ex-renpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

ex-renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-04 14:04

Ik wil een ex-renpaard omscholen tot western(hulpen). Ik krijg goede begeleiding hierin. Wie heeft er nog meer tips? Cool


DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:15

Deze vraag is wel erg... ja hoe noem je dat... Wat wil je nou weten? Ik denk dat er ook maar weinig mensen hier weten wat voor hulpen een renpaard gewend is...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:26

nog meer tips... geniet er van... Haha!

Als je al goede begeleiding hebt, dan heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt denk ik... Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:24

DJQuarter schreef:
Deze vraag is wel erg... ja hoe noem je dat... Wat wil je nou weten? Ik denk dat er ook maar weinig mensen hier weten wat voor hulpen een renpaard gewend is...


Om te beginnen mag je rekenen op een betonnen mond. Daar wordt niet altijd zachtzinnig mee omgesprongen. En als ze je niet snappen zal je waarschijnlijk merken dat ze willen gaan rennen, omdat ze gewend zijn dat dat altijd wel goed is. Speedcontrol is dus één van de eerste dingen waar je je aandacht aan zou kunnen besteden. Mij semi-ex-renpaard reageert erg goed op bijvoorbeeld nek-reining, zelfs als ie door stress van mij maar weer in galop aanspringt is hij nog prima te sturen met een teugel in de hals. Het blijft toch een soort veilige haven voor ze, de galop. Het is jouw taak om je paard duidelijk te maken dat er ook andere dingen zijn die je paard goed kan. Veeeeel belonen dus.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:29

Mijn tip is: goed naar de begeleiding luisteren, en niet te veel ineens willen. Hoe oud is het paard?

Je suis Charlie.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:32

Mijn ex-renpaard was juist heel gevoelig in de mond en best gemakkelijk te rijden, als je zelf maar rustig blijft. Belangrijk is wel om zelf een knop om te zetten; niet tegenhouden! Vaak is je eerste reaktie als een paard wegspringt of hard wilt galoperen om hem gelijk met de teugels terug te nemen, maar de meeste renpaarden gaan door die tegendruk juist harder rennen (dat hebben ze geleerd op de renbaan), je moet daarom juist veel met je zit en stem werken en dan gaat het goed !
Groetjes Wendy
PS wat voor een soort renpaard is ze? een Quarter? TB? Arabier?

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 11:12

Mijn begeleider heeft me nu eerst de opdracht gegeven om te longeren zonder hulpmiddelen en dan terug te laten komen op stemhulpen. Ik mag ook geen longeerzweep gebruiken omdat deze beesten al voldoende zijn opgejaagd. Zodra ik dat voor elkaar heb gaan we beginnen met rijden. Vandaar dat ik een open vraag heb gesteld om te kijken naar de reacties.

Het is een engels volbloed van vijf jaar. Hij is klinisch helemaal goedgekeurd en net gecastreerd. Ik heb de tijd genomen om te kijken wat we samen gaan doen...vandaar de keuze western. Het schijnt vaker te gebeuren en leuk om dit terug te lzen in jullie reacties.

Ik heb het idee dat hij gevoelig is in de mond. Hij laat snel zien dat iets pijn doet, zoals longeren met hoofdstel. Nu had mijn begeleider geadviseerd om te longeren met een western halster, om te voorkomen dat hij een nare ervaring in zijn mond ervaart. Wie kent zo'n halster? En heel gevoelig voor beloning!!!! Ik hoor het nog wel!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:36

WenS schreef:
Mijn ex-renpaard was juist heel gevoelig in de mond en best gemakkelijk te rijden, als je zelf maar rustig blijft. Belangrijk is wel om zelf een knop om te zetten; niet tegenhouden! Vaak is je eerste reaktie als een paard wegspringt of hard wilt galoperen om hem gelijk met de teugels terug te nemen, maar de meeste renpaarden gaan door die tegendruk juist harder rennen (dat hebben ze geleerd op de renbaan), je moet daarom juist veel met je zit en stem werken en dan gaat het goed !
Groetjes Wendy
PS wat voor een soort renpaard is ze? een Quarter? TB? Arabier?

Precies, mijn paard waarvan we verwachten dat ze ook op de renbaan heeft gelopen heeft een heel erg gevoelige mond en wil inderdaad ook alleen maar harder hoe meer je ze tegenhoud Haha! De ervaring van een harde mond heb ik dus ook niet.
Gewoon lekker rustig rijden, consequent zijn en eerlijk. Maar dat moet je bij ieder paard

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:46

Longeren met westernhalster? Je bedoelt een touwhalster? Zou ik niet mee beginnen, die snijden namelijk nogal. Als ik de verhalen zo hoor is het een gevoelig dier, longeer gewoon met halster of kaptoom.
Heb je zijn mond al laten controleren?

Je suis Charlie.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:22

bubbels schreef:
Om te beginnen mag je rekenen op een betonnen mond. Daar wordt niet altijd zachtzinnig mee omgesprongen. En als ze je niet snappen zal je waarschijnlijk merken dat ze willen gaan rennen, omdat ze gewend zijn dat dat altijd wel goed is. Speedcontrol is dus één van de eerste dingen waar je je aandacht aan zou kunnen besteden. Mij semi-ex-renpaard reageert erg goed op bijvoorbeeld nek-reining, zelfs als ie door stress van mij maar weer in galop aanspringt is hij nog prima te sturen met een teugel in de hals. Het blijft toch een soort veilige haven voor ze, de galop. Het is jouw taak om je paard duidelijk te maken dat er ook andere dingen zijn die je paard goed kan. Veeeeel belonen dus.


Idd die mond Lips are sealed
Ik heb een draver en sturen is ze juist weer heel gevoelig, maar inhouden is echt gewoon vrijwel onmogelijk.
Verder is ze heel erg gevoelig voor beenhulp, maar dat kan natuurlijk ook verschillend zijn en bang dat ik kwaad word, dan gaat ze dus keihard draven en raakt ze in paniek.

Met westernhulpen heb ik verder geen ervaring, ben er wel mee bezig, maar dan meer recreatief in de bossen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:44

Ik persoonlijk zou in zo'n geval de regel aanhouden: 1 teugel voor speedcontrol en 2 teugels voor communicatie. Maar zo te lezen heb je al goede begeleiding gevonden dus daarmee kom je al een heel eind Lachen

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 21:21

Momenteel ben nog niet aan het rijden toegekomen dus adviezen zijn altijd welkom, cornelie. Wat bedoel je met een en twee teugels.....typisch een vraag van een engelse ruiter...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 08:43

Haha! Ik rijd o.a. ook engels. Simpel, niet 2 teugels gebruiken om de snelheid onder controle te krijgen. Gaat je paard snel, dan wel 2 teugels vragen maar als daar niet voldoende reaktie op komt, niet de druk verhogen maar overgaan op 1 teugel. En dan bv de one-rein-stop of de cirkel verkleinen totdat je in het gewenste tempo bent. Op deze manier voorkom je dat je aan 2 teugels moet gaan hangen en houd je toch controle. Ook natuurlijk door de rest van de training komt er vanzelf een keer een punt dat er ook een goede reaktie komt op 2 teugels.
( one-rein-stop principe is o.a. te lezen op www.paardnatuurlijk.nl )

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:39

Ik ben heel benieuwd hoe dit verloopt! Zelf heb ik ook een ex-renpaard (Arabier) waar ik eigenlijk ook western mee wil gaan doen en wel het liefst bitloos, dus op een bosal... Ik denk dat hij er wel geschikt voor is, want hij heeft absoluut geen harde mond en hij laat zich heel gemakkelijk sturen op zit en gewicht en met de teugel tegen de hals. En hoe losser je hem laat, hoe relaxter hij is.
Het valt me wel op dat hij op de zit veel gemakkelijker terugkomt uit galop in draf dan uit draf in stap.

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-04 11:34

Mij is inderdaad ook geadviseerd om met een bosal te gaan trainen. maar daarom is er eerst gezegd dat ik hem moet leren reageren op stemhulpen en niet meer op bitdruk! vandaar eerst longeren en daarna pas het rijden oppakken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 6 bezoekers