Bokken in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Bokken in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:27

Ik heb 2 verzorgfjorden (ja dat wisten we al)
En Iris wil neits liever dan galop, dus daar heb ik geen problemen mee, maar Odessa vind het zo moielijk om te galopperen.
Ze heeft de gewoonte om een serie bokken te geven als je haar aanzet voor de galop.

Nou heeft de eigenaresse, die vaak op Odessa rijd, een Wipless (of hoe je dat ook schrijft) en kan je niet galopperen omdat Odessa zo erg bokt en het dan weer in haar rug schiet.

Ik rij nu vaak op Odessa om haar te laten galopperen,
Na veel oefenen doet ze het zonder bokken, maar zodra ik er dan de volgende keer opga is het weer een bokpartij.
Ze heeft opzich wel makkelijke uitzit bokken, maar als je er daarvan ruim 20 krijgt achter elkaar in een super harde galop is het toch niet zo makkelijk meer om je goed zittent te houden.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips om haar te leren niet te bokken in de galop.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:05

Bokken bij het aanspringen in galop kan een teken zijn dat er iets niet goed zit in de rug. Is dat wel eens nagekeken?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:32

Ja, daar is al vaak naar gekeken, maar het lijkt gewoon erop dat ze het niet leuk vind.
En ze weet dat Debby (de eigenaresse) dus niet zoveel kan hebben met haar rug en ze het daarom doet.
En daarom doet ze het nu denk ook om uit te proberen telkens.
Haar manier om onder dingen uit te komen.

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:25

Hercules deed het ook toen die net onder het zadel was.. lekker uitproberen!! Maar nu doet ie het niet meer !

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:36

Dit lijkt me echt geen uitproberen hoor, vooral omdat als je haar eerst los werkt er niks meer aan de hand is. Dus goed inwerken, vooral goed uitstappen. Als het in de rug zit, zijn galop- en stapoefening erg goed schijnt. Ik zou er voor de zekerheid toch een paardenfysiotherapeut bij halen, het hoeft niks te zijn, maar als je er niks aan doet kan het wel wat worden!!!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 13:37

Ik rij samen met Debby op Odessa en ze weet zo onderdersgoed dat Debby het niet kan hebben met haar rug, dus maakt daar misbruik van en probeert ze het ook bij mij uit.

Maar denk echt niet dat er wat is, want dan had ze het ook in de draf moeten hebben, en als ik het vaker probeer (te galopperen achterelkaar) en dan telkens terug zetten en weer aanzetten tot galop, en haar straft als ze bokt dan gaat het na een tijdje goed.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:24

Zit ze wel goed los in haar rug? Kan je stelling naar binnen vragen enz...
Ik zou toch eens gaan zoeken waar de oorzaak zit... ze doet dit niet zomaar. Is het zadel wel goed? Rijden jullie haar spieren wel goed los?
Kan ze haar spieren wel goed gebruiken? Doet het geen pijn als ze haar spieren gebruikt? Haar rug kan wel goed los zijn misschien is het haar achterhand die vast zit....
Even zoeken waar het zit Knipoog

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 16:26

We hebben al dit soort dingen al gedaan,
Ze doet alles, maar de galop is gewoon een probleem.
Het zadel is ook goed, daar hebben we nog naar laten kijken ook,
En zonder zadel doet ze het ook...

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:36

heb ook wel eens zo'n paardje gehad met zadelmak maken. hij kon zich met stap en draf als een engeltje gedragen maar in de galop bokken, het was net alsof hij dacht det galoperen 22 bokken achter elkaar maken was.
ik heb het opgelost door hand voor te houden/ voorwaarts houden.
bok is tik, hij was er met twee dagen van af,( dit helpt natuurlijk alleen als het daadwerkelijk uitproberen is, an als hij na een paar keer wel gewoon kan galoperen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 19:27

Totaal geen oplossing Nameless.
Als je haar een tik geeft is het dus alleen maar bokken bokken bokken.
En geloof me, dan blijf je echt heel moeilijk zitten, want dat zijn bokken van een "beledigd paard"
En dan is ze echt verry pissed!
Dus dat tik geven is geen optie,
En dat naar voren rijden ben ik erg mee bezig, maar ik maak het haar daardoor alleen maar makkelijker om te bokken.
Ik doe het echt op de goede manier (heb het aan drie proffecionele mensen gevraagd)

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:28

dit dééd mijn aap ook..
gewoon goed blijven zitten heeft bij mij geholpen, even boos worden, aansporen en tik geven desnoods omkeren terug rijden weer in galop aanspringen en nu wel zonder bok.. nog niet goed? doorrijden (in de bak) of omkeren (buiten) en weer terug net zolang totdat ze het doet zonder bok!
misschien dat het helpt..
veel succes ermee!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 20:53

Dat ben ik telkens aan het doen esterSi en als het lukt zonder bokken en ik ga er de volgende dag op dan is het weer hetzelfde liedje en dat alleenmaar....
echt erg irri...
wat je ook doet, het werkt niet...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:08

elke bok kost 2 rondjes wegwezen, dat ze er geen voordeel uit haalt. Ik weet niet wat je nu doet, maar níet toegeven.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:16

IloveShets schreef:
Hercules deed het ook toen die net onder het zadel was.. lekker uitproberen!! Maar nu doet ie het niet meer !

Bij mijn pony net hetzelfde, nu durft ze het nog steeds, maar het is net een halfjaartje geleden dat ik haar zadelmak maakte (met hulp natuurlijk) Maar voor de rest is ze echt super! Ze kan zelf al 1 pasje wjken op de diagonaal *LOL* ben erg trots op haar Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 21:53

Lenn schreef:
elke bok kost 2 rondjes wegwezen, dat ze er geen voordeel uit haalt. Ik weet niet wat je nu doet, maar níet toegeven.


Zodra ze haar beruchte serie bokken heeft gegeven wil ze altijd terug naar draf, dus zet ik altijd sporen erin zodat ze door moet en krijg dan alleen nog maar meer bokken, maar na tijdje word ze moe en doet ze het niet meer, en het ligt ook niet aan de sporen, want als ik zonder rij doet ze het ook.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:04

Ilkkah"]
En dat naar voren rijden ben ik erg mee bezig, maar ik maak het haar daardoor alleen maar makkelijker om te bokken.
[/quote]

Bloos! Dan heb je in ieder geval een erg lenige Fjord. Ik heb altijd geleerd dat een paard juist moeilijker kan bokken als jij hem voorwaarts rijdt. En dan niet lief voorwaarts maar echt je benen/sporen erin en door de bak heen knallen. En dit heb ik niet alleen van horen-zeggen, ik moet het zelf ook zo ongeveer elke dag dat ik rij toepassen Tong uitsteken Mijn paardje zit ook in een bok-fase tijdens het galopperen maar als ik haar voorwaarts rij kan zij niet meer bokken.

Wat ik alleen niet begrijp is het volgende:
[quote="Ilkkah schreef:
Ik doe het echt op de goede manier (heb het aan drie proffecionele mensen gevraagd)

Als je ervan overtuigd bent dat je het goed doet (en ik zeg niet dat je het niet goed doet!) waarom vraag je dan om hulp?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 22:18

flettie"]
[quote="Ilkkah"]En dat naar voren rijden ben ik erg mee bezig, maar ik maak het haar daardoor alleen maar makkelijker om te bokken.
[/quote]

Bloos! Dan heb je in ieder geval een erg lenige Fjord. Ik heb altijd geleerd dat een paard juist moeilijker kan bokken als jij hem voorwaarts rijdt. En dan niet lief voorwaarts maar echt je benen/sporen erin en door de bak heen knallen. En dit heb ik niet alleen van horen-zeggen, ik moet het zelf ook zo ongeveer elke dag dat ik rij toepassen Tong uitsteken Mijn paardje zit ook in een bok-fase tijdens het galopperen maar als ik haar voorwaarts rij kan zij niet meer bokken.
[/quote]

Ja, het is echt zo.
Zal wel stukje filmen van de galop als ik er weer ben, kunnen jullie het zien.

[quote="flettie"]
Wat ik alleen niet begrijp is het volgende:
[quote="Ilkkah"]
Ik doe het echt op de goede manier (heb het aan drie proffecionele mensen gevraagd)
[/quote]
Als je ervan overtuigd bent dat je het goed doet (en ik zeg niet dat je het niet goed doet!) waarom vraag je dan om hulp?
[/quote]

Wat is er mis met hulp vragen?
Ik ben er niet van overtuigd dat ik het goed doe.
maar als 3 mensen waarvan je toch vanuit mag gaan dat die echt verstand hebben van paarden, het zeggen dat ik het toch goed doe en ze toch nog kan bokken.
En ik vraag hier aan mensen of hun ervaring ermee hebben en hoe hun het oplosten.
Toch neits mis mee?!

[quote="flettie schreef:
waarom vraag je dan om hulp?

Erg vriendelijk...Scheve mond
Ik mag toch hoop ik wel uitleggen wat er aan de hand is en wat ze doet en wat ik eraan doe.
Want voorwaard rijden helpt niet, en dan zeggen tenminste niet 30 mensen meer: Voorwaarts rijden.

Snap je?!

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:47

ja, ik bedoelde hetzelfde als esthersie en mij kat je af...ik rij ook proffesioneel paarden in, en alks je goed voorwaarts rijd kan een paard bijna niet bokken...
het is een machtsstrijd die je op de een of andere manier ga winnen, en nu moet je niet denken dat ik van slaan houd want ik rijd over het algemeen zonder zweep en sporen!!!!!!!
maar als je alles al geprobeerd het moet je toch wat dan kun je beter een paar goede tikbokken uitzitten en je daardoor niet van slag laten brengen dan drie jaar op een pony moeten rijden die blijft bokken, maar succes ermee....