Mickey schreef:www.dehoefslag.nl
www.dehoefslag.nl
De sponsorovereenkomst tussen de firma Gestion en de verschillende Nederlandse dressuur- ruiters en -amazones zal niet worden verlengd. Het Amsterdamse effectenkantoor, dat onder andere de hoofdsponsor van de huidige Olympisch kampioene Anky van Grunsven is, geeft te kennen na de Olympische spelen van Athene in 2004 zich terug te trekken uit de dressuursport. 'Na acht jaar sponsoring vindt Gestion het genoeg. Het is een groot verlies voor de Nederlandse dressuursport, maar we zijn blij dat de familie Strating ons zo veel jaren heeft gesteund' , zegt Sjef Janssen, trainer van het Gestion Team. 'Gestion steunde de ruiters en amazones niet alleen financieel, maar investeerde ook in goede paarden. Voor verschillende leden van het Gestion Team betekend dit dat zij in een groot gat zullen vallen. Hoewel Anky verschillende subsponsors heeft, is het wegvallen van een hoofdsponsor altijd een groot gemis. Inmiddels hebben zich verschillende nieuwe geïnteresseerden gemeld, maar er zijn nog geen concrete afspraken gemaakt' , aldus Janssen
Topsport betekent natuurlijk heel veel geld, en dat moet ergens vandaan komen.
De gevestigde namen verdienen al heel veel aan de verkoop van paarden (en dan heb ik het niet over Idool, dat is een te flauw en te gemakkelijk voorbeeld), aan lessen, aan clinics, aan boeken, aan kledinglijnen.
Ik vraag me af of die topruiters nou echt die sponsoring nodig hebben, die zouden zo langzamerhand zichzelf moeten kunnen bedruipen, lijkt me.
Naar mijn idee is sponsoring zinniger voor aankomend talent. De ruiters die NIET als 'dochter of zoon van' geboren zijn. De ruiters die NIET de ouders hebben die kant-en-klare paarden beschikbaar kunnen stellen om hun kind al heel jong in de internationale sport mee te kunnen laten draaien. Ik ben ervan overtuigd dat het heel goed is dat de ruiters-met-prof-ouders ervaring opdoen, begrijp me goed. Dat Marlies die kans gekregen heeft, en een Imke, natuurlijk is dat fantastisch!
Waar ik op doel zijn die getalenteerde ruiters zonder dat soort ouders, die met 'gewone' paarden en 'gewone' instructeurs een lange weg omhoog moeten. Dat soort ruiters zou ik liever stimuleren via een sponsor dan de topruiters.
Ach, het zal altijd wel de discussie blijven tussen breedtesport en topsport.

bertie