Kopen van DSLR, wat te doen :?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Kopen van DSLR, wat te doen :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 23:31

Bart gaat ook aan de DSLR Lachen Ben er alleen nog steeds niet uit wat ik nou precies ga kopen *zucht*

Probleem 1: de body...
Aangezien Willemijn al Canon glaswerk heeft wordt het een Canon. De 10D en hoger zijn buiten mijn budget, dan blijven de 300D (nieuwe) en de D30 en D60 (2e hands) over. Aantal belangrijke verschillen:
- 300D is nieuw, heeft garantie, voor weinig een 18-55 objectief, 6MP, 1600ISO, 7 focuspoints, sommige features disabled, iets te kleine body voor mijn handen, nieuw/consumenten cam schrijft dus als een bezetene af.
- D60, redelijk recent model, 6MP, mooie body, 3 focuspoints, 1000ISO
- D30, wat ouder model, 3MP, mooie body, 3 focuspoints, 1600ISO

Verschil tussen de 300D (kit) en de D30 is zo'n 400 a 500 euro.

En dan het glas.. Als het een D30/D60 wordt moet er sowieso iets komen dat een beetje groothoek is. 30mm equiv is toch eigenlijk wel het minimum. Verder een leuk zoom objectief maar willemijn heeft al een 28-80 1:3.5-5.6 MACRO en een 100-300 1:4.5-6.7 (beide Sigma). Om dus nog een 100-300 te gaan kopen is een beetje overdreven.

Nu kan ik dus ook daar weer een paar dingen doen. Een van de opties is hopen op een wonder en dan voor weinig een D60 kopen met een 80-200/2.8 objectief voor weinig (nog een wonder dus *LOL*. Of een 300D kopen met een of ander ander leuk objectief. De 70-300 APO van Sigma is erg leuk (en zeer betaalbaar!) maar overlapt behoorlijk met het glas van Willemijn.. Lastig, lastig..

Dus als er iemand nuttige tips/hints heeft: Graag
Als er iemand een D60 met wat leuk 2.8 glas heeft voor weinig: Nog liever! Lachen

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje



SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:49

een nieuwe 300D natuurlijk. zou echt niet voor een oude D60 of D30 gaan.

ik verwacht dat mijn 300D body 3-4 jaar meegaat en dan is het gewoon afgelopen vanwege stof, slijtage en bovendien wil je meer opties. ik hoor steeds meer mensen die in hun oude D60/30 stof hebben en dat het steeds lastiger is dat te verwijderen.

die 70-300 heb ik en ik ben er redelijk tevreden mee behalve dat de AF traaaaaggg is. ik investeer dan ook vanaf nu maar meer geld in mijn lenzen.

Amor Vincit Omnia

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 23:54

Voordeel van een (goede) 2e hands is dat je wat meer geld hebt voor goed glaswerk.. Die objectieven gaan als het goed is een stuk langer mee dan de body, zeker het 2.8 spul... Maw: ik stop liever een hoop geld in het glas dan in een body die na een jaar of 3 afgeschreven is Lachen Ander punt is ook dat de 300D wat klein is en ik er dus eigenlijk een batterygrip bij wil die ook weer bijna 200 euro kost Scheve mond Dat probleem heb je met de 30 en de 60 niet. Hmm... *denk*

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:58

Je kan beter de D60 kopen, en dan wat meer geld besteden aan lenzen e.d.
Bovendien komt er binnen de kortste keren een nieuwere canon uit, die dan nog beter is.
Zo blijf je bezig, je kan beter nu wat geld besparen.

gewoon geen onderschrift :D

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:59

oh, ik ben helemaal met je eens dat je prima 2e hands objectieven kan kopen. dat gaat alleen niet op voor digitale bodies.

ik vind helemaal niet dat de body van de 300D te klein is, en ik heb toch aardig wat camera's in mijn handen gehad, wel vind ik het jammer dat hij plastic is, want magnesium voelt veel beter.

Amor Vincit Omnia

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:03

Ik ben zelf 2 jaar geleden ingestapt met een D60 en als ik dat nu over zou moeten doen dan zou ik zeker een 300D nemen (zit nu te peinzen over een 1D markII Lachen ).
Denk qua lenzen ook eens aan de primes.
Een 200mm F2.8L zie ik soms al voor €450 weggaan en dan heb je kwalitatief een bijna niet te evenaren lens.
Natuurlijk minder flexibel dan een zoom maar veel lichter, goedkoper en minder opvallend.
Een 100mm F2 is ook heel aardig en niet zo duur (Ik heb ze allebei zelf).
Anders is een 70-200 F4L mischien wat. Met de hoge iso's op de 300D is met die F4 goed te leven.
Je zult ook merken dat je met een redelijke tele veel minder noodzaak hebt tot zoomen dan met een groothoek.
Dus voor een groothoek is een zoom zeker aan te bevelen en dan is de kit lens qua prijs niet te evenaren.
Mocht je trouwens actie binnen willen fotograferen dan ontkom je niet aan F2.8 glas en liever nog beter.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:22

Ik heb de spec en verwachtte prijs gezien van de 1d MkII, er zullen straks wel een hoop 1Dtjes op de 2e hands markt komen van sportfotografen die nog iets meer kwaliteit willen en D10s (ik denk ook die van mij), van mensen die een stapje hoger gaan. Voor sport is een 1d (en ook MKII) toch een stuk beter dan dan de 300D of D10 (en de voorgangers D30 en D60)

Dus of nog even wachten op een gebruikte 1D of 10D of nu alvast 300D body (en eigen lenzen blijven gebruiken).

Ik zou voor de D300 gaan als je er niet je brood mee hoeft te verdienen.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:24

Bart, weet je het al?
Al eens aan een Nikon D70 gedacht ?
De specs lijken beter dan die van de 300D (meer richting 10D, afgezien van de kunststof body).

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:53

80-200/f2.8 (of variant hierop) blijft prijzig, al zijn ze 10 jaar oud.
Wel absoluut noodzakelijk als je fotootjes wilt schieten in een indoormanege .........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:24

Of primes!
85 f1.8 is een stuk goedkoper
200 f1.8 fantastische lens, wel erg zwaar en duur.
Door extra lichtterkte kan je lagere ISO gebruiken. Dan digitaal inzoomen geeft vaak mooier beeld dan hogere iso en optisch inzoomen met 1600 of 3200 iso

pietg
Berichten: 34
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:56

Don_Marcello schreef:
er zullen straks wel een hoop 1Dtjes op de 2e hands markt komen van sportfotografen die nog iets meer kwaliteit willen en D10s


1D's zou ik niet zo snel verwachten. Veel fotografen zullen de "oude" body als backup gaan gebruiken.
10D's zie ik ook wel meer vrijkomen. Die van mij zeker, zodra de MkII binnen is.

Groet,
Piet

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:09

Ik zou persoonlijk voor de 300D gaan, maar bij mij ligt die camera prima in de hand (alleen geen geld voor...). Maar als jou handen echt te groot zijn voor die camera, zal ik het niet doen. Het is echt heel belangrijk dat een camera lekker in de hand ligt.
De andere twee ken ik niet, maar de D60 klinkt beter. 3MP vind ik nogal weinig. Ik heb nu 3,3 MP (nikon), maar de volgende keer wil ik zeker meer. Vooral omdat ik ook veel foto's vergroot. Maar ja, als je dat nooit doet, en je drukt ze af op standaard maat, dan is 3 MP wel weer voldoende.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:41

carola schreef:
Ik zou persoonlijk voor de 300D gaan, maar bij mij ligt die camera prima in de hand (alleen geen geld voor...). Maar als jou handen echt te groot zijn voor die camera, zal ik het niet doen. Het is echt heel belangrijk dat een camera lekker in de hand ligt.


De D60 is niet veel groter dan een 300D of andersom, een 300D is niet veel kleiner dan een D60.
Alleen om reden van hanteerbaarheid zou ik geen 'ouderwetse' D60 meer 2e hands gaan opzoeken.
Als je met een paar kleine nadelen kunt leven ben je beter af met een 300D.
Voor een D60 heb je trouwens ook een grip nodig om hem groter te maken.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:09

Photodude: ik zei al dat ik de D60 niet ken (zie vorig bericht), maar ik dacht dat ie groter zou zijn omdat Bart zelf alleen aangeeft dat ie bij de 300D problemen heeft met de ligging in de hand.
Als dat geen verschil uit maakt bij de drie camera's, dan zal ik zeker voor de 300D gaan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:44

De camera in m'n avatar is een D60 (met een 200mm erop) Lachen.

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:39

Ik ga binnenkort de 300D kopen. Heb wel getwijfeld over de 10D, maar die is eigenlijk voor mij nu wat te duur. Bovendien gaan naar mijn ervaring de digitale ontwikkelingen zo snel dat elk toestel over een paar jaar verouderd is en er voor minder geld betere toestellen zijn.
Ik ben idd ook op zoek naar beter 'glaswerk', en heb gehoord dat in de loop van dit jaar canon lenzen en toestellen behoorlijk in prijs zullen zakken, ook de nieuwe!
Ik ben benieuwd naar de flashcards, iemand goede/slechte ervaringen met snelle/dure of tragere/goedkopere? En waarom welke grootte kiezen?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:30

Dat lenzen van Canon goedkoper worden lijkt me vreemd.
Ze verkopen veel camera's, dus de vraag naar lenzen is groot, dus ....

Wat betreft compactflash, ik heb in het begin veel problemen gehad met Apacer en Mr. flash (zo heetten ze echt) kaartjes (werkten niet).
Ik gebruik nu een microdrive (IBM) en een Transcend flash kaart, beiden 1GB en beiden zonder problemen.
Een collega heeft een 512MB Transcend, ook zonder problemen.
Sandisk moet trouwens ook goed werken, volgens de Canon service dienst testen ze daarmee tijdens de ontwikkeling.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:38

Ik gebruik transcent 512 MB en Sandisk 256 MB. Nooit probleem mee gehad (ca 10.000 foto's op 4 kaartjes) Zou nú kiezen voor zo snel mogelijk. Groote min 512 MB en minstens twee kaartjes. Kan je er één leegmaken op je laptop of image container terwijl je op je andere kaartje kan blijven fotograferen. Canon lenzen zijn erg waardevast en zullen niet veel in prijs zakken. Wel zijn gebuikt L lenzen in de handel van fotografen die naar IS lenzen overstappen.

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:20

Ik was ook verbaasd over dat bericht. Heb het van een grote erkende fotohandel. Misschien bedoelde hij uitsluitend de oudere lenzentypes die nog voorhanden zijn, nu die nieuwe is-lenzen op de markt zijn.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:52

Het kan best zijn dat Canon zijn voorsprong wil behouden en daardoor het gehele populaire segment in prijs laat zakken.
Puur marketings-technisch wellicht niet zo'n gekke zet aangezien Canon nog wel meer ijzers in het vuur heeft om de winst te compenseren.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:42

RosiePosie schreef:
Ik was ook verbaasd over dat bericht. Heb het van een grote erkende fotohandel. Misschien bedoelde hij uitsluitend de oudere lenzentypes die nog voorhanden zijn, nu die nieuwe is-lenzen op de markt zijn.

We zullen het zien.
Wat mij betreft kan de prijs niet laag genoeg zijn.
Ik heb er nog een stel op mijn verlanglijstje Lachen

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 21:25

Het is de 300D geworden Lachen Heeft nog flink wat moeite gekost om hem binnen te krijgen voor ik richting Kopenhagen ga. Uitgerekend vandaag had de (#@*@#*(& intercom hier in de flat er geen zin in en dus heb ik twee pakketjes gemist. Iig de 300D en waarschijnlijk een Sandisk Ultra II 512MB CF ding. De 300D ligt morgen op het postkantoor (hoop ik Haha!) en TNT komt de CF kaart morgen nog een keer aanbieden. Hopen dat de intercom dan gefixed is of dat ze ff bellen naar m'n mobiel.

Bart is vanaf morgen dus (als alles een beetje mee zit) de gelukkige bezitter van een 300D die ik dan meteen een weekje uit kan proberen Lachen Daarna nog wat objectieven kopen (nu alleen de kitlens en het glas van Willemijn), een fatsoenlijke tas (Crumpler?) en de batterygrip (die in de US 100$ is ipv 180 euro).

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:08

Voor een tas kan ik je de lowepro backpacks aanbevelen, zeker als je van plan bent veel glas aan te schaffen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:42

lowepro heb ik in huis, ben er oppertevreden mee, zit zelfs een groot condoom bij voor als het regent Haha!

Amor Vincit Omnia

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-04 00:45

Heb geen geld voor veel glas Knipoog

Probleem met Lowepro is verder dat ze zo'n beetje schreeuwen van IK BEN EEN CAMERATAS! IK BEN EEN CAMERATAS! IK ZOEK EEN NIEUW BAASJE!!

Dusss..
Die Crumpler tassen zien er veel cooler uit en minder fototasserig Knipoog Maar idd, Lowepro maakt wel erg degelijk/goed/slim spul. Heb alleen nog niets gevonden van Lowepro dat een beetje handig is. Ben er ook nog niet uit wat ik wil eigenlijk. Iig geen rugzak waar alleen cameraspul in kan. Ik wil ook een trui/water/eten/etc mee kunnen nemen op de een of andere manier..

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daaf4ever, eva1969, Jette, Kirsha, Lis_Ol, Mutsie93, Noor, nuscaniels, Soepkipje, YandexBot en 196 bezoekers