Eindelijk een diagnose...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Eindelijk een diagnose...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 21:24

Ik wist het eigenlijk al wel. Die longontsteking(en), dat was (is) een uit de hand gelopen bronchitis. Zo lang heeft het op zich nog niet geduurd (ruim een maand), maar ik baal nu echt. Ik hoest al jaren en het is me ook al jaren duidelijk dat ik chronische bronchitis (astmatische bronchitis) heb, maar toch is het wel hard als je dan *uiteindelijk* te horen krijgt dat je aan de cortisonen gaat (dat zijn erg heftige medicijnen, waar ik dus schijnbaar niet zonder kan). Zo zwaar ziek ben ik nou ook weer niet, maar ja, 't is geen gewone astma (meer) 't is nu iig óók COPD.
Ik ben wel blij dat ik niet weer het standaard antwoord kreeg: 'neem maar een pufje extra' ja hehe, dat werkt niet. Maar toch, K*T!
Nu weer hard trainen, heftige medicijnen slikken en hopen dat het niet nóg erger wordt, dat lijkt me niet zo'n geslaagd plan eerlijk gezegd.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:57

Vervelend zeg. Ik hoop voor je dat het gauw weer goed gaat!


Edit: typefout Cool

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:11

nou ik hoop dat het snel beter gaat
maar van de ene kant toch wel fijn dat je nu eindelijk zeker weet wat je hebt of niet.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:14

He balen zeg! Ik heb gewoon een puffer en die werkt prima.

Hoop dat het met medicijnen en training gewoon verder wel goed blijft gaan.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:41

Balen zeg, hopelijk gaat het snel wat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:20

Summertje schreef:
Balen zeg, hopelijk gaat het snel wat beter.

En verder, medicijnen zijn natuurlijk niet leuk, maar op den duur raak je er aan gewend Ach gut

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 11:15

Ow, medicijnen heb ik al járen, dat viel alleen nog wel mee.
Nu voel ik me echt lamlendig, niet van de ziekte, maar van de medicijnen. Het fijne is dat mijn longen nu eindelijk een beetje tot rust komen. Over een week ben ik van de ergste medicijnen af en dan hoop ik dat ik me wat minder wisselvallig voel (nooit geweten dat medicijnen zo veel invloed op je gemoedstoestand kunnen hebben). 't Fijne is wel dat ik nu al kan beginnen met trainen, zonder dat ik me half dood hoest.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:53

Niet leuk, zulk nieuws, aan de andere kant weet je u wat er met je is. En het voordeel is misschien dat je met adequate medicijnen niet zo gauw een longontsteking krijgt?
Is COPD wat vroeger CARA was? Een of andere verzamelnaam? Ik ben neit zo thuis in de termen Lachen

Ga je nu conditietraining doen of op je knol zitten? Longinhoud vergroten lijkt me wel een goed plan, of niet Haha!

In ieder geval veel sterkte en beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 14:08

Fijn dat je nu iig weet wat "het" is... Sterkte ermee, en veel succes, maar dat komt echt wel goed!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 17:50

CARA is idd een beetje achterhaald als ik www.astmafonds.nl (daar staat een duidelijke uitleg) moet geloven. COPD zijn bronchitis en emfyseem, dan is er dus chronisch iets aan de hand met je longen. Bronchitis kan uiteindelijk emfyseem worden. Astma is slechts een tijdelijke verkramping (meestal allergische reactie) en kan verder niet zo heel veel kwaad. Tenminste, dat is mij altijd verteld. 'Ach, 't is maar astma'.
Op het moment sta ik op zo'n loopapparaat, en den flink zweten en hijgen, niks geen paardrijden Knipoog hoewel ik het daar ook knap benauwd van krijg als er flink gereden moet worden.
Ik moet wel oppassen dat ik niet verslaafd raak aan mijn nieuwe inhaler, die werkt binnen 5 minuten en dan lijkt 't net of ik helemaal niet ziek ben (niet benauwd en met gemak gewoon kunnen ademhalen). t Duurt een paar weken voordat ik daar een goede 'spiegel' heb gekregen... *kan niet wachten*

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:44

Nopu veel sterkte.
Wat een poedersuiker bericht zeg!!!!!!!!!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:44

Longemfyseem is wel ernstig, dat is dat je blaasjes de zuurstof niet doorgeven aan het bloed. Mijn pa heeft namelijk afgelopen week die diagnose gekregen, na 30 jaar roken halve longen naar de mallemoer...

Ik kan me goed voorstellen dat het verleidelijk is niet steeds te gaan inhaleren. Heb ooit morfine gehad, en dat werkte heel goed, maar was ook een apart gevoel, zeg maar. Gelukkig was het maar even nodig Lachen

Tja, volhouden maar, we zien graag een actiefoto van je Haha!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 16:46

Over een week ben ik van m'n antibiotica en van m'n stootkuur af (prednison btw). Denk dat ik me dan al een stuk normaler voel. Ik zit wel blijvend aan de cortisonen, die werken dus echt als een tierelier (ik weet inmiddels állang dat er medicijnen zijn die alle klachten wegnemen zowat, maar of je daar écht blij mee moet zijn Verward ). Probleem is alleen dat vanaf het moment dat ik me helemaal je-van-het voel, de werking langzaam afneemt. Na twaalf uur mag ik weer puffen en dat is echt een moment om naar uit te kijken. Ondertussen hang ik aan de wat 'onschuldiger' middelen (Ventolin). Ik heb me jaren echt ingehouden en gedacht dat ik me aanstelde, nu zal ik er van genieten ook.

Actiefoto: tijdens een training door het mulle zand hollen met een big-smile? Moet haalbaar zijn ergens in de zomer (met 30 graden ook nog eens en paardrijkleren aan).

Longziekten zijn gewoon heel erg vervelend. De verleiding is namelijk oh zo groot om er niet tegen te vechten en als je dát niet doet, dan zak je langzaamaan steeds verder weg. En het belemmert je in 1 van de belangrijkste 'behoeften', namelijk ademhalen. Schrale troost is dat het altijd nog veel erger kan.