Inhoudelijk Hengstenkeuringdiscussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Inhoudelijk Hengstenkeuringdiscussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 00:31

Misschien een idee om los te komen van de one-liners met betrekking tot de afgelopen hengstenkeuring en even alle schattige ruitertjes en mensjes die men gezien heeft op de HK te vergeten, en nu een inhoudelijke discussie over het selectiebeleid te voeren.
Bij voorkeur zonder dat dit uitmond in de discussie van drie dezelfde personen waar welhaast ieder "inhoudelijk" topic in lijkt te eindigen.

Dus wat vonden we van het selectiebeleid, komt de uiteindelijke reservekampioen bij het springen niet veels te veel te kort (qua exterieur) om in de kampioenskeuring uitgenodigd te worden? En was het niet beter geweest om bijvoorbeel de Phin Phin hoger te plaatsen, gezien betere exterieur en dito bewegingen, om zo bijvoorbeeld een veelbelovende hengst als Phin Phin onder de aandacht te brengen?!

Was het achterbeengebruik van de Krack Partout niet zodanig dat de aanwijzing van deze hengst niet discutabel was, laat staan zijn presentie in de kampioenskeuring? Had de jury er niet wijs aan gedaan om bijvoorbeeld een Oscar (als signaal naar de fokkers) in de kampioenskeuring toe te staan

Is de afwijzing van een Padinus terecht in jullie ogen. Waarom wel/niet?

Hoe kan het dat een Jazz/Krack na een aantal voortreffelijke jaargangen nu misschien een beetje tegenvielen?

Zijn Oscar en Obelisk in jullie ogen de aankomende verververs?

IS het terecht dat het KWPN een hengst als Broere Jazz zo enorm lang (idd al een jaar of 8) in de schijnwerpers zet. Geeft dit een goed/slecht signaal af naar de fokkers.
In hoeverre dient een stamboek op dergelijke wijzen richting te geven aan fokkers (voor zover die zich laten leiden)


Zomaar even wat schoten voor de boeg, hopende op een even diepgaandere discussie, hopelijk uitmondend in discussies over specifiek en algemeen KWPN selectiebeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:50

De nakomelingen van Oscar vielen mij absoluut mee! Dat Jazz in de schijnwerpers staat vind ik een heel goed iets, die hengst heeft inmiddels bewezen dat hij goede sportpaarden vererft.

Persoonlijk vind ik dat de Sunny Boy bij de kampioenskeuring op nr 1 had moeten staan. Dat was in mijn ogen een beter paard dan de Kennedy.

Bij het springen vond ik de PhinPHin absoluut een van de beste paarden, waarom het kwpn deze hengst niet op een hogere plek heeft geplaatst weet ik niet. Ze zullen er denk ik vast een gegronde reden voor hebben.

Verder ben ik het redelijk eens met de keuze van doorlaten of niet. Mijn inziens zijn er zelfs nog wat teveel hengsten doorverwezen, maar ik denk dat het voor de hengsten zelf wel een goed iets is. Die hebben tijdens een verrichtingonderzoek veel meer de kans om zich te laten zien dan 2 keer voor de commissie. Dat vind ik dus een zeer positief punt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:56

Ben het met veel van je punten 100% eens. Het Jazz promotie verhaal hield ik al eerder vorig jaar ook. Iedere hengstenhouder zou een moord doen voor zoveel aandacht.
Deze Krack had zeker gezien de drie T's niet gehoeven. Laat die maar eerst zien wat ze vererfen.
Ik had die schimmel van donderdag (ben even kwijt welke het was) er graag bij gehad. Ik was verbaast dat er geen Oscar in de kampioensring liep, maar was ook verbaast dat de Welcome weggestuurd werd.
Obelisk heeft voor het eerst na alle veulenkampioenen laten zien dat de ouderen ook goed zijn. Eigenlijk verwacht ik pas goede Obelisken wanneer die 4 of 5 jaar zijn. Ik ben blij dat de jury door de jeugd van deze heen keken en ik hoop dat hij in het najaar pas verrichting loopt.
Maar al met al vond ik de jaargang erg aansprekend.
Gezien de afstamming van de kampioen en de traditie dat kampioenen of voor of in Ermelo sneuvelen, vrees ik het ergste voor deze mooie en apart bewegende hengst Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:01

Ik vond het zowiezo wat vreemd dat de Krack x Partout naar de kampioenskeuring mocht, het diertje heeft geen 3 passen normale draf aan de hand laten zien. Op zijn plek had ik inderdaad liever een Oscar gezien.
Verder kon ik mij behoorlijk goed vinden in de keuzes.
De Sunny boy hoorde naar mijn mening wel thuis in de kampioenskeuring, maar ik vond zijn plaatsing zo terecht. Hij is nog wat te jeugdig en ik denk dat hij op exterieur tekort in vergelijking met de hengsten die boven hem stonden en ik vind dat een belangrijk aspect.

Ik was zelf wel verbaasd over het feit dat de enorm lang gelijnde Royal Dance doorging en dat de wat beknoptere bleef staan. Ik vond dat de laatste zich aan de hand namelijk erg goed liet zien.

Ik denk zelf dat Oscar en Obelisk deel gaan uitmaken van de paradepaardjes van het KWPN, hun afstammelingen keuringen waren bijzonder positief en ook op de veulenkeuringen hebben ze (met name Obelisk) enorm goed gescoord. Zelf heb ik er het volste vertrouwen in anders had ik niet met Obelisk gedekt.

Ik zelf zat met ook al af te vragen waarom er dit jaar zo weinig fijne Kracks liepen en zowiezo weinig Metalls, ik weet nog dat de bezoekeers van vorig jaar liepen te klagen dat de Metalls de neus uitkwamen.
Overigens vond ik de Metall x El Corona ook een opvallende verschijning.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:16

Wat mij opviel is dat ik van diverse hengsten net effe die andere van dezelfde vader liever gehad had. Zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de ander uiteraard. Kwaliteit was in de volle breed goed te noemen.

Enkele voorbeelden:
Cabochon (44) : (48)
Heartbreaker (250) : (259) (250, jawel ook voor de dressuur!)
Olivi (559) : (560)
Quick Star (656) : (658) (een quick star hebben we voor het springen niet voor het model lijkt me al doen we wel erg veel consessie graag jullie commentaar of dit wel of niet kon).
Quite Easy (667) : (668)
Royal Dance (685) : (688)

Enkele ander die ik er wel bij gehouden zou hebben:
Fuego du Prelet (194)
Optimist (584)
Quatro (653) andere met hezelfde euvel lopen nu moeiteloos naar Ermelo
Welcome (731)

Ik had zeker de Lux x Heartbreaker in de kampioenskeuring verwacht. Wat een galop wat een vermogen keurig in het rechthoeksmodel, super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:18

Van Krack zijn er op de eerste bezichtiging 19 aangeboden, waarvan er toch nog 7 door mochten naar DB en waarvan er 1 over is voor Ermelo.
Van Metall werden er 26 aangeboden, waarvan er maar 2 door mochten naar DB.
Voor Oscar was het 5 om 3 en bij Obelisk 12 om 3.
Ik weet niet of het bij de aanbieders ligt die al gauw iets op de trailer zetten, of bij de commissie die wellicht alleen het beste van het beste wil houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:23

Qua Royal Dance ben ik het met iedereen wel eens. Degene die door is had wel een supermooi front, maar was een beetje een paard wat veel voorkant had, maar weinig achterkant. Kwam naar mijn idee ook wat te kort in beweging. De 685 vond ik veel beter, en daarnaast ook nogeens zeer mooi gefokt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:32

De Royal Dance x Kennedy vond ik in de kooi anders niet zo heel apart, ik heb daar ook iets in de trant van: 'Douwerig in de galop' bij staan (boekje ligt nog in de auto). Ik vond hem weinig sprong hebben en hij maakte daarbij een opvallende voorwaartse beweging met het hoofd.
Daar waar de Astronaut beter over eigen benen ging en goed droeg.
Aan de hand viel de Kennedy in draf echter op, zeer goed van achteruit draven met veel tact en bijzonder veel balans.

Ik vond overigens de Libero's zo knap! Stuk voor beeldschone paarden.

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 09:44

Gurk schreef:
Quick Star (656) : (658) (een quick star hebben we voor het springen niet voor het model lijkt me al doen we wel erg veel consessie graag jullie commentaar of dit wel of niet kon).
Quite Easy (667) : (668)


Vond idd dat mbt tot de quick stars er nogal wat concessies gedaan werden aan het exterieur. Van de Quite easy, die ik voor het eerst in de derde bezichtiging zag schrok ik in eerste instantie behoorlijk. Toen hij zich in beweging zette waardeerde hij zich in mijn ogen wel op.
Hetzelfde heb ik bij de Baloubet * Fantastique, exterieurmatig inmijn ogen heel gewoontjes.

De vraag is natuurlijk of dit soort hengsten ook de grote aantal merries te bedienen krijgen.

Wat vonden jullie verder van het verhaal van Hamoen bij aanvang aanwijzing eerste groep, dat ieder facet (exterieur, prestatie, afstamming, moeder etc etc) continu in het proces meegenomen word?!
Ikzelf heb de tendens te geloven dat ze een hengst in Ermelo nu niet meer moeten laten vallen wegens een minpunt op het exterieur of afstamming. Nu is het tijd voor beoordeling aan de hand van de verrichtingen en eventueel moederrapportage.
Is het niet zo dat men nu een hele grote slag om de arm houdt? Verward
Zou het niet vreemd zijn om bijvoorbeeld een Baloubet of Quick Star met een voldoende (niet apart) verrichting in Ermelo te laten staan wegens exterieur?
Graag uw reactie!

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 09:46

DEN BOSCH - Hans Horn kocht na afloop van de hengstenkeuring in Den Bosch de kampioen van de springpaarden. Het gaat hier om de hengst Ustinov (Libero H x Nimmerdor). Dit fokproduct van mevrouw Van der Veen uit Heelsum was tot en met de kampioenstitel van zijn opfokkers de familie Smits uit Maasbommel. Deze Ustinov is een volle broer van de eerder goedgekeurde Njinski, die ook al in eigendom van Horn is. Uit deze stam komt ook de wachthengst Glendale (Nimmerdor x Marco Polo), die enkele jaren geleden geëxporteerd is naar de USA en inmiddels overleden is.

Aldus www.vwf.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:51

Het ontstaan van Ustinov is volledig en zaak van Wiebke en Horn, dat was Nijinksy al tijdens het leven van Gert van der Veen en bij deze zeker het geval. Hij zal niet voor niets in het tussentraject op naam van een neutraal persoon gezet zijn. Immers Horn dacht toen de hengst geboren werd nog dat hij in de ring zou staan. Ik vond het een knappe hengst evenals zijn broer indertijd.

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 09:59

Volgens mij had Horn 9 hengsten in 2e bezichtiging op eigen naam staan.
Ik had trouwens gehoord dat ie naar een andere stal verkocht was, maar dat terzijde.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:17

Terug naar het onderwerp. Al tijdens de competitie vroeg ik mij af wat het effect van de hengsten in de competitie en met name het resultaat op de dekkingen had. Ik denk niet dat b.v. Scandic veel extra vrienden gemaakt heeft in DB, maar Paganinni heeft zichzelf wel heel duidelijk in the picture geplaatst, zoals ook Ro-lex terwijl dat meer rijkunstige verhalen dan fokkerij gegevens zijn.
Ook bij de Kur zijn het niet de winnaars die merrietrekkers zijn, maar Obelisk en Montecristo waren daar de spraakmakers.
Wat voor invloed zou dat hebben op hun dekcijfers?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:27

sarabande schreef:
Terug naar het onderwerp. Al tijdens de competitie vroeg ik mij af wat het effect van de hengsten in de competitie en met name het resultaat op de dekkingen had. Ik denk niet dat b.v. Scandic veel extra vrienden gemaakt heeft in DB, maar Paganinni heeft zichzelf wel heel duidelijk in the picture geplaatst, zoals ook Ro-lex terwijl dat meer rijkunstige verhalen dan fokkerij gegevens zijn.
Ook bij de Kur zijn het niet de winnaars die merrietrekkers zijn, maar Obelisk en Montecristo waren daar de spraakmakers.
Wat voor invloed zou dat hebben op hun dekcijfers?



Er zijn er die er toch anders over denken,gezien zijn erkenning gisteren voor Oldenburg.

Citaat:
Ergebnis Oldenburger Nachkörung und Anerkennung

9. Februar 2004 - Bei Oldenburger Nachkörung und Anerkennung am 9. Februar 2004 im Oldenburger Pferde Zentrum Vechta wurden zwei Hengste gekört (Kat.Nr. 1 und 4) und vier anerkannt (Kat.Nr. 8, 9, 10 und 13):

Kat.Nr. 1 Oldbg., B H, *2000, v. Acorado-Espri, A.: Erich Stevens, Molbergen

Kat.Nr. 4 Oldbg., Db. H, *2001, v. Sandro Hit-Rubinstein, A.: H.J. Nijhof, NL-Geesteren

Kat.Nr. 8 Rousseau, *1998, v. Ferro-Römer, A.: Ingo Pape, Hemmoor

Kat.Nr. 9 Scandic, *1999, v. Solos Carex-Amiral, A.: Jan W. Grewe, NL-Haaksbergen

Kat.Nr. 10 Danone, *2000, v. De Niro-Weltmeyer, A.: Burkhard Wahler, Klosterhof Medingen

Kat.Nr. 13 Peron M, *2000, v. Placido-Sun-Donnerhall, A.: Petra Wiesenberger, A-Natternbach (begrenzt auf 20 Stut

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:32

Die erkenning hing vast niet af van zijn optreden in DB ofwel?

Heeeel even offtopic: Rousseau is Ferro x Römer? *LOL*

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:38

Sjuimpje schreef:
Die erkenning hing vast niet af van zijn optreden in DB ofwel?

Heeeel even offtopic: Rousseau is Ferro x Römer? *LOL*


Römer Ja zo heet Roemer in het Duits, na dat hij in 1978 uit Westfalen naar Nederland kwam. Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:45

Nostalgist__ schreef:
Bij voorkeur zonder dat dit uitmond in de discussie van drie dezelfde personen waar welhaast ieder "inhoudelijk" topic in lijkt te eindigen.
Zomaar even wat schoten voor de boeg, hopende op een even diepgaandere discussie, hopelijk uitmondend in discussies over specifiek en algemeen KWPN selectiebeleid.



Ben het hier mee eens. Die uitslagen van de Oldenburger keuring zijn zeer off topic en staan al elders.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:04

Nostalgist__ schreef:
Misschien een idee om los te komen van de one-liners met betrekking tot de afgelopen hengstenkeuring en even alle schattige ruitertjes en mensjes die men gezien heeft op de HK te vergeten, en nu een inhoudelijke discussie over het selectiebeleid te voeren.
Bij voorkeur zonder dat dit uitmond in de discussie van drie dezelfde personen waar welhaast ieder "inhoudelijk" topic in lijkt te eindigen.

Dus wat vonden we van het selectiebeleid, komt de uiteindelijke reservekampioen bij het springen niet veels te veel te kort (qua exterieur) om in de kampioenskeuring uitgenodigd te worden? En was het niet beter geweest om bijvoorbeel de Phin Phin hoger te plaatsen, gezien betere exterieur en dito bewegingen, om zo bijvoorbeeld een veelbelovende hengst als Phin Phin onder de aandacht te brengen?!
Was het achterbeengebruik van de Krack Partout niet zodanig dat de aanwijzing van deze hengst niet discutabel was, laat staan zijn presentie in de kampioenskeuring? Had de jury er niet wijs aan gedaan om bijvoorbeeld een Oscar (als signaal naar de fokkers) in de kampioenskeuring toe te staan

Is de afwijzing van een Padinus terecht in jullie ogen. Waarom wel/niet?

Hoe kan het dat een Jazz/Krack na een aantal voortreffelijke jaargangen nu misschien een beetje tegenvielen?

Zijn Oscar en Obelisk in jullie ogen de aankomende verververs?

IS het terecht dat het KWPN een hengst als Broere Jazz zo enorm lang (idd al een jaar of 8) in de schijnwerpers zet. Geeft dit een goed/slecht signaal af naar de fokkers.
In hoeverre dient een stamboek op dergelijke wijzen richting te geven aan fokkers (voor zover die zich laten leiden)


Zomaar even wat schoten voor de boeg, hopende op een even diepgaandere discussie, hopelijk uitmondend in discussies over specifiek en algemeen KWPN selectiebeleid.


Ik heb de Phin Phin niet zien springen maar vond hem qua model heel aansprekend, dat vond ik trouwens ook van de Alabaster. Veel Losgelassenheit in de beweging. De toewijzing van de Krack voor de kampioenskeuring vond ik merkwaardig. Zoveel kwaliteit in de beweging had deze niet en qua model vond ik hem er ook niet uitspringen. Ik had echt een Oscar verwacht bij de beste vijf dressuurhengsten. We weten inmiddels wel genoeg van de nakomelingen van Jazz en Krack, Wat mij betreft mag het KWPN zijn vizier richten op andere dieren en als we het KWPN mogen houden aan de inhoud van het artikel in de Laatste IDS zal het toch een andere richting op moeten.
Voor wat betreft de aankomende verervers, als het de fokkerij gaat worden waarbij er geselecteerd gaat worden op een grote positieve DAP hebben we nog wel een eindje te gaan vind ik. Ik heb een groot aantal hengsten gefilmd en wil eens gaan kijken naar de beenzetting (diagonale voetvolgorde in de draf). Ik heb er nog niet zoveel gezien, maar van die paar die ik heb geanalyseerd moet ik zeggen dat wat spectaculair lijkt, echt niet spectaculair is. Ik ben nog wel een paar weken bezig dus echte conclusies kan ik er nu nog niet aan verbinden.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 10-02-04 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:05

Nostalgist__ schreef:
Is de afwijzing van een Padinus terecht in jullie ogen. Waarom wel/niet?



Is Padinus afgewezen? Ik had al wel wat gehoord maar ik wist niet zeker of dit waar was, maar wel dus...Daar ben ik het dus echt niet mee eens he! Een klasse hengst, ze hebben hengsten doorgelaten die onder zijn niveau zijn. Wat ik niet snap is dat ze, voor zover ik hoorde, eerst erg lovend over padinus spraken en nu dit???

Puh, ik ben gewoon boos Boos!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:06

Buc waarom quote je de hele intro tekst, die hebben we toch al gelezen???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:08

Het doet me denken aan een tv-serie Haha!

Ontopic:
Jespers was te spreken over het feit dat Rolex zo gespaard is zodat hij alle tijd heeft gekregen om zich te ontwikkelen.
Zouden de fokkers daar wel het begrip voor op kunnen brengen?

Of Montecristo veel extra dekkingen krijgt weet ik niet, er is zover ik weet ook dit seizoen alleen maar beperkt diepvries verkrijgbaar. Ik vraag me af of en wanneer ze dit ook voor Obelisk gaan doen. Ik hoop dit seizoen nog Tong uitsteken

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:10

sarabande schreef:
Buc waarom quote je de hele intro tekst, die hebben we toch al gelezen???


Ik had mijn commentaar eerst onder elk stukje staan en daarna toch maar weer geknipt en geplakt. Zo is het gekomen..

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:28

Ik ben het met de meeste keuzes eens. Er zijn ook veel zaken die je niet weet als toeschouwer en de HK-cie wel. En tegenwoordig letten ze ook veel meer op afstamming, zit er een goede merrielijn achter.

Verder is Padinus niet afgewezen, die komt voor de nakeuring.

Daarnaast denk ik dat het KWPN gebruik maakt van haar paradepaardjes en daar hoort Jazz bij: zijn nakomelingen doen het gewoon keigoed: qua zonen, quz keuringstoppers, qua PAVO Cup. Ere wie ere toekomt.

Obelisk heeft al 3 veulenkampioenen geleverd. Ik heb hoop voor de toekomst!! Ik vond de no 545 érg gaaf!!

En de Olivi en Sunny Boy vond ik ook erg gaaf, maar de kampioen bij de dressuurpaarden was qua model en beweging absoluut de beste.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:45

Sjuimpje schreef:
Het doet me denken aan een tv-serie Haha!

Ontopic:
Jespers was te spreken over het feit dat Rolex zo gespaard is zodat hij alle tijd heeft gekregen om zich te ontwikkelen.
Zouden de fokkers daar wel het begrip voor op kunnen brengen?


Ik denk dat het goed van Jespers was om dit 'en plein publique' te verkondigen. Misschien moeten we daar met z'n allen wel meer rekening mee houden? Wat mij betreft hoeft het allemaal niet zo snel te gaan. Het zijn tenslotte dieren die de tijd moeten krijgen om uit te groeien en in de africhting hun balans moeten leren en zien te behouden. Ik vond Special D daarvan een negatief voorbeeld. Hij krulde zich steeds op en liep erg gespannen. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat dat een resultaat was van de:- " ... en dan zeg ik:klik en dat doet ie .."-manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:49

Je kunt het en plein publique noemen. Ik kreeg een sterk gevoel van commercieel verkooppraatje bij dhr. Jespers Haha!

Verder lijkt het mij wel goed dat er meer openheid van zaken komt binnen het wpn. Op dit moment zijn ze communicatief niet vaardig in het geven van informatie. Ze eigenen zichzelf een monopolypositie in, daarmee krijg je juist ongenoegen tussen de fokkers ( niet alle natuurlijk).

Met Arie Hamoen als voorzitter krijg ik toch een positief gevoel dat het tijdperk van niet communiceren, maar "wij vinden dat zo" een beetje voorbij is. Of noem het wishfull thinking Haha!

Ik denk niet dat het publiek alles maar hoeft te weten, maar wel dat er meer openheid moet zijn in het afwijzen van de hengsten. Ik begrijp dat mensen gefrustreerd worden als er een hengst afgewezen word maar er niet bekend is waarom. Als dit gewoon verteld word, dan zal er meer begrip zijn. Maar goed, ik zal nog wel wat andere dingen over het hoofd zien hier Haha!