Studentenwedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Studentenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 20:39

Hallo allemaal! Haha!
Zijn hier nog meer studentenruiters op bokt?? Of zijn er mensen die er wat over willen weten? Ik vind het zelf erg leuk om op deze manier wedstrijden te rijden. Ik heb nu i.v.m. mijn studie geen tijd een eigen paard te hebben/rijden maar op deze manier kan ik wel wedstrijden rijden!
Vorig weekend heb ik een wedstrijd gehad in Rotterdam, LB dressuur (dat is hetzelfde als L2 dressuur) je rijdt dan die proef op een vreemd paard, dat je 15 min mag inrijden. Helaas was ik dit keer niet door naar de halve finale, maar ik had wel 177 punten, het ging ook erg lekker en het paard was heel leuk!!

Ik ben trouwens nieuw hier en ik vraag me af hoe ik fot's van mijn PC op mijn profiel kan plaatsen?? Ze zijn namelijk van studentenwedstrijden!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:58

ik heb eigenlijk nog nooit van studenten wedstrijden gehoord! Maar lijkt me wel gaaf! Ik ben ook student Schijnheilig Haha!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:59


Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 21:04

Thanx, poe heej da's wel ingewikkeld..... :S
Nou ja, ik zal me erw el eens een keertje in gaan verdiepen! Haha!
En studentenwedstrijden zijn ook erg gaaf! Er zit ook altijd een feest aan vast. En je kan lekker wedstrijden blijven rijden ondanks dat je studeert en geen paard kan houden! Lachen

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:26

Ik heb dr wel eens van gehoord ja, en ook eens (tijd geleden) iets gevraagd over deze studentenwedstrijden, maar toen was er niemand die me hier meer over kon vertellen. Had wel een site op internet bekeken..

Maar wat ik mij afvraag: hoeveel tijd ben je ermee kwijt? alleen weekenden? Wat is het niveau van de wedstrijden en van de ruiters? Wat kost het? Knipoog Haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 21:32

Nou, de tijd die je er aan kwijt bent kun je helemaal zelf bepalen. Lachen Ongeveer 1 keer per maand is er ergens een wedstrijd in nederland. Als je erg goed bent, kun je ook in het buitenland wedstrijden rijden, zelfs WK's!!! Het niveau op zulke wedstrijden gaat tot Z-niveau (terwijl je op een vreemd paard rijdt dus!)
De wedstrijden zijn altijd in het weekend.
Er wordt gereden op Ba (echt beginners) Bb (zeg maar het gewone B) , La (=L1) en LB (=L2) dressuur, en soms ook M dressuur.
Ook is er B en L springen (wel iets lager dan de officiele hoogte)
Het kost ongeveer 25 euor om te starten maar dat is dan inclusief:
-starten
-feest
-diner
-slaapplaats
-ontbijt

Erg gezellig dus zo'n weekend

Verder kun je als je lid bent van de studentenvereniging lessen nemen op een manege in jou stad. Niveau verschilt natuurlijk per stad.
Zelf vind ik manege rijden niet zo veel aan. Ik rijd daar dan ook maar 1 keer per maand ofzo. Het is toch heel anders dan trainen met je eigen paard....
Maar altijd beter dan niks he?
Hoop dat ik zo je vragen een beetje beantwoord heb! Haha!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:41

Manege lessen zijn niets voor mij, daar kan ik geen plezier (meer) in beleven (ben te verpest met een eigen paard Knipoog ). Lessen op een studentenvereniging zou dus niet nodig zijn. En ik rij al paarden voor een kennis (alleen geen wedstrijden).
Maar ik ben zelf Z dressuur (met eigen paard), ik had eens gelezen dat je dan alleen als M ruiter mag zijn?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:48

het lijkt idd altijd een hele gezellige boel! Ik heb een aantal keren de eer gehad om te mogen jureren en dat was heel leuk en gezellig om te doen! het heeft een heel eigen sfeertje en je ziet de paarden een aantal keren voorbij komen. De laatste keer hadden ze in Utrecht (of de faculteit diergeneeskunde) zelfs een wedstrijd met alleen Friezen, dat was erg leuk!!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 21:51

Haha, jaaaaaa een vriendin van mij moest op zo'n Fries, maar die was dus net heel onhandelbaar Knipoog
Ben zelf jammergenoeg toen niet in Utrecht geweest...

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:55

bealy23 schreef:
Haha, jaaaaaa een vriendin van mij moest op zo'n Fries, maar die was dus net heel onhandelbaar Knipoog

er was er zelfs een bij waar de galop nog niet op zat! Verward (lekker handig in een proef! ) balen hoor voor de mensen die op dat paard moesten!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 21:59

Jaaaaa, dat was een vriendin van mij dus!!! Haha!
Dat beest had nog nooit een wedstrijd gelopen geloof ik....zucht!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:21

lijkt me op zich wel leuk... maar dan wel met mijn eigen paardje....

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 23:30

Jaaaa, en dat is dus net niet de bedoeling... Knipoog
Eigenlijk is het ook wel heel eerlijk, studentenwedstrijden.
Je rijdt met zijn 3en op hetzelfde paard, en de beste ruiter gaat door!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:52

Weet jij toevallig of de studentenrijverenigingen in Amsterdam nog actief zijn? Hoor er namelijk nooit iets over, en hun websites zijn absoluut niet up-to-date.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:54

Ik ben student, ik zou mee kunnen doen, maar het lijkt me echt helemaal niks.... een wedstrijd gaat toch net zoveel om de voorbereiding die je hebt gehad en de combinatie de je met een paard vormt, niet alleen om het proefjes doorsturen zelf? 15 min op een paard dat je niet kent en dan de ring in... ik zou me dood ergeren denk ik. Volgens mij gaan dit soort wedstrijden minstens net zo veel om het feest als om de proefjes zelf! Haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 00:07

Tuurlijk is het feest gezellig, maar het gaat er serieus aan toe hoor!
Je moet het ook niet vergelijken met landelijke wedstrijden (heb daar zelf ook op een redelijk niveau gereden en dat is inderdaad heel anders)
Het gaat er juist om dat je in zo korte tijd je paard goed 'aanvoelt' en het is des te knapper dat je dan een M-proef kan rijden!
Je moet het gewoon niet vergelijken met het trainen van je eigen paard.

Ikeje, Hors en Blok zijn wel degelijk nog heel actief ja! Lachen

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:36

Ik was vorige week ook nog ff op dat feest bij Marcroix Haha!
Zal mijn mijn vriendje ff hier naar toe sturen, die zit in het bestuur van de SNS.

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:16

Hier het 'vriendje van' en ook vice-voorzitter dan de sns (www.paardensport.nl/sns)

Een aantal dingen :

Studentenruiters, de lokale rijverenigingen, hebben als (hoofd)doel om studenten goedkoop en op een gezellige manier kennis te laten maken met de paardensport en om ze de mogelijkheid te bieden om toch te blijven rijden. Dat het hier gaat om een manier van rijden die aanzienlijk op een gewone manege lijkt (t is ook vaak op een gewone manege) is niet verwonderlijk.

Over de wedstrijden: de kunst is juist dat je in een kwartier het paard dusdanig probeerd aan te voelen dat je er toch een prestatie mee neerzet. Het sluit ook mooi aan bij de hiervoor genoemde filosofie achter het studentenrijden. Daarnaast zal ik de eerste zijn om toe te geven dat er bij de wedstijden ook een leuk feestje hoort, al is dat in NL niet helemaal vergelijkbaar met hoe t er op internationale wedstrijden aan toe gaat Knipoog

Ik weet dat in Amsterdam de verenigingen H.O.R.S en BLOK actief zijn, in welke mate kan ik je helaas niet vertellen omdat ik van het 'binnenland' zoals we dat noemen niet het naadje van de spreekwoordelijke kous weet.

Het Buitenland gebeuren is een ander verhaal, met een andere achtergrond, die ik graag aan iedereen wil uitleggen, maar dan het liefst via PB omdat het vrij off-topic gaat t.o.v. de gestelde vraag.

Mochten er nog vragen zijn, dingen die je wil weten, wil je in contact komen met een vereniging in jouw studentenstad, wat dan ook, geen vraag gek genoeg (ok ok er zijn grenzen Knipoog ) pb me, mail me maar laat iets van je horen! Iedere enthausiaste studentenruiter erbij is alleen maar meer gezelligheid!

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 02:00

Death_Squad schreef:
Hier het 'vriendje van' en ook vice-voorzitter dan de sns (www.paardensport.nl/sns)
Ik weet dat in Amsterdam de verenigingen H.O.R.S en BLOK actief zijn, in welke mate kan ik je helaas niet vertellen omdat ik van het 'binnenland' zoals we dat noemen niet het naadje van de spreekwoordelijke kous weet.


Zal ik dan maar even bijspringen, meneer de vice voorzitter Knipoog Toch weer fijn dat de voorzitter en vice-voorzitter elkaar weer zo lekker aanvullen, zelfs op BOKT! Haha!

Zowel HORS als BLOK zijn zeer actief hoor. Ze rijden, als ik me niet vergis, bij de Hollandsche Manege aan de Vondelstraat. HORS in ieder geval wel. Van HORS heb ik in ieder geval een e-mailadres van iemand!

Voor meer informatie kun je mij (en Death_Squad) natuurlijk altijd PB-en...wij schijnen er meer van te weten...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:01

Hoe komen ze dan aan die paarden? Stelt een manege die ter beschikking? En moet een paard dan 4 proeven per wedstrijd lopen?

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:09

Scum schreef:
Hoe komen ze dan aan die paarden? Stelt een manege die ter beschikking? En moet een paard dan 4 proeven per wedstrijd lopen?

Bij binnenlandse wedstrijden komen de paarden inderdaad van maneges (vaak de manege waar de vereniging rijdt), of van particulieren (vaak oud-studentenruiters) of handelsstallen.

Ieder paard in de lagere rondes loopt drie proeven. Alleen in de halve finale en finale hoeft een paard "maar" twee proeven te lopen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:22

He wat grappig, dan heb je bij mij op de manege gereden, de rotterdamsche manege. Ik heb paarden losgereden voor de studenten (een half uurtje voordat jullie erop mochten).

's Avonds was het feestje erg gezellig...heb je nog meegekregen dat een aantal studenten op het terrein hebben geslapen...althans in een studentenhuis (wonen normaliter 4 jongens)...heb daar nog even binnengezeten toen ze allemaal een slaapplaats aan het zoeken waren...er lagen er een paar in de woonkamer en de rest heeft in de slaapkamer van 1 van die jongens geslapen, omdta hij er niet was....

Was erg gezellig....

Btw, weet je nog op wie je gereden hebt, en heb je zaterdagavond gereden??

MiraMar

Berichten: 1131
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Op het randje van de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:33

rhijnauwen"]
[quote="bealy23 schreef:
Haha, jaaaaaa een vriendin van mij moest op zo'n Fries, maar die was dus net heel onhandelbaar Knipoog

er was er zelfs een bij waar de galop nog niet op zat! Verward (lekker handig in een proef! ) balen hoor voor de mensen die op dat paard moesten!
[/quote]
Is jammer natuurlijk, maar niet rampzalig omdat de beste van elk paard "wint". Dus wie de problemen het beste oplost, gaat door naar de volgende ronde. Een erg eerlijke manier van beoordelen dus!!

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:38

MiraMar schreef:
Een erg eerlijke manier van beoordelen dus!!


Met als kritische kanttekening natuurlijk dat je, neem nou bij het springen, erg veel voordeel kan hebben als je als laatste moet. Stel je paardje springt echt niet, al die vreemde hindernissen, dat is zo'n manegedier niet gewend. Ruiter 1 komt tot hindernis 4, bij ruiter 2 kent ie de eerste vier, dus beginnen de problemen bij zeg nummer 6, en ruiter 3? Die komt dan wel gewoon rond...

Of: je hebt een heel kijkerig paardje geloot...ben je ook weer als laatste in het voordeel. Of: je hebt een paard met wat minder energie, dan ben je juist als eerste in het voordeel.

Kortom, helemaal eerlijk is het niet, maar het benadert wel het eerlijkst mogelijke systeem denk ik.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:44

Best leuk om mee te doen hoor! Zo heb ik een keer in Haaksbergen gestart, met als resultaat dat ik op Hayco mocht rijden, het voormalig Grand Prix dressuurpaard van Cees Vellinga. Kreeg gelijk nog even wat passage/piaffe les. Erg leuk.
Maar verder gaat het vooral om de drank, en dat is wel jammer.