zelf halstertouw maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

zelf halstertouw maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 15:59

heej

ik heb gehoord dat mensen zelf halstertouwen maken, maar hoe doe je dat dan, en heeft iemand er een foto van zo'n touw? ze maakten ze met van die touwtjes die om strobalen zitten!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:12

hey hey
wij hebben ook 1 halstertouwtje gemaakt met van die stro-touwtjes.

we pakte 9 touwtjes. Maakte 3 vlechten. Die 3 vlechten maakte we aan elkaar met teep (huh,hoe schrijf je dat Verward ) en naald en draad en toen van die 3 vlechten weer 1 vlecht gemaakt.
een klip eraan. En klaar is kees OK dan!

Ze zijn aardig sterk. Alleen Jitkse (veulen van lady) ging eraan hangen en trekken en nu is hij wel een beetje kapot. Maar ze trok er echt heel erg hard aan Boos! Dus voor veulens is het niet handig. Maar voor een paardje dat gewoon braaf naast je loopt kun je hem goed gebruiken. En je bent hem nooit kwijt want (nouja, hebben wij dan) ze zijn oranje Haha!

succes ermee

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:15

Het is sowiezo niet echt sterk.. Veulens zijn over het algemeen een stuk minder sterk dan de 'grote' paarden. Dus 1 flinke ruk en tadaaa kapot. Ik zou dus gewoon een 'echt' halstertouw kopen Lachen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:16

Ik doe het meestal anders: 6 strotouwtjes (kan ook met 9 als je wilt) en dan de bovenste 20 cm loslaten hangen. Na ca 7 cm vlechten deze bovenste helft erbij vlechten (evt eerst de clip eraanvast) zo krijg je dus een oog in het touw en doordat je de touwtjes meevlecht is het veel sterker dan dat je het met tape doet. Zijn handige touwen om bij je box te laten hangen....omdat ze blijven hangen Haha! Haha! . Met wandelen als je een paard hebt dat wel eens trekt zou ik ze niet gebruiken omdat het dan in je hand schuurt Huilen . Mijn ervaring is dat het touw bij hangen langer heel blijft dan een gewoon touw. Gelukkig breekt het wel als het nodig is Knipoog .

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 16:20

okeej bedankt voor de tips! ga t snel proberen! gelukkig hangen er in onze stal honderden touwtjes dus dat is geen probleem Haha!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:22

hey hey

ik moet zeggen, ik heb er wel van geleerd om vooral geen stro-halstertouwtje te gebruiken bij een veulen! Vooral omdat een veulen idd minder sterk is dan een volwassen paard

Ik heb nu gewoon een goed/sterk halstertouw gewoon gekocht en de stro-halstertouwtje hangen nu als functie om mu deken op te hangen voor mijn stal en dit blijft prima hangen OK dan! *LOL*

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 16:31

elady schreef:
hey hey

ik moet zeggen, ik heb er wel van geleerd om vooral geen stro-halstertouwtje te gebruiken bij een veulen! Vooral omdat een veulen idd minder sterk is dan een volwassen paard


hoe bedoel je dat?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 17:34

heeft iemand misschien nog andere tips, of foto's van zo'n halstertouw?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:38

ik heb er zelf gewoon een gevlochten, maar ik vind ze nogal glad en als je paard ineens hard trekt (lijkt het mij) dat het nog erger in je handen brandt dan een gewoon touw.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:40

hey hey

dit is ffeis off-topic.

ik had jitske vastgezet aan het sto-hlastertouwtje. Ik weet dat ze soms een beetje staat de wiebelen aan een touwtje. Ze had dat al een paar weken niet gedaan dus ik d8 nou het kan wel. Hhmm, ze ging weer staan wiebelen omdat er iemand voor haar hoofd stond. Ze begint achteruit de lopen en gaat hangen. Ik liep heel rustig naar haar toe. En toenvloog ze de lucht in. Hupa, touwtje kapot. Gelukkig stond ze gewoon in d'r stal. Maar het zelfde geld wat het gebeurt als we aan het stappen waren en dan moet je dus heel snel je paardje te pakken krijgen. We lopen altijd over een erf die na ongeveer 100 meter uitkomt op een drukke weg. Nou en je wilt niet denken aan wat er gebeurt.

gr eer

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:08

Ik heb een zelfgemaakt halster touw van scheerlijnen met een speciaal soort knoop. Weet eigenlijk niet hoe die knopen heten. Volgens mij is dat touw sterker dan de touwen die je in de winkel koopt.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 21:04

hoe werkt die knoop dan? Haha!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:22

Heel moeilijk uit te leggen maar ik zal het proberen. Je maakt een knoop en je zorgt dat je daar 4 touwen uit hebt. 2 doe je er naar boven en 2 naar beneden. Dat is je uitgangspunt. Dan doe je er een van boven naar beneden (leg je dus over de knoop heen) en die er schuin tegenover zit beneden doe je naar boven. Dan ''vlecht'' je die naast de bovenste er overheen of onderdoor afhankelijk van welke kant je hebt genomen. En dat doe je bij de onderste ook maar dan tegenovergesteld....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:01

Wij draaien ze altijd met de boormachine. Haakje voorin de boormachine, een heleboel strotouwtjes en drie man nodig. Kan het moeilijk uitleggen hoe het precies gaat maar ze zijn wel loeisterk.... Als je een keer in de buurt bent moet je maar aan komen, dan kan ik het voor doen, want uitleggen... pfffffft.... dat lukt niet....