rustig houden.. wa is de beste oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

rustig houden.. wa is de beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 11:42

Fairytale mijn paard heeft vorig jaar eind november een onsteking gekregen aan een oude peesblessure.. na veel onderzoeken was dat de uitslag.. medicijnen gehad en 11 weken bezig met elke dag stappen op harde bodem..
eindelijk mochten we weer beginnen met heel rustig stappen op de hoefslag en dan opbouwen met eerst 2 rondjes linksom en rechstom draven en dan weer verder stappen op harde bodem.
het vervelende is alleen dat Ze zon HEETHOOFD is en dus heel erg graag wil rijden! wanneer ik dan rustig wil gaan rijden ontploft ze bijna! knarsen en puffen en hijgen en erg op de voorhand rijden, terwijl ze juist rustig moet blijven. (rechtsvoor is de ontsteking geweest)
nu zitten we op 4 rondjes draven beide richtingen op..
maar dan wil ze steeds weer harder en meer! Frusty
op de manege hebben ze me tips gegeven dat ik met slof moet gaan rijden of hulpteugels.. is dit de oplossing? Ik rij daar nml nooit mee.
kunnen jullie mij een beetje helpen met handige tips?
alvast bedankt!!!! Haha!

Ik miste mijn ex ;( volgende keer schiet ik raak


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:07

Misschien helpt het als ze weer harder wil draven dat je haar teugels iets losser laat door je mond uit ademt en je knieen naar binnen drukt....
Veel paarden reageren hier al goed op Als je haar met een slof gaat rijden en ze wil harder trek je haar aan de teugel... ik denk niet dat het goed is voor haar rug als ze niet soepel genoeg is om haar zo naar beneden te trekken
Als het niet werkt zou ik er toch naast blijven lopen als je dan meer over haar te vertellen hebt.... anders forceer je misschien iets

Succes Knipoog

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:15

Hulpteugels lijken mij idd niet de optie
Ze heeft energie en wil die kwijt, dat dat even niet mag is lastig maar niet op te lossen met hulpteugels.

Probeer zelf iig heel rustig te blijven, en anders idd maar even niet rijden maar een stuk wandelen ofzo.

Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:23

nee ik wil haar ook zeker niet aan de teugel trekken.. bij haar is het niet zo moeilijk (omdat ik nu de knopjes ken)... maar het is puur het drammerige dat het verpest voor dr zelf.. want dan overbelast de pees weer. en dan kunnen we weer van voor af aan beginnen... en dat wil ik niet voor mij en het peerdje!!

Ik miste mijn ex ;( volgende keer schiet ik raak

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:25

wanneer ze extreem op de voorhand gaat lopen, kun je haar volgens mij het beste terugnemen naar de stap iod, en vervolgens weer aandraven.

Wanneer het echt hopeloos wordt met mijn paard, naam ik 'm terug naar stap, draaf 3 passen, stap, 4 passen draf, stap, 5 passen draf, en bouw het zo op tot continu draf. Hierbij heeft hij geen tijd om op de voorhand te gaan lopen, want hij is constand bezig met die overgangen.

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:30

Heinekengirl schreef:
wanneer ze extreem op de voorhand gaat lopen, kun je haar volgens mij het beste terugnemen naar de stap iod, en vervolgens weer aandraven.

Wanneer het echt hopeloos wordt met mijn paard, naam ik 'm terug naar stap, draaf 3 passen, stap, 4 passen draf, stap, 5 passen draf, en bouw het zo op tot continu draf. Hierbij heeft hij geen tijd om op de voorhand te gaan lopen, want hij is constand bezig met die overgangen.


is dat dan ook goed voor een paard die een peesblessure heeft gehad aan dr voorbeen? want dan wil ik dit zeker gaan proberen..
ik wilde juist zo weinig mogelijk overgangen maken zodat er misschien minder druk op de pees zou komen.. maar misschien heb ik dat dan ook helemaal verkeerd beredeneerd..! echt thnxxx voor de tips!

Ik miste mijn ex ;( volgende keer schiet ik raak

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:32

of hij wordt van de overgangen nog drammeriger.... wat mij eerder lijkt als het al een heethoofd is.
Ik weet ook niet of je ernaast meer te zeggen hebt, maar als dat zo is, is het misschien handiger om inderdaad ernaast te gaan lopen en rustig te gaan stappen.
iig veel succes!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:37

opbouwen na een peesblessure doe je op straat, niet in de bak. als het dan niet veilig is erop te zitten, loop je ernaast. Alleen op straat wordt het been weer sterk.

Is de merrie heet, dan echt voer halveren. Dan maar even in de onderkleren (mager), dat is altijd nog beter dan in een explosie de blessure traumatiseren.

Verder, onder het zadel is het eigenlijk een kwestie van gehoorzaamheid. Zodra jij erop zit heeft ze zich maar te gedragen. Dat is moeilijk om uit te leggen, maar met je zit kan je een paard laten bewegen, maar ook finaal blokkeren. Als ze wegdribbelt, roep je haar terug OP JE ZIT. als ze dat een paar keer gevoeld hebben, is het echt wel afgelopen hoor. Slofteugels enzo maken zo'n merrie alleen maar gekker.

Wil je ze een beetje relaxter hebben van nature al, dan is een aanvuling vitamine E wel eens het proberen waard. En in de revalidatiefase zou ik met zo'n merrie zeker Valeriaan gaan toedienen (homeopatisch, worden ze lekker laconiek van)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:37

Is het niet beter als ze rechtuit kan draven?
Vrienden van ons hebben hun peesblessurepaard (die ook niet te houden was) aan de hand (met hoofdstel) op de fiets en vanaf een ander paard hele einden laten stappen en draven langs en op de weg. Heeft heel goed geholpen. In het begin wel iemand extra meenemen, of je zet er een ruiter op. Zo heb je het tempo beter in de hand, hoeft ze geen bochtjes en kan ze toch haar energie een beetje kwijt...

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:43

haar voer is ook al helemaal aangepast . Ik ga zeker even bespreken over de vitamines en de Valeriaan..! heel erg bedankt voor de tips.
en op de harde grond stappen doe ik ook op de harde bodem. ik draaf dan alleen in de bak.
er is wel een lang fietspad aan de rand van de manege.. misschien kan ik daar dan het beste gaan draven (dit heeft de DA dus helemaal niet vertelt.. die zei dat ik het gewoon in de bak moest doen.. GRR)

Ik miste mijn ex ;( volgende keer schiet ik raak

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:17

Wij hebben ook het probleem gehad. Vooral zorgen voor een harde ondergrond. Als je dat op je terrein hebt kan dat natuurlijk ook en hoef je niet persé langs een erg drukke weg. Valeriaan hielp bij ons heel goed. In het begin zou ik niet gaan draven. Het maakt pezen sterk, maar is ook een grote belasting. Eerst stappen, dan langzaam het draven oppakken. Eerst een minuutje en dan opbouwen. In het begin het liefste onbelast, later met een ruiter erop. Ons paard hebben we toch, tegen mijn eigen advies in, in de bak laten stappen omdat hij nogal eens ontsnapte en er meerdere mensen met hem moesten stappen. Ook mensen met minder ervaring en gezag. En uiteraard moet je paard niet alleen onder de man maar ook aan de hand gehoorzamen. Flink doorstappen helpt ook nog weleens. Dan moeten ze hun aandacht bij het werk houden en spurten ze ook minder snel weg. Maak bovendien ook het aan de hand stappen interessant. Hou eens halt, laat het eens stelling geven door er naast te staan en lichte teugel/touwdruk te nemen. Doe oefeningen met hem. Achterwaarts of zijwaarts liever niet. Dat belast de pezen extra op draaiing en dat is slecht. Later kun je zeker het achterwaarts gaan ook doen aan de hand. Succes. Onze ruin is na een half jaar revalideren wel weer op en top. De veearts zei na de scan dat hij, als hij niet wist van de peesblessure, het paard 100% goed zou keuren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers