeft ook niet de neiging tot over draden heenspringen.

Mijn paardje daarentegen kan nog wel eens wat gek doen en ik zie haar er ook echt voor aan om toch eens te gaan oefenen voor springpaard Verward

Ik vraag via deze weg naar ervaringen die jullie hebben met loswerken.
Is hier nou echt een round penn voor nodig of ben ik inderdaad echt aan het doemdeken Haha!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:50

je bent idd een beetje aan het doemdenken maar het kan altijd
bij ons is er een paardje ook over de omheining gesprongen
maar 'normale' paarden doen dit niet hebben er geen behoefte aan !

ikheb ook een arab en soms denk dat tie dwars dooor de hekken heen gaat als tie lekker los aan het rennen is maar hij stopt altijd weer!

er is bij ons wel eens paard over het hek bij de wei heen gesprongen
idioot beest wilde eruit geloof ik en toen er weer in..??!!

mag ikook even vragen wat een round penn is?? een omheining maar dan in het engels of electrisch draad?

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:50

Euh... het is afhankelijk van je paard. Maurits gaat dwars door alle draden heen, of er nou wel of geen stroom op staat (extreem geval dus). Als ik hem daarentegen met een vriendje zet gaat het prima. Ik denk dat je het eerst moet proberen... anders zul je het nooit weten!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 16:53

Ja inderdaad arabieren kunnen soms vreselijk te keer gaan. Maar dan zijn ze altijd wel met zijn allen..nu dus niet. Een round penn is inderdaan een moeilijk woord voor rond houten omheining Bloos

Tsja dat proberen, daar heb je gelijk in. Maar zit altijd in gedachten de dierenartsrekeningen te betalen die daaruit voort kunnen komen. Verdrietig

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:55

wij hebben ook een ronde houten omheining werkt perfect!
en ja als ze erover heen springt maak dat toch niet uit of kan ze de weg bij jullie op rennen?
als ze bij ons ontsnappen dan rennen ze meestal de wei echt nooit het erf af schijtluizen!!!

gewoon proberen en er altijd bij blijven!!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 17:04

Ik heb dus helaas geen houten omheining, had ik graag gewild, misschien een idee!! (tozziebozzie meld u maar voor deze zaak!).

Wanneer ze over de lijn die de bakrand scheidt met de weilanden zou springen dan is mijn doemscenario de volgende. Paard blijft met achterbeen hangen, vervolgens raakt paard in paniek. Lijn trekt zich strak om been, been raakt bekneld. Paard en eigenaar over de toeren. Vervolgens paard naar de kliniek, paard heeft pezen beschadigd. Paard dood....

Ja, ja volgens mij ben ik echt rijp voor de psycholoog, of niet?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:19

Ik heb een haflinger gehad en die ging ik eens laten vrijspingen. Ik had een hindernis op de hoefslag gemaakt en daar ging hij overheen...hij rent door en springt zo over de omheining van de bak (1.40!!!).
Ik zou niet weten wat je zou moeten doen. Verder heb ik hier geen ervaring mee

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:19

Coby schreef:
Ik heb dus helaas geen houten omheining, had ik graag gewild, misschien een idee!! (tozziebozzie meld u maar voor deze zaak!).

Wanneer ze over de lijn die de bakrand scheidt met de weilanden zou springen dan is mijn doemscenario de volgende. Paard blijft met achterbeen hangen, vervolgens raakt paard in paniek. Lijn trekt zich strak om been, been raakt bekneld. Paard en eigenaar over de toeren. Vervolgens paard naar de kliniek, paard heeft pezen beschadigd. Paard dood....

Ja, ja volgens mij ben ik echt rijp voor de psycholoog, of niet?


mmm ja daar ben je rijp voor ja hahahaha nee hoor valt wel mee!!

Mango lag vorige week zondag vast in de buitenbak dicht bij hek (hij lag niet vast met zn benen ergens aan vast ofzo maar hij kon gewoon niet meer terug rollen) en hij bleef heel braaf 'dood' liggen wachtte tot wij hem kwamen helpen dus onze stalhouder trok hem om en hij stond op
en rende weer vrolijk door!!

Er kan altijd iets gebeuren maar als je bij voorbaat al gaat doemdenken kan je beter jezelf opsluiten dan gebeurt er nooit wat met je (normaal gesproken *LOL* )

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:36

Maurits is dus ook een haflinger.. :/ iig... over dat draad... wij hebben om de achterbak schrikdraad, maar dan wel dat dikkere. dat breekt snel genoeg, heb er nog nooit problemen mee gehad. het enige nadeel is dus wel dat je het moet repareren. Bij echt draad kan ik je angst begrijpen! Misschien is dit een voordeligere oplossing voor je probleem?! (dus gewoon dat dikkere schrikdraad ertussen doen ipv dat touw of een houten omheining)

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:06

Ik heb ook pogingen met Dennis gedaan. Maar die sprong dus tussen(!!!) de draden door. Met rijden en later ook longeren geen last omdat je veel makkelijker in kan grijpen. Maar zodra hij los liep(of ik nu met hem bezig was, gewoon een uurtje buiten had staan, maakte hem niet uit) ging hij er tussen door. Eerst heeft hij er onderdoor ook geprobeerd, maar hij kwam tot de conclusie dat er tussendoor ook makkelijk kon en dat je niet eens hoefte af te remmen. Dan ging hij op het land d'r naast staan te grazen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:50

Alles kan met paarden... Je weet het (bijna) nooit.. Ook als je denkt een goed hekwerk te hebben kunnen ze eroverheen springen. Zo dus ook een van de paarden die ik rij, die had in de buitenbak gepoogd erover heen te springen, mislukt omdat hij bleef hangen, met zn knieën en mond op de stenen.. Zijn knieën zijn goed gekomen, maar voor tanden (waarvan er een paar afgebroken waren) moest hij laatst nog naar de tandarts (al komt het nu wel goed met m).
Maar ik zou zowiso met een jong paard niet in een te grote bak beginnen..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:14

ik kon bill alleen met donker in het losgooibakje zetten, anders spong hij er geheid uit.
Heel fijn, staat in een keer je paard heel ergens anders, niet echt de bedoeling.
toch een sprongetje van 1.20. hij heeft wel eens een deel van de heining meegenomen toen hij een deken op had Lachen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:22

als je het wilt proberen dan kun je eventueel springschoenen, bandages of gelijk wat ter ebscherming rond zen benen knopen, moest het misgaan heb je toch nog een beetje bescherming
en mss eerst aa nde longe commando's oefenen, als hij dan goed reageert en luistert kun je hem gerust loslaten,
kun je aders geen draad hoger spanne,. tot je draad heb t van 2 meter hoog ofzo
eventueel fel gekleurde touwtjes aanhangen, plastic zakjes, dan heeft het beetje een schrikfactor ook
als je hem gewoon loslaat, hoe reageert hij dan?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:40

Tsja het kan altijd he....mijn eerste paard bleef er netjes in als ik met haar ebzig was.
Liep ik even weg en ze had het op haar heupen *of dorst Haha! * sprong ze er gewoon overheen...en dat was dan een bak met vaste omheining.....

Kaar

Berichten: 129
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:54

Mijn paard is ook over de omheining van de bak gesprongen. Het is een behoorlijke sprong en ik had ook nooit verwacht dat hij dat zou doen. Het is dan wel een springpaard...maarja toch sta je raar te kijken als ie er ineens overheen springt Haha!
Na de ene keer heeft hij het gelukkig nooit meer gedaan. Maar het eerste half jaar heb ik wel iedere keer iemand met een longeerzweep op de plek laten staat waar hij erover heen is gegaan, om te voorkomen dat hij het nog eens in z'n hoofd zou halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:56

Zolang het draad dat je gebruikt makkelijk breekt, is er niets aan de hand. Mijn paard is ook een paar keer door het draad van het weiland gegaan en heeft hier nooit iets aan over gehouden. Alleen het draad moest weer even vernieuwd worden dan . Een paard gaat trouwens niet zomaar door het draad heen. Die van mij doet het bijvoorbeeld alleen als hij in zijn eentje in de wei achterblijft en de rest achterna wil.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:08

Nacino blijft braaf achter alle draden gelukkig. Lachen

Misschien wat balken, pionnen, hindernispalen of emmers onder de draden zetten? Of even een extra draadje trekken, zeker de eerste keer.. want ééns geleerd...
En probeer rustig met haar te werken, blijft ze 'nadenken' en niet als een malloot wegscheuren heb je meer kans op succes en hele draden

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 21:24

Bedankt, bedankt. Aan de verhalen gezien gebeurd het toch nog wel vaak.
Ik heb haar inmiddels al leren wennen aan de stemhulpen.
Ik heb haar ook al eens eerder los in de bak gedaan (is al een poosje geleden). Ik heb het idee dat ze dan wat onzeker wordt en haar maatjes zoekt in het aangrenzende weiland. Blijkbaar kan ze die zekerheid dan niet bij mijn vinden.
Ik zal in overleg met de stalhouder toch eens wat meer draden gaan spannen, het lijkt me nl. wel erg leuk om toch eens wat los grondwerk met haar te gaan doen...