Al een hele tijd schijnzwanger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Al een hele tijd schijnzwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 17:53

Het volgende is het geval: mijn buurvrouw heeft een merrie, appaloosa (niet dat het ras er toe doet Knipoog ) van 1,5 jaar oud. Al sinds september is de merrie schijnzwanger, of in ieder geval: ze heeft hele dikke uiers waar ook vocht uit komt en ze wordt er ook een beetje chagerijnig van. De dierenarts is erbij geweest en er is al het een en ander geprobeerd:
- ander voer;
- minder voer of alleen hooi, zodat de conditie van het paard iets achteruit zou gaan, hetgeen in een opgroeiende fase van een paard naar mijn idee ook geen optie is;
- ze heeft al 2 x een hormonenspuit gehad.
Niets van dit alles heeft geholpen. De dierenarts heeft ook contact gehad met Utrecht en daar zeiden ze dat het heel weinig voorkomt, vooral op zo'n jonge leeftijd.
De merrie staat met een andere merrie op het land en komt 's avonds gewoon binnen, dus het is ook niet zo dat ze schijnzwanger raakt van een hengst in de buurt of zo.
Kortom het is nogal een raadsel.
Wie heeft hier ervaring mee of wie heeft er tips?

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:35

Wat een vervelend probleem zeg! Wat zal die merrie zich ellendig voelen.
Heeft de dierenarts al een scan /echo gemaakt? Misschien dat er iets met haar inwendige organen aan de hand is? Iets met haar eierstokken of zo, waardoor haar hormoontoestand op hol is geslagen?Een vergroeiing of gezwel moet volgens mij dan wel te zien zijn met zo`n scan. Doen ze bij drachtige merries toch ook?
In ieder geval veel succes!

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:24

wat raar een merrie bij ons op stal had het ook maar daar hielpen de spuiten wel dus ik kan ej niet verder helpen Scheve mond

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 22:28

Er zijn nog geen scans of zo gemaakt, misschien is dit wel een idee.
Heeft iemand anders nog een suggestie?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:36

Wij hebben een appaloossaXkwpner op stal staan (ras doet er misschien een heeeeel klein beetje toe,hihi) die al een maand of 8 schijnzwanger is. Met vlagen geeft ze melk, en ze is ook echt breed. Ondertussen wordt ze wel af en toe hengstig en ze is gewoon absoluut niet drachtig. Ze heeft tot nu toe 3 veulens gehad en gaat er kennelijk van uit dat ze weer drachtig is. Verward
Eerdaags komt de vee-arts weer en die gaat haar waarschijnlijk met hormonen behandelen.
Scan is superbelangrijk. Schijnzwangerschappen kunnen namelijk ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een ontsteking, zwelling of zelfs tumor aan de eierstokken, eileiders of baarmoeder. Anderhalf is ook wel gruwelijk vroeg voor een schijnzwangerschap. Meestal raken paarden alleen schijnzwanger als ze al een veulen hebben gehad.

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 20:53

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het doorgeven en ik hoop dat alles weer goed komt met het paard.