[lo]vanzelf in galop aanspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

[lo]vanzelf in galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-04 20:50

Niet zo een dringend vraagje, ik vroeg het mij gewoon af Lachen

Ik pak Evita regelmatig eens aan de longe, vooral als ik wat weinig tijd heb om te rijden. Ze kan perfect om commando overgangen maken, weet wanneer ze moet vertragen en wanneer ze sneller moet lopen. Maar af en toe is ze een beetje actief en begint ze sneller te draven. Vervolgens springt ze zonder dat ik er voor een commando heb gegeven vanzelf in galop, of juist als ik teken doe dat ze rustiger moet gaan.

Nu hoor ik daar 2 versies van. De 1 zegt: als je paard in galop springt omdat ze heet is, laat haar maar lekker razen en uitbollen, ze stopt wel vanzelf als ze moe is.
Maar aan de andere kant hoor ik ook: Onmiddelijk stoppen als ze gaat galoperen, ze deed het niet op commando. Zet haar eerst terug in draf, laat haar een paar rondjes op een rustig tempo draven en pas als jij zegt dat ze terug in galop mag, gaat ze terug in galop en niet eerder.

Maar wie heeft nu gelijk? Moet je je paard laten uitrazen als ze vanzelf in galop springt, of moet je haar onmiddelijk terug stilleggen?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:53

De eerste keer dat ze het doet laten galoperen en als ze moe begint te worden doorjagen...en daarna opvangen, want dan zit ze de boel gewoon te besodemieteren... (tenminste zo doe ik het altijd)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 03:10

vooral tijdens het loswerken zou ik er geen probleem van maken. Je moet ze dan wel efkes doorjagen, anders springen ze iedere keer ze iets moeten doen even aan. Van zodra je een beetje serieus begint te werken (met evt. hulpteugel) zou ik het alvast niet zomaar toelaten. Als ze toch aanspringt zonder commando, moet jij wel beslissen wanneer ze weer naar draf mag.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:28

Ik het begin deed Flanna het ook heel erg bij ons en wilde dus totaal niet meer stoppen. Ik heb haar dus regelmatig x tegen de bakrand moeten 'parkeren' om haar af te remmen.
Nu gaat het veel beter en doet ze het niet meer om onder het werk uit te komen. Heel soms wordt ze zo heet dat ze weer eens aanspringt ipv draven maar dan haal ik haar gelijk terug.
Bij mij geldt commando=commando en ik geef haar haar zin niet.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*


kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:46

Als ik ga longeren dan zijn de eerste 5 minuten voor mijn paard. Ze mag zelf beslissen in welke gang ze begint, meestal de draf. Na een paar rondjes draf galopeerd ze vaak ook aan, dan laat ik 'r door galoperen. In die 5 minuten laat ik mijn paard de volte bevestigen. Als we aan het werk gaan (dan dus ook korter bijgezet) dan bepaal ík wat er gebeurt. Dan mag ze niet meer zomaar in galop en ook niet meer van de bevestigde volte af, tenzij ik het zeg. Ik vind dat ze wel moeten leren dat werk werk is, en dat ze hebben te luisteren.

Follow your dreams. They know the way.

Bentuh

Berichten: 3427
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:41

ik heb er niet zo weel verstand van maar als ik jou was
zou ik haar dan laten draven en naar een paar rondjes
dan nog even in de galop zetten

bente


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JoyenUnory en 33 bezoekers