[NH] Natural horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

[NH] Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 14:58

Er staat in de nieuwe hoefslag (nr 6) een stuk over Natural Horsemanship
waarbij ik de uitspraken zoals ; zodra prestaties, handel en topsport om de hoek komt kijken, is Natural Horsemanship een beladen begrip en worden theorieën naar het land der fabelen verwezen.
En de moderne sportruiterij is bezig om zichzelf om zeep te helpen.
als je naar het moderne sportpaard kijkt zie je een te groot dier, het is laat rijp en slecht bespierd, nogal pittig vind.

Ik dacht dat we het allemaal toch nog niet zo slecht deden, en juist de sportstallen doen het in mijn ogen goed. En de KWPN'ers die te groot zijn ????????????

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:21

NH past toch bij alle paarden? Of je het nu met een minishet doet of met een KWPNner hoog in de 1.70, de paarden blijven hun eigen (paarden)taal spreken.
Onze paarden zijn idd wel laat rijp (zit veel Holsteins bloed in) en daardoor laten we ze juist rustig aan de sport inkomen! Zij maken pas furore als ze 8/9/10 of ouder zijn. Ik ben er niet zo voor om jonge paarden al vroeg de wedstrijden in te rijden. We beleren ze als driejarige en komen dan op rust voor 1/2 jaar. De merries krijgen tussendoor een veulen en dan pas worden ze rustig klaar gemaakt voor een B proefje. Niets geen gehaast en het komt allemaal wel!

Ik ben daarom ook niet zo voor die 'jonge paarden competities'. Maar ik ben benieuwd naar het artikel en zal het gaan kopen Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:47

ik ben benieuwd naar het artikel, is het een beetje groot, ik heb geen zin om een hele bit te kopen voor een piepklein artikeltje. Vind er verder niet zoveel aan eigenlijk.

wat die grote paarden betreft, paarden van 1.80 zijn geen uitzondering meer. Je kan je afvragen of dat voor paarden wel goed is om zo groot te worden. qua been- en rugproblemen enzo. Het doet een beetje denken aan honden die expres met veel rimpels gefokt worden, terwijl dat heel ongezond is.

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:50

sanne83 schreef:
ik ben benieuwd naar het artikel, is het een beetje groot, ik heb geen zin om een hele bit te kopen voor een piepklein artikeltje. Vind er verder niet zoveel aan eigenlijk.


Als je de Bit gaat kopen kan je het artikel niet eens lezen Bloos het staat nl. in de hoefslag Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:03

oeps, verkeerd gelezen Bloos!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:06

De meeste echt grote paarden die ik gezien heb vind ik persoonlijk niet mooi. Vaak omdat ze uit proportie zijn getrokken. En idd vaak rugproblemen enzo. Ik vind dat jonge paarden in nl vaak te snel doorgereden worden in de sport en met hun 10e dus bij de slager eindigen. Overigens heeft dat volgens mij niets met NH te maken toch?
Wie heeft het artikel geschreven?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:50

LuvdaTossa schreef:
NH past toch bij alle paarden? Of je het nu met een minishet doet of met een KWPNner hoog in de 1.70, de paarden blijven hun eigen (paarden)taal spreken.


Hier moet ik je even op wijzen.
Een goede kennis van mij is recomanded associate 2nd grade (monty robert). Haar zus fokt mini's, maar Sylvia's ervaring is dat het bij de mini's vaak niet werkt omdat je niet met oogcontact kan werken (zitten ze te laag voor)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:24

ik snap eigenlijk niet zo goed waar het artikel over gaat, haha sorry,
maar ik ben het wel helemaal met marina eens,
en dat wat stef zegt, over die minishetjes, dat zou idd wel logisch zijn,
maar die shetjes kunnen onderling dus wel heel goed communiceren omdat ze op dezelfde hoogte zitten,
maar hoe kan dit dan? als je bijvoorbeeld een shet en een kwpn hebt, kleine kudde dus, hoe kan het dan dat zij die dominantie enzo wel hebben bepaalt, dan begrijpen hun elkaar dus wel... weet iemand dit?

ikzelf heb ook weleens wat met shetjes geprobeert, en moet zeggen, dat is moeilijk, haha
idd om oogcontact te houden en ik heb het idee dat ze heel zelfstandig zijn, dus dat ze zowieso wat minder makkelijk volgen,

hoop dat iedereen mn berichtje weer begrijpt want meestal bedoel ik wat heel anders dan dat ik schijf Haha!