waarom is een paard een edel dier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

waarom is een paard een edel dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 18:59

tja, soms krijg je van die vragen Verward ik kan er wel een antwoord op verzinnen, maar wat vinden jullie... waarom is een paard een edel dier? waarom heeft een paard een hoofd en benen en geen kop en poten???

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:14

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat het paard de mens vroeger in de oorlogen gediend heeft. Zelfs ten tijde van de Grieken was er al zeer veel respect voor paarden, denk maar aan Bucephalos, het paard van Alexander de Grote.
Ik denk dat paarden toen al als edele dieren werden bestempeld.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:35

zal ook eens een poging doen....

Ten tijde van de ridders waren de paarden die bereden werden door de ridders meer waard dan mensen (slaven) De paarden werden ook speciaal gefokt met maar een doel, de ruiter met zijn zware harnas/uitrusting kunnen dragen.
De ridders waren min of meer huurlingen die, naast de verdediging en het ten strijde trekken, nog 1 doel hadden....lijf en paard redden als de strijd verloren bleek...
Of het paard toenertijd daadwerkelijk in de adelstand is verheven, weet ik niet.

Vlak voor het einde van de periode van de zware strijdrossen kwamen de volbloeden ten tonele en die bleken naast een sierlijk uiterlijk ook in staat te zijn zware lasten te dragen...Nog later waren paarden (vooral de sierlijke paarden, volbloeden) alleen voor de edelen. En waren ze voor de gewone "man" niet te betalen...

En er is nog een versie...een koning/keizer zou zo verrukt zijn van paarden dat ze door hem werden verheven in de adelstand en dus als edeldier beschouwd moesten worden met hoofd en benen, dit doen we dus nog steeds...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 21:26

Alane schreef:
En er is nog een versie...een koning/keizer zou zo verrukt zijn van paarden dat ze door hem werden verheven in de adelstand en dus als edeldier beschouwd moesten worden met hoofd en benen, dit doen we dus nog steeds...


deze versie ken ik ook maar wie was dat dan dat wij dit nu allemaal ook zeggen (kijk, van ons 'paardenmensen' kan ik het begrijpen, maar ook mensen die niets met paarden hebben zeggen dat paarden benen en een hoofd hebben)

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 01:43

Wie dat zou kunnen zijn geweest? geen idee. Ik zie het meer als een fabel.
ten tijde van de geboorte van pegasus werd er ook al gesproken over een edel dier.
Het aparte is dan weer dat toen de spanjaarden richting amerika vertrokken en daar met hun paarden kwamen..dat later de inwoners (of ze dat voor die tijd ook deden weet ik niet) van die landen ook de paarden gingen zien als edele dieren en dat strekte zelfs zover dat daar geen paardevlees werd gegeten. Dit is in sommige landen nog steeds zo.

Neem je nu het paard van Alexander de Grote, Bucephalos wat weer ossehoofd zou betekenen getuigd dit weer niet van respect voor het paard als zijnde een edeldier.

Wat dan leuk is: een ezel kan werken als een paard, maar een paard werkt niet als een ezel..welk dier is dan edel?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:07

Ehm, de mensen bij mij in de buurt die niets met paarden van doen hebben zeggen toch vaak kop of poot hoor. Boos!
Daarna meestal niet meer Haha! Haha!.
De omschrijvingen hier boven vind ik wel goed gevonden en herkenbaar.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:01

er zijn nog meer versies hierover:

Omdat de paarden zo zwaar en log gebouwd waren en de volbloeden hun intrede deden in Europa, vondt men dat deze dieren edel waren gebouwd...er werd toen een link gelegd tussen de edelman en de arbeider en voila de paarden werden edele dieren... echter is deze versie niet echt onderbouwd, want het verklaart niet waarom een paard benen heeft en geen poten....mede omdat de paarden die daarna werden gebruikt als werkdier een niet zo goed leven hadden...en gemakkelijk en in verhouding gemakkelijk te vervangen waren omdat de prijzen van de strijdrossen (door de komst van de volbloeden) enorm kelderden en ook de kleine arbeider zich een paard kon veroorloven.... of de verschillen in de verzorging/houden van de werkpaarden nu ten grondslag hebben gelegen aan het feit dat een paard edel werd en wordt genoemd???? en zo blijven het cirkeltjes.....zonder echt achter de waarheid te komen.
Weet wel dat (waarschijnlijk) de mongolen de eersten waren die een paard onderworpen hadden en deze als rijdier gebruikten, nadat ze erachter waren gekomen dat elanden minder geschikt bleken om oorlog mee te voeren....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:07

Het paard was vroeger voor de europese/westerse mens van levensbelang. In het oosten zijn dat andere dieren... ([naam verwijderd] geen encyclopedie bij de hand).

Een grootmoediger dier dan een paard zul je niet gauw vinden. Doe een paard groot onrecht aan en 5 minuten later zal het weer proberen het goed met jou te maken.
Kan de mens wat van leren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:28

Dees schreef:
Het paard was vroeger voor de europese/westerse mens van levensbelang. In het oosten zijn dat andere dieren... (Dees geen encyclopedie bij de hand).

Een grootmoediger dier dan een paard zul je niet gauw vinden. Doe een paard groot onrecht aan en 5 minuten later zal het weer proberen het goed met jou te maken.
Kan de mens wat van leren.


(ook zonder encyclopedie) de chinezen kennen toch elke 12 jaar (even uit het hoofd) het jaar van het paard...en zijn er in het oosten (nee niet in het twentse-land) landen waar het woord edel een grotere betekenis heeft dan zeggen dat ze benen en hoofd hebben, daar worden ze nl niet gegeten (vallen ook de ezels onder)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers