Tinker of Irish Cob?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parjustme
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:03

Dit heb ik even van een andere website geleend:
www.clubs.nl

De mening van de voorzitter van het ics stamboek!
Beste mevrouw ......( verwijdert),

van wie heeft u de wijsheid dat een Irish Cob een mix is van allerlei rassen. Dat is helemaal niet waar, een Irish Cob is al heel lang een ras met vastgelegde eigenschappen, het is ouder dan bijvoorbeeld het Friese Paard. Wij hebben mensen in ons stamboek die een heel goede kennis hebben van het ras Irish Cob en die kunnen aan een aantal kenmerken zien of een paard een Irish Cob kruising is. Wij kunnen zelfs met vrij grote nauwkeurigheid zien welk ander ras is gebruikt bij de kruising. Dit komt omdat er veel gekruist is met het Dublin Work horse, de Trotter en bepaalde ponyrassen. Deze kruisingen geven bepaalde kenmerken die voor ons duidelijk te herkennen zijn.
In het bestuur van de ICS zitten mensen die goede banden hebben met de Ierse Travellers en de Ierse Travellers zijn heel tevreden met de rasstandaard zoals de ICS die heeft neergezet. Overigens zijn er in Ierland maar heel weinig Roma. Je moet niet teveel waarde hechten aan de kletspraat die door de Stichting Ned. Tinkerstamboek wordt rondverteld. Deze mensen zijn zelf handelaar en hebben belang bij het zoveel mogelijk verkopen van hun paarden, ze hebben aan de hand van hun handelsvoorraad een soort rasstandaard opgesteld, deze heeft meer met hun portemonnee dan met een Iers paardenras te maken.

met vriendelijke groet,
Marijke Heijkoop"
Laatst bijgewerkt door parjustme op 09-02-04 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26070
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:04

Het klopt niet dat er keurmeesters uit ierland keuren hoor! Mijn paardje is dus echt alleen door Marijke gekeurd!

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:52

Nou volgens mij zijn er bijna altijd wel ierse keurmeesters bij....

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:25

Pfft..Ik ben toch redelijk thuis in Ierland (kom er sinds 1989 minstens 1x per jaar en mijn vriend plus zijn familie zijn Iers) maar het "Dublin Work Horse" ben ik nog niet tegen gekomen Verward

Ik heb daarom meteen even op Google gekeken, want hier wil ik natuurlijk het fijne van weten Kan het zo snel niet vinden (maar ik ben ook een beetje lui Knipoog ), dus als iemand info heeft over "Dublin Work Horse" dan zou ik het graag horen! En is de "Trotter" niet gewoon een draver? Waar dus weer de "Scudder" uit voortkomt?

Mevrouw zegt ook dat het Nederlands Tinker Stamboek kletspraat de wereld in stuurt door te zeggen dat Roma's uit Ierland komen. Laat een van de laatste artikels geplaatst in het Stamboekblad nou juist het tegendeel beweren!!

Hoe dan ook, vreselijk jammer dat er zo'n hetze is ontstaan tussen de twee stamboeken. Het zijn inderdaad echt gewoon dezelfde paardjes waar we allemaal voor zijn gevallen Lovers

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:45

Ik plaats hier vrijwel nooit berichten. In mijn ogen is het het beste om niet te vaak over deze onderwerpen te discussieren omdat in het verleden is gebleken dat dit op niets anders uitliep als kinderachtig gedrag. In mijn ogen is het NSvT en het ICS in principe hetzelfde. Het grootste verschil zit, net als Esme al vermeldde, in de mensen erachter.

Je hebt het over de rasstandaard van de Irish Cob en het NSvT. Ikzelf heb een merrie van bijna 3 jaar waarvan beide ouders zijn opgenomen in het ICS als Irish Cobs. (De hengst, Chester, moet officieel nog een 1e of 2e premie halen maar dat zal ongetwijfeld snor zittten.)
Ik heb gevraagd aan een lid van het ICS of mijn merrie dan automatisch ook een full pedigree ICS paard zou worden. Zij heeft dit aan de voorzitster gevraagd. Het uiteindelijke antwoord was dat mijn merrie op een leeftijd van 3 jaar en ouder automatisch zou worden opgenomen als Irish Cob. Tenzij ze dus uiterlijke lichamelijk gebreken zou hebben.

Nou is het gekke aan dit verhaal dat betreffende merrie dus absoluut geen kenmerken heeft van de Irish Cob beschreven door de ICS. Het is een luxe merrie met lange nek en rug en een extreem pittig karakter. Bij het NSvT zou het zeker een Grai worden.

Dus wat is het verschil: Niet zoveel als je het mij vraagt.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:47

Nou ik geloof er geen bal van dat mensen in ierland je staan aan te gapen als je naar een tinker vraagt en ze niet weten waar je het over hebt! Want het is immers dat populaire paard dat men graag koop in Nederland Belgie Frankrijk Duitsland enz..Je weet wel dat paard waar je veel geld mee kunt verdienen daar die buitenlanders er zoveel voor willen betalen en ze in grote groepen willen komen kopen kassa kassa...ping ping...

Maakt mij niet wijs dat men aldaar niet weet wat een Tinker is!!!
iedereen weet wat geld is en een tinker betekend geld verdienen.
Dus je maakt mij niet wijs dat als ik naar ierland verreis en ik in het wilde weg eens roep were can i buy a Tinker dat er niemand is die weet waar ik het over heb!!!! of dat er ook maar iemand naar me toe komt en zegt"mevrouw hij staat te schelden"..

nou ik heb nog nooit gehoord dat een arabier anders moet heten omdat ze naar een volk vernoemd worden.

Supertje

Berichten: 7093
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:56

tinkernikky schreef:
nou ik heb nog nooit gehoord dat een arabier anders moet heten omdat ze naar een volk vernoemd worden.


Daar had ik nou nog nooit over nagedacht *LOL*

Maar tinker is wel een scheldwoord, of eigenlijk een verbastering van 'tinceard', oftewel tinsmid.
Het woord tinker wordt als scheldnaam gebruikt voor zigeuners.

Maar dat ze donders goed weten wat voor paard er mee bedoeld wordt dat weet ik wel zeker....

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 10:22

Ik heb het wel zo ervaren, maar het zou me idd niet verbazen als men er tegenwoordig anders tegenaan kijkt. 't verschil zit hem er denk ik ook in of je het over een Tinker horse hebt of alleen het woordje Tinker gebruikt. Verder denk ik dat men ook raar opkeek, omdat een Tinker toch echt een soort " schillenknol" is in de ogen van een gemiddelde Ier. Ik heb er in al die jaren in Ierland ook nooit een boek over kunnen vinden en dat wilde ik juist zo graag!! Ach, het maakt ook allemaal niet uit, waar maken we nou helemaal een probleem van! Haha!

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:08

Hee hoi Dat kan wel kloppen hoor irish_lady, maar toen ik Laurier liet keuren gebeurde dat door een stel uit ierland. Kreeg ik wel een beetje de zenuwen van. Sta je daar met je paardje (dat volgens jou toch wel ronduit de mooiste is Bloos ) en dan staan ze daar te overleggen in dialect engels en je verstaat er dus niets van...
Ben ook maar een keer naar de keuring geweest en ben nog nooit bij een nst keuring geweest maar hoe meer ik erover hoor en lees hoe meer ik ervan overtuigd raak dat inderdaad de mensen erachter verschillend zijn en de paardjes hetzelfde. Er zullen misschien wel kleine verschillen zijn maar elk stamboek zal wel zn plus en min punten hebben. Wilde dus ook niet beginnen met 'moddergooien' naar het andere stamboek. begrijp me niet verkeerd!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:56

Ik vind het woord zigeuner geen scheld woord, tinsmid ook niet...vuilnisman ook niet!!! dat zijn gewone werk woorden.

Je kunt de afkomst van het paard de tinker proberen te ontkennen door hem een andere naam te geven zodat over tig jaar niemand meer weet dat de Tinker perongelukt gefokt is door die roma's zigeuners, dieven, schooiers, of wat dan ook.
Ik vind dat het bestaan van het ras verkrachten en om zeep helpen.

Ik vind het discriminatie dat de Tinker niet naar de 'tinceard', oftewel tinsmid vernoemd mag worden.

maar het zal wel niet stylvol en of chic genoeg zijn voor eventuele eigenaars die niet willen dat hun bonte paard een afstammeling is en een fok product van mensen die lager in de maatschapij staan!

Maar dat is mijn mening en visie..
En wie ben ik nu eigenlijk???

Een ordinaire Tinker bezitster meer niet.

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:00

Krijgen we dat nu weer???

Wees toch gewoon lekker blij met je paardje, maakt het nu uit hoe het genomend wordt? En laat andere mensen lekker, jouw keuze, hun keuze.

Blegh...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:04

*LOL* *LOL* *LOL* monique... je kan het leuk vertellen, ik lig in een deuk, thanks! Haha!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:01

Pellie schreef:
:)) *LOL* *LOL* monique... je kan het leuk vertellen, ik lig in een deuk, thanks! Haha!


Graag gedaan hoor.......... Haha!

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:14

Tinker is ook niet het woord zigeuner maar een ander "woord voor" net zoals ze donkere mensen andere namen geven (ik zal het niet oproepen want ik wil geen narigheid maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

wat betreft de beide stamboeken net zoals eerder gezegd de paarden lijken erg op elkaar en de mensen erachter smijten met modder. Erg jammer er is al genoeg haat en nijd.

Ik had mijn "Jane Doe" merrie zonder te weten waar ze vandaan kwam wat voor ouders etc bij het Tinkerstamboek laten keuren. Toen bestond het ICS nog niet. Ondanks dat ik niet de moeite hoefde te nemen om op de keuring te komen (ik had eerst foto's gestuurd) hadden we een eerste premie MET ster. Mijn dag kon niet meer stuk ik had een super (s) tinker

Hompie
Berichten: 35
Geregistreerd: 01-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:56

Citaat:
Ondanks dat ik niet de moeite hoefde te nemen om op de keuring te komen (ik had eerst foto's gestuurd) hadden we een eerste premie MET ster. Mijn dag kon niet meer stuk ik had een super (s) tinker


Over welk stamboek heb je het hier. Het NTS keurt nl niet vanaf foto's en voor een premie moet je toch echt naar een keuring komen, volgens mij.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:22

tinkernikky schreef:
Ik vind het woord zigeuner geen scheld woord, tinsmid ook niet...vuilnisman ook niet!!! dat zijn gewone werk woorden.

Je kunt de afkomst van het paard de tinker proberen te ontkennen door hem een andere naam te geven zodat over tig jaar niemand meer weet dat de Tinker perongelukt gefokt is door die roma's zigeuners, dieven, schooiers, of wat dan ook.
Ik vind dat het bestaan van het ras verkrachten en om zeep helpen.

Ik vind het discriminatie dat de Tinker niet naar de 'tinceard', oftewel tinsmid vernoemd mag worden.

maar het zal wel niet stylvol en of chic genoeg zijn voor eventuele eigenaars die niet willen dat hun bonte paard een afstammeling is en een fok product van mensen die lager in de maatschapij staan!

Maar dat is mijn mening en visie..
En wie ben ik nu eigenlijk???

Een ordinaire Tinker bezitster meer niet.


Volgens mij was het onderwerp van dit topic of de Irish Cob en de Tinker een en hetzelfde paardenras betreft? Verward . Volgens velen is dit inderdaad zo en wordt er achtergrond info gegeven over de oorsprong van de naam "Tinker". Een beetje historie dus. Toen ik de (Ierse) familie van mijn (Ierse) vriend vertelde dat ik een "Tinker" had gekocht zeiden ze:" Wat?! Heb je een zigeuner gekocht?!" Haha!
Pas toen ik het woord "horse" eraan toevoegde viel het kwartje. Vervolgens kreeg te horen dat ik m'n paard in dat geval beter in Ierland had kunnen kopen omdat je er daar 100 Pond voor betaalt Knipoog

Het enige boek dat ik ooit in Ierland heb gevonden waar de bonte paarden in staan is het boek "Ponykids" een foto boek over de Ierse straatschoffies die deze paarden ook houden in de achterbuurten van Dublin. Dit om even om de oorsprong nog even te benadrukken; het paard had in paardenminnend Ierland geen waarde behalve bij de zigeuners en achterbuurtkids. De interesse van het buitenland heeft wel voor een ommekeer gezorgd.

"t woord Tinker is Ierse "Slang" (taal van de straat) en bestaat al eeuwen. "t is inderdaad, net als bij kleurlingen, fout om de mensen zo te noemen. Het is en blijft in Ierland een scheldwoord.

Maar zoals ik al zei zal het paardenvolk in Ierland inmiddels wel weten hoe het zit met die mensen van het vaste land die om Tinkers komen vragen.

Verder ga ik er niets meer over zeggen Haha! Behalve dat TinkerNikky wel een heel mooie Tinker heeft!! OK dan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 02:36

Hompie schreef:
Citaat:
Ondanks dat ik niet de moeite hoefde te nemen om op de keuring te komen (ik had eerst foto's gestuurd) hadden we een eerste premie MET ster. Mijn dag kon niet meer stuk ik had een super (s) tinker


Over welk stamboek heb je het hier. Het NTS keurt nl niet vanaf foto's en voor een premie moet je toch echt naar een keuring komen, volgens mij.



volgens mij zei ze 'ondanks' en eerst foto's gestuurd' dus is ze wel op de keuring geweest? Lachen

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 09:57

juist pellie ik ben wel op de keuring geweest maar had eerst foto's gestuurd omdat ik KokoPELLIE :0) niet als Tinker had gekocht

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:01

in amerika is ook een Tinkerras daar noemen ze het Gypsy Vanner Horse society
http://www.gypsyvannerhorse.com/content.html


de omschrijving
Colorful and compact, this breed averages between 14 and 15.2 hands, although individuals do vary at both ends of the size spectrum. Its short neck and back give the animal the power to pull the colorful caravans so loved by the Gypsy society. An abundance of mane, tail and feather give this animal a magical look, true to its heritage. Piebald (black and white) and Skewbald (brown and white) are the most common. However, all colors are prized.



Heavy bone, flat knees and ample hooves give this magnificent animal the foundation to sustain a body that includes a broad chest and heavy hips. The withers are rounded making the horse very suitable for harness and the bareback riding style of the Gypsy children.

The Gypsy Vanner Horse was developed from a combination of the Friesian, Shire, Clydesdale and Dales pony. All of these breeds have the wonderful personality of a cold blooded horse.

The Gypsy lifestyle cannot tolerate animals that might endanger lives. Any horse displaying ill temper is banished immediately. The result of this culling has led to the Gypsy Vanner Horse being one of the most docile horses in the world. The intelligence and kindness that the Gypsy Vanner Horse exhibits must be experienced to be believed. A sound horse that is easily kept is essential for a lifestyle of travel. The Gypsy Vanner Horse by nature of its evolvement is extremely sound and easy to maintain.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:03


FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:36

Kokopelli schreef:
dit is ook een leuke site staan mooie foto's op
http://www.gypsyhorses.com/


Ja leuke site he, daar staat mijn ordinaire tinker ook op!

Mon

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:07

Da's dan wel een mooie eind moraal van het verhaal; 't is 1 pot nat, wat voor naam je er ook aan geeft!! Haha!

Geweldig!! Zijn we daar ook weer uit!! OK dan!

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:36

Ann schreef:
Ben ik het niet mee eens, Offspring...

Dat er verschillen zijn tussen beide stamboeken is duidelijk en iedereen moet gewoon kiezen welke het beste bij haar/hem past maar om het ICS nu een namaakstamboek te noemen gaat mij te ver...

Ik kies overigens voor het NST.


ik zeg toch MIJN mening of ken je niet lezen...? Haha!

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:40

by the way het is vragen naar ongelukken om zon topic te openen.

Er is hier op bokt en buiten bokt TÉ veel over gezegd

Eiglijk moet hier een slotje komen want ik ben bang dat dit uit de hand gaat lopen

Ann

Berichten: 13286
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:44

Ik kan heel goed lezen, Offspring Lachen

Het gaat alleen maar uit de hand lopen door berichten zoals die van jou.

Ik laat mijn Tinker binnenkort bij een van de stamboeken inschrijven en ben serieus geïnteresseerd in de verschillen tussen beide stamboeken.