Vinden jullie 37.9/38.0 koorts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Vinden jullie 37.9/38.0 koorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 22:25

Mijn paard is de laatste dagen een beetje 'hangerig', en ze heeft wat zachtere mest dan anders.
vanavond ging ik even temperaturen voor de zekerheid en toen zat ze tegen de 38 graden (37.95 was het geloof ik ...).

Ik vind dat zelf wel iets verhoging, als ik me goed herinner zit ze normaal ietsje lager.

Maar wat vinden jullie nou verhoging/koorts en wat doe je dan wel/niet met je paard?
Ik blijf dit toch altijd weer een beetje een twijfeltemperatuur vinden...
Vorig jaar had ze een keertje boven de 41, tja dat is duidelijk!


oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:32

Bij mijn eigen paard zou ik nog niet in de war zitten. Ik weet dat hij normaal tussen de 37.5 en 37.8 zit. Het hangt er dus een beetje van af wat de normale temperatuur van je paard is. Ik zou het goed in de gaten houden en blijven temperaturen. Als het blijft stijgen de DA bellen.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:35

Ik vind dat geen koorts..

Lovers Estragon & Herlando Lovers

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:55

Bij mijn ene paard, die altijd 37.6 heeft zou ik me een beetje zorgen gaan maken, mijn andere paard heeft altijd 38.1 dus voor hem zou het normaal zijn. Het ligt echt aan de normale temperatuur Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Extremely rare and Beyond Compare

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:58

Koorts is in principe boven de 38.4/38.5 graden, dus ik zou het geen koorts willen noemen. Wel is het belangrijk om te weten wat de normale temperatuur van je paard ongeveer is, het zou eventueel wel wat verhoging tov normaal kunnen zijn. Maar koorts is het niet.

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:23

De laatste keer dat de dierenarts bij mij kwam vertelde ik dat mijn paardje lichte verhoging had namelijk 38 graden. Normaal heeft 37,5
Toen moest ie lachen: "Dat vinden wij een normale temperatuur! "
Oh oké ik dacht dat het ongeveer 37,5 moest zijn....
Het ligt dus aan de normale temperatuur van je paardje maar 38 graden is dus nog niet eens verhoging laat staan koorst....
Weer gerusgesteld ? Ach gut

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:47

De normale temperatuur van een paard ligt tussen de 37,5 en 38,2 graden.
Ik terperatuur de paarden vrij regelmatig, zo kun je bijhouden wat per paard normaal is en weet je direct als er iets mis is. Lijkt me altijd goed om te weten wat de normale temperatuur voor jouw paard is. Misschien een tip

Ik zou me nog niet te veel zorgen maken, de paarden hebben op het moment erg veel moeite om zich aan te passen aan de weersveranderingen. De hele nauur is van slag, dus waarom een paard niet.

Soms is't niet erg iets moois te verliezen, beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad heilige Anthonius
Rust zacht lieve Eldi.......

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:42

Tot 38 mag het oplopen.. tussen de 38 en 39 noem ik het verhoging en boven de 39 koorts.. Mijn paard heeft een normale temp tussen de 37 en 37.5. Ik heb net 3 weken koorts achter de rug dus kan er uitgebreid over meepraten Knipoog

Ik zou jouw temperatuur nog geen koorts willen noemen maar wel in de gaten houden !
Succes

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:18

Nee, het is zeker nog geen koorts, in principe ook nog geen verhoging.
Als er verder geen duidelijke aanwijzingen zijn dat je paard echt ziek is, vind ik dit geen reden om de dierenarts te bellen. Ik zou een paar dagen rustig aan doen, omdat ze wat hangerig is, en even in de gaten houden. Loopt de temperatuur echt op (boven de 39) of gaat je paard erbij snotteren of hoesten ofzo, dan zou ik wel de dierenarts bellen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 11:33

Bedankt allemaal!

Ik vond het zelf een beetje een twijfelgeval, maar maakte me er nog niet druk over.
Ik ga er ook geen veearts voor bellen hoor, zal het alleen even een beetje extra in de gaten houden.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:36

Ligt er ook wel aan op welk tijdstip je de temperatuur opneemt. Die schommelt ook over de hele dag.
En na inspanning is de temperatuur ook hoger. (niet dat je dat hebt gedaan, zo uit je bericht te lezen, maar was ff een toevoeging)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:39

Dat ligt ook aan wat voor inspanning je vaqn het dier gevraagd hebt. Als je flink zwaar aan het trainen geweest bent, kan de temperatuur wel oplopen tot ruim 39, want bij flinke arbeid heeft je paard veel warmte geproduceerd en die is hij niet meteen kwijt. Dus als je wil temperaturen om te kijken of je dier niet in orde is, moet je het zowieso niet doen valk na arbeid (en dus ook niet als hij net in de wei of bak los heeft lopen rennen), want dat geeft een vertekend beeld. Wacht na het rijden minimaal een half uur, liefst dan nog eens een half uur later opnieuw meten om te kijken of hij nog verder zakt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 11:49

Mijn paardje is 3 weken geleden ook heel erg ziek geweest, bijna een week 39/40 gr koorts (zelfs met koortsverlagers kregen we het niet veel lager), toen het zakte naar de 38.2 vond de DA dat al niet zorgwekkend meer dus inderdaad wel goed in de gaten houden maar volgens mijn DA is 38gr geen koorts. Succes met je paardje

"Begin bij het begin", zei de koning plechtig, "en ga door tot je bij het einde komt. Stop dan" ~Lewis Carroll, Alice in Wonderland

Rinke
Berichten: 27
Geregistreerd: 31-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:26

Tsja, inderdaad weten wat de normale temperatuur is van je eigen paard. Mijn DA dacht dat die van mij tegen verhoging aanzat, maar het was zijn normale temperatuur wist ik gelukkig te vertellen... Normaal dus bij die van mij is 38,5...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:34

Wij hebben ook paarden op stal die normaal rond de 37 zitten. 36,9/37.1...als die paarden op de 38 komen te zitten, spreek ik wel van koorts.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:36

Ik vind het geen koorts.
Het is ook raar weer. Het was hartstikke warm voor de tijd van het jaar en nu is het weer best fris, misschien wat moeite met die overgangen en daardoor niet helemaal top?

Nulla tenaci invia est via

Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:38

ik las laatst dat paarden tussen de 37 en 38,5 mag zitten maar als je paard normaal 37 heeft en dan 38,3 heeft dan heeft ie koost....

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:03

een paard heeft een temperatuur van tussen de 37 en 38,5 daarboven spreek je van verhoging en pas vanaf 39 graden spreek je van koorts.

Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:03

weet ik dat ook weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:24

afwijkingen van een halve graad ten opzichte van de normale temperatuur zijn normaal. Let er ook op dat je altijd met dezelfde thermometer meet, want die geven ook nog wel eens een verschillende waarde aan, soms verschilt dat wel een hele graad!

Dus meet op een normale dag al eens een keer de temperatuur van je paard, liefst een keer 's ochtends en een keer 's avonds, dan weet je wat normaal is voor jouw paard en wanneer het afwijkt.

Verder speelt het overige verhaal ook een belangrijke rol.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 21:36

Haar normale temperatuur ligt vrij laag, rond de 37.5/37.6.
Vandaar dat ik me dus afvroeg of zo'n paar 10e graad hoger dan verhoging of lichte koorts zou zijn...
Mede omdat ze al een paar dagen niet helemaal fit is en haar mest niet zo hard is als anders.
Vandaag zat ze weer op 37.95, gewoon in de stal, niet na arbeid.

Maar ik hoef me dus nog geen zorgen te maken!
Ik geef haar morgen maar eens een vitaminespuit, het zal vast inderdaad ook met het weer en met de rui te maken hebben...

bedankt allemaal voor jullie reakties!
Zo leren we nog eens wat! Lachen

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:01

Je geeft zelf al aan dat ze hangerig is en je kent haar zelf het best! Ook de mest was anders. Dit in combi met de verhoging...
Lijkt me inderdaad dat ze misschien een virusje opgelopen heeft! Beetje kort door de bocht om alleen maar op de temp. af te gaan..
Zou je even aankijken en het even wat rustiger aan doen.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:03

Tikfoutje Bloos ....zou HET even aankijken

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:06

Als ze echt een virusje te pakken hebben, schiet de temperatuur meestal echt even flink de hoogte in (in pieken) en dan eten ze vaak ook niet meer, dus ik denk dat dat hier nog wel mee valt.
Ze zal gewoon last hebben van de vele weersomschakelingen van de afgelopen tijd, denk ik.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 01:22

Misschien heeft ze nog niks maar komt er verhoging of koorts aan ....
Ik zou het gewoon effe in de gaten houden als ik jou was
Veel succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers