Hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 01:36

Waarom niet? Ik zie niet in waarom niet. Ik heb zelf een hengst van 3,5 die het verschil tussen een ruin en een merrie niet eens ziet! (dom he?)
Het is volgens mij alleen maar een voordeel als ie nog zo jong is, dan kun je hem nog goed opvoeden (als je daar geen ervaring mee hebt zou ik het trouwens niet alleen doen met een hengst)
Maar een idioot ben je zeker niet, hoor! Knipoog

:+: May the horse be with you :+:


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:38

Je moet zelf weten. Als jij het een lief paardje vindt en je kan er mee omgaan, waarom niet? Houd er wel rekening mee dat het moeilijker kan zijn om stalling te vinden, want niet iedereen wil een hengst hebben. Maar als dit geen probleem is, zou ik het gewoon doen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:02

Het is niet raar om een 1 jarige hengst te kopen hoor. Maar uit je bericht begrijp ik dat je hem hengst wilt houden. Waarom? Als ik een eenjarige hengst zou kopen zou ik 2 jaar een mooie leeftijd vinden om hem te laten castreren.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:09

Idioot is het zeker niet hoor. Alle 2 mijn paarden heb ik ook al hengst gekocht. Jammer genoeg heb ikze alle 2 moeten ruinen Boos! . Koop lekker dat hengstje en je merkt vanzelf wel of het klikt en kan dat ie hengst blijft !

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:20

Kan in je profiel verder geen informatie over je vinden dus vind het een beetje moeilijk een goed antwoord te geven.
Ben je 13 en wil je een hengst om te knuffelen en op een manege in pension te zetten vind ik het een dwaas plan.
Ben al wat ouder en wil je hem eerst gewoon opfokken en dan beleren en evt. castreren zie ik er geen enkel probleem in.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:04

Ilindra schreef:
Kan in je profiel verder geen informatie over je vinden dus vind het een beetje moeilijk een goed antwoord te geven.
Ben je 13 en wil je een hengst om te knuffelen en op een manege in pension te zetten vind ik het een dwaas plan.
Ben al wat ouder en wil je hem eerst gewoon opfokken en dan beleren en evt. castreren zie ik er geen enkel probleem in.



daar ben ik het volkomen mee eens ....
en we weten ook niet of je consequent genoeg bent ... een hengst moet consequent opgevoed worden om te weten wat wel en niet kan/mag anders zal hij je wel uit gaan proberen (niet alle hengsten doen dat maar toch wel een groot gedeelte)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:25

Ik weet niet wat je van een paard verwacht. Een paard hoort de eerste 3 jaar lekker in het koppel op te groeien zonder bemoeienis van mensen. Als je lekker wilt knuffelen kun je beter een 3 jarige kopen.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:19

Ik begrijp wel wat je bedoelt.
Toen mijn merrie een veulen kreeg, bleek het een hengst te zijn en ik wou altijd al graag een hengst, waarom weet ik ook niet, leek me gewoon gaaf.
Maar iedereen gaat er altijd maar vanuit dat je hem laat castreren als hij niet goedgekeurd wordt of wat dan ook.
Mijn paard is nu bijna zes jaar oud en ik heb hem hengst kunnen laten, ik kan goed met hem overweg, hij staat wel thuis maar verder hebben wij twee merries, dus verleidingen zat.
Maar elke keer als ik ergens kom vragen mensen, hoe is het met je paard, en gelijk daar achteraan, is hij nog hengst????
Ik snap de comotie eromheen niet zo, sommige mensen zien hengsten als monsters ofzo, maar het is maar net hoe dat je hem op voedt, ook al hangt er wel het een en ander van zijn karakter af.
Juist als je je hengstje op jonge leeftij krijgt, kun je hem opvoeden zoals jij dat wilt, en dat scheelt vaak een hoop!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:13

als ik jou was tigo, zou ik um lekker laten staan.
de eerte 2 en half jar heb je der niks aan.
een hengstje is an sos niet zo een monster, maar neem liever een oudere ervaren pony, want zo`n veulen meot je ook inrijden he!!!
en da doe je niet zo 1.2.3

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:48

Anita_D schreef:
Ik snap de comotie eromheen niet zo, sommige mensen zien hengsten als monsters ofzo, maar het is maar net hoe dat je hem op voedt, ook al hangt er wel het een en ander van zijn karakter af.
Juist als je je hengstje op jonge leeftijd krijgt, kun je hem opvoeden zoals jij dat wilt, en dat scheelt vaak een hoop!


Ben ik het helemaal mee eens!
Ik heb zelf ook een hengst en het is een schat van een beest OK dan!

Vaarwel grote vriend

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:54

asjoe4ever schreef:
als ik jou was tigo, zou ik um lekker laten staan.
de eerte 2 en half jar heb je der niks aan.
een hengstje is an sos niet zo een monster, maar neem liever een oudere ervaren pony, want zo`n veulen meot je ook inrijden he!!!
en da doe je niet zo 1.2.3


de eerste 2.5 jaar kun je besteden aan opvoeden, een band kweken, en hem overal aan laten wennen.

een veulen moet je idd inrijden, maar wie weet hoeveel ervaring tigo heeft. En bovendien, met hulp is het inrijden niet zo heel moeilijk hoor. Iedereen doet zo moeilijk over inrijden. Ik vind het altijd wel fijn als je je eigen paard beleerd, je moet er later zelf op rijden, dus dan staat ie alvast naar jouw hand, hij kent je goed, heeft vertrouwen in je, waarom zou je dan iemand anders hem laten inrijden.

[o]

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:14

gewoon lekker kopen, als je consequent genoeg bent moet het lukken.
het zijn gewoon vooroordelen over hengsten.
En hengst verschilt niet veel van een ruin het verschilt gewoon per paard.
ik kan een ruin die drukker en sterker is dan een hengst op de zelfde stal Verward

later hem lekker in zijn waarde dan moet het lukken *LOL* OK dan!

maak lol met je paard, doe gek met je paard!!!!!!!!!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:21

Jippie schreef:
Ik weet niet wat je van een paard verwacht. Een paard hoort de eerste 3 jaar lekker in het koppel op te groeien zonder bemoeienis van mensen. Als je lekker wilt knuffelen kun je beter een 3 jarige kopen.



of een konijn............ een hengst hoort zeker op te groeien tussen zn soortgenoten......... maargoed..... Blijkbaar wil je geen adviezen van mensen die dagelijks met hengsten omgaan en dat al jaaaaren doen, maar wel van mensen die het nog over paardjuhs hebben...... succes!

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:29

Waarom niet..?? Tuurlijk ze zijn anders dan een merrie.. maar sommige zijn ook heel lief Knipoog
Het is jouw beslissing.....Dus als jouw "hart er voor gevallen is" .
Moet het toch wel een lieverd voor jou zijn..?? Tong uitsteken

Veel suc6 -xx-Madieke

:+:


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:37

Heb je al gedacht hoe hij in de wei gaat?? Waar je hem neergaat zetten.. Pensionhouders zijn niet happig op hengsten. ze veroorzaken 9 van de10 keer een hoop problemen..
Ik rij zelf een hengst, idd hij is hartstikke lief hoor, maar ik kan hem gewoon niet zomaar ergens mee naar toe nemen, ik moet overal rekening mee houden..Je kan dan echt beter een ruin hebben..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 13:54

Hij kan toch even wel in een koppel opgroeien.
Er staan over al advertenties van mensen die weidegang bieden aan jonge hengsten.
En daarna kun je mischien een shetlander ruintje of een ruin van iemand anders erbij zetten als dat klikt.
Het ligt wel een beetje aan je situatie, hou je hem thuis of stal je hem bij iemand anders.
Veel bedrijven weigeren inderdaad hengsten en op een manege waar veel kinderen lopen bijvoorbeeld, begrijp ik dat wel.
Je moet van tevoren wel goed bedenken hoe je het allemaal gaat aanpakken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 09:25

misxha schreef:
veel van jullie zeggen dat je hem lekker moet laten staan, maar daar ben ik het niet mee eens, je moet bezig zijn met je paardje, zeker een hengstje, hij leert je veel beter kennen en je kan meteen met hem aan de slag gaan als hij 3 jaar (of ouder) is, het is wel belangrijk dat hij kan opgroeien met andere paarden maar je kan veel met hem wandelen, poetsen aan dingen laten wennen en je beste maatje laten worden. En hengsten zijn helemaal niet vreselijk, het enige punt is dat als je langs een hengstige merrie loopt ze wel eens hitsig kunnen worden! ik heb het meegemaakt en het is geen lolletje maar voor de rest kan ik alles met hem doen.


ja hoor in de penny Scheve mond

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 09:32

Hij is 1 jaar...nu nog lief, maar dat zijn de meeste met 1 jaar. Als je niet heel consequent bent word het gevaarlijk als hij ouder word.
Wat ga je met het hengstje doen?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 09:47

Een hengst heeft wel een consequente manier van aanpak nodig. Zelf verzorg ik een hengst. Die daarnaast ook nog mag dekken. En dat kun je wel merken. Aan de hand moet je erg goed opletten, want dan kan hij best een beetje springerig zijn, of een keer met zijn voorbeen slaan. Zeker als hij wat drukker is, en er even niet uit geweest is.
Voor de rest moet je zeker een jonge hengst lekker in een groep laten lopen, wordt hij nog opgevoed ook.
Zelf vind ik hengsten best fijn om mee te werken. Ik heb er 3 gekend, 2 ervan zijn nu ruin. Toch omdat het makkelijker is.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:11

Ik heb zelf ook een jonge hengst van 7 maanden. Ik moet zeggen dat ik er nooit aan begonnen zou zijn als ik geen ervaring hiermee had gehad. Vaak wordt zoiets nogal geromantiseerd. Ik heb zelf jarenlang voor iemand jonge paarden ingereden, waaronder ook een paar hengsten. Maar de ene hengst is de andere niet. Bji de ene merk je nauwelijks het verschil of hij nu hengst of ruin is en de ander is gewoon weer op en top hengst.

Zelf heb ik geluk gehad met zijn stalling. Is inderdaad zo dat mensen niet op een hengst staan te wachten. Nu gaat hij iedere dag naar buiten samen met twee andere hengsten (9 maanden en 11 maanden). Dit vond ik ook zeer belangrijk voor hem.

Succes ermee!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:27

Wat IS dat toch met mensen die zoooooo graag een hengst willen hebben? Vanwege het "stoere"????
We hebben het hier over 600 kilo ongetemde hitsigheid als een hengst een hengstige merrie ziet! Dat is WEL ff iets om over na te denken hoor!!! Verder zie ik geen enkele reden om een hengst hengst te laten als hij geen goedgekeurde dekhengst is. Gewoon lekker ruinen en je kunt er een hoop meer mee, geloof me.

Voor wie wil weten hoe ik ooit eens in de problemen ben gekomen met een D-pony hengst die ik met mijn 1.83m en flinke postuur met heeeeeeel veeeeeel moeite in bedwang kon houden...pb me maar Haha!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 10:56

Ik vind dat een hengst geen problemen moet opleveren. Mits je er op een fatsoenlijke manier mee omgaat. Consequent ed zijn. Goede opvoeding dus. Zodat hij geen gevaar voor de samenleving wordt Haha!
Als jij goede stalling kunt vinden waar een hengst als ieder normaal paard wordt behandeld, zie ik geen probleem.
Succes Lachen

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:24

Een hengst hoort nooit in handen van mensen die niet eerst een paar jaar onder begeleiding met hengsten gewerkt hebben, nooit! Uitzonderingen daargelaten......... en ik ben het met PB eens, waarom hengst laten als hij er alleen maar gefrsustreerd van word... je hebt een klokkespel, je hormonen spelen op en je mag er niks mee........ daarnaast is het erg moeilijk om hengsten een paardwaardig bestaan te geven omdat ze vaak solitair gehouden moeten worden en niet het land op kunnen......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers