raar met de mond/tong eruit steken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

raar met de mond/tong eruit steken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 17:39

mickey heeft sinds een paar dagen weer iets nieuws Haha!
zodra ik opstap stap ik eerst 10 minuten aan een lange teugel,dan zit ze wel beetje met het bit te spelen,erna pak ik haar op en dan is ze vanalles met haar mond aan het doen?
ze heeft haar mond ook vaak stukje open.

nou was ik vandaag aan het rijden,en is ze nu ook in de draf dat aan het doen?
wat precies weet ik niet,maar in de spiegel zie ik dat ze haar mond vaker open heeft,en ze stak ook vaak haar tong uit Verward

ik hoorde van iemand dat dit ongehoorzaamheid/protest is?
maar dat kan ik eigenlijk niet zeggen,want ze geeft gewoon stelling,loopt lekker soepel en gewoon aan de teugel.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*


orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:21

hoi, vaak hebben paarden last van hun rug als ze hun tong uitsteken. Misschien kan je hem laten nakijken. Sommige paarden lopen altijd met hun tong eruit zonder ergens last van te hebben. Een andere reden kan ik niet zo snel bedenken, maar ik denk niet dat het uit protest is


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Legolas
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:24

misschien last van tanden? Wel uitkijken dat ze haar tong niet over het bit heen legt, dan voelen ze namelijk nog wel fijn aan, maar heb je eigenlijk niets meer te zeggen. Mijn paard doet dat ook af en toe. Als ze het dan moeilijk gaat vinden (bv bij nieuwe oefeningen) dan steekt ze haar tong uit en gaat ze bv kantelen. Ikzelf doe dan de neusriem een stuk strakker of leg het bit ietsje hoger. Waarschijnlijk (als het niet haar tanden zijn) is het dus wel een soort van protest ja. Als ze dit echt blijft doen moet je misschien denken aan een tonglepel want niets is zo irritant als een paard met tongproblemen. Succes!!

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:25

Te hard inwerken op de paardenmond heeft ook het gevolg dat paarden hun tong uit de mond steken, of daar in dit geval sprake van is laat ik aan jezelf over...

De combinatie 'tong en rug' snap ik niet helemaal, zou je dat kunnen uitleggen, Orsini?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:22

Tolstoi steekt ook altijd met losrijden zijn tong eruit. Betekend voor mij dat hij er niet genoeg "doorheen" is. Ik rij hem dan iets ronder en probeer hem "smakelijker" in de mond te maken. Bovendien stimuleer ik de achterhand, zodat hij meer ondertreed, en met deze drang die ik naar voren opwek, accepteerd hij mijn hand meer.

Maar per paard is het verschillend, zoals hierboven genoemd.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:49

Als ze het trucje tong over het bit eenmaal kennen, dan kom je er meestal nooit meer vanaf.

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:02

Ik heb eens gehoord dat het voor de ontspanning was, dat ze dat deden.
Maar toch kun je zijn tanden eens na laten kijken.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:06

Morrie doet het alleen als ik ander bit dan zijn favoriete ijzeren pelham inhang.
Ik longeer op een appelbitje (ongebroken, want gebroken verdraagt ie niet wegens een trauma van vroeger) en met sleepwerk heeft ie een B-stang van RVS in en dan komt meteen de tong eruit.
Bij de ijzeren pelham doet hij het nooit, hij hapt er al naar zodra ik met het hoofdstal aan kom en hij schuimt er tevreden op.

Dus misschien ligt het aan het materiaal van het bit

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:27

Het kan betekenen dat hij last van zijn mond heeft maar ook dat je teveel (onnodige) hulpen geeft met je hand. Protest of pijn dus. Probeer hem voren wat meer vrijheid te geven en vanuit achter meer te laten werken.

Geef hem vertrouwen in de hand. Zodat hij het bit makkelijker aan gaat nemen en fijner in de kaak wordt. Meegaan met de bewegingen, goed het been erbij zodat hij actief wordt en probeer ook eens toe te staan en niet alleen vast te houden. Ontspanning!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:42

De combinatie tong rug klopt. Wat je heel vaak ziet is dat een paard zijn tong over het bit gooit als hij zijn rug niet geheel rond kan maken. Dit is 1 van de foefjes om achter het bit te blijven lopen. Je ziet het veel bij mensen die alleen aan de voorkant werken, paarden waarbij de bekken scheef zijn, zadels te krap liggen, rugblokkades hebben. De neusriem strakker doen, bit veranderen e.d. is allemaal symtoombestrijding. Laat eerst je zadel en de rug van je paard nakijken voor je daar aan gaat doen. Er is een aanleiding voor dit gedrag.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 19:20

ze is pas een maand geleden bij de tandarts geweest,ze gaat om het half jaar,en de laatse drie keer was ze steeds goed Lachen

tong over het bit deed ze niet,ik was namelijk afgestapt om eventjes te kijken Haha!

maar ik beweeg idd erg veel met mijn handen Bloos ik heb vandaag extra veel erop gelet,en me handen echt proberen stil te houden,ben ik sowieso nu mee bezig te leren,en vandaag stak ze haar tong er niet meer uit?

wel in de stap doet ze steeds haar mond open?terwijl ik dan me handen toch stil hou.

bedankt voor de reactie's Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 19:22

An_J schreef:
De combinatie tong rug klopt. Wat je heel vaak ziet is dat een paard zijn tong over het bit gooit als hij zijn rug niet geheel rond kan maken. Dit is 1 van de foefjes om achter het bit te blijven lopen. Je ziet het veel bij mensen die alleen aan de voorkant werken, paarden waarbij de bekken scheef zijn, zadels te krap liggen, rugblokkades hebben. De neusriem strakker doen, bit veranderen e.d. is allemaal symtoombestrijding. Laat eerst je zadel en de rug van je paard nakijken voor je daar aan gaat doen. Er is een aanleiding voor dit gedrag.


we zijn pas bij de kliniek geweest,rug is ook nagekeken,en die was prima in orde.

bit veranderen,neusriem strakker doen enzo doe ik nooit.
ik heb eigenlijk me neusriem en sperriem iets te los,omdat mickey dat prettiger vind.

ook me zadel ligt prima op haar,en heb er nog een gelpad onder.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:19

welke kant steekt het paard z'n tong uit??
Mijn vriendin had een paard (4 weken geleden gekocht) die dat ook deed z'n tong uitsteken, was geen rugprobleem, dat paard is overegens ZZ dressuur die moest met de kant waar de tong eruit kwam minder doen,
Dus niet gaan zitten pielen met je hand gewoon rust in je hand(en).
Het is haar gelukt om de tong erinte laten is wel belangrijk want met wedstrijden krijg je aantekeningen en die aantekening kan je winstpunt in de weg staan,
Ik zal haar eens vragen je een mail te sturen wat ze verder nog gedaan heeft.

gr


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:24

ik gebruik gewoon voor verschillende werkzaamheden verschillende bitten. Met een B-stang ga ik niet longeren en met een pelham zet ik hem niet in het tuig.

Overigens doet mijn paard het onrustigst met zijn tong als ik aan lange lijnen loopt: schoftje erop, hoofdstel in en enkelspanlijnen en lopen. Dus weinig verkeerd zadel in dat geval!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:49

Doet ze het ook als je haar alleen maar laat lopen, dus geen stellig, nageeflijkheid etc. vraagt.(dus ook niet inwerken met je hand)
Als ze het dan niet doet, duidt het vermoedelijk op protest, en is er dus niks lichamelijks aan de hand

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:27

mijn Morrie weet nog niets van stelling nageeflijkheid, hij loopt gewoon zoals hij wil en kan nog niet meer.

Om het voor hem afwisselend te houden doe ik verschillende dingen.

Ik heb les onder het zadel, maar hij moet eerst nog leren op eigen benen te lopen, dus al die hoge dressuurdingen komen we de komende jaren niet aan toe!

Ik heb ontdekt dat het gewoon het materiaal is waarvan het bit is gemaakt, is het van ijzer, dan is het goed, dan houdt hij zijn tong binnen, is het van ander materiaal, dan komt de tong eruit.

Ik zoek voor het aangespannen werk (boomslepen, voor de kar en de slee) dan ook ijzeren B-stang of Liverpoolstang in maatje 17,5 cm Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:00

Je zou een dunner bit kunnen proberen of bitloos. Mijn paard is ermee gestopt nadat hij geen bit meer in kreeg. Nu speelt hij nog wel eens met zijn tong, aangeleerd he, maar tijdens het rijden vrijwel nooit meer (voorheen altijd)
Hij heeft een korte mond en laag gehemelte, het kan naar mijn idee best zijn dat hij gewoon te weinig plek in zijn mond heeft.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:29

Ze doen het vaak als ze de tong over het bit gooien. Misschien heeft die van jou nu ontdekt dat ie dat kan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 12 bezoekers