G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 21:22

Omdat ik niet helemaal het Aqua systeem begreep en er nogal wat vraagtekens bijzette hadden we besloten dat het dan maar nodig was dat ik een weekeinde langskwam om te kijken hoe het nou eigenlijk allemaal inelkaar stak.........

Ik moet zeggen dat Carola en Jan een heel mooi spulletje hebben. Ruime binnenbak, ruime buitenbak en een 15? tal ruime lichte stallen. Twee mooie plekken om paarden af te spuiten en een ruime zadelkamer....

Toen ik aankwam waren en net mensen van de Lusitano vereniging aan het oefenen voor een voorstelling die men wilde geven ten behoeve van Brooks........ nobel streven. Een mevrouw deed aan vrijheidsdressuur en was bezig met de lange lijnen. De hengst waar ze mee bezig was bouwde wat spanning op en er volgde een miscommunicatie, hij kreeg een klap met de zweep en zij twee achterbenen voluit tegen zich aan Scheve mond ..... was niet echt een prettig gezicht, de mevrouw had ernstig pijn, dat was duidelijk......... maar zoals bijna altijd loste dit zichzelf op....... Carola en ik hadden gelijk genoeg gespreksstof en het ijs was gebroken Haha!.

Ik heb een tour van de stallen gehad en bij elk paard het bijbehorende soms schrijnende verhaal achter de paarden die er staan. Aan sommige kan je gewoonweg nog zien dat ze een vermoeiend bestaan hebben gehad. Alles werd me uitgelegd en op elke vraag kreeg ik antwoord...

Ik had bijna het idee dat Jan en Carola niet al hun tijd aan de paarden besteedde want bij de lunch was het erg druk. Haha! , blijkt dat het huis van Jan en Carola als een soort van zoete inval gebruikt word.... Er zijn (in mijn snelle telling) 5 extra bedden voor loge´s, stagaires en vanallesnogwat! Leuke club met verschillende leeftijden, Sanne en Bernard waren helemaal gewaagd aan elkaar en die hebben we het hele weekeinde niet meer gezien!

Het eerste wat me sterk opviel was de plaats van het zadel op de rug van het paard........ dit gaat voor mijn gevoel een 10 cm teveel naar achteren..... op mijn vraag kreeg ik een duidelijk antwoord over de bewegingsvrijheid van de kop van de schouder. Het zadel moet drie vingers van de kop van de schouder liggen......... en das iets anders als ik alle jaren geleerd heb, maargoed het verhaal klopt wel in mijn hoofd. Het zadel ligt zo ver naar achteren........... maar na uitleg begrijp ik het wel...... das vreemd, Ik maakte de opmerking dat, als ik naar foto´s kijk van de grote namen in de paardensport die de zadels niet zover naar achteren hebben liggen, en ik dan dus niet begrijp dat mensen waarbij beweging van het paard het verschil betekend tussen wel of niet een wereldbeker winnen niet weten dat een zadel wat meer naar achteren moet........... ik kan daar niet bij! echt niet! Ook al komt het utigelegde heel duidelijk over en kan ik me helemaal vinden in het verhaal, en ook zeker overtuigd ben van het nut van schoudervrijheid en dragen van de rug............ kan ik het niet begrijpen dat het olympische team niet hun zadel een stuk terug heeft liggen........
Ik ga het in iedergeval wel proberen...... ik ga mijn zadel 3 vingers achter de kop van de schouder leggen en kijken of ik verschil merk.

Ik heb een aantal paarden van Carole zien lopen, Ik moet zeggen dat het anders is dan een dressuurprikkert wil zien.......... maar ik zie ook paarden in balans, recht met swung en takt, iets wat je bij een hoop combinaties mist ...... maar anders als je in de dressuursport wilt zien. Ik zie paarden die nu in de basis 100% voorelkaar zijn, 100%!!. Als elk paard in Nederland deze basis heeft, dan zijn er zeker minder paarden met lijfelijke kwalen. De basis van het rijden vindt zijn oorsprong in binnenbeen, buitenteugel......... de klassieke rijkunst dus. Carole voegt daar nog een stukje Carole aan toe, en dat kan alleen Carole....... dat hoeft geen van ons te proberen, want dat hebben wij niet. Haha! , Ik denk dat Carole zeker wel paarden goed krijgt die anders afgeschreven zouden zijn, maar dat doet ze wel op haar manier.......... mijn juf die gaat staan huilen als ik morgen zo op mn paard zit Haha! Knipoog maar met haar bijzondere houding krijgt ze het paard wel goed..... en goed aan het lopen, zo zie je maar weer dat het plaatje nou niet alles zegt.

Ik heb op twee paarden van Carole gezeten, de ene een groot lang paard 6 jaar. Hij kwam bij haar als een paard die mensen aanviel, kreupel in de schouder en atactisch........... niks van te merken! Soms iets stug in de mond. Wel een paard dat er graag tempo in gooit maar makkelijk op je zit terug te rijden............. Ik zat op een zadel dat met lucht gevuld is en ik had werkelijk waar het idee dat ik alle kanten behalve de goede op ging Haha! , Ik ben zowizo niet iemand die op een vreemd paard alles uit de kan haalt Haha! , maargoed ik mocht daarna nog op een andere, daar concludeer ik uit dat ik het nog niet zo beroerd deed Haha!

De volgende was een draver van 12, aan een oog blind........ het preciese verhaal ben ik op dit moment even vergeten maar dat wil Carole vast aanvullen Clown Dat was een fijn dier, fijn voor, fijn achter......... gewoon een heel fijn dier om op te zitten........ zelfs Sanne heeft erop gereden en dat ging werkelijk perfect........

Ik ben er wel van overtuigd dat de manier van rijden van Carole zeker paarden "beter" maakt. Paarden zullen weer rad gaan lopen, absoluut..... maar het is niet wat er in de hedendaagse dressuursport gezien wil worden. In de basis is het goed. Als elk paard met deze basis gereden word dan heb je zeker een berg blessures minder, maar het is niet wat men wil zien in de dressuursport.

Carole heeft een groot deel van de uitleg onderbouwd met het boek van de duitse proffessor......... die zijn verhaal weer onderbouwd met een berg foto´s, Ik denk dat er wel een behoorlijke kern van waarheid in zit, alleen denk ik dat dit onderzoek, hoe goed het ook inelkaar steekt, niet in deze eeuw gehoor gaat vinden omdat het plaatje wat men wilt zien niet identiek is, zolang de grote namen in de dressuursport niet hieraan willen zal er ook niks met dit onderzoek gedaan worden.......... ergens spijtig!

Ik kan iedereen die enige twijfel heeft aanraden om te gaan kijken. Carole en Jan zijn hele gastvrije mensen die je graag antwoord geven op alle vragen die je hebt........... en ik kan het weten want ik ben er geweest.

Als je nog vragen hebt kan je ze zeker stellen OK dan!


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:30

GK wat een leuk en eerlijk verslag. Precies zoals ik het van jou verwacht had Lachen OK dan!

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:30

Leuk verslag, Kim, ik ben erg nieuwsgierig geworden en ga binnenkort ook eens kijken, als Carole dat op prijs stelt, uiteraard Lachen

Gillian

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:35

Inderdaad erg goed en ook erg eerlijk verslag!!
Lijkt mij wel apart hoe ze het daar doen, ben wel beetje nieuwsgierig Lachen

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:38

Mooi verslag Lachen.
Nu is er weer een tipje van de sluier opgelicht Haha!.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:41

Ik vind het een leuk verslag maar het blijft vaag.
Want wat bedoel je met 100 % voor elkaar zijn maar totaal anders dan men in de hedendaagse dressuur wil zien?
Dat spreekt elkaar nogal tegen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:41

Goed verslag, heb je ook foto's gemaakt?

Goedgekeurd onderschrift :)

prompter

Berichten: 11046
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:42

Grappig dat er over de ligging van het zadel gesproken is, Gerry van Oossanen van www.equireva.nl wil het zadel nl op precies dezelfde plek achter de kop van de schouder hebben, ook om blessureleed te voorkomen.

Ik denk dat, zoals jij het beschrijft, ik me hier prima in zou kunnen vinden. Fijn dat je het verslag nu al hebt willen maken, én dat je zo'n leuk weekend hebt gehad

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Extremely rare and Beyond Compare

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:43

Erg leuk om je verslag te lezen! Klinkt als leuk weekend.

Zoals Apple al zegt: weer een tipje van de sluier opgelicht Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:47

mijn westernzadel ligt ook een stuk verder naar achter dan mijn dressuurzadel GK. Ik zal het dressuurzadel ook eens verder naar achteren leggen... Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 21:47

Fitzroy schreef:
Ik vind het een leuk verslag maar het blijft vaag.
Want wat bedoel je met 100 % voor elkaar zijn maar totaal anders dan men in de hedendaagse dressuur wil zien?
Dat spreekt elkaar nogal tegen.



Ik zie een paard lopen, recht, soepel in zn lijf, los in zn beweging, DUS nageeflijk maar niet met zn kop in de welbekende krul en met de krachtige beweging van achter die wij als dressuurprikkerts zo graag willen zien.

Je moet het een soort van zien als joggen......... je hebt hardlopers en joggers....... Carola jogd....... ook intensief, ook met het hele lijf.... een paard 100 % voor elkaar, recht, soepel en los.... maar joggend.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 21:48

Billy schreef:
Goed verslag, heb je ook foto's gemaakt?



alleen van Sanne........... Haha! Ik was veel te druk met kijken, intrepeteren....... en denken Verward

Ben blont kan niet alles tegelijk Verward

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:49

Zo zie ik Fitz ook lopen in de wei. Is het doel vd dressuur niet juist het gewicht verplaatsen naar de achterhand?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:52

Wat een super verslag Kim. Super.

Klinkt erg goed als ik het allemaal zo lees. Jammer, dat mensen alleen maar 'het plaatje' willen zien en dus niet verder willen kijken. Zegt eigenlijk wel juist iets over de kortzichtigheid van die mensen.

'Paint' it 'Black'

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:52

Carole is altijd erg uitnodigend en gastvrij, Ann; lijkt me geen
enkel probleem dus. Lachen

Helder verhaal, G&K, evenals je - helaas bedroevende - conclusie.
Maar: hoop doet leven en alle beetjes helpen, toch?

En wie weet, als de Amerikanen aan onderzoek en idee-en van de Duitse
hoogleraar willen... Het zou niet voor het eerst zijn dat die school maken.
De Duitsers zelf zijn natuurlijk ook interessant...

Zadel verder naar achteren ken ik al van de IJslanders, dus dat
komt toch vaker voor.
Andere voorbeelden kan ik me niet zo snel voor de geest halen.
Maar als ik denk aan oude 'Engelse' leermeesters die de singel
een handbreedte achter de elleboog wilden zien, dan denk ik dat
je al aardig een stukje de goede richting op gaat vergeleken bij de
'plaatjes' van paarden bij wie het zadel bijkans op de hals lijkt
te liggen... (en durf daar maar eens iets van te zeggen... ) Scheve mond

Enfin, zoals elders gezegd: geweldig sportief van je OK dan! dat je
zelf bij A8H bent gaan kijken en dan is een leuk weekendje weg
- ook voor Sanne - helemaal mooi meegenomen.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 21:53

Fitzroy schreef:
Zo zie ik Fitz ook lopen in de wei. Is het doel vd dressuur niet juist het gewicht verplaatsen naar de achterhand?


Ik denk dat je idd hier het juiste punt hebt. Het paard loopt ongehinderd op zn eigen benen, de ruiter lift slechts mee met een hier een daar corrigerend iets. Ik zeg al dat het niet is wat men in de hedendaagse dressuur wil zien............
Ik kan het niet vertellen........ maak een afspraak met Carole. Ik weet zeker dat je welkom ben. Ik heb vaak genoeg met haar in de clinch gelegen hier op bokt, vaak zat en ik was ook welkom [/i]

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:56

Die foto's van Sanne willen we ook wel zien hoor Haha!

Leuk dat je daar heen bent geweest, maar ook ik blijf het nog steeds een beetje vaag vinden..... Het is gewoon voor mij niet helemaal duidelijk... Ben ook wel een beetje blont Blond natuurlijk Knipoog en niet zo'n dressuurmiep, maar sta wel altijd open voor nieuwe trainingsmethoden.
(Zou er natuurlijk ook zelf een keer heen kunnen gaan, woon niet eens zo ver weg... )

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:02

Wat interessant klinkt het allemaal! Creil is alleen erg ver weg om zomaar eens te gaan kijken Lachen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:04

Ik bedoel hier mee te zeggen dat ik dus de meerwaarde van de training van A8H niet snap. Misschien wel voor geblesseerde paarden maar niet om verder te komen in de sport.
Ik heb er dus persoonlijk niets aan, maar dan praat ik puur voor mezelf.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

chip

Berichten: 2355
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:04

Leuk verslag G&K maar wat ik me afvraag, als het zadel iets naar achter ligt of het dan toch weer terug schuift op de plek waar wij hem nornmaal leggen, ik weet niet, maar het lijkt me zo.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 22:08

Fitzroy schreef:
Ik bedoel hier mee te zeggen dat ik dus de meerwaarde van de training van A8H niet snap. Misschien wel voor geblesseerde paarden maar niet om verder te komen in de sport.
Ik heb er dus persoonlijk niets aan, maar dan praat ik puur voor mezelf.


Dit is het ook........... geblesseerde, getraumatiseerde paarden kunnen hierin helemaal goedkomen....... maar ga je ze weer starten en ga je weer rijden naar wat de jury wil zien dan zullen deze paarden weer gaan kreupelen.......... want in de dressuursport geld het plaatje nog altijd boven het gevoel

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:09

Als ik mijn zadel zo ver terug leg past het voor geen meter Ik heb de singel altijd een handbreedte achter de elleboog, dan ligt het als een huis.

Verder ga ik met bovenstaande reactie van Fitzroy mee

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 22:09

chip schreef:
Leuk verslag G&K maar wat ik me afvraag, als het zadel iets naar achter ligt of het dan toch weer terug schuift op de plek waar wij hem nornmaal leggen, ik weet niet, maar het lijkt me zo.



nee want de bespiering van de schouder houdt dat tegen..............

(toch Jan Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:09

lijkt me gaaf om een keer te gaan kijken!

prompter

Berichten: 11046
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:11

gijsenkim"]
[quote="chip schreef:
Leuk verslag G&K maar wat ik me afvraag, als het zadel iets naar achter ligt of het dan toch weer terug schuift op de plek waar wij hem nornmaal leggen, ik weet niet, maar het lijkt me zo.



nee want de bespiering van de schouder houdt dat tegen..............

(toch Jan Verward )
[/quote]

Dat zou wel moeten ja - maar doordat het zadel bijna altijd te ver naar voren gelegd wordt en het paard de spieren daaronder onvoldoende kan gebruiken, verschrompelen deze spieren helemaal. Vandaar dat het zadel steeds naar voren schuift . Wát je zegt Kim, het plaatje gaat voor het gevoel.

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, beegee, Capriootje, Ineke2, jazzejam, Laj1, Sanne_com, sterregoud, Zoey_julia en 75 bezoekers