aanleggen paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

aanleggen paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 21:55

Hallo, ik zou een paddock willen aanleggen waaraan twee buitenboxen aanpalen. Heeft er iemand tips voor het aanleggen van een paddock of ken je een interessante website hierover ?


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:20

Ik heb ook de boxen in de paddock.
Maak iig een harde vloer van de paddockingang naar de boxen toe, zodat je niet door de blub hoeft te lopen.

De paddockingang zelf moet zo groot zijn dat er een tractor in kan om de boel af en toe om te halen. Dus een breed hek (3m) en een smaller hekje voor als je er alleen (evt met paard) zelf door moet (1,20).

Zorg dat de paddock goed op afschot ligt zodat het regenwater stroomt naar waar het geen kwaad kan (niet de stallen in Lachen ).

Regengoten aan de stal scheelt een hoop extra water in de paddock.

Jantie

Berichten: 514
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Ergens in West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 10:44

sugarmiss, bedankt voor je reactie.
had nog een vraagje :
hoe groot is jouw paddock en hoeveel paarden staan erin ?
Welke grondbedekking gebruik je in de paddock ?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:33

Kennissen van mij hebben een soort van paddock, alleen helemaal bestraat. Het is een stuk van ca 10 bij 10, voor 2 paarden. Aanvankelijk hadden ze een klein stukje voor de stallen bestraat, maar de rest was zo'n verschrikkelijke smeerbende dat ze in 2 fasen alles maar hebben bestraat (eerst tot de helft, maar dat beviel ook niet, daarna alles).
Nu komt het erg goed uit, want ze hebben aan de andere kant van de stallen een overkapping voor de trailer gemaakt, en nu het bestraat is kunnen ze makkelijker met de auto de trailer inparkeren.

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:44

Jantie schreef:
hoe groot is jouw paddock en hoeveel paarden staan erin ?
Welke grondbedekking gebruik je in de paddock ?

Ik heb 2 paarden (nou ja eigenlijk zijn Quarters pony's Lachen ) en de paddock is van voor naar achter 30 meter, aan de voorkant waar de stallen staan is het 9 meter en aan de achterkant 6 meter. In totaal dus iets van 200 m2.
De grondbedekking is Veluws zand Clown want dat ligt hier nu eenmaal (grof zand) wat ik gemengd heb met tapijtsnippers voor de snellere afwatering.
Normaliter is de paddock na een regenui snel droog, maar nu regent het iets te veel . Alles loopt dan naar 2 diepere gedeelten die ik leegschep.

Ik zou ook wel een groter gedeelte willen bestraten, maar ben toch bang dat als ze een dolletje hebben dat het bestrate gedeelte voor ongelukken kan zorgen, dus ik neem wat blub zoals nu maar voor lief.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:06

Het beste wat ik ooit voor mijn "paddock" heb gedaan is een overkapping maken van 4x5 meter. De paarden kunnen nu met de slechte dagen (sneeuw, ijzel of constante regen) onder het afdak staan, waardoor ik geen stal hoef open te laten (die ik dan s'avonds helemaal leeg kan halen omdat ie op een varkensstal lijkt !) Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker proberen er een afdak in te maken! Verder heb ik er houtsnippers in liggen

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:10

Boven mijn stallen zit een ruim dakoverschot waar ze bij harde regen altijd onderstaan. 's Zomers zou ik idd wel een overkapping of iig een zonbreker willen hebben, want het kan erg warm worden.

In het begin heb ik ook houtsnippers in de paddock gehad. Binnen een jaar was dit een keiharde koek geworden waar het water niet meer door wegliep. Ook waren dit geen 'echte' paardensnippers, maar gewoon houtafval wat gechipt was. Hierdoor zaten er behoorlijk scherpe stukken tussen. Ik heb hierdoor regelmatig wondjes aan de voeten gehad.

Na een jaar heb ik de boel eruit laten halen, omgegooid (oud zand naar boven) en de tapijtsnippers er door gedaan.


radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:15

waar kun je die tapijtsnippers kopen dan?

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:26



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, ikkedus, Kashmino, Verara en 124 bezoekers