Manen naar linkerkant voor halter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Manen naar linkerkant voor halter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 18:04

Jagger zijn manen hangen naar rechts. Op zich geen probleem, want ze pieken niet omhoog en hangen allemaal netjes opzij, maar de linkerkant is de halterkant. Ik vroeg me af of het raadzaam is om de manen voor de wedstrijd (of misschien nu al) naar links te laten hangen, zodat zij zich aan de rechterkant, oftewel de halterkant, bevinden.

Ik heb het een beetje krom verwoord, maar de halterkenners snappen vast wel wat ik bedoel. Wat ik me dus afvraag is of het 'erg' is dat de manen van nature naar rechts hangen. Moeten de manen naar links hangen voor de halter, is het raadzaam vanwege de beoordeling of maakt het op zich niets uit en is het een kwestie van voorkeur?

Ja, ik ben nog een leek op haltergebied, dus ik dacht laat ik het nu maar even aan een aantal mensen vragen, zodat ik er eventueel nu al wat aan kan doen..


walk
Berichten: 52
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:28

Als je meer over halter wel weten is het verstandig naar blesdijke tekomen op 22-02 daar wordt dan een traning gegeven.Kijk maar even op hun site www.sylversterrnch.nl groeten walk.
Laatst bijgewerkt door walk op 08-02-04 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt


Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:29

Nee, het moét niet en is ook 'raadzaam' zoals je het noemt. Het is echt een persoonlijke voorkeur en maar net hoe het paard ze heeft hangen... Naar de andere kant brengen dan waar een paard ze van nature draagt zou ik niet doen. Vaak krijg je ze niet zo strak naar de andere kant, ook met 'plukjes' niet en dan ziet er alleen nog maar lelijker uit.
Het gaat er puur om dat de hals van een paard beoordeeld kan worden en soms kan men met de lengte van de manen (die als ze links hangen dus 'in het zicht' hangen) het beeld een beetje beïnvloeden. Als de manen rechts hangen heeft de judge een onbeinvloed beeld op de hals, en is dus, als je paard een mooie hals heeft, juist een voordeel.
Ik maak persoonlijk de manen (die bij Dot wel links hangen) altijd erg kort, juist omdat Dot van nature een mooie slanke hals heeft en ik dat zo veel mogelijk wil laten zien.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 18:33

Ik wil Jagger zijn manen sowieso laten groeien en wil denk ik toch ook wel doorgaan met halter (ook als ik op hem kan rijden) (wel afhankelijk van zijn prestaties en in welke mate ik mijn zenuwen in bedwang kan houden natuurlijk). Ik denk dus dat ik dan eerder geluk heb met de manen aan de linkerkant. Overigens denk ik dat ik er sowieso voor de wedstrijd een hengstenvlecht in doe en dan is het toch al wat minder goed te zien aan welke kant de manen normaal hangen.

Ik denk dat ik beter de manen aan de rechterkant kan laten hangen dan nu met staartjes en dergelijke aan de slag te gaan. Hij heeft al dikke manen en als ik die de andere kant op wil laten hangen dan zouden daar nog veel staartjes en bussen gel aan te pas moeten komen. Laten we het lekker 'paards' houden en zijn manen lekker laten hangen zoals ze nu hangen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:07

Straw Miss haar manen hangen rechts..........tot op heden heeft het me nog nooit een plaatsing minder gekost, hoop ik, Lachen. Lekker laten hangen zoals ze van nature hangen!!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 01:39

Francis schreef:
Nee, het moét niet en is ook 'raadzaam'...


NIET raadzaam dus... zie nu pas dat ik een typefoutje gemaakt heb...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:01

toen ik met halteren begon had ik de zelfde vraag.er werd my gezegd dat ze beter links kon laten hangen.heb ze meteen naar de andere kant gevlochten(en ze heeft me een bos haren)het resultaat is goed,geen rara bobbels of zo.als ik dit jaar weer zou beginnen zou ik ze gewoon aan de natuurlyke kant laten hangen,waarom???niet vanwege het werk,maar omdat er ook veel paarden zyn die ze recht dragen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:22

Gewoon de ene helft links en de andere helft rechts, zit je altijd goed *LOL* Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 10:24

Het zou nog zo kunnen met zijn dikke manen Haha! Maar daar ben ik zelf weer niet zo blij mee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers