Hoefsmid, Igor platspuiten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Hoefsmid, Igor platspuiten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 15:33

Igor, een 4jarig arabiertje, is een zenuwpees. Hij is overal bang van, maar wordt al minder door oefeningen te doen.
Nu hoorde ik dat Igor normaliter altijd platgespoten werd als de hoefsmid kwam, omdat dat wel heeeeel erg eng is!
Ik ben nu zover dat ik zijn voorbenen kan optillen (een paar seconden maar), maar ik ben nog niet zover dat ik dat ook voor elkaar krijg bij de achterbenen. En juist bij die achterbenen is het extra oppassen geblazen!!! Nu moet binnenkort de hoefsmid weer komen om hem te bekappen, maar ik wil eigenlijk niet dat hij platgespoten wordt. Ik ben bang dat ik dan weer van voren af aan kan beginnen met zijn voeten/benen. Wat kan ik doen zodat hij niet platgespoten hoeft te worden?
Ik ben meestal maar alleen op stal, en kan dus in mijn eentje niet zijn achterbenen gaan optillen omdat hij dan gaat hangen in het halster.
Hij vertrouwt me heel goed, en is minder bang als ik erbij ben. Moet ik tegen de eigenaar zeggen dat ik er perse bij wil zijn als de smid komt en hopen dat alles goed verloopt???

Of hebben jullie andere suggesties???

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:41

ik zou nog eerst maar eens goed door oefenen. als je nog niet in staat bent om zonder dat hij gaat hangen zijn achterbeen kan op tillen. is er nog weinig sprake van vertrouwen.
en zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken dat je er bij bent. je kunt het allicht proberen. maar als het paardje echt zoveel stress heeft zal de eigenaar toch voor het spuitje kiezen denk ik

je zal het gewoon heel veel moeten oefenen. belonen weer proberen net zolang totdat hij je wel vertrouwt

hoe pak je het op dit moment aan?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:44

sjee, is een praam niet beter om mee te beginnen? DAt paard leert anders niets zo.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:56

Ik houd er ook niet van als ze platgespoten worden, maar denk niet dat je zomaar overnieuw moet beginnen als ie weer platgespoten is

De merrie die ik nu rijd, was ook helemaal panisch als het om haar benen ging (precies hetzelfde verhaal als bij Igor eigenlijk). Na heel lang oefenen kon ik de voorbenen normaal optillen, na nog een periode oefenen ook de achterbenen.
Op een gegeven moment hoorde ik dat ze bij de HS een praam om kreeg en platgespoten werd, omdat ze zo lastig was. Heb me hier verder niet mee bemoeid (eigenaar is niet zo heel makkelijk op andere gedachten te brengen).
Na een tijdje is de HS er zelf mee gekomen dat ze zoveel makkelijker is geworden (mocht ook wel eens Knipoog ) Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij wordt ze niet meer verdoofd voor de HS.

Als de HS was geweest, was ze misschien één dag iets moeilijker, maar daarna was het weer over. Wat wel opviel, dat het lang heeft geduurd voordat een stal genoot, aan haar benen mocht komen, terwijl mijn zusje het wel mocht.
Tja, mannen vertrouwde ze dus toch nog niet helemaal. Maar ook dat is helemaal goed gekomen

Succes!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 17:01

Een praam ipv verdoven?

Igor is nooit iets mee gedaan als op de wei gezet. Vandaar dat hij zo'n angsthaas is. Vindt alles eng, met mij naast hem heeft hij minder schrik van dingen. Dus het vertrouwen is er wel, maar dat wil niet zeggen dat hij zomaar alles toelaat! Ook met mij vindt hij dingen eng, maar minder...
En eerst oefenen, ben ik al mee bezig... Maar niet alles gaat in 1 dag! En wachten totdat hij het wel compleet zonder stress toelaat zit er niet in, zijn hoeven moeten toch echt gedaan worden!
Ik wil alleen niet dat hij dat spuitje krijgt! Miss indd dat een praam beter is Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:04

griebels schreef:
Een praam ipv verdoven?

Igor is nooit iets mee gedaan als op de wei gezet. Vandaar dat hij zo'n angsthaas is. Vindt alles eng, met mij naast hem heeft hij minder schrik van dingen. Dus het vertrouwen is er wel, maar dat wil niet zeggen dat hij zomaar alles toelaat! Ook met mij vindt hij dingen eng, maar minder...
En eerst oefenen, ben ik al mee bezig... Maar niet alles gaat in 1 dag! En wachten totdat hij het wel compleet zonder stress toelaat zit er niet in, zijn hoeven moeten toch echt gedaan worden!
Ik wil alleen niet dat hij dat spuitje krijgt! Miss indd dat een praam beter is Verward


Is dus echt exact hetzelfde verhaal als bij Regina
Was destijds ook vier, en had (vrijwel) alleen maar op het land gestaan. Bij haar hielp (volgens de eigenaar) alleen een praam dus niet voldoende....
Idd, hoeven moeten gewoon gedaan worden, liever een spuitje dan onbekapte hoeven.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 17:06

Ok, kan ik tegen de eigenaresse zeggen dat ik erbij wil zijn? Vragen of ze het in elk geval EERST zonder spuitje willen proberen. De smid was er laatst voor de 2 paarden te doen die er ook staan en vond al wel dat Igor ontzetten veranderd was. Miss dat hij het ook zonder spuitje wil proberen...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:11

Ik zou zeker even met de eigenaresse overleggen
Als je erbij bent, kan je vervolgens met de HS overleggen, je kan aangeven waar volgens jou het probleem ligt, dat het al beter gaat en of hij het aandurft om het zonder te proberen. Durft hij dit niet aan, waarom niet.... want wie weet heeft hij wel een goede reden.

Je moet goed de afweging maken, hem gewoon een spuitje geven, waar je eigenlijk tegen bent. Of het zonder spuitje proberen (mocht de smid meewerken) met het risico dat ze wel flipt en alsnog een spuitje moet. Stel het laatste gebeurt, dan is het natuurlijk weer een vervelende ervaring met de smid erbij.
Ik kan niet oordelen over of het goed zal gaan, want ik ken het paard niet en weet niet hoever hij is. Maar denk hier goed over na voordat je beslist om het wel of niet zonder spuitje te proberen.
Succes!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:32

ja zeer lastige overweging Verward . Mijn paardje was in het begin echt helemaal panisch als je alleen maar in de buurt kwam van haar benen. Als je haar poetste en je kwam voorbij haar schouder naar haar been dan was het al raak, daar kon je toen dus echt niet aankomen (weet helaas haar achtergrond niet dus is nog steeds een raadsel waardoor het is gekomen Verward !!). Maar langzaam kon ik aan haar been komen, maar omhoog houden ging nog steeds niet, ze hield gewoon haar evenwicht niet en dan raakte ze in paniek(en die paniek die hield bijna niet op Ziek . Het lukte al steeds beter, maar iemand anders hoefde het niet te proberen dan ging het weer helemaal mis Huilen ......... maar ja de hoeven moesten toch echt gedaan worden. De hoefsmid wilde het met een praam proberen, ze flipte écht totaal!!!!!(had de hoefsmid nog nooit zo meegemaakt/en ik ook nog nooit en heb het toch al heel vaak gezien!). Dus toen maar voor de optie suf spuiten gekozen. Ze is dus sufgespoten, dus kon het nog wel "meemaken", en dat ging redelijk!! Het is na deze gebeurtenis niet weer verergerd dus heb er een zeer goed gevoel aan over gehouden!!! ...nog steeds gaat het weer een beetje beter, misschien kunnen we het de volgende keer wel zonder Verward .......maar dan moet ik eerst ook nog oefenen dat ze het toelaat dat anderen aan haar been zitten, want dat is nu ook nog echt taboe!! en dan vind ik sufspuiten toch een betere optie dan dat er geschort en getrokken wordt om fatsoenlijk te kunnen bekappen (met misschien een teleurstellend resultaat)....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:35

Idd Grid
Misschien een tip, probeer een ander eens het been op te laten tillen als je klaar bent met rijden.
Met die merrie van mij, heb ik in het begin alleen maar achteraf geoefend met voetjes geven, voor het rijden liet ze het niet toe.
Succes!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 18:13

Igor is dus precies hetzelfde als het paardje waar Grid het over heeft... Ik dacht alleen dat platspuiten alles veel erger maakte...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:19

Richtje schreef:
Idd Grid
Misschien een tip, probeer een ander eens het been op te laten tillen als je klaar bent met rijden.
Met die merrie van mij, heb ik in het begin alleen maar achteraf geoefend met voetjes geven, voor het rijden liet ze het niet toe.
Succes!


Bedankt voor de tip!!..... maar ik betwijfel het..... Ik denk echt dat er in haar verleden iets vreselijks gebeurt is, want ik kon haar been niet eens aanraken/poetsen laat staan optillen........ nu gaat het al steeds beter, maar toch met moeite (by-the-way: het gaat vooral beter als ze hengstig is, want dan geniet ze extra van alle aandacht, wel apart hè Haha! )
en ze is daarin dus heel éénkennig...ik kan al "vanalles" bij haar benen en bij andere begint ze alweer voor ze een been werkelijk aangeraakt hebben (zoals het bij mij in het begin ook was) ......maar er zit vooruitgang in dus we hebben hoop Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 18:25

ik ga het ook eens proberen, al snap ik het nut niet van het verschil voor of na het rijden Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:28

grid"]
[quote="Richtje schreef:
Idd Grid
Misschien een tip, probeer een ander eens het been op te laten tillen als je klaar bent met rijden.
Met die merrie van mij, heb ik in het begin alleen maar achteraf geoefend met voetjes geven, voor het rijden liet ze het niet toe.
Succes!


Bedankt voor de tip!!..... maar ik betwijfel het..... Ik denk echt dat er in haar verleden iets vreselijks gebeurt is, want ik kon haar been niet eens aanraken/poetsen laat staan optillen........ nu gaat het al steeds beter, maar toch met moeite (by-the-way: het gaat vooral beter als ze hengstig is, want dan geniet ze extra van alle aandacht, wel apart hè Haha! )
en ze is daarin dus heel éénkennig...ik kan al "vanalles" bij haar benen en bij andere begint ze alweer voor ze een been werkelijk aangeraakt hebben (zoals het bij mij in het begin ook was) ......maar er zit vooruitgang in dus we hebben hoop Haha!
[/quote]

Klinkt verder exact als die van mij, en daar hielp het iig bij.

Tja, waarom helpt het Verward Ik zou het niet weten, misschien omdat ze dan moe zijn en iets meer toelaten. Misschien ook omdat je dan al een tijdje met ze bezig geweest bent en ze weer vertrouwen in je hebben.

Ik weet niet waarom, maar het hielp Knipoog

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:37

ik merkte geen verschil, maar misschien was ze niet moe genoeg?! Ik zal het zeker weer uit gaan proberen!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:38

grid schreef:
ik merkte geen verschil, maar misschien was ze niet moe genoeg?! Ik zal het zeker weer uit gaan proberen!!


Nu al uit geprobeerd dan Verward

Zeg ook niet dat het altijd helpt hè, bij mij hielp het....

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:52

ik denk ook dat oefenen het enigste is wat je kunt doen.. en ik denk ook dat hij beter een spuit kan hebben dan een trauma oplopen van de hoefsmid..(maar dan tot zekere mate die spuit)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:55

Par was in het begin ook panisch van de hoefsmid, en een praam kwam ze doorheen Verward
Nadat hij een paar keer omver getrapt was heeft ze een paar keer sedalin gehad, we hebben dit overlegt en toen we het idee hadden dat ze steeds rustiger en vertrouwder ermee werd hebben we het zonder geprobeert.
Gaat perfect OK dan!

Ellie gaf ook nooit achterbenen zonder op je te hangen of te schoppen of gek te doen.
Zelf met haar oefenen was een crime voor mijn rug dus dat deden we altijd met zijn tweeen.
Toen de hoefsmid kwam zaten we nog te twijfelen maar we hebben hem zonder verdoving en praam zijn gang laten gaan.
In het begin wou ze stribbelen maar die man is zoveel sterker dan ons en is zoveel gewend dat ze na een paar seconden doorhad dat ze het maar het beste zo kon laten.
Zij wordt alleen bekapt dus echt enge dingen gebeurde er niet.

Ik zou het ene keer voorstellen aan de eigenaar, dat je er bij mag blijven en een keer zonder verdoving, desnoods met een praam bij de hand.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 00:01

Ik ben er vergeten bij te vertellen dat Igor niet alleen gaat hangen, maar ook door zijn benen zakt...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:03

Ellie liet zich altijd gewoon opzij vallen Haha!

En Par bleef doorspringen tot ze idd door haar benen ging Haha!

Proberen kan geen kwaad toch?
Of je oefent nog even verder, geeft hem een mindere dosis dan normaal, als alles dan goed verloopt kan je het de keer daarop altijd nog zonder proberen toch?

Alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar helemaal niets...soms is dat niet mogelijk, alhoewel het weer wel scheelt als er een vertrouwt iemand bij staat.
*alleen uitkijken dat als de hoefsmid uithaalt je zelf niet in de weg staat, ze slaan behoorlijk hard Tong uitsteken Haha! *

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:36

Sily schreef:
*alleen uitkijken dat als de hoefsmid uithaalt je zelf niet in de weg staat, ze slaan behoorlijk hard Tong uitsteken Haha! *


Ervaring? Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:38

Richtje"]
[quote="Sily schreef:
*alleen uitkijken dat als de hoefsmid uithaalt je zelf niet in de weg staat, ze slaan behoorlijk hard Tong uitsteken Haha! *


Ervaring? Haha!
[/quote]

Eg wel! Boos! Knipoog

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:36

veel oefenen nog voordat de smit komt en anders misschien een praam of een hengstenbitje..

gr

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:47

Een spuit is minder traumatiserend voor je paard dan een praam. Voor je de praam erop hebt, is hij namelijk al bang geworden, dan ben je dus eigenlijk te laat.

Pris liet ik eerst ook altijd beslaan met een spuit. Dat heeft verder totaal geen effect op het voeten optillen de rest van de week. Bij haar hebben we dat een paar keer gedaan en nu kan ze helemaal zonder. Ze weet nu dat de hoefsmid haar geen pijn doet, dat vertrouwen heeft ze kunnen opbouwen door eerst met die verdoving kennis met hem te maken. Ik moet er wel bij vertellen dat ik tussentijds van hoefsmid ben verwisseld en dat dat ook echt heel veel verschil maakt. Hij neemt de tijd voor haar en dus vertrouwt ze hem.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 17:05

Dat doet deze hoefsmid ook. Het is een oud mannetje, maar wel vriendelijk t.o.v. paarden. Dat heb ik met eigen ogen gezien, dus dat zit wel snor Haha!
Misschien dat ik dan toch eerst zonder laat proberen, en als het niet anders kan dat ze die spuit zetten. Ik hoop alleen wel dat ik erbij mag zijn.