hengsten Upperten en Uppercut

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

hengsten Upperten en Uppercut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 21:16

Ik heb een afstammeling van de Hengst Upperten in mijn bezit. Ik weet dat het een paard was dat op nationaal niveau meekwam op het gebied van springen. Maar verder weet ik eigenlijk niet veel. Wie kan mij meer vertellen over Upperten (of Uppercut). Verward

Ellen

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:57

Heb je een naam van het paard en evt. een stamboeknr?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:58

Ik heb een Upperten gereden, sprong wel heel goed. Heeft onder Iljo de Loos Z gesprongen.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:12

Uppercut is wel een bekende springhengst! maar dat is t enige wat k weet!
Moowsy hier op bokt heeft een Cavalier X uppercut!

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:14

Het is toch Uppercut xx ?
Volbloed dan. Die van mij is heel ver weg familie van deze hengst Haha!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:38

Hier is wat informatie over Upperten. Het komt uit Het Complete Hengstenboek (RBI), foto kan per mail: kwpn.hengstenfan@12move.nl

Upperten 333 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 09-07-1978
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.67 m
Pijpomvang: 22 cm

Verrichting 1981
Rijproef (x3) 5.95
Springen vrij (x4) 7.5
Springen ohz (x1) 7.5
Aangespannen (x1) 8
Terreinproef (x3) 7
Karakter (x3) 8
Trainingsrapport (x5) 7

Totaal 143.35 punten
Plaatsing: 17e van 20 (17)

Fokker: E.J. v.d. Scheer, Lelystad

Wiesenklee xx x Itodina 463 Stb Keur Pref van Eros Keur x Ditodina 30087 Sgldt Kroon van Wachtmeester Pref x Vitodina 25598 Sgldt Kroon van Normann Keur x Odina 21357 Sgldt van Keurvorst.

Verrichting Ermelo 1981
Bij aankomst goede voedingstoestand. Tijdens onderzoek harder en gespierder geworden. Brutaal en eerlijk met een goed humeur. De eerste weken onvriendelijk en ongehoorzaam. Later veel vriendelijker. Tweede helft onderzoek toont hij zich moedig maar pleegt ook af en toe verzet. Houdt zich vooral eerste helft onderzoek vast in de nek, waardoor hij zijn rug onvoldoende gebruikt, hetgeen zijn bewegingen belemmert. Heeft extra werk verricht om gebruik van rug en nek te verbeteren. Pas na zeer lang werken gaat hij rug en nek beter gebruiken. Heeft weinig souplesse en is stug in de voorhand. Moeilijke mond, steekt af en toe tong over het bit. Heeft van nature groot uithoudingsvermogen. Stap ruim voldoende. Stapt goed over de schouder weg maar stuwing vanuit achterhand is voor verbetering vatbaar. Draf onvoldoende. Komt in draf souplesse, tact en regelmaat te kort. Al het werk dat in draf moet worden verricht geeft hem problemen. In het begin was galop niet ruim en hield hij in de rechtergalop het kruis te hoog. Later is dat verbeterd.
Galop wel goed gedragen en kent veel regelmaat. Gaat in galop zeer recht. Springen ruim voldoende. In de loop van het onderzoek is de eerst matige achterbeentechniek behoorlijk verbeterd. Goed vermogen, landt soepel. Doordat hij zijn rug vasthoudt, maakt hij an en toe minder mooie sprongen. Springt graag, heeft respect voor de sprong. Toont in terrein veel moed. Loopt in terrein dikwijls met vastgezette rug en door zijn moeilijke mond is hij moeilijk te sturen. Trekt braaf. Heeft in het begin matige bereidheid om te werken. Later is dat verbeterd tot ruim voldoende. Looplustig. Ervaart werk als normaal. Matige aanleg als dressuurpaard, voldoende aanleg als terreinpaard en ruim voldoende aanleg als springpaard. Goed stalgedrag. Beide achterbenen reebeen. Op 24-04 is een snijtand getrokken.

Afstammelingen 1983 (veulens)
De hengst toonde een collectie harde, rijtypische veulens, die dooreengenomen ruim voldoende zijn ontwikkeld; enkele veulens bleven daarin iets achter. De hoofden zijn soms iets lang en de kaak kan in enkele gevallen iets fijner zijn. De halsvorm en -bespiering is voldoende tot goed, in enkele gevallen komt de hals even diep uit de borst. De schoftontwikkeling kan royaler zijn, de schouder zijn wisselend goed, dan wel iets aan de rechte kant. Een gezonken bovenlijn kwam bij enkele veulens voor, overigens waren daarop geen bemerkingen te maken. De lendenpartij kon soms even sterker. De voldoende gespierde croupe kon meermalen even meer lengte hebben; een enkele croupe was nog enigszins plat. Het voorbeen was meermalen aan de fijne kant, soms iets ingesnoerd; de voorknie was in meerderheid goed ontwikkeld. Het achterbeen bleek meermalen iets lang en gehoekt. Het beenwerk straalde kwaliteit en hardheid uit. De kootlengte was opvallend goed. De stap kon als voldoende goed worden aangemerkt, zij het dat verschillende veulens iets beter uit de schouder zouden mogen gaan. Dat gold ook voor de draf bij sommige veulens. Overigens was de draf elastisch en voldoende ruim en vertoonden diverse veulens in draf een duidelijk zweefmoment. Wegens het geringe aantal gedekte merries, zijn op één na alle levende veulens getoond. Zij liepen doorgaans bij kleine merries met weinig soort. Daarop heeft de hengst in type en beweging verbeterend gewerkt.
Getoond: 10 veulens uit 18 dekkingen.

Competitie
1983/1984 Springen Cat. A -- 28 strafpunten

1984 (april) export USA

Dekstation
1982-1983 J. Jurrius, Dieren

Fokregistratie
Totaal 34 veulens uit 50 dekkingen.

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 14:02

wat een snelle reacties, helemaal geweldig. Ik zal thuis (ben nu druk aan het doen of ik werk) even het stamboeknummer nakijken. Die heb ik namelijk wel. Als het dezelfde hengst is, heb ik direct wel heel veel informatie. Daar zou ik heel blij mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:18

hey heb je een foto van jouw Upperten? Zag z'n naam in je profiel, lijkt veel op naam van een Upperten die ik nog tijdje gereden heb.
Mag ik vragen waar je en vandaan hebt?

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 00:01

Upperten (v. Uppercut) is in 1972 geboren en is in 1991 bij het Groninger stamboek (www.hetgroningerpaard.nl) goedgekeurd als dekhengst. In 1994 stond hij in elk geval nog ter dekking bij zijn eigenaar Mense Toering in Genemuiden, die er ook in de springsport heel succesvol mee is geweest. Upperten was 1.60m groot en een schimmel. Ik heb een foto, maar kan die zelf nog niet op internet zetten; versturen lukt me wel per e-mail attach. Van zijn vader Uppercut staat een foto met afstamming op www.gelderlanderhorse.nl bij Pedigree Alle Paarden. De moeder van Upperten was de Groninger stermerrie Ubeppie. Haar vader was de Groninger premiehengst Odium en haar moeder was de modelmerrie Cebeppie. Van haar vader Inspecteur 1168 NWP (geboren in 1941) staat de afstamming op dezelfde site als die van Uppercut. Upperten heeft maar heel weinig merries gedekt, maar het was een mooie hengst en zijn 22-jarige leeftijd was er destijds echt niet aan af te zien.

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 22:47

De bovenstaande reactie klopt waarschijnlijk inderdaad. Upperten's
Zuppo (stamboeknummer96.643 GrP) is een zoon van Upperten (72.338 GrP). De vader van Upperten is Uppercut XX. Ik ga direct naar de foto van Uppercut XX kijken en zou het wel leuk vinden om een foto van Upperten te ontvangen (emailadres staat in mijn profiel.)
Foto's van Zuppo heb ik wel, maar kan ik nog niet op internet zetten. Komt nog. Er staat wel een foto van hem op www.equitrust.nl.

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 22:54

Hey Superlenie, ik heb Zuppo nu bijna een jaar. Ik heb hem in april van een oud stalgenoot gekocht. Zij had hem op proef en hij was toch niet helemaal iets voor haar. Ik heb hem gekocht en sindsdien oefenen we samen.
Hij stond toen zij hem kocht in Didam.
Ik weet niet wat voor Upperten jij gereden hebt en welke kleur hij had? Ben natuurlijk wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:22

de preciese afstamming weet ik niet meer. hij was van mense toering ... was vosruin. niet zo groot 1.58 ong. kolletje 2 witte voetjes.
heb net foto van die van jouw gezien, lijkt qua bouw erg op die ik reed.
naam was Mister Upperten, is toen verkocht aan Alice Veldt uit Kallenkote.
( was M springen en M1 dress. met hem geloof ik)
(had ff een en ander verward)--> andere Upperten die ik kende...reed meisje dat ik wel kende op, was Upperten's Uppie ( die lijkt op Zuppo). Was schimmeltje, ook niet zo groot. Was ook van Mense Toering, werd toen gereden door Elsbeth of Silvia ( geloof ik) Hazeleger uit Kamperzeedijk. Zal kijken of ik nog wat foto's kan vinden misschien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 23:35

nou heb ff gezocht...kan geen foto's vinden.
ik denk dat mister upperten inmiddels in zwitserland woont. vond de naam nl. op verschillende zwitserse startlijsten. en dan ook nog vos en ruin. en nederlands gefokt.

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 19:40

Ik heb ondertussen wat foto's van Upperten gekregen, het was een schimmel en ook een hele mooie. Bedankt, Anton. Hij was inderdaad van Mense Touring, maar ik weet niet precies waar ik die kan bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:09

mense toering woont aan de kamperzeedijk.
op www.telefoongids.nl kun je z'n nummer opzoeken.
hij is ook bijna ieder weekend wel op de concoursen in n-o overijssel, nop, z-w drenthe.
kun je bijv. op www.startlijsten.nl kijken. z'n stalruiters zijn miranda spronk-rienties, bart zwanepol en gerrit spronk.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:21

Wie wil mij een foto mailen of er een op deze pagina zetten van Uppercut xx??
Hij is de vader van mijn merrie haar vader Uniek..

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:22

stamboek nr van Uppercut is trouwens 2079BB

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 15:34

Anita, op een van de bovenstaande berichtjes staat een pagina waar je een foto van Uppercut kunt vinden. HEt is een oude foto, maar wel leuk om te zien. Ik heb zelf geen foto's van Uppercut.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:57

AWvL schreef:
Upperten (v. Uppercut) is in 1972 geboren en is in 1991 bij het Groninger stamboek (http://www.hetgroningerpaard.nl) goedgekeurd als dekhengst. In 1994 stond hij in elk geval nog ter dekking bij zijn eigenaar Mense Toering in Genemuiden, die er ook in de springsport heel succesvol mee is geweest. Upperten was 1.60m groot en een schimmel. Ik heb een foto, maar kan die zelf nog niet op internet zetten; versturen lukt me wel per e-mail attach. Van zijn vader Uppercut staat een foto met afstamming op http://www.gelderlanderhorse.nl bij Pedigree Alle Paarden. De moeder van Upperten was de Groninger stermerrie Ubeppie. Haar vader was de Groninger premiehengst Odium en haar moeder was de modelmerrie Cebeppie. Van haar vader Inspecteur 1168 NWP (geboren in 1941) staat de afstamming op dezelfde site als die van Uppercut. Upperten heeft maar heel weinig merries gedekt, maar het was een mooie hengst en zijn 22-jarige leeftijd was er destijds echt niet aan af te zien.


Klopt helemaal bovenstaande info. Ik heb zelf ook een Upperten. Schimmeltje, breed. Ik heb nog krantenartikeltje over Upperten van heel lang geleden. Mijn paardje lijkt veel op hoe Upperten was. Ik ben in Genemuidenb gaan kijken ooit en toen was Upperten al ouder en spierwit. Mijn paardje is nu 17 en bijna wit.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: hengsten Upperten en Uppercut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:04

Slotje. Topic is al 4 jaar oud.