[AR] Op welke leeftijd beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

[AR] Op welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 11:37

Nee ik ben het nog niet van plan, maar op welke leeftijd kan je een pony nou het beste beleren voor de wagen?
Ik hoor zoveel verschillende dingen, dat het helemaal geen kwaad kan als ie er met 2 al voor staat (mits met mate natuurlijk).
Wat is jullie mening, op welke leeftijd beginnen en waarmee dan?? Ik heb Polly beleerd toen ze 3.5 was en toen liep ze al een half jaar aan de lange lijnen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:54

Dennis heb ik beleerd toen hij 3,5 was. Om de doodsimpele rede dat ik hem daarvoor nog niet verzorgde. Tammy was ongeveer 3 dat ik met haar begon. Max was ook 3(die was er niet eerder). Dit zijn dus allemaal niet echt bewuste keuzes geweest maar meer hoe het liep. Tamaartje was 19 toen ik haar voor de kar zette, geen idee of ze het eerder gedaan had(volgens mij niet).

Pauleen heb ik beleerd toen ze 2,5 was. Om haar voor de stamboek opname wat sterker te krijgen achter. Wel rustig aan, ze stond er hoogstends 1x in de 2 weken voor en dan hooguit een half uurtje voor een licht karretje.

Ik zou met 2 tot 2,5 rustig aan beginnen. Een keertje mee nemen naast de kar voor een kort ritje. Aan de hand/LL verkeersmak maken en tegen de tijd dat hij 2,5 tot 3 is uiteindelijk voor de kar hebben staan zo af en toe. 2x per week en dan een maand niet maakt ook niet uit. Gewoon rustig aan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:07

Ik heb een Merens van bijna 5. Ze is nu onder het zadel en ik wil haar volgend ook graag voor de kar beleren. DEnnis, jij hebt een paardje beleerd toen ze 19 was. Kan ik eventuele problemen verwachten?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:40

Udinde is nu twee en een half (ze is van mei) en gaat vanaf maart voor de wagen. Op dit moment laat ik haar wennen aan het tuig, het sturen en de commando's. Ik wandel met haar door het dorp, zodat ze verkeersmak wordt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 14:32

Sharif heeft vanaf dat we hem hebben wel al meegelopen met de kar. IN het begin erachteraan, althans we begonnen achteraan maar het was altijd een groot feest. Afgelopen zomer is hij voor het eerst meegeweest naast Polly, niet in tweespan maar aan de boom vast en ook dat vond ie enorm leuk.
Op dit moment doe ik helemaal niks met hem, behalve een paar keer per week even wandelen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:38

Ik vind voor de kar 3 jr een mooie leeftijd en dan rustig aan beginnen nog niet zwaar laten trekken en dat langzaam opbouwen van een klein stukje trekken tot een flink blubberig bospad.
Ik heb janouk beleerd toen ze 5 was maar heb haar ook als 5 jarige gekregen ging bij haar vrij makkelijk allemaal nu zijn we een aantal maanden verder ik heb haar in september gekocht en ben in november begonnen met beleren voor de kar, nu loopt ze als een trein draf galop het maakt allemaal niet uit ;o))

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:42

Ik heb geen verstand van beleren voor de wagen, maar ik hoor altijd zo hier en daar dat het vaak vanaf een jaar of 2,5 gebeurd.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:48

Dravers worden al heel jong ingespanne, maar zijn vaak met een jaar of zes al op.
Volgens mij moet jouw pony het lichamelijk en geestelijk aankunnen, en is dat dus het juiste moment. Ik zou met 2,5 of 3 jaar aanraden, en rustig aan beginnen!
Succes

fryslân boppe

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 15:00

Ik ben met onze Kismo begonnen toen ze 2.5 jaar oud was, toen ben ik haar rustig aan in het tuig gaan zetten.
Tussendoor heeft ze een hele tijd niet in het tuig gelopen omdat ik zelf zwanger was en ik dus was gestopt.
Afgelopen zomer( een jaar later) heb ik het weer opgepakt en binnen 2 weken liep ze voor de wagen ze is ondertussen nu 4 jaar oud en sinds een paar maanden volledig beleerd.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:12

2,5 jaar is idd een mooie leeftijd. Begin gewoon rustig aan en je merkt vanzelf hoe Sharif het oppakt.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:27

2,5 beginnen met longeren maar niet eerder als 3-3,5 jr. de wagen erachter hangen, want ze moeten eerst spieren ontwikkelen!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:47

Maar waarom zou je al met 2.5 beginnen met longeren terwijl je hem met 3 pas voor de wagen wilt zetten? Ik denk namelijk dat een buitenrit met een niet te zware wagen minder belastend is dan longeren.
Mijn 2.5 jarige loopt nu alleen aan de longeerlijn om de commando's te leren, die hebben ze zo snel door dat ik niet een half jaar lang moet longeren.

Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:54

Sally is geleerd als 2 jarige in het dubbelspan, en liep haar eerste marathon enkelspan met haar 3 jaar Lachen . Ben nu 2 jaar verder en heb er een superpaard aan OK dan! . Als je rustig begint kan het geen kwaad, maar kijk uit voor overbelasting bij een jong paard; ik heb er genoeg gezien die te vroeg versleten waren omdat ze te jong te hard moesten werken !

Hoi andere bokkers, ik ben hier via mijn vriendin opgekomen en vind de site wel heel leuk. ik rij met mijn paard in de west-brabant competitie in de rubriek enkelspan paard en er zit muziek in mijn span!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:10

warren schreef:
Dravers worden al heel jong ingespanne, maar zijn vaak met een jaar of zes al op.

Dat ze vroeg op zijn valt over het algemeen wel mee hoor. Scheve mond Wij beleren ze over het algemeen als ze 1 zijn, maar dan trekken ze nog niet echt veel. Als ze 2 zijn gaan ze echt wat doen. Als ze er nog niet klaar voor zijn gaan ze op rust, en proberen we het weer als ze 3 of 4 zijn. Maar ik ken ook een paardje dat pas met 6 jaar in de baan kwam, en toen ook pas net beleerd was

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:13

Sjonniej schreef:
2,5 beginnen met longeren maar niet eerder als 3-3,5 jr. de wagen erachter hangen, want ze moeten eerst spieren ontwikkelen!

Hier sluit ik me wel bij aan. Maar longeren hoeft niet alleen uit saaie rondjes lopen te bestaan. Dubbele lijnen etc kun je ook na loop van tijd. Gewoon training opbouwen. Paard geeft vanzelf aan hoe ver ie is en wat ie aankan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:18

Maar als heb jij geen conditie en getrainde beenspieren lukt het je ook niet om een marathon te hardlopen. Van een paard kan je dat ook niet verwachten dat hij zonder conditie en getrainde spieren een wagen voor je trekt!!

Sallykuyper:
Hoe kan het dat jij met een 3-jarig paard een marathon rijd? Volgens de regelementen moet een paard/pony 4 jaar zijn voor hij een marathon mag starten omdat het te zwaar is. Dit is volgens mij bij eventing ook (toch?)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 19:22

Dat hangt er maar helemaal vanaf wat voor wagen je hem laat trekken en met hoeveel personen erop. Je laat hem zeker niet een marathon lopen, laat staan dat je daar uberhaupt voor traint.

Maar zoveel mensen, zoveel manieren. In maart gaat mijn jonge paard voor de wagen. Zonder een half jaar aan de longe te lopen. Ik denk dat ze dat pri-ma aankan.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:53

met rijden vind ik 3.5 of 4 jaar ene mooie leefdtijd, met voor de kar(heb ik verder niks meej) vind ik 2.5 of 3 jaar een mooi leefdtijd.
bij shetties vind ik 3.5 of 4 jaar een mooie leefdtijd om ingereden te worden. i.v.m de botten ofzow

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:52

Voor een pony vind ik 3 jaar een mooie leeftijd om te beleren, maar later kan natuurlijk ook. 2,5 vind ik zelf wat te vroeg, maar ja, dat moeten mensen zelf maar weten...

Obelix is gewoon stoer!

_zwikkie_

Berichten: 1921
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zandpol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:54

Ik heb Bronko laten beleren toen hij 3 jaar was , ik vond hem nog te wild toen hij 2 was om te laten beleren

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:02

Het hangt ook helemaal van de pony af. Er zijn pony's die op 2-jarige leeftijd gerust zo nu en dan voor de kar kunnen lopen, maar er zijn ook pony's waarbij je moet wachten tot ze 4 a 5 jaar oud zijn.
Zo hebben we een 3-jarige merrie die dezelfde bouw heeft als haar 2-jarige halfzusje.
Ik heb ook wel eens een man gezien die een tweespan 2-jarigen op een wedstrijd (samengesteld) uitbracht, dat gaat me toch wel wat te ver. Scheve mond

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 08:09

Ik dacht eigelijk dat er aan de wedstrijden een minimale leeftijd zit?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:13

2.5/3 jaar is prima.
Rond zn 2.5 longeren (voor een beetje conditie maar vooral de stemcommando's!), daarna wat dubbele lijnen werk. Daarna lanteugelen (ook buiten). Aan het tuig wennen. Band slepen en dan rond zijn 3e levensjaar kar erachter. Dit zou mijn manier zijn als ik er nu zelf nog 1 zou beleren.
Pinky was iets vroeger. Die stond met 2.5 voor de wagen (heeft ook wel een 'spoed cursus' gehad, 3 weken aan 1 stuk training).

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 01:05

jantina schreef:
Ik dacht eigelijk dat er aan de wedstrijden een minimale leeftijd zit?


Zal ongetwijfeld een oefenwedstrijd o.i.d. zijn geweest, want aan officiele wedstrijden zit inderdaad een minimumleeftijd van het paard aan verbonden Lachen

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:21

Hey,

Ik zelf vind 4 een mooie leeftijd om een paardje te beleren dan zijn ze meestal wel uit gegroeit dus heb je minder kans op rug problemen. Verder zal ik in het begin heel rustig aan doen voordat hij of zij overbelate pezen en rug krijgt. Jonge paarden hebben dat soort dingen natuurlijk heel snel.

xxx Suppie!!!!!

Connie, Suppie & Tjippy.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers